• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:53
Hey,

Ik draai naar alle tevredenheid XBMC op mijn htpc. Zo heb ik zelf geripte bumba als VIDEO_TS op mijn nas gezet en hij speelt dit zonder problemen af. Ik wou dat nu ook eens met Kabouter Plop proberen maar hier gaat er iets fout. Hij start de VIDEO_TS map mooi op met geluid in het menu. Maar van zodra er een aflevering gestart wordt krijg ik maar héél af en toe een halve seconde geluid te horen.

Als ik de VOB bestanden op diezelfde computer met windows classic media player afspeel is er geen enkel probleem.

Ik heb al eens in de settings gekeken van XBMC maar kan zo niet direct iets terug vinden hiervan?

Iemand die me zou kunnen helpen?

Tx!
Wes

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Wat voor type audio wordt er toegepast en hoe wil je dit afspelen? Wordt er niet gebruik gemaakt van bijvoorbeeld DTS en probeer je dit via je TV naar je receiver te brengen? Dat gaat namelijk vrijwel nooit lukken. Probeer eerst eens de boel op 2.0 stereo aan de gang te krijgen (eventueel met downmixen hier naartoe). Ik geloof ook dat de meerwaarde van DTS in Kabouter Plop niet zo heel hoog is ;)

iRacing Profiel

• Yargo
De htpc hangt inderdaad aan de receiver alsook de TV. Het geluid komt dus niet langs de tv maar door de receiver naar de surround luidsprekers.

Bron zal denk ik gewoon stereo geluid zijn denk ik.

Ik heb bij de audioinstellingen van XBMC gekeken en daar kun je enkel het type ingeven, dus vb 2.1, 5.1, 7.1 etc, of zie ik een optie over het hoofd?

Zou hij dat niet automatisch moeten detecteren? Bij mkv doet hij dat wel?

[ Voor 6% gewijzigd door Yargo op 03-12-2013 13:40 ]

• kroegtijger
Yargo schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 13:29:
De htpc hangt inderdaad aan de receiver alsook de TV. Het geluid komt dus niet langs de tv maar door de receiver naar de surround luidsprekers.
Ik neem aan dat je dan met via van de HTPC naar de TV gaat, en met SPDIF vanaf de HTPC naar je receiver?
Waarom precies deze opstelling? Niet dat het per sé verkeerd is hoor, want daarmee heb je vaak als voordeel dat je DTS kan gebruiken, maar heeft als nadeel dat als je ook je via de receiver wilt gebruiken je elke keer de input van de tv én van de receiver moet veranderen als je de HTPC wilt gebruiken.
Als je TV een digitale output heeft kun je even nakijken of je TV DD51 / DTS Throughput wil doen (meestal alleen DD51 en geen DTS). In dat geval kan je de HTPC via HDMI aan de TV knopen, en vanaf de TV met SPDIF naar de receiver. Dan hoef je dus niet steeds te wisselen van input op de receiver, maar is je TV het centrale device die bepaalt welke input er gebruikt wordt.
Bij een receiver met HDMI zou je daar de receiver voor gebruiken (en dmv CEC kan je dan weer je TV / BD-speler / HTPC etc bedienen met de remote van je receiver). Deze ondersteunen meestal ook de HD-audio-formaten. Via SPDIF is dit niet mogelijk aangezien hier simpelweg te weinig bandbreedte op dergelijke verbindingen beschikbaar is
Bron zal denk ik gewoon stereo geluid zijn denk ik.
Kan je natuurlijk even nakijken; is wel redelijk essentieel.
Ik heb bij de audioinstellingen van XBMC gekeken en daar kun je enkel het type ingeven, dus vb 2.1, 5.1, 7.1 etc, of zie ik een optie over het hoofd?
Bij de audio-settings kun je als het goed is aangeven welke indelingen door je receiver worden ondersteund. Zo uit mn hoofd gezegd is dit AC3, DTS en DD51 (en de HD-formaten dus die je niet zult kunnen gebruiken).
Daarnaast kun je, afhankelijk van je OS, kiezen voor de gebruikte driver. In windows is dat dacht ik WASAPI of DirectSound
Zou hij dat niet automatisch moeten detecteren? Bij mkv doet hij dat wel?
Jawel, maar als jij aangeeft dat je receiver DTS aankan, en dat blijkt niet het geval te zijn, dan hoor je dus niets. Als je dit uitschakelt en je hebt een DTS-audiostream, dan zal XBMC dit automatisch downmixen naar LPM 2.0 Stereo

iRacing Profiel

• Yargo
Opstelling is als volgt:

Digicorder -- HDMI -- Receiver
HTPC -- HDMI -- Receiver
Receiver -- HDMI -- TV

Alles hangt dus aan de receiver waarna er 1 HDMI out naar de TV gaat. Alle audio gaat dus eerst via de receiver.

Mijn receiver kan perfect DTS aan. Maar het zijn de oudste plop dvds dus dat gaat gewoon 2.0 geluid zijn. Als ik een mkv start speelt de receiver probleemloos alle streams af die ik selecteer in XBMC. Maar van plop is er maar 1 stream, en dat speelt hij dus niet goed af, of het is om een paar minuutjes eens een seconde geluid, erg raar. Op de receiver staat gewoon de D van dolby dat hij ontvangt.

Als ik hetzelfde bestand via classic player afspeel loopt het geluid nog steeds via diezelfde receiver en gaat het wel, dus het moet wel aan XBMC liggen.

[ Voor 55% gewijzigd door Yargo op 03-12-2013 14:12 ]

• kroegtijger
Yargo schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 14:07:
Opstelling is als volgt:

Digicorder -- HDMI -- Receiver
HTPC -- HDMI -- Receiver
Receiver -- HDMI -- TV

Alles hangt dus aan de receiver waarna er 1 HDMI out naar de TV gaat. Alle audio gaat dus eerst via de receiver.
In dat geval zal het bovengenoemde probleem van throughput niet aan de orde zijn. Ik neem voor het gemak even aan dat je receiver alle gangbare audio-formaten zal ondersteunen.
Heb je ditzelfde probleem ook bij andere video's? Of is dit de eerste (tot nu toe enige) waarbij je dit tegen komt? En heb je nog kans gezien om je audio-output settings even na te lopen?

iRacing Profiel

• Yargo
kroegtijger schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 14:11:
[...]

In dat geval zal het bovengenoemde probleem van throughput niet aan de orde zijn. Ik neem voor het gemak even aan dat je receiver alle gangbare audio-formaten zal ondersteunen.
Heb je ditzelfde probleem ook bij andere video's? Of is dit de eerste (tot nu toe enige) waarbij je dit tegen komt? En heb je nog kans gezien om je audio-output settings even na te lopen?
Ja, ik heb dit nog nooit eerder voor gehad dat hij het geluid niet goed doorstuurt. bij MKV films geen enkel probleem alsook bij Bumba wat ook een DVD formaat is geen probleem. Daar het geluid in een andere player wel wordt door gegeven moet het aan XBMC liggen. Maar er zijn niet veel

http://assassinhtpcblog.com/XBMC/HD%20Audio%203/1.jpg

Het is toch in dit soort menu te doen denk ik?

Bij mij staat er nu wel 5.1 en is de 3D kaart geselecteerd als audio output device

• Yargo
Juist eens iets anders geprobeerd:

Tijdens het afspelen van de film naar Audio instellingen gaan bovenaan:

Geluidsuitvoer op Analoog gezet ipv Digitaal en dan speelt hij de audio wel af, echt raar. Moet ik dan telkens als ik naar die plops wil kijken die setting aanpassen?

Digitaal en HDMI Geluidsuitvoer geven stotterend geluid. Enkel Analoog werkt dus voor deze dvds

[ Voor 29% gewijzigd door Yargo op 03-12-2013 14:26 ]

• kroegtijger
Je zit inderdaad in het juiste menu, maar waarom het niet wil werken durf ik dan niet zo te zeggen. Ik zie niets raars in je screenshot mbt de configuratie zo op het eerste gezicht... Gegeven dat dit de enige DVD is die problemen geeft lijkt me dan toch de oorzaak daar ergens te liggen, maar waar precies durf ik echt nog niet te zeggen. Ik ga eens kijken of ik hier iets over terug kan vinden.
--edit--
Mogelijk dat hier wat meer terug te vinden is:
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Audio_output

[ Voor 12% gewijzigd door kroegtijger op 03-12-2013 14:35 ]

iRacing Profiel

• Yargo
Er moet inderdaad iets anders aan het geluidsspoor zijn dan bij al de rest. Ik zal me voorlopig maar behelpen met het manueel op analoog te zeten en terug. Anders speelt hij mijn andere dingen ook gewoon analoog af :-/
Pagina: 1