Toon posts:

Vaag probleem met 2 wifi-AP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik zit met dit onverklaarbare probleem:

In de meterkast heb ik m'n wifi-modem-router met daarop DHCP. Op zolder staat nog een wifi-router van Linksys. Hier heb ik DHCP uit staan. Ding zit in het zelfde subnet en router-port wordt niet gebruikt. (Er gaat 1 cat5 kabel van meterkast naar zolder, daarop zit de Linksys)

Op Linksys draadloos aangesloten mijn iPhone, laptop en een Airplay Zeppelin. Alle apparaten zitten dus gewoon in het zelfde netwerk maar mijn Airplay speaker is niet te zien wanneer mijn iPhone is verbonden met de Linksys op zolder. Pas als ik helemaal naar beneden ga en verbind met het SSID van de wifi beneden, zie ik mijn Airplay speaker op zolder. Eenmaal verbonden werkt ie prima, loop ik terug naar zolder en verbind ik daar met wifi, is ie gelijk foetsie!

Netwerk-technisch moet dit gewoon werken, toch lijkt er iets fout te gaan.

Hoe valt dit te verklaren?

Bedankt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2013 00:00 ]

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 12:09
upnp uitzetten op je router/ap boven ?

Ryzen cloud9

Verwijderd

Topicstarter
TweakMaster schreef op maandag 02 december 2013 @ 23:54:
upnp uitzetten op je router/ap boven ?
upnp staat uit. Maar volgens mij maakt Airplay geen gebruik van upnp..

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:08
AFAIK wordt Airplay gevonden door een Broadcast signaal...
De conclusie die je daaruit kan trekken laat ik aan een ander over, want dat weet ik niet ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 23:52:
Hallo tweakers,

Ik zit met dit onverklaarbare probleem:

In de meterkast heb ik m'n wifi-modem-router met daarop DHCP. Op zolder staat nog een wifi-router van Linksys. Hier heb ik DHCP uit staan. Ding zit in het zelfde subnet en router-port wordt niet gebruikt. (Er gaat 1 cat5 kabel van meterkast naar zolder, daarop zit de Linksys)

Op Linksys draadloos aangesloten mijn iPhone, laptop en een Airplay Zeppelin. Alle apparaten zitten dus gewoon in het zelfde netwerk maar mijn Airplay speaker is niet te zien wanneer mijn iPhone is verbonden met de AP op zolder(de Linksys). Pas als ik helemaal naar beneden ga en verbind met het SSID van de wifi beneden, zie ik mijn Airplay speaker. Eenmaal verbonden werkt ie prima, loop ik terug naar zolder en verbind ik daar met wifi, is ie gelijk foetsie!

Netwerk-technisch moet dit gewoon werken, toch lijkt er iets fout te gaan.

Hoe valt dit te verklaren?

Bedankt.
Je hebt boven DHCP uitgezet, maar ook NAT? Als je boven nog steeds NAT zou het dit gedrag kunnen verklaren.

Iig zou ik aanraden om sowieso WiFi uit te sluiten door boven bedraad je laptop aan te sluiten en kijken wat dat doet.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Nat stond aan. Maar uitzetten hiervan helpt niet (heb de speaker ook uitgezet en m'n iPhone opnieuw laten verbinden)

/edit: laptop bedraad aangespten op Linksys, vanaf daar kan ik gewoon muziek naar mijn Zeppelin sturen.

Laptop draadloos verbinden met Linksys en ik zie 'm niet meer..

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2013 00:11 ]

Verwijderd

Heb je op de linksys de cat kabel aangesloten op de lan poort? zo niet even proberen.
Ook al heb je nat uit staan sommige routers gooien bijna alle multicast/unicast traffic uit het verkeer van eth1 naar eth0. (volledige lan switch is bijna altijd helemaal eth0). Ook maak je op veel routers meer kans van lan (eth0) kant naar wifi (maar niet altijd).

Een andere kans is dat sommige routers het zelfde doen met wifi.
Als dit het geval is zou je avontuurlijk hier openwrt op kunnen zetten.
Dan is er zowieso meer mogelijk met je router.klein stukje op openwrt over dit onderwerp

Hmm jah, zie dat je bedraad het wel werkend hebt (zie nu de edit). dan lijkt het er op dat die router er mulicast/unicast helemaal uit filtered naar wifi toe.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2013 00:37 . Reden: toevoeging ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

even je definitie van router port verduidelijken op je linksys

bedoel je

1) de wan poort waarop je normaal gesproken je modem aansluit
2) een van de lan poorten op een een ingebouwe switch met typisch 4 poorten

Da kabel zou in een lan poort moeten zitten

Iperf

Verwijderd

fish schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 00:19:
bedoel je
Ja dat bedoel ik

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 00:19:
even je definitie van router port verduidelijken op je linksys

bedoel je

Da kabel zou in een lan poort moeten zitten
De WAN-port, ja, die is gewoon leeg want ik hoef niet te routeren. Linksys zit op 192.168.0.2 /24 en de router in de meterkast op 192.168.0.1 /24

De switch-poorten op de Linksys zijn trouwens ook leeg want hij fungeert puur alleen als AP.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

:?

waar zit de kabel dan in ? (op je linksys)

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 03-12-2013 00:24 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Lol, ja, op die kabel na dan :-p

Maar die zit gewoon op switch-port 1

Verwijderd

Topicstarter
Maar nog even ter verduidelijking,

dit werkt dus wel:

iPhone ((())) router meterkast <-------------------> Linksys (((()))) Airplay.

En dit dus niet:

iPhone (((Linksys))) Airplay

En dit werkt ook...

laptop <----> Linksys ((())) Airplay

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2013 00:28 ]

Verwijderd

Hmm jah denk toch dat de linksys multicast / unicast verkeer er uit haalt van de switch naar het wifi (niet omgekeerd). Heb dat helaas vaak gezien.

Soms kun je dat uitzetten via de webgui van de router, maar heb dat nog bijna nooit gezien.
Als je in dit geval openwrt op de router zet, dan is het wel mogelijk.
Maar houd er rekening mee dat openwrt een stuk minder gebruiksvriendelijk is, maar wel veer meer mogelijkheden biedt.

Andere optie zou zijn met mDns/avahi rond knutselen, op een ander (linux/mac) systeem maar wordt het ook niet simpeler van

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2013 00:41 . Reden: extra optie ]

Verwijderd

Topicstarter
thanks... dan ga ik dat er van t weekend op zetten.. Raar verhaal..

Bedankt allen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2013 00:34 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
OpenWRT of DD-WRT zou inderdaad de oplossing kunnen zijn.

Het komt inderdaad voor dat multicast geblokkeerd wordt. In jouw geval multicast tussen draadloze clients.
Dat kan betekenen dat Draadloos naar de interne LAN switch misschien geen multicast wil, of dat draadloze clients onderling geen multicast mogen.

Kan je trouwens van je Linksys draadloos wel Bonjour gebruiken met dingen op je modem beneden?

Verwijderd

Topicstarter
Heb tot en met stap 4 uitgevoerd maar het is mij echt compleet onduidelijk wat ik nu moet doen? De GUI is niet meer te bereiken en als ik nu telnet 192.168.1.1 doe krijg ik 'connection refused'..

Pingen werkt nog wel..

Misschien is dit toch iets te hardcore ..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2013 21:57 ]

Pagina: 1