Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 18-04 10:25

Inleiding

Aan het begin van dit jaar, op CES, begon de revolutie. Na jaren stilstand op het gebied van resolutie en pixeldichtheid, werden in januari 2013 de eerste 4k Ultra HD monitoren getoond die ook daadwerkelijk in de winkels kwamen te liggen. In de maanden daarna kwam Sharp als eerste met hun 4k monitor, waarna Asus en Dell volgden. Ook andere fabrikanten waagden het erop, van spotgoedkope Seikies tot peperdure Canons

Met de recente aankondiging van Dell om 2 nieuwe 4k Ultra HD monitoren aan hun line-up toe te voegen lijkt er eindelijk shot te komen in hoge resolutie monitoren. Naast de 32"er die ze al hadden, is er een 24" model aan toegevoegd dat direct verkijgbaar is en komt er in het eerste kwartaal van 2014 een 28" model. Bovendien wordt er een hoop geweld verwacht op CES en woord er ook nog gehoopt op een nieuw Thunderbolt Display van Apple, wat een Retina variant moet gaan worden met een resolutie van minimaal 3840x2160.
.

De Modellen

Sharp
Asus is de eerste die met een 4k Ultra HD monitor aan kwam zetten die ook werkelijk verkrijgbaar was. Voor €4.220 kan je momenteel de PN-K321H bestellen. De specificaties kan je hier vinden, en een kleine samenvatting hieronder:

LCD: IGZO* Technology (InGaZno: An oxide comprising indium (In), gaillium (Ga) and zinc (Zn) )
Beeldgrootte (mm): 801 mm
Resolutie: QFHD 3840 x 2160
LCD Kleuren: 1.07 billion
Helderheid: 350 cd/m²
Contrast: 800:1
Bezel H / V (mm) 25.1 / 23.3 mm
Responstijd (ms): 8
Inkijkhoek: H / V 176°

Bovendien heeft Sharp ook een touchvariant, de [url="Sharp PN-K322BH"]PN-K322BH[/url]. Deze heeft dezelfde specificaties als de PN-K321H maar heeft daarbovenop nog een touch-laag, die bovendien een megeleverde stylus ondersteund waarmee zeer precies getekend kan worden.
.
Dell
Dell heeft nu sinds kort een best serieuze line-up: Een 32" en 24" monitor die per direct te bestellen zijn, en een 28" monitor die in Q1 2014 te krijgen moet zijn. De 32" versie kost $3.499 en de 24" variant is met een prijs van $1.399 maar liefst 2,5 keer zo goedkoop. De specificaties zijn van beide bijna hetzelfde, op het formaat na. Voor volledige specificaties klik je even door (UP3214Q) (UP2414Q), met een samenvatting hieronder:

Aspect Ratio: Widescreen (16:9)
Optimal resolution:
3840 x 21601 at 60 Hz (DP1.2*)
3840 x 21601 at 30 Hz HDMI
Contrast Ratio:
1000: 1 (typical)
2 Million:1 (Max) (Dynamic Contrast Ratio)
Brightness: 350 cd/m2 (typical)
Response Time: 8 ms (gray to gray)
Viewing Angle: (178° vertical / 178° horizontal)
Color Support:
Color Gamut (typical): Adobe RGB 99%, sRGB 100% 1.07 Billion colors
Backlight Technology: LED
Display Type: Widescreen Flat Panel Display
Display Screen Coating: Antiglare with hard-coating 3H
.
Overige fabrikanten
Pas na CES verwachten we dat er meer bedrijven komen met een serieuze 4k line-up. Van Apple, Asus, HP, LG, Samsung en andere (minder) bekende fabrikanten worden 4k monitoren verwacht.
.

Overige informatie

Voor iedereen die informatie, ideeën en/of kritiek heeft met betrekking tot de topic start, stuur vooral een DM. Hetzelfde geld als je zou willen helpen deze uit te breiden en mede-auteur te worden. :)

Balance wijzigde deze reactie 02-12-2013 19:51 (3%)

• edward2
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 12-04 16:44

edward2

Schieten op de beesten

Ik zag vandaag de info over de UP2414Q..Wow :9~ :9~, hier wacht ik al jaren op, eindelijk een hoge pixeldichtheid op PC-schermen. Als die in glossy uitvoering was gekomen had ik die op de voorhand al besteld. Geen gemor meer met lastige ssaa- en/of downsampleinstellingen meer voor games...2x2 downsample (vergeleken met 1080p) wat smaa als na anti-aliasing and I'm all set. _/-\o_

Maximum IQ

• Belecthor
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 12-04 11:24
Ik kan niet wachten tot Ultra-HD mainstream wordt! Een betaalbare 27" ultra-HD monitor lijkt me een leuke upgrade! :)
Het lijkt me handing om alles over de Dell UltraSharp UP2414Q, P2815Q en UP3214Q in [TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 19 te houden.

Sharp heeft trouwens meerdere 31.5" 4k panelen. De LQ315D1LG91 en LD315R3LC1 zijn al bekend en zijn voor zover bekend is IGZO ASV panelen. Maar in de Dell zit sowieso een ander paneel, want de UP3214Q heeft een IGZO IPS paneel en daarnaast komt het kleurbereik ook niet overeen met die andere twee panelen.

Samsung heeft ook al een 4k scherm: http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/29.htm#samsung_4k

Overigens heeft LG Display wel al een 31" 4096x2160 paneel in z'n line-up zitten (http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/29.htm#lg_31_4k), dus grote kans dat er in ieder geval van LG zelf een scherm gaat komen met dat paneel. Overigens is dit paneel in tegenstelling tot de Sharp panelen niet gemaakt van IGZO, maar a-Si.

AU Optronics is ook begonnen met 4k panelen (http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/29.htm#auo_4k) van het AHVA type. Er zijn nu vier modellen, twee van 27" 3840x2160 en twee van 32" 3840x2160.

Verder kwam ik laatst nog de Canon Reference DP-V3010 tegen, dus dat heb ik toen ook even naar Simon (van TFT Central) gestuurd: http://www.tftcentral.co....ive/29.htm#canon_dp-v3010. Die heeft overigens nog weer een ander formaat en resolutie, namelijk 30" 4096x2560 IPS van Chi Mei.

Nog meer niche dan die Canon is de Eizo RadiForce RX650 Medical Monitor (http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/29.htm#eizo_rx650), die weer een andere resolutie heeft: 3280x2048 @ 30".

EDIT: misschien ook nog wel interessant voor dit topic: Kid Jansen in "[TFT] Dell UltraSharp Serie - Deel 19"

Kid Jansen wijzigde deze reactie 02-12-2013 22:41 (4%)

• MadButcher
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 10-03 15:51
Op de Photokina 2012 waren bij de Fuji stand 2 kleinere 4K monitoren geplaatst, zal wel 24" geweesr zijn.
Met ook felle kleuren en goed contrast.
Ik ben herhaaldelijk terug gegaan om weer naar de foto's op die schermen te kijken.
Voor serieuze fotografen een must zo'n scherm.

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True