Sapphire R9 280X (UEFI) icm MSI Z77a-G45 niet booten

Pagina: 1
Acties:

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-12-2025

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
Mijn pc;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 194,89€ 194,89
1MSI Z77A-G45€ 84,90€ 84,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 50,90€ 50,90
1Corsair Carbide 300R€ 66,95€ 66,95
1Gelid Solutions PWM Y-Cable Splitter€ 3,27€ 3,27
1Corsair Hydro H60 (2013 edition)€ 62,50€ 62,50
1Corsair SP120 Quiet Edition, 120mm€ 11,45€ 11,45
1Corsair SP120 Quiet Edition Twin Pack, 120mm€ 20,76€ 20,76
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 73,-€ 73,-
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,90€ 14,90
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 97,-€ 97,-
1Noctua NT-H1€ 7,40€ 7,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 687,92

Ik heb gisteren een setje Sapphire R9 280X op de kop weten te tikken maar ik krijg ze niet draaiend.

Wat het probleem in eerste instantie was is dat na de installatie van de kaart de pc niet wilde opstarten. Toen heb ik online gekeken wat de problemen kunnen zijn.

Vanaf de Sapphire site.
The SAPPHIRE HD 7730 UEFI edition/UEFI ready products are compatible with motherboards that comply with UEFI Specification 2.3.1 or after. It is also compatible with motherboards that do not have UEFI feature. Motherboards that contain earlier version of UEFI must be updated to the latest version or have the UEFI option turned off, otherwise, the graphics card will boot in legacy mode, or in some cases, not boot at all. Please refer to your motherboard userguide for BIOS update instruction.
Vanuit daar heb ik m'n bios ge-update omdat de kaart verlangt dat minstens UEFI specificatie 2.3.1 draait of helemaal uit staat. Met een bios flash was het probleem niet opgelost en na het weer verwijderen van de kaart was m'n Windows overstuur. Die heb ik vanochtend opnieuw geïnstalleerd, alle drivers geïnstalleerd. Pc draaide lekker op onboard graphics. Maar nu net weer geprobeerd de R9 te installeren, pc wil niet posten. Fans draaien een slag en de pc start niet op. Op de kaart zit een knop zodat je van legacy naar uefi kan switchen. In beide gevallen geen succes. Echter dit keer heeft de kaart weer m'n Windows verkloot. Ik kom er niet in via safemode en in de bios reboot m'n pc na een paar seconden. Clear cmos geeft me Windows 7 64bit terug op onboard graphics. Kaart erin, cmos clear met de laatste bios. Geen succes. Ik heb geen idee hoe ik de kaarten aan de praat krijg. Heb ze beide 1 voor 1 geprobeerd maar zodra de kaart erin zit wil de pc niet booten, leek me verstandig om ze er niet gelijk in xfire in te gooien.

Had verder nog gevonden dat het kan helpen als je de EFI naar legacy zet, maar aangezien het MSI bord al een UEFI bord is. Daarbij kan ik in het boot menu ook nergens een optie vinden waardoor ik mijn pc in legacy modus kan opstarten.

Wie o wie kan mij helpen?

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 20:58
Ik had een soort gelijk euvel met de R9 280 van Gigabyte icm MSI Z87 gaming moederbord.
Wanneer ik alle windows8 opties in de bios uitzet werkt alles naar behoren. Welke win8 functionaliteit dan ook aangezet en ik kon niet meer booten of de pc reboot of ik had zwart beeld. Ook een windows installatie mee verkloot. Heb die kaart wel 5x in en uitgebouwd om met onboard graphics nog wat te zien.

Heb de er de vinger niet exact op kunnen leggen maar bij mij hielp een bios clear, kaart plaatsen, direct booten in bios om alles uit te schakelen wat met win8 te maken heeft. Hierna windows8.1 installatie gedaan en toen werkte alles eindelijk!

Niet mijn setup maar zo heb ik het ook staan, was voor zover ik heb ontdekt de enige mogelijk de R9 280x aan de praat te krijgen.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/galleries/2500/MSI%20Z77IA-E53%20BIOS%2014%20-%20Windows%208%20Config.png

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
Vergeet te zeggen dat ik Windows 7 64b draai. :/

Edit: heb deze instelling geprobeerd, maar geen resultaat. De pc start net zoals voorheen niet op.

[ Voor 51% gewijzigd door bbblije op 02-12-2013 17:02 ]

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Heb je de kaarten al in een ander systeem getest, of één van beide kaarten om te kijken of ze wel werken?

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
JustwilliamNL schreef op maandag 02 december 2013 @ 17:28:
Heb je de kaarten al in een ander systeem getest, of één van beide kaarten om te kijken of ze wel werken?
Het andere systeem had het zelfde probleem. Echter staat het zo duidelijk op de sapphire site dat ik er eigenlijk niet vanuit ga dat beide kaarten defect zijn. Tevens zijn er meerdere mensen die dit ervaren met de R9 kaarten. Ik heb ook gevallen gelezen waar de kaarten RMA zijn terug gestuurd. Echter de nieuwe kaart deed precies het zelfde. Hij had hem wel aan de praat gekregen door een bios opdat een CMOS flash. Een ander moest zijn systeem in legency modus opstarten. Echter kan ik dit op het msi bord niet vinden.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
bbblije schreef op maandag 02 december 2013 @ 19:24:
[...]

Het andere systeem had het zelfde probleem. Echter staat het zo duidelijk op de sapphire site dat ik er eigenlijk niet vanuit ga dat beide kaarten defect zijn. Tevens zijn er meerdere mensen die dit ervaren met de R9 kaarten. Ik heb ook gevallen gelezen waar de kaarten RMA zijn terug gestuurd. Echter de nieuwe kaart deed precies het zelfde. Hij had hem wel aan de praat gekregen door een bios opdat een CMOS flash. Een ander moest zijn systeem in legency modus opstarten. Echter kan ik dit op het msi bord niet vinden.
Ja ik zie meerdere met hetzelfde probleem. Als je de aankoopbon hebt kun je ze terug sturen en kijken of ze de kaarten daar werkend krijgen. Indien niet kun je 2 nieuwe kaarten krijgen en wanneer ze het dan alsnog niet doen moet de leverancier met een oplossing komen ;).

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
Heb gelukkig een bon ;) maar hoop stiekem nog op een snellere oplossing.

Hier zijn nog meer gevallen: http://www.tomshardware.c...7/gpu-asus-280x-post.html

Er is iets raars aan de hand mer die 280X kaarten.

[ Voor 60% gewijzigd door bbblije op 02-12-2013 21:07 ]

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 11:17
Apart. Ik heb het niet eerder gehoord met HD7970 kaarten. Ik heb er vele gehad ook op verschillende moederborden getest maar nooit problemen mee gehad.

Als ze het in een ander systeem met een ander moederbord ook niet doen lijkt het me iets met de kaarten zelf. Wel apart dat er zo'n grote bug in die R9 280 kaarten zit terwijl het eigenlijk geen nieuwe hardware is.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
Astennu schreef op maandag 02 december 2013 @ 22:04:
Apart. Ik heb het niet eerder gehoord met HD7970 kaarten. Ik heb er vele gehad ook op verschillende moederborden getest maar nooit problemen mee gehad.

Als ze het in een ander systeem met een ander moederbord ook niet doen lijkt het me iets met de kaarten zelf. Wel apart dat er zo'n grote bug in die R9 280 kaarten zit terwijl het eigenlijk geen nieuwe hardware is.
Ja het moet iets zijn met die UEFI settings, maar ook MSI zegt in de bios updates niet echt wat de bios update nou inhoud. Ik heb dus eigenlijk geen idee welke versie van UEFI er nu draait. Klote als de kaarten terug moeten, gaat weer een hele tijd overheen. Zeker nu ze zo slecht verkrijgbaar zijn :(

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 11:17
Tja ik zou niet moeilijk doen en gewoon een HD7970 GHz nemen. Dat is +- hetzelfde maar werkt wel meteen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
Astennu schreef op maandag 02 december 2013 @ 22:11:
Tja ik zou niet moeilijk doen en gewoon een HD7970 GHz nemen. Dat is +- hetzelfde maar werkt wel meteen.
Had gewoon m'n HD7950 moeten laten draaien :(

• leeell
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-04-2023
Heb hetzelfde probleem, heb de kaart al teruggestuurd naar Megekko voor een RMA, ik denk inderdaad dat een probleem is in de 280x reeks. Ik had het ook bij de setup van de best buy guide.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
leeell schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 17:30:
Heb hetzelfde probleem, heb de kaart al teruggestuurd naar Megekko voor een RMA, ik denk inderdaad dat een probleem is in de 280x reeks. Ik had het ook bij de setup van de best buy guide.
Ik ga vanavond kijken of hij bij een vriend draait. Fingers crossed.

Verwijderd

Weet niet of ik jullie kan helpen.

Ben zelf ook al een tijd bezig geweest met UEFI, en heb het na veel lezen en proberen alles werkend gekregen op Full UEFi mode. samen met een R9 290x en een Areca 1880 raid controller op een Asus Maximus VI extreme.

Simpel gezegt kan UEFI op 3 manieren booten,

1 Legacy mode (old bios mode) Via de CSM (compatibility Support module)

2 Legacy mode samen met Bijv een UEFI windows installatie dan heb je bijv je hdd controller in UEFI
maar je pci extensie kaarten in legacy mode. (ook CSM)

3 Full UEFI mode (CSM Module Disabled) .. Geen legacy support .

De MSi fast boot zegt me eigenlijk vrij weinig.

(Windows 8 Feature) die ik zie staan in je bios is denk ik de bekende Fast boot for windows 8 en die werkt alleen als je PCIE extensie kaarten UEFI bios hebben . ingeval van je Videokaart moet dat dus een Gop bios zijn (Graphics Output Protocol) (En Dit werkt alleen met Windows 8 )

de Hierboven genoemde Windows 8 Feature werkt als het goed is alleen als je al je devices op Full UEFI. staan

Ik heb de manual van je mobo even snel doorgelezen maar kan niks vinden over de CSM die hoort eigenlijk in elk UEFi bios te zitten, of de manual is beperkt en geeft niet alle instellingen weer die er in de bios staan, Of de bios is gewoon zeer gelimiteerd in de opties. (CSM staat bij asus onder de Boot Tab)

Als je Full UEFI gaat proberen let wel op de DVD/HDD zijn niet zichtbaar meer als Bootdevice,
Ze worden pas weergeven als er op de hdd of dvd met “bootmgr.efi" en nog een paar .efi bestanden op staan.

Bijv de Windows 7 of 8 disk heeft die bestanden er op staan en als je de disc in de dvd drive doet pas dan ziet UEFI bios de DVD drive en is ie Bootable.

Zet Btw UEFI Secure boot uit/ Unload keys. ik had namelijk problemen dat me videokaart werdt weergeven als niet UEFI compatible terwijl dit niet zo is maar dit heeft dus te maken met die Private key etc etc maar hier ben ik zelf ook nog niet hoe dat precies moet.

Jouw Mobo wil niet eens booten met die videokaart,
als je CSM hebt zet deze dan uit en Je videokaart op UEFI mode, of
CSM aan met alles op Legacy First en je videokaart op Legacy.

ik hoop dat je misschien wat verder komt met deze informatie.

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
De kaarten wilde ook niet booten in een andere pc. Ik ga proberen wat je hier boven beschrijft, maar net zoals jij kan ik veel opties niet vinden in m'n msi uefi bios. Ze zijn overal heel beknopt...

• bbblije

bbblije

Riiiiight

Topicstarter
De kaarten draaien overigens wel op een MSI Z87-G45... Z77 bordje zal wel rotte UEFI compliance hebben. Vrijdag even naar Alternate.

[ Voor 5% gewijzigd door bbblije op 04-12-2013 15:32 ]

Pagina: 1