Nieuwe videokaart voor desktop uit 2009

Pagina: 1
Acties:

• Muta
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
In 2009 heb ik een desktop gekocht voor €1100. Destijds goed genoeg.
i7 processor en 12gb geheugen. Alleen de videokaart (Sapphire Radeon HD4890 1GB) komt niet meer mee met de huidige games (BF4). Daarom wil ik een nieuwe videokaart kopen voor mijn systeem.

Specs van mijn huidige systeem:
  • Moederbord Intel Asus P6T SE S1366
  • Coolermaster 620Watt PSU Real Power M620
  • Sapphire Radeon HD4890 1GB
  • Kingston Value 3x2048MB DDR3
  • Intel Core i7 920 (2.66/8MB)
Waarvoor gebruik ik mijn pc:
  • dualscreen naar 1080p TV om films te kijken (dus, 1080p films kijken).
  • HDMI naar TV, DVI naar LED scherm
  • gamen (Dota/BF4/GTA5...)
  • Toekomst: een extra scherm om dualscreen continue te hebben (handig bij Office/internet tegelijk en games die dual screen ondersteunen (BF4).
Vragen:
  • ik vermoed dat mijn moederbord alleen PCIe 2.0 ondersteund (http://www.asus.com/Motherboards/P6T_SE/#specifications). Hoewel internet lijkt te zeggen dat 't niks uitmaakt en ik gewoon een PCIe 3.0 kaart kan nemen? (https://www.google.nl/#ne...+2.0+motherboard&safe=off)
  • ik ga ervanuit dat mijn voeding nog voldoende is (ook ivm met aansluitingen)
  • Ik blijf het liefst bij AMD grafisch, nooit problemen mee gehad
  • Prijs videokaart is op zich niet erg belangrijk, zolang ik BF4 maar op ultra kan spelen (prijs tussen €200-€350)
  • Heb ik een koeler nodig op de kaart of is de standaard koeler genoeg? (geluid maakt me op zich niet uit, maar stil is altijd beter). Ik ben niet van plan om in de toekomst te gaan overklokken e.d.
Ik kom dan uit op de volgende kaarten:
  • SAPPHIRE Radeon HD 7790 (~ €143)
  • XFX HD7970 Double Dissipation GHz Ed. (~ €269)
  • SAPPHIRE R9 290 4G GDDR5 (~ €349)
  • SAPPHIRE VAPOR-X R9 280X 3GB (~ €299)
Ik gok dat de kaart van €299 dan het beste is qua prijs/kwaliteit. Maar heb eig. geen idee.
kunnen jullie mij advies geven over wat de beste keus is en welke kaart past in mijn systeem.

Bedankt alvast!

• prupke15
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-01 20:26

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

die XFX zou ik schrappen, de koeler van die XFX kaarten (zeker de DD) maken ''errug'' veel lawaai. Wat dat betreft kun je inderdaad beter voor de Sapphire R9 Vapor X gaan, met een beetje overclock op die 280X zit je aan de performance van een 290!

• Muta
  • Niet online
Ook nog iemand die op vraag 1, 2 en 5 antwoord/advies kan geven?

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-02 12:45
1.
Maakt inderdaad niks uit. Het is backwards compatible.

2.
Vermogen is meer dan voldoende. Jouw systeem haalt max. 400W.
Ongeveer dezelfde vraag is in dit topic al beantwoord: Verwijderd in "[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29"

5.
Standaard koeler is voldoende, maar het kan uiteraard altijd stiller.

[ Voor 33% gewijzigd door wappiewappie op 04-12-2013 21:53 ]

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

Volgens mij heb je maar 6GB aan memory (triple channel) ipv 12. (3 van de 6 bankjes in gebruik).
Verder heb ik zowaar ongeveer de zelfde setup, alleen heb ik de 4890 Black Edition die standaard al overclocked is.

Als ik zou moeten kiezen zou ik ook voor de SAPPHIRE VAPOR-X R9 gaan.
Maar gamen doe ik tegenwoordig zelden tot bijna geheel niet meer, dus is het voor mij niet relevant.

• Muta
  • Niet online
MarElo schreef op woensdag 04 december 2013 @ 21:59:
Volgens mij heb je maar 6GB aan memory (triple channel) ipv 12. (3 van de 6 bankjes in gebruik).
Verder heb ik zowaar ongeveer de zelfde setup, alleen heb ik de 4890 Black Edition die standaard al overclocked is.

Als ik zou moeten kiezen zou ik ook voor de SAPPHIRE VAPOR-X R9 gaan.
Maar gamen doe ik tegenwoordig zelden tot bijna geheel niet meer, dus is het voor mij niet relevant.
klopt heb mijn geheugen zoals beschreven in de openingspost keer 2. Dus niet duidelijk geweest zie ik!
Ik las wel ergens dat die VAPOR-X erg veel lawaai maken, vooral bij fullload.
Nu is de vraag, als ik voor mijn studie op de pc bezig ben, heb ik toch geen overlast van die kaart he?!

bedankt voor jullie reacties trouwens!

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:06
prupke15 schreef op maandag 02 december 2013 @ 15:35:
die XFX zou ik schrappen, de koeler van die XFX kaarten (zeker de DD) maken ''errug'' veel lawaai. Wat dat betreft kun je inderdaad beter voor de Sapphire R9 Vapor X gaan, met een beetje overclock op die 280X zit je aan de performance van een 290!
Onderbouwing?

In verschillende reviews vindt ik juist terug dat ze erg stil zijn, en prima koelen:
http://nl.hardware.info/r...eling-en-geluidsproductie
Pagina: 1