Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-02 22:22
Gisteravond heb ik een op-hoop-van-zege bod gedaan op een iPhone 5s op Marktplaats. Tot mijn verbazing is mijn bod (van 550 euro) geaccepteerd en kan ik hem morgenmiddag ophalen.

Uit de advertentie:
Met aankoopbewijs
Verpakking is nog geseald, dus ongeopend!
Nederlandse versie, dus 2 jaar garantie!

Omdat ik (ivm de lage prijs) toch een klein beetje huiverig ben, wil ik jullie graag vragen of jullie dit vertrouwen en vooral wat de dingen zijn waar ik op moet letten. (Aangezien hij nieuw in verpakking, incl aankoopbewijs is en ik hem op kan halen kan er niet zoveel mis zijn, toch?)

Ik hoop morgen op tijd van jullie te horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Het kan bijvoorbeeld een kopie zijn.

Je kan daar aanbellen, deur wordt opengedaan, je loopt naar binnen en daar wordt er, onder bedreiging met een mes/ het opzetten van denieuwste CD van Frans Bauer jou vriendelijk doch dringed verzocht jouw poen en andere kostbaarheden af te geven, zonder dat je de iphone mee krijgt.

Of hij is gejat.

Er kunnen de meest gekke dingen ermee mis zijn. Aankoop bewijzen zijn volgens mij niet moeilijk te faken.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:41
Je kan beroofd worden van 550 euro.
Je kan een gestolen telefoon kopen.
Je kan ook geluk hebben en het klopt allemaal.

Als ik je een tip mag geven, neem iemand mee. En als het kan laat je geld in de auto liggen totdat je de telefoon hebt gezien / getest.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennischo
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vragen naar serienummer en IMEI. Controleren via Apple site en je weet of het echt of nep is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Die verpakking is nog gesealed die is best wel tricky.
Dat betekent dat jij hem niet kan bekijken/testen voordat je het geld overhandigt hebt (want wat als jij het seal eraf haalt en je neemt hem toch niet...) en daarna kan iemand opeens erge haast hebben omdat hij nog een andere afspraak had of ... of ...

Maar sowieso weglopen als je niet iemands huis binnen mag (genoeg verhalen gelezen van vrouw die ligt te bevallen en man die het daarom maar in het trapportaal afhandelt oid)
Sowieso Apple bellen voor IMEI maar ook garantie (aankoopbon is zo gemaakt en zegt weinig) en vragen of het ding een reparatiegeschiedenis heeft (waterschade is ook altijd leuk)

In wezen is het probleem dat een doosje redelijk makkelijk te sealen is, dat een aankoopbon van een onbekende winkel zo te faken is (als hij jou een A4'tje overhandigt zelf uitgeprint van een winkel aan de andere kant van het land, weet jij dan of die bon echt is of niet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

En zelfs dat is makkelijk te faken. Goochem die hem verkoopt heeft gewoon een echte iphone 5s, die geeft jou zijn serienummer en imei en probleem opgelost. Of hij weet niet wat een imei is.

Ik heb ondertussen wel geleerd via MP: als iets te mooi is om waar te zijn, is dat het ook. Zeker bij een Apple product, die verkoop je niet "nieuw" voor 90 euro minder dan de winkelprijs.

Ik zou het eigenlijk gewoon niet doen, net wat Gomez zegt: die gesealde verpakking betekend dat je zelf niet even kan checken of het wel een echte is, en geen demo model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumuhtsop
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
NOOIT gelijk het geld meenemen! Je geeft gewoon aan dat je eerst even komt kijken. Als je tevreden bent ga je "gewoon even pinnen en kom hem dan zo ophalen".

Ik heb 3 x een iPhone gekocht via mp zonder problemen ( 3GS, 4 en de 5) en bij alle keren had ik vooraf aangegeven dat ik bij het ophalen de volgende zaken wilde checken bij die persoon thuis ( gesealde doos of niet ):

-Online het sn van de iPhone checken bij Apple voor garantie
-Powerup van de iPhone met zijn simkaart er nog in en een gesprek starten
-Eigen visuele controle van de iPhone
-Bij de iPhone 5 keek ik of hij oplaade via de bijgeleverde lader ( i.v.m IOS7 en vele immitatie laders )

Als hij ook hiermee akkoord gaat dan zie ik geen probleem. Anders niet aan beginnen.

Als de persoon zijn telefoon eerlijk heeft verkregen via een verlenging en deze gebruikt PUUR om door te verkopen maar gewoon niet precies de exacte waarde weet in te schatten kan je soms gewoon geluk hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Sumuhtsop op 03-12-2013 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:05
Bij gebruikte iphones met ios 7 moet je kijken als "find my iphone" uitstaat en niet gekoppeld is aan hun account. Anders krijg je bij het herstellen weer problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
Bedankt voor jullie snelle reacties. Zo te zien is het ergste wat er kan gebeuren dat ik onder dwang Frans Bauer moet luisteren. Ik neem oordopjes mee...

Ik heb hem een mail gestuurd:
Mag ik vanmiddag een aantal dingen testen voor ik hem overneem?

Ik wil hem graag bij jou opstarten, kijken of hij oplaadt, kijken of ik ermee kan bellen en het serienummer controleren. Als dit allemaal gewoon in orde is, neem ik hem van je over voor € 550,-.
Laat je me nog even weten of je dit goed vindt?

Als hij hiermee akkoord gaat (gaat hij wel als hij niets te verbergen heeft?) en ik controleer dit vanmiddag; dan moet het wel goed komen denk ik? Zouden jullie me ook nog kunnen vertellen waar ik t IMEI nummer vind? *#06# bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:33
mavaspa schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 09:21:

Als hij hiermee akkoord gaat (gaat hij wel als hij niets te verbergen heeft?) en ik controleer dit vanmiddag; dan moet het wel goed komen denk ik? Zouden jullie me ook nog kunnen vertellen waar ik t IMEI nummer vind? *#06# bellen?
Op de doos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:47
Alles staat op de doos maar dit betekend nog niet dat het toestel met hetzelfde serienummer daadwerkelijk in de doos zit. Sealing van een doos is simpel en zo te faken. Toestel uit de doos lijkt mij een must.
Op de bon staat ook het serienummer & IMEI nummer.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
En staat het nummer ook op/in het toestel? Of moet ik dan *#06# bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Nummer is gekoppeld aan simkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
mavaspa schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 09:33:
En staat het nummer ook op/in het toestel? Of moet ik dan *#06# bellen?
Het serienummer moet je de iPhone voor aanzetten dan instellingen > algemeen > info
IMEI nummer staat op de achterkant van de iPhone, dus zichtbaar zonder aan te zetten en ook via dezelfde pagina als het serienummer te vinden.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09-2024
Je kan uiteraard beroofd worden.

Met de iPhone kan er veel mis zijn.
Check ook het serienummer. Dat staat achter op de iPhone, of in het instellingenmenu.
Virussen en dergelijke heb je niet veel last van. En de iPhone gaat toch naar de fabrieksinstellingen.

Het serienummer staat op de achterkant en het instellingenmenu.

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
Enigste nummers die gekoppeld zijn aan je simkaart zijn 06-nummer en ICCID-nummer.

AdGuard Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crypt0rr
12345dan schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 09:35:
Je kan uiteraard beroofd worden.

Met de iPhone kan er veel mis zijn.
Check ook het serienummer. Dat staat achter op de iPhone, of in het instellingenmenu.
Virussen en dergelijke heb je niet veel last van. En de iPhone gaat toch naar de fabrieksinstellingen.

Het serienummer staat op de achterkant en het instellingenmenu.
Serienummer staat bij de 5 & 5S niet op de achterkant, is alleen softwarematig te zien!

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Oh, dát nummer, het serienummer. Ben nog niet helemaal wakker. Dacht het 06 nummer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
Oké dus ik moet kijken of het serienummer [correctie:] in de software, op de doos en op de garantiebon overeenkomt?

Hij verkoopt de iPhone omdat ze een aantal zakelijke abonnementen hebben verlengd en aangezien iemand zijn huidige telefoon houdt, is deze "over".

[ Voor 7% gewijzigd door mavaspa op 03-12-2013 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:53
Dus iemand blijft liever bij zijn oude GSM dan een nieuwe te nemen?
Laat je ons weten hoe het afloopt? :-)

[ Voor 4% gewijzigd door rvrbtcpt op 03-12-2013 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Kan toch? Als je je kleinere iPhone 4 liever hebt, of je hebt liever je BB/Nokia/Random android apparaat/ouwe Symbian.

Ik zou ook niet iedere telefoon omruilen voor een iphone hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
Ik zie wel meer mensen die liever bij hun iPhone 5 blijven dan bij een 5s.

Ligt eraan hoe het afloopt denk ik... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
VasZaitsev schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 09:38:
Oh, dát nummer, het serienummer. Ben nog niet helemaal wakker. Dacht het 06 nummer :+
:)

Ontopic:
Als je het serienummer hebt gecheckt. Kun je kijken naar beschadigingen. Als het is beschadigt, zou die door iemand (anders) gebruikt kunnen zijn. Dan kan het dus gestolen zijn. En niet "Over" zijn.

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
En het serienummer check ik door te kijken of die overeen komt op:
- de garantiebon
- op de doos
- in de software (waar vind ik dit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
Instellingen > Algemeen > Info

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sobje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Als iets te goed klinkt om waar te zijn is het dat meestal ook. En bij mij heet Marktplaats oplichtplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
mavaspa schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 09:38:
Oké dus ik moet kijken of het serienummer [correctie:] in de software, op de doos en op de garantiebon overeenkomt?

Hij verkoopt de iPhone omdat ze een aantal zakelijke abonnementen hebben verlengd en aangezien iemand zijn huidige telefoon houdt, is deze "over".
Klopt.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
Ik ontvang als antwoord op mijn e-mail:

Dat is goed hoor, je mag hem testen en checken.

Bij nader inzien heb ik toch liever contante betaling, er zit hier eventueel een pin automaat vlakbij. Is dat ook goed :)?

Ik ga eerst heen om hem te checken. Ik controleer de nieuwheid van het toestel, ik controleer of het serienummer op de garantiebon, de doos en in de sofware overeenkomt. Ik probeer of het toestel oplaadt met de bijgeleverde oplader.

Als dat allemaal in orde is ga ik pinnen en betaal ik de telefoon. Als ik vermoord word onder het genot van het beste van Frans Bauers wil ik jullie in ieder geval hebben bedankt voor het meedenken; bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:11

Speedmaster

Make my day...

En in de tussentijd wordt je telefoon gewisseld, zorg dus dat je met 2 personen bent en dat een ander het geld haalt terwijl jij het toestel niet uit het oog verliest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-04 23:25
Jeetje, wat een gedoe voor een telefoon. Er staan overigens best prima tips voor Marktplaats afhalen! Een aantal hiervan zal ik zeker meenemen. Ik betwijfel echter of het kopen via Marktplaats op deze manier nog wel 'fun' is. Het even leuk kopen van een telefoon zit er op deze manier niet echt in, alles controleren terwijl de verkoper waarschijnlijk een praatje met je gaat maken, serienummers checken bij Apple, IMEI check, controleren op echtheid, gaan pinnen terwijl de ander de telefoon in de gaten moet houden.

Ieder z'n ding, maar dan betaal ik liever toch 200,- meer voor een toestel waarvan ik zeker weet dat hij goed is omdat ik hem rechtstreeks bij de Store zelf afhaal.

Wel veel succes, en ik ben benieuwd hoe het afloopt!

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-04 15:42
Even mijn 2 centen erin:
Ik koop mijn telefoons altijd via marktplaats. Beetje zoeken, en je vindt hem zo 100-150 euro onder de winkelprijs. Dit zijn meestal inderdaad mensen die een verlenings toestel niet hoeven.

Ik check het toestel zelf en ik kijk ff of het imei netjes overeen komt. Verder vind ik het allemaal wel ok. Ik heb inmiddels 8 toestellen zo gekocht en ik heb nooit problemen gehad. Beroving kan uiteraard, maar lijkt me sterk.

disclaimer: mijn ervaringen bieden geen garanties voor de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Even wat tegengeluid; ondanks dat een gezonde dosis argwaan terecht is bij zulke transacties.

Het feit dat je bij persoon thuis langskomt, je waarschijnlijk zijn 06 en naam hebt, en het feit dat hij toestaat dat de verzegeling wordt verbroken om jou te laten testen (vertrouwen in zijn "te koop staande apparaat"), getuigd ook van een dosis vertrouwen in jou van de verkoper in kwestie (in het geval dat jij alsnog afziet van de koop, zit hij met een verbroken verzegeling).

* ik zie nu de post van hjkv erbij komen, soortgelijke strekking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 14:21
Uiteraard kan er veel misgaan maar ook veel goed, wees voorzichtig en controleer alles. Heb zelf toen de iPhone 4 uitkwam deze overkocht van iemand in Rotterdam via MP die hem kreeg bij zakelijke verlenging, doos was geseald en alles bleek in orde tijdens de controle, zo toen goedkoper een iPhone 4 in bezit gekregen.

Als hij niets te verbergen heeft zal hij een controle toestaan :)

*Soortgelijke post als bovenstaande maar wilde hem toch delen

[ Voor 12% gewijzigd door lubbertkramer op 03-12-2013 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
Royeboi schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 10:33:
Jeetje, wat een gedoe voor een telefoon. Er staan overigens best prima tips voor Marktplaats afhalen! Een aantal hiervan zal ik zeker meenemen. Ik betwijfel echter of het kopen via Marktplaats op deze manier nog wel 'fun' is. Het even leuk kopen van een telefoon zit er op deze manier niet echt in, alles controleren terwijl de verkoper waarschijnlijk een praatje met je gaat maken, serienummers checken bij Apple, IMEI check, controleren op echtheid, gaan pinnen terwijl de ander de telefoon in de gaten moet houden.

Ieder z'n ding, maar dan betaal ik liever toch 200,- meer voor een toestel waarvan ik zeker weet dat hij goed is omdat ik hem rechtstreeks bij de Store zelf afhaal.

Wel veel succes, en ik ben benieuwd hoe het afloopt!
Het nadeel van het verkopen op internet is dat je elkaar niet kent. Mensen willen eenmaal veiligheid, én een paar tips kunnen daarbij helpen.

Ook is er veel verschil tussen 550,- euro en 750,- euro. Voor 550,- euro koop je een nieuwe iPhone 4S 32GB, als je van dat geld een iPhone 5S 16GB kan kopen, is dat het zeker waard. Helaas kan dat te mooi om waar te zijn. En daarom zijn een paar tips zeer verstandig.

Ik verkocht ook een paar spullen op Marktplaats, de kopers kunnen natuurlijk ook gevaarlijk zijn. Maar dat gebeurt zelden evenals dat verkopers gevaarlijk kunnen zijn. Toch lijkt me het verstandig om tips te vragen van ervaren mensen (Tweakers).

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Trouwens, je kunt proberen op een treinstation af te spreken. Dan zijn er lekker veel mensen in de buurt.
Dan zal je zeker niet beroofd worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
lubbertkramer schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 10:52:
Als hij niets te verbergen heeft zal hij een controle toestaan :)
Daar ben ik het totaal niet mee eens. Ik zou erg terughoudend zijn met het verbreken van de seal als ik de verkoper was, daarmee gaat de waarde van het product namelijk omlaag. Je vraagt hiermee wel veel vertrouwen van de verkoper, die moet er vanuit kunnen gaan dat jij ook daadwerkelijk tot aanschaf over gaat als alles klopt.

Het is best een lastige situatie, want de koper staat natuurlijk in zijn recht te eisen dat hij het aan te schaffen product goed mag inspecteren, zeker als het om 550 euro gaat, wat toch geen zakgeld is (in ieder geval niet voor mij :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:39

MazeWing

The plot thickens...

Het is altijd nog mogelijk dat het wel degelijk om een gestolen telefoon gaat, maar hier nog geen aangifte van gedaan is.

Het komt vaker voor dat er een hoop apple producten afkomstig zijn van een ladingdiefstal en dat het een paar dagen duurt voordat:
- er precies duidelijk wat er precies weg is
- er aangifte bij de politie wordt gedaan
- gegevens doorgegeven worden aan Apple

In die tijd kun je dus prima een product als nieuw verkopen, wat vervolgens gestolen blijkt met alle gevolgen van dien.

Een iPhone 5s nieuw in doos tegen zo'n prijs, terwijl ze eigenlijk nergens op voorraad zijn kan gewoon niet kloppen. Als hij €650 zou vragen, zou hij het ook meteen kunnen verkopen. Waarom dan uiteindelijk akkoord gaan met een prijs die €149 lager ligt.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
Hij heeft het aankoopbewijs erbij zegt hij... Kan het dan alsnog gaan om een gestolen telefoon? Bijvoorbeeld omdat het aankoopbewijs nagemaakt is?
Ik heb net even op de site van Apple zitten zoeken waar ik serienummers kan controleren, maar ik kan dit niet vinden. Wel kan ik op stopheling.nl het serienummer invoeren; werkt dat net zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumuhtsop
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
mavaspa schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 11:58:
Hij heeft het aankoopbewijs erbij zegt hij... Kan het dan alsnog gaan om een gestolen telefoon? Bijvoorbeeld omdat het aankoopbewijs nagemaakt is?
Ik heb net even op de site van Apple zitten zoeken waar ik serienummers kan controleren, maar ik kan dit niet vinden. Wel kan ik op stopheling.nl het serienummer invoeren; werkt dat net zo goed?
https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do
Vrij makkelijk via google te vinden. Let op: dit is alleen om te kijken hoelang de garantie nog is.

[ Voor 5% gewijzigd door Sumuhtsop op 03-12-2013 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bayoglu
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-12-2014
Helaas... Marktplaats... Dat is de afgelopen tijd echt een drama plek geworden waar je tweedehandse spullen kwijt kan. Heeft niets met deze onderwerp te maken maar wou wel een ervaring delen. Ik zocht een Nikon d5200 spiegelreflexcamera op marktplaats waarbij ik bij een Nederlandse kerel kwam. Ik plaatste een bod van 500 euro. Terwijl hij een dagwaarde had van ongeveer 600. En ik kreeg een berichje terug van: Je kan hem ophalen. Nou dus afgesproken in Utrecht ik sta voor de flat(hier had ik al het vermoeden van hmm dat ziet er niet zo best uit). Toch belde ik aan en had geen reactie. Toen zag ik dat de flatdeur open was en dacht van ja dan loop ik maar even naar boven nummer(...) misschien dat zijn bel het niet doet. En ja hoor voor zijn deur kreeg ik ook geen reactie terug. Nog na een paar belletjes via mobiel had ik besloten om het pand te verlaten. Totdat ik terug werd gebeld door deze Nederlandse kerel. ''Hey sorry ik moest even wat ophalen van het pleintje tegenover, ik ben bij de snackbar kan je daarheen komen dan spreek ik je zo'' . Nou ik dacht van prima gaan we even kijken of het waar is. Ik was ongeveer 5 minuten aan het wachten en snel viel me al op dat er een aantal marrokkaanse mannen een paar meter verderop liepen te kijken naar me. Een auto ging voorbij waarin een chaffeur zat die ook op een marrokkaan leek.(Dit was gewoon echt een geplande situatie) En toen kwam er een fietser aan fietsen met een rugzak, stapte van zijn fiets af en begon me netjes te vertellen dat de Nederlandse kerel niet in staat was om op te dagen.De camera was verkocht maar hij had een ander model bij zich.

:)

Ik greep men telefoon en wou de politie bellen. Ondertussen wou hij de handel aan mij verkopen voor een bedrag van 100 euro. Ik vertelde hem dat hij op zn minst mijn kosten van de benzine etc. moest betalen of anders zou ik de politie bellen. Dit verliep dan wel weer keurig en wou ook verder geen problemen meer en vertelde hem dat hij zich niet met zulke dingen bezig moest houden en ipv daarvan werken(lol hij had nadat ik mijn telefoon bijpakte spijt dat hij zoiets deed enzo, naja of dat nou een angst is dat ik de politie wou bellen of het echt waar is, dat moeten jullie dan maar weer bepalen) dus vertrok ik gauw met me auto van Utrecht. :)

Wat ik hiervan heb geleerd is: neemt de verkoper een aantal keer de telefoon niet op, tja dan zal er wel wat mis mee zijn. Een verkoper die zit om de minuut naar zijn scherm te kijken waneer de koper langs zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
Jullie zijn vast razend benieuwd hoe het is afgelopen; ik ben er nog, dus dat is een goed teken.

Ik ben naar zijn huis toe gegaan met een (fysiek) lijstje met dingen die ik wou doen:
- serienummer checken (bon, doos, toestel) en op Apple site invullen
- EMEI nummer checken (bon, doos, toestel)
- telefoon opstarten, opladen en mee bellen

Echter, toen hij de deur open deed en ik even met hem praatte had ik al snel het idee dat het wel goed zat. Ik heb nog snel even de sealing eraf gehaald en gekeken of het serienummer op het toestel overeen kwam met het serienummer op het aankoopbewijs. Toen dat bleek te kloppen vond ik het wel prima en heb ik betaald.

Ik was zelfs een beetje zenuwachtig geworden van jullie horrorverhalen. Niet zozeer dat ik beroofd zou worden, maar wel dat ik een gestolen toestel zou aanschaffen. Blijft opvallend dat hij hem binnen 1 dag voor 550 verkoopt terwijl hij er echt wel meer voor had kunnen krijgen. Blijkbaar interesseert die laatste 50/100 hem niet zo veel. Hij vertelde ook dat hij een bod had ontvangen van 600, maar dat die jongen zo'n vaag verhaal had, dat hij de koper niet vertrouwde.

Ik heb nu geen tijd om de foto's van mijn huidige telefoon te bewaren, de sim-kaart te wisselen e.d. want ik heb over een half uur college. Ik ga er vanuit dat het allemaal prima gaat.

Om een lang verhaal kort te maken: in mijn geval is het goed gegaan! (hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Stuk intuitie van jouw kant af, prima als je het zo aanpakt (zal niet iedereen met me eens zijn).
Het punt dat je bij hem persoonlijk binnen hebt gezeten/ rond je heen hebt kunnen kijken hoe hij met z'n eigen spul omgaat en hier een goed gevoel bij had (kop koffie erbij?), helemaal top.

Evt. zelf nu (later op de dag) rustig vanuit je eigen stoel alles checken, voor de 100% gemoedsrust ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
Gelukkig is het goed afgelopen.

Best grappig. Dat we een hele dag verhalen vertellen voor een verdachte Marktplaats-advertentie, die van een 'gewoon' iemand blijkt te zijn. Toch gaat veiligheid altijd voorop.

Nu de iPhone naar de fabrieksinstellingen zetten. :)

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
He top, eindelijk weer eens een TS die ook post hoe het allemaal is afgelopen :)
Veel plezier met je nieuwe telefoon!

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:07

MsG

Forumzwerver

Ik denk dat de verkoper in het geval van een iPhone icm met Marktplaats ook wel gek wordt van de Ali's met mailtjes als "400 euro ik koop meneer." dat je dan soms liever een normaal iemand hebt voor wat minder dan het maximale er uit te slepen. Met dergelijke producten word je vaak overspoeld met mails.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit is meer voor het shopping forum, dus een move die kant op.

3i > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-04 13:44

Luukwa

o/

Find my iphone MOET uit staan.

[ Voor 31% gewijzigd door Luukwa op 03-12-2013 15:55 ]

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:16
Hij heeft hem al. Maar dit is niet zo vreemd hoor. Vele mensen verlengen en hebben nu liever cash, dus verkopen ze het nieuwe toestel. Misschien niet de meest rendabele actie, maar het is goedkoper dan lenen voor sommigen. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Laatst online: 27-04 22:05

mvds

Totally awesome!

Makkelijker om te zeggen is dat de telefoon teruggezet moet zijn naar de fabrieksinstellingen. Dus zodra je hem aanzet wil je meteen die wizard zien van landkeuze -> taalkeuze enz.

Find my iPhone KAN namelijk niet aanstaan wanneer je die wizard nog moet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:49

paQ

Dat voel je dan ' aan je water wel aan' lijkt me als je daar aankomt.

Ik doe veel via en over marktplaats en niet afhalen is sowieso al verdacht.
Ook met wel afhalen (iPad) al een keer zoiets vaags gehad.

- Contact liep al raar, dus een buurman meegenomen
- Ik moest even bellen van te voren, gedaan, discussie op de achtergrond over het adres
- aangekomen op adres > huis leeg
- meteen weggereden en onderweg nog gebeld met die pipo; ja zie je dat BP tankstation, ja daar staan we.

ja de groeten :')

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa

Luukwa

o/

mvds schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 16:02:
[...]

Makkelijker om te zeggen is dat de telefoon teruggezet moet zijn naar de fabrieksinstellingen. Dus zodra je hem aanzet wil je meteen die wizard zien van landkeuze -> taalkeuze enz.

Find my iPhone KAN namelijk niet aanstaan wanneer je die wizard nog moet doen :)
Je kunt je idevice niet naar de fabrieks instellingen zetten als je find my iphone aan hebt staan.
Het KAN wel, maar vervolgens moet je alsnog find my iphone uit laten zetten of zelf uitzetten.
Anders koop je gewoon een brick.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

LuukwaHD schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 16:13:
[...]

Je kunt je idevice niet naar de fabrieks instellingen zetten als je find my iphone aan hebt staan.
Het KAN wel, maar vervolgens moet je alsnog find my iphone uit laten zetten of zelf uitzetten.
Anders koop je gewoon een brick.
Hoe kom je hierbij? Bij het terugzetten van mijn iPad 3 naar fabrieksinstellingen heeft het proces zelf FMiP uitgezet hoor, heb ik niks speciaals voor hoeven te doen. Als ik inlog op mijn FMiP pagina, dan zegt ie ook dat de iPad niet meer geregistreerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa

Luukwa

o/

mvds schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 16:16:
[...]

Hoe kom je hierbij? Bij het terugzetten van mijn iPad 3 naar fabrieksinstellingen heeft het proces zelf FMiP uitgezet hoor, heb ik niks speciaals voor hoeven te doen. Als ik inlog op mijn FMiP pagina, dan zegt ie ook dat de iPad niet meer geregistreerd is.
Wij hebben hier een iPad, is gergistreerd via Find my Iphone.
Vervolgens terug gezet naar fabrieks instellingen, zegt dat find my iphone eerst uitgezet moet worden voordat je verder kunt.
Leukste van alles: Leerling is inlog gegevens vergeten.

(Overigens weet ik niet of dit hetzelfde is bij de iPhone)

Soundcloud!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mustii_93
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-03 06:17
LuukwaHD schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 16:18:
[...]

Vervolgens terug gezet naar fabrieks instellingen, zegt dat find my iphone eerst uitgezet moet worden voordat je verder kunt.

Als je de bon heb etc kan je gewoon naar Apple Store gaan en dan resetten ze hem voor je toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

LuukwaHD schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 16:18:
[...]

Welke versie van iOS staat erop? Ik had iOS versie 7 erop staan, misschien dat dat nog wat uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:51
VasZaitsev schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 00:44:
Ik heb ondertussen wel geleerd via MP: als iets te mooi is om waar te zijn, is dat het ook. Zeker bij een Apple product, die verkoop je niet "nieuw" voor 90 euro minder dan de winkelprijs.
Bekijk het eens van de andere kant; als je van een gloednieuw Appleproduct afwil ben je net zo achterdochtig voor oplichters. Prima handelswaar om je valse euro's in te steken.

Zeker als je, wonend in een studentenhuis, van een gloednieuwe Mac afmoet met een factuur waar jouw naam niet opstaat. De koper was minstens net zo achterdochtig als ik :+

Evenzo wat betreft de prijs, voor de nieuwprijs raak je het echt niet kwijt (dan haalt de koper het wel in de winkel), en die Nigerianen en kansloze biedingen beginnen ook vrij snel te knagen.
Ik zou het eigenlijk gewoon niet doen, net wat Gomez zegt: die gesealde verpakking betekend dat je zelf niet even kan checken of het wel een echte is, en geen demo model.
Een legitieme verkoper zal hier geen problemen mee hebben, een serieus geinteresseerde koper zal niet zomaar van de koop afzien als het product gewoon echt is.

tl;dr als verkoper: negeer bieders die geen volzin kunnen produceren; als koper: afhaken als er iets niet goed voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
Er moet ook niet overdreven worden, voor de grootste risico's kun je je vaak wel indekken. Denk aan verkopers die 3 dagen actief zijn, erg lage verkoopprijzen hanteren, enkel Engels spreken of alleen willen verzenden.

Zolang je gewoon bij iemand thuis mag komen en je wordt wanneer je daar aankomt niet geroepen naar 'de snackbar om de hoek' of een tankstation, zal het wel goed moeten zijn. Neemt natuurlijk niet weg dat er nog een kans bestaat dat het alsnog foute boel is, maar ikzelf heb dat nooit meegemaakt. Koop zelf bijna altijd mijn telefoons los via MP en vaak ook gewoon ver onder de waarde (2 jaar terug de note 2 voor 150 euro goedkoper dan in de winkel) en laatst nog de 5s voor 540 (geseald). Sommige mensen willen gewoon hun goed snel verkopen en kijken niet om naar die 100 euro.

Als je bij gesealde toestellen gewoon ter plekke zegt dat je hem open gaat maken en dat je hem gewoon koopt als er niets mis mee is, gaan 9 van de 10 verkopers daar akkoord mee. Er moeten pas bellen gaan rinkelen als de verkoper dat niet wil.
Het is dat negatief nieuws langer blijft hangen dan positief nieuws. Daar heeft MP last van.

[ Voor 11% gewijzigd door assassin85 op 03-12-2013 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Tja, ik zit al jaren op marktplaats met mijn bedrijfje. Ik (ver)koop laptops en -onderdelen. Ik heb inderdaad ook veel mensen die voor 30 euro wel een LCD scherm willen komen halen, maar als je aangeeft dat de prijs vast is, doen ze meestal niet zo moeilijk.

Met duurdere dingen is er vaak wel wat ruimte tot onderhandelen, maar dat gaat meestal ook zonder problemen. Vooraf prijs overeenkomen, product zonder gemekker ophalen.

Ik had laatst wel een feest met een koper die een (nieuwe) Samsung Series 9 ultrabook van me zou kopen. We waren overeengekomen op 750 euro en hij zou uit Ede oid komen om hem op te halen.
Toen hij er eenmaal was, zat hij alles 100 keer te bekijken (prima)
Vervolgens begon hij de laptop af te kraken (slechte specs, nieuwer model beschikbaar) en zich hardop af te vragen of hij de laptop wel wilde (niet prima, poging om de prijs omlaag te krijgen)
Ik meldde dat de laptop was zoals omschreven en dat ik nu wou weten of hij hem wilde hebben of niet (duurde ondertussen al een uur oid). Wist meneer niet echt een concreet antwoord op te geven.
Toen kwam hij aankakken dat hij hem voor 720 wel wou hebben. :S Ik zei dat we al overeen gekomen waren over de prijs en dat hij hem daarvoor mocht hebben, anders niet. Na wat gesteggel ("doe niet zo moeilijk over die paar tientjes") wist hij te melden dat hij 740 euro bij zich had, of het daarvoor kon. Uiteraard niet, dus heb ik een factuur opgesteld voor 750 euro met 10 euro nog te betalen. (acteraf gezien slecht idee)
Later heb ik er nog achteraan gemaild waarom hij nog niet betaald had, kreeg ik een mailtje met een rant dat er van alles mis was aan de laptop en hij terug wou komen voor reparatie en anders geld terug blablabla... Daarna nooit meer wat van gehoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:45
hjkv schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 23:41:
van alles mis was aan de laptop en hij terug wou komen voor reparatie en anders geld terug blablabla... Daarna nooit meer wat van gehoord...
Dít is een mogelijk gevaar van MP. Koper neemt iets van jou af, en begint daarna dat het product mankementen vertoont, stuk is etc.

En dan? Geld terug? Jouw woord tegen het zijne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa

Luukwa

o/

mvds schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 16:51:
[...]

Welke versie van iOS staat erop? Ik had iOS versie 7 erop staan, misschien dat dat nog wat uitmaakt?
Volledig geupdate, de nieuwste versie dus.
En nee je kan niet naar de winkel met je bon, onmogelijk.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-04 10:52

Hokkie

Hello

|:(
Daan00 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 00:21:
[...]

Dít is een mogelijk gevaar van MP. Koper neemt iets van jou af, en begint daarna dat het product mankementen vertoont, stuk is etc.

En dan? Geld terug? Jouw woord tegen het zijne?
Beide geen poot om op te staan, das het gevaar van marktplaats (2de hands). Bewijslast is moeilijk aantoonbaar. Succes in de rechtszaal! Ik koop alleen spullen waar ik verstand van heb of dat het duidelijk te zien is of het in orde is of niet.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:03

-tom-562

Oliesjeik

Marktplaats=garantie tot aan de voordeur (bij mij dan)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:46
-tom-562 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 10:19:
Marktplaats=garantie tot aan de voordeur (bij mij dan)
Da's bij verkoop tussen particulieren sowieso het geval.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

Hoop paniekschopperij om niets. Ook bij marktplaats gaat 99,9% van de transacties gewoon goed, maar je hoort alleen de rare verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-04 22:43
Anoniem: 511904 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 18:34:
Hoop paniekschopperij om niets. Ook bij marktplaats gaat 99,9% van de transacties gewoon goed, maar je hoort alleen de rare verhalen.
Mee eens. Die 0.1% van de foute gevallen zit echter voor 90% wel in de verkoop van telefoons, ipods en andere consumentenelectronica.
Het is dus zeker de moeite waard daar extra op te letten als je het tweedehands via een onbekende doet.

Met gezonde intuïtie kom je al een heel eind, dan kun je zeker 4/5 oplichtingen al doorzien.

@TS: mooi dat het goed is gegaan. Prima voorbereid en goed je dat je deze post startte.
Pagina: 1