0~12V verminderen naar 0~5V stuurspaning.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:16

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Heb een fan controller waarmee ik mijn twee pompen parallel wil aansturen van mijn waterkoelings set.

Heb alleen twee problemen, wil ze aansturen met 24V, en zelfs als ik hem op 12V zou aansturen, is de controller niet sterk genoeg om de 50W aan te leveren die de pompen nodig hebben.

De oplossing die ik bedacht heb zou een PWM module als deze zijn, en is denk ik uitermaate geschikt voor meerdere zware pompen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/V8bXdGaXFcGXiNGTMbvHFekF/medium.jpg

Probleem is alleen dat de stuurspanning van de module 0~5V is, en de fan controller uiteraard 12V is, is er een simpele mogelijkheid (weerstand?) om die spanning te verlagen naar 5V?

Uiteraard kan ik met een multimeter meten wanneer er 5V word uitgestuurd via de controller, maar een keer een verkeerde klik en het is waarschijnlijk einde PWM module.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/seVcUKUGF9oHd5W9zDv0R7Hl/full.jpg

Gebruiksaanwijzing PWM module.

Mijn vraag is, is de spanning gemakkelijk aan te passen, en is de PWM module geschikt om mijn pompen aan te sturen?

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Een spanning aanpassen met een weerstand is meestal geen goed idee, dan verstook je een hoop energie.
Van 12V naar 5 Volt zou ik eerder denken aan een spanningsregelaar zoals de 7805.
Dat model is wrs te klein voor 50W maar er zullen er vast zijn die dat wel kunnen leveren.
De 7805 gaat tot 1.5A
https://www.sparkfun.com/datasheets/Components/LM7805.pdf
Output Current up to 1.5 A

[ Voor 35% gewijzigd door kitao op 02-12-2013 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een 7805 zou in deze oplossing niet werken, omdat er niet een voedingspaning van 5volt geist wordt maar een stuurspanning.

Als het ding 5v mag hebben en je stuurspanning 12volt is. Zou ik een simpele spanningsdeler maken met twee weerstanden. http://www.eclecticsite.be/elec/spanning_deler.htm
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
+0-12v-----------
                |
               ___
               |  |
               |  | 1K Ohm
               |__|
                |
                |------------------------------0-5V
                |
               ___
               |  |
               |  |  680 Ohm
               |__|
                |
GND------------------------------------------GND

als het input voltage lager wordt wordt ook het output voltage minder.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2013 21:53 . Reden: spelfouten verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

.

[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 22-03-2018 15:34 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry was nog vergeten toe te voegen, als de pomp gelijkstroom is tegen pwm kan en niet de 20Ampere overschrijdt dan is deze prima geschikt.
Maar in de meeste gevallen kan een pomp prima tegen pwm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 21:40:
een 7805 zou in deze oplossing niet werken, omdat er niet een voedingspaning van 5volt geist wordt maar een stuurspanning.

als het input voltage lager wordt wordt ook het output voltage minder.
Kan zijn hoor, maar als het 'slechts' een stuurspanning betreft dan zou ik niet weten waarom een spanningsregelaar niet toegepast zou kunnen worden.
Spanning is spanning en de enige beperking is dan hoeveel stroom die kan leveren.
Voordeel van zo'n 7805 is dat die wel de spanning mooi constant houdt zonder allerlei pieken en warmteinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een 7805 is een spaninsgregelaar en niet geschikt om een stuurspaning om te zetten naar 5v.
Inderdaad haalt deze mooi de pieken er uit. Maar om 5volt uit te spuwen heb je minimaal 8v nodig. (voor een 7805)
Onder dit voltage werkt de 7805 niet meer zo netjes, en zou de regeling dang ook niet meer mooi linear lopen.
Tevens gaan dan ook de afvlak elco's tegen je werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 22:13:
een 7805 is een spaninsgregelaar en niet geschikt om een stuurspaning om te zetten naar 5v.
Inderdaad haalt deze mooi de pieken er uit. Maar om 5volt uit te spuwen heb je minimaal 8v nodig. (voor een 7805)
Onder dit voltage werkt de 7805 niet meer zo netjes, en zou de regeling dang ook niet meer mooi linear lopen.
Tevens gaan dan ook de afvlak elco's tegen je werken.
Bij een stuurspanning denk ik meer aan uit/aan.
Dus in dit geval 12V of 0V.
En hoe zit het dan als je een weerstandsspanningsdeler gebruikt en je zet 8 volt op de ingang ?
Dan hou je ook maar 3.5 volt over.

edit:
Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 22:22:
maar een meer serieuzere reden is dat het hier niet gaat om aan of uit maar een voltage dat aangeboden wordt ergens tussen de 0 en 12volt en waar dan op dezelfde schaal dan 0 tot 5volt uit de andere kant komt.
ok, dat wist ik niet.
sorry 8)

[ Voor 21% gewijzigd door kitao op 02-12-2013 22:34 . Reden: reactie op volgende post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om te beginnen de 2 weerstanden zijn goedkoper :P

maar een meer serieuzere reden is dat het hier niet gaat om aan of uit maar een voltage dat aangeboden wordt ergen tussen de 0 en 12volt en waardan op de zelfde schaal dan 0 tot 5volt uit de andere kant komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 21:40:
Als het ding 5v mag hebben en je stuurspanning 12volt is. Zou ik een simpele spanningsdeler maken met twee weerstanden.
Neem aan dat ik het best een zo klein mogelijke weerstand qua wattage kan gebruiken zodat ik de controller zo min mogelijk continu belast?

0.25W metaalfilmweerstanden ?
Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 22:07:
Sorry was nog vergeten toe te voegen, als de pomp gelijkstroom is tegen pwm kan en niet de 20Ampere overschrijdt dan is deze prima geschikt.
Maar in de meeste gevallen kan een pomp prima tegen pwm.
De pomp verbruikt 1.5A, samen is dat 3A, zou dus geen probleem moeten zijn, of de pomp PWM aangestuurd kan worden weet ik niet zeker, het zegt in de manuaal dat het een "Electronically commutated spherical motor" is, maar dat zegt mij weinig, zal als niemand hier weet of het een probleem is, Laing de maker van de pomp een Email sturen en vragen of het een probleem is.

Relevante spec van de pomp
Motor design: Electronically commutated spherical motor with permanent magnetic rotor/impeller
Voltage 8 - 24 Volt
Current consumption: at 12 Volt: 0,25 - 1,9 A at 24 Volt: 0,25 - 1,5 A
(Power consumption see pump curves)
En bedankt voor de hulp. :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

player-x schreef op maandag 02 december 2013 @ 22:42:
Neem aan dat ik het best een zo klein mogelijke weerstand qua wattage kan gebruiken zodat ik de controller zo min mogelijk continu belast?

0.25W metaalfilmweerstanden ?
Wattage zecht alleen wat over wat de weerstanden kunnen versoken, kwart watters zijn in dit geval prima maar meer maakt ook zeker niet uit (de schakeling gaat hierdoor niet meer verbruiken). ook het soort is niet belangrijk in deze toepassing.
player-x schreef op maandag 02 december 2013 @ 22:42:
Of de pomp PWM aangestuurd kan worden weet ik niet zeker, het zegt in de manuaal dat het een "Electronically commutated spherical motor" is, maar dat zegt mij weinig, zal als niemand hier weet of het een probleem is, Laing de maker van de pomp een Email sturen en vragen of het een probleem is.
Ik vermoed van wel, maar voor de zekerheid kun je het toch beter even bij de fabrikant na vragen.
Geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Zou een condensator over de plus en de min van de pomp de PWM pulsen kunnen afvlakken, als het een probleem zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Met een spanningsdeler moet je volgens mij ook rekening houden met wat er achter 'hangt'.
Dan krijg je namelijk te maken met kirchhoff.

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/b0n712tm1/black_box.jpg
klik

op pin 1 komt dan echt niet de helft van de spanning te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 17:38
Een aantal dingen dat je moet weten.

Op zich is een spanningsdeler met 2 weerstanden een prima oplossing, maar kijk wel even naar de ingangsimpedantie van je PWM controller. Is die erg laag, dan 'verstoord' deze je spanningsdeler, dan moet je nog even goed gaan rekenen.

Misschien kun je ook een Zener toepassen om te garanderen dat je nooit boven de 5V uitkomt.

Nu ik nog eens goed naar je controller kijk : die verwacht helemaal geen 5V als input, maar heeft zijn eigen pot als spanningsdeler. Nu lijkt die intern wel te werken met 0-5V, maar je moet wel even goed opletten of je aarde enzo kloppen.

[ Voor 25% gewijzigd door WVL_KsZeN op 02-12-2013 23:07 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quote: WVL_KsZeN
Nu ik nog eens goed naar je controller kijk : die verwacht helemaal geen 5V als input, maar heeft zijn eigen pot als spanningsdeler. Nu lijkt die intern wel te werken met 0-5V, maar je moet wel even goed opletten of je aarde enzo kloppen.
Volgens de info kan beide, staat zelfs op het plaatje. Je kunt kiezen tussen en 5v stuurspanning of een potmeter

Tevens zou je omdat je de controller tussen de centertab en gnd van je spanningsdeler hangt het voltage nooit meer worden dan 5volt hooguit minder (mits je ingang spanning niet boven de 12v komt op de spanningdeler).
Mocht de spaningsdeler toch teveel beinvloed worden, heeft de link die ik eerder gepost heb ook de optie om extra ballast mee te nemen van het achterliggende apparaat.

Maar tot dusver heb ik nog nooit rekening hoeven houden met een pwm controller die er achter licht (of mcu)

Een zener is geen gek idee, maar als je kunt garanderen dat je aan de andere kant van de deler niet boven de 12V komt is deze niet nodig.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2013 23:20 . Reden: Leesbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Ik neem aan dat je de pompen gebruikt in een pc zou je dan gewoon niet de 5 volt kunnen gebruiken die de voeding levert potmeter ertussen en volgens mij moet het kunnen werken.
Aangezien dat het een stuurspanning is reken ik niet op hoge stuurstroom en moet een normale potmeter goed willen.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Read schreef op maandag 02 december 2013 @ 23:21:
Ik neem aan dat je de pompen gebruikt in een pc zou je dan gewoon niet de 5 volt kunnen gebruiken die de voeding levert potmeter ertussen en volgens mij moet het kunnen werken.
Aangezien dat het een stuurspanning is reken ik niet op hoge stuurstroom en moet een normale potmeter goed willen.
Ja kan, volgens de beschijving zou dat dan een 4,7 k lineare pot moeten zijn, hoeft deze ook niet in de 5v lijn van de computer.

Mocht je toch besluiten om een potmeter in de 5volt lijn te hangen, zou ik in dat geval deze ook als spanningsdeler aansluiten. Centertab van de pot naar de controller en de een uiteinde aan gnd en de andere aan de 5v lijn.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2013 23:37 . Reden: kleine toevoeging. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Read schreef op maandag 02 december 2013 @ 23:21:
In dat geval zou ik gewoon de meegeleverde potmeter kunnen gebruiken.

Maar het doel van computer sturing is, is dat ik een temp censor op mijn rad heb, en aan de hand daarvan de water temp meet, gaat de temp omhoog laat ik de fans en de pomp geleidelijk harder draaien, zodat mijn fans en pomp nooit harder draaien dan noodzakelijk, heb zeker geen zin om dergelijke dingen met de met de hand te regelen, een keer installeren en instellen en dan vergeten is mijn moto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

player-x schreef op maandag 02 december 2013 @ 23:39:
een keer installeren en instellen en dan vergeten is mijn moto.
Ben ik ook groot voorstander van, trouwens ben wel eens met je sig link (dislectie link is stuk trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 23:44:
trouwens ben wel eens met je sig link (dislectie link is stuk trouwens).
Gefixed, link verwijderd. :+

Om de vraag nog eens te stellen.

Zou een condensator over de plus en de min van de pomp de PWM pulsen kunnen afvlakken, als het een probleem zou zijn?

Heb maar een basis begrip van elektronica, vandaar dat het kan zijn dat het een stomme vraag is, maar wat ik van PWM begrijp is dat het verschil in de lengte aan en uit zijn van de puls, je het vermogen regelt.

En dat sommige motoren problemen hebben met de pulsen, ipv nette lineaire stroom bron

Maar daar dit gelijk stroom is, zou dat dan probleem niet met een condensator opgevangen kunnen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan met een elco afgevlakt worden, beter is echter om te vragen of pwm met de pomp mogelijk is. want als dat zo is, zou je ook minder/geen torsie verlies hebben op de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:11
Een PWM controller analog met een PWM signaal aansturen is een beetje onhandig. E.e.a. is afhankelijk van de uitgang van de PWM controller: indien je de tacho feedback wilt gebruiken dien je waarschijnlijk het PWM signaal aan de positieve zijde aan te sturen (anders zweeft je tacho), afhankelijk van het uitgangstype heb je dan waarschijnlijk een P-MOSFET nodig, 1 of 2 weerstanden en eventueel een transistor. Verder dien je waarschijnlijk dat tacho signaal tot 5 of 12V te beperken. Die KEMO stuurt iig PWM over de negatieve spanning aan, daardoor wordt je tacho onbruikbaar.

edit: ik zie trouwens een instelmogelijkheid op die pomp, het zou best kunnen dat daar een PWM in zit, pas op dat je geen PWM als voeding gebruikt voor PWM regelaars, dat kunnen ze niet zo goed waarderen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door base_ op 03-12-2013 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Een PWM controller analog met een PWM signaal aansturen is een beetje onhandig.
Nee de PWM module word analoog aangestuurd met een 0~12V van fan controller, verlaagt naar 0~5V dat de PWM module als stuur spanning kan gebruiken.

En de tacho gebruik ik nu ook niet, zat er gratis bij, en hoewel het leuk zou zijn als het werkte is het niet echt noodzakelijk voor mij.

Daarnaast ga ik een aparte 24V voeding gebruiken, als ik de tacho zou willen gebruiken zou ik die min aan de min van de PSU moeten hangen, iets wat ik denk dat niet een goed plan is, daarnaast zou het tacho signaal 24V ipv 12V zijn, ook iets wat ik denk dat niet goed zou werken.

Had in dat geval als tacho signaal belangrijk voor me was. deze pomp genomen om die problemen op te lossen.

[ Voor 15% gewijzigd door player-x op 03-12-2013 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
base_ schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 01:02:
edit: ik zie trouwens een instelmogelijkheid op die pomp, het zou best kunnen dat daar een PWM in zit, pas op dat je geen PWM als voeding gebruikt voor PWM regelaars, dat kunnen ze niet zo goed waarderen ;)
Zou het niet logisch, dat de interne PWM uitgeschakeld is als je hij op volle snelheid is gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als ik kijk naar de specs van de pompen werken ze vanaf 8 volt, het lijkt mij dat een regeling van 0-5volt niet gaat werken of in een gebied komt dat het onbetrouwbaar gaat werken....

Dus je wilt dan een regeling hebben van 7 tot 12 volt?

Volgens mij kan dat prima door een gewone temperatuur geregelde fancontroler te pakken en de uitgang te sturen naar een transistor zoals een BD243 die als spanningsvolger staat geschakelt

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@memphis
Kijk eens naar de beschrijving van de pwm controller.

@player-x
als er idd ook een pwm controller in/aan de motor zit, dan geeft dat problemen pwm op pwm gaat inderdaad niet. (zou je mischien er tussen uit kunnen modden, maar durf hier ook geen garanties te geven).
Mischien niet netjes om een ander forum te promoten, maar kijk ook eens op http://www.circuitsonline.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
memphis schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 07:59:
Als ik kijk naar de specs van de pompen werken ze vanaf 8 volt, het lijkt mij dat een regeling van 0-5volt niet gaat werken of in een gebied komt dat het onbetrouwbaar gaat werken....
Nee de pomp moet op 24V gaan werken, zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aJxh2um1p5CTKJdxVDlbjALV/full.jpg
Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 11:46:
als er idd ook een pwm controller in/aan de motor zit, dan geeft dat problemen pwm op pwm gaat inderdaad niet.
Staat de PWM niet uit als hij op 100% gezet word?

Daarnaast is het een 5 standen schakelaar geen potmeter, minder waarschijnlijk PWM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quote: player-x
Staat de PWM niet uit als hij op 100% gezet word?
Dat wel, maar het circuit wat dan dwars zou zitten zit dan nog steeds dwars.
quote: player-x
Daarnaast is het een 5 standen schakelaar geen potmeter, minder waarschijnlijk PWM?
Is in dat geval niet heel waarschijnlijk dat het dan pwm is inderdaad. (meende ook al dat er geen pwm regeling op de moter zat, maar ik kan natuurlijk ook dingen mis hebben.)
Dus dan zal in dat geval toch een simpele spannings deler voldoende zijn.

Mooie paintskills trouwens, laat ook minder aan de verbeelding over :P

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2013 12:56 . Reden: compliment paint skilz ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

De controller is al pwm
Abmessung: 88x88x16mm
Gewicht: 150g
max. Stromaufnahme: 7A
Gesamt-Leistung: 80W (PWM)/20W (analog)
Leistung pro Kanal: 40W (PWM)/20W (analog)
Dus als je er een dikke tor achter zet heb je de losse pwm module niet nodig zet ben je klaar imho.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als dat ding inderdaad al pwm is dan is een tor/mosfet denk ik een betere oplossing.
Ben dat wel met fish eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Als dat ding inderdaad al pwm is dan is een tor/mosfet denk ik een betere oplossing.
Is dat niet veel minder efficiënt?

Is een condensator over de 5 of 12V niet voldoende om het af te vlakken?

Het plan is namelijk om 4 pompen te gebruiken en die verbruiken samen bij 24V 6A max, en wil iig 50% marge hebben, dan kom ik op 10A uit.
Het zal niet vaak gebeuren maar is wel iets waar ik rekening mee wil houden.

Ben bezig een eigen PC behuizing te bouwen, en ben volop bezig in SolidWorks de onderdelen te tekenen voor het snijden en zetten van het plaatwerk, en draaien en frezen van onderdelen.

Onderdeel van de mod is dat hij aardig overkill word met hoge druk en hoge flow, door waterblokken met een redelijk hoge weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

neem een 2N3055 in serie met je belasting en zet een 1k potmeter op de basis (p contact) kun je zo afregelen dat er maar 12V op staat met een belasting van 3 Amp. Welicht klein koelblokje op de 3055 maar dat kan je zo voelen of hij heet word ;)

(3055) + op de collector, emittor op de belasting door naar de min.
(1K pot) + op de potmeter, - op de potmeter, en het loopcontact op de basis van de 3055

bij een lineaire potmeter = 50% circa 5V

oh ja, een 2N3055 kan makkelijk 15A verstoken (mits gekoeld natuurlijk) je kunt er ook meerdere parallel zetten ;)

http://www.conrad.nl/ce/n...MlLsCFZLKtAodyjAAew&calc={"acc":"2234228880","cmp":"58416400","adg":"1904324680","mt":"b","kw":"2n3055","pos":"1t2","device":"c","crea":"23891999800"}

[ Voor 58% gewijzigd door keur0000 op 03-12-2013 13:54 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik dacht meer aan gewoon vol schakelen op het pwm ingaal van de controller. dan heb je ook geen obsessief grote koelplaten nodig en het scheelt je vermogen

edit,
ja de 3055 kan makkellijk 15 ampere aan ja. maar het max vermogen is (uit m'n hoofd )150 watt en dan mag er niet meer dan 10 ce volt over staan. en je moet flink gaan koelen. Zelfs meer dan de up die je aan het koelen bent.
Dan schiet je je doel voorbij.

[ Voor 46% gewijzigd door Fish op 03-12-2013 13:58 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als het PWM is zal het vermogen in de tor minimaal zijn, de tor staat vol open of vol gesloten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:11
Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 13:15:
Ben dat wel met fish eens.
Dat was wat ik ook al bedoelde, een mosfet of powertor met een paar weerstanden. En dat is ook de meest simpele en efficiente oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

base_ schreef op woensdag 04 december 2013 @ 16:47:
[...]

Dat was wat ik ook al bedoelde, een mosfet of powertor met een paar weerstanden. En dat is ook de meest simpele en efficiente oplossing.
Hihi, had ook iets beter de omschrijving van de fan controller moeten lezen :P. Sorry daarvoor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

fish schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 13:55:
...Dan schiet je je doel voorbij.
Sowieso met het vermogen waar we het hier over hebben: 4 pompen op 24V@1.5A = 144W waarvan minstens de helft in warmte wordt omgezet. Volges mijn introduceer je meer warmte in het systeem dan je uiteindelijk kwijtraakt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op donderdag 05 december 2013 @ 09:41:
Sowieso met het vermogen waar we het hier over hebben: 4 pompen op 24V@1.5A = 144W waarvan minstens de helft in warmte wordt omgezet. Volges mijn introduceer je meer warmte in het systeem dan je uiteindelijk kwijtraakt
Nee niet echt, daar dat het start/maximale vermogen is, 90% van de tijd draaien de pompen op minimale snelheid, en denk dat ze tijdens last op ongeveer 50% zullen zitten, en zelfs als de pompen volle 144W in het koelsysteem zouden dumpen, kunnen de twee radiatoren die extra warmte nog steeds makkelijk kwijt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cjNMx5jSfyGJlw6I2b0hIcqU/thumb.jpg

Daar door een hogere flow te gebruiken je een meer turbulente flow krijgt, en je dan een meer efficiënte koeling creëert.

Pagina: 1