Anoniem: 559371

Topicstarter
Zoals de titel al zegt: ik ben op zoek naar een nieuwe laptop die vooral licht moet zijn, maar liever niet te klein omdat ik er erg veel op werk (zeker 10 uur per dag, vaak meer). De lichtste die tegelijkertijd ook nog een groot scherm heeft die ik kon vinden is de Samsung ATIV Book NP900X4D. Maar die heeft best hoge specs, hoger dan ik nodig heb. Bestaan er laptops die groot zijn (15 inch), licht (1,5 kilo of minder) maar niet zo duur? Ik kan tot nu toe niets beters vinden dan de genoemde Samsung.

Gebruik:
Ik werk als freelance schrijver, redacteur en vertaler. Ik gebruik geen zware programma's en speel ook geen games. Het gaat vooral om tekstverwerking, soms misschien eens wat InDesign of Photoshop. Gebruik hem ook voor series en films (heb geen gewone televisie dus gebruik mijn laptop daarvoor). Ben een vreselijke multitasker. Maar echt zwaar belast wordt hij dus niet. Sleep hem wel overal mee naar toe, dus een goeie accu is prettig. Vanwege het vele gesleep zoek ik dus iets dat zo licht mogelijk is.

Prijs
Ik vind het niet erg om te betalen voor onderdelen van de laptop die ik belangrijk vind, zoals een licht gewicht in combinatie met groot scherm, en een goeie accu. Maar qua snelheid en rekenkracht heb ik niet zoveel nodig, dus zou het fijn zijn als ik daar ook niet te veel geld aan kwijt ben.

Weet iemand een beter/goedkoper alternatief voor de genoemde Samsung ATIV Book NP900X4D ?

Bedankt!!!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou er rekening mee dat degelijkheid wat weegt - dus dat groot en licht al snel betekent dat het niet stevig is. Dat gezegd, 15" is tegenwoordig allerminst 'groot' te noemen, 15.6" is zo'n beetje de norm en 17" en 18" zijn ook volop verkrijgbaar.

Ik mis ook wat meer eisen, zoals:
- resolutie. IMHO is dat belangrijker dan schermgrootte. Je hebt niets aan een groot scherm als de reso laag is en je er dus niet veel aan kwijt kunt.
- Ook geef je niet aan wat voor paneeltype je wilt. Met 10 uur per dag en soms Photoshop denk ik aan een kleurechte IPS scherm. Dat is echter zeldzaam en drijft de prijs op. Hoe sta jij hierin?
- "niet zo duur" zegt vrij weinig. Voor de een is EUR 800 onbetaalbaar, voor de ander is het een budgetprijs. Wat is je budget?

Soittakaa Paranoid!

Topicstarter
Grootte
"Groot" is relatief inderdaad. Ik bedoelde groot in vergelijking met de meeste andere laptops die weinig wegen, want die zijn meestal niet groter dan 13 of 14 inch. 15 inch is bijvoorbeeld voor een ultrabook best groot. Ik werk nu op een 15.6 inch en heb liever niet (veel kleiner). Ik ben nog nooit een echt lichte 17 inch tegengekomen. Hoe kleiner je gaat hoe lichter de mogelijkheden, maar een kleiner beeldscherm betekent vaak ook weer een kleiner toetsenbord en dat draagt niet bij aan het gebruiksgemak.

Resolutie
Ik begrijp dat je resolutie en schermgrootte samen moet bekijken, maar van resolutie heb ik verder niet zoveel verstand. Ik heb nu een Packard Bell Easynote TK85-GN-221 en werk dus met een 15.6 inch scherm met een resolutie van 1366x768 (WXGA Wide). Dat zal wel niet zo fantastisch zijn, maar ik heb er eigenlijk weinig last van. De Samsung waar ik nu naar zat te kijken heeft een scherm van 15 inch en een resolutie van 1600x900 (WXGA++), wat dus beter is (maar ik begrijp uit de review dat ook dit nog niet erg goed is). Omdat ik voornamelijk tekstverwerking doe, is de resolutie niet superbelangrijk. Daarnaast heeft het voordeel van een groter scherm ook dat er meestal een groter toetsenbord onder zit en omdat ik erg veel typ en weinig thuis werk (waar ik natuurlijk wel een los toetsenbord heb), is het wel zo prettig als het toestenbord op de laptop zelf niet al te klein is.

Paneeltype
Sorry, ik weet niet eens wat dit is. Zoals ik zei gaat het voor het merendeel om tekstbewerking en de kwaliteit van het scherm is dan net iets minder belangrijk.

Kosten
1000 euro is wel zo'n beetje mijn max. De genoemde Samsung zit daar net onder. Liever betaal ik natuurlijk minder (heb echt erg weinig geld), maar omdat het zo belangrijk is voor mijn werk en ik er zoveel tijd mee doorbreng betaal ik ook weer liever net iets meer als ik daar een aanzienlijk betere gebruikservaring door heb.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Resolutie is gewoon hoeveel informatie er tegelijk op het scherm kan staan. Ik vind het op mijn netbook met 1280x720 erg lastig textverwerken, hetzelfde geldt voor m'n beamer in de woonkamer met 2m brede projectie maar zelfde lage resolutie. Juist voor productief werk zou ik aanraden naar een hoge resolutie te kijken.

Dat gezegd, je geeft aan dat kwaliteit van het scherm voor jou van ondergeschikt belang is (paneeltype is het soort TFT dat erin zit. In laptops heb je in de regel twee smaken, namelijk TN (waardeloze kijkhoeken en kleurechtheid) en IPS (goede kijkhoeken en kleurechtheid), waarbij IPS laptops gelijk paar honderd EUR duurder uitvallen in de regel. Als het jou weinig kan schelen maar budget wel relevant is, dan moet je een TN nemen. Daar hoef je niet hard voor te zoeken, alles wat niet opvallend duur is voor z'n specs heeft gegarandeerd een TN paneel.

Maar goed, een 15.6" laptop met el-crappo TN-paneel heb je al voor EUR 350. Enige concessie die je dan hoeft te doen is gewicht. Zeer laag gewicht is juist kenmerk van dure high-end laptops. Als je kijkt in Pricewatch zie je dat je EUR 990 moet betalen voor 1.5kg, maar als je dat naar 1.7kg verruimt hoef je nog maar EUR 724 te betalen en als je 2kg acceptabel vindt zakt het naar EUR 352. Dus het is gewoon tijd om een prijskaartje op 200g te zetten.

Soittakaa Paranoid!

Topicstarter
Bedankt voor je advies dion_b. Je reactie bevestigt eigenlijk wat ik al vermoedde: voor gewicht (of liever het gebrek daaraan) moet je betalen, vooral omdat je een laag gewicht (in combinatie met een wat groter (15 inch of meer) scherm) toch echt alleen bij de high-end models vindt. De vraag is dus nu of ik daar zoveel geld voor over heb. En die vraag kan ik alleen zelf beantwoorden.

Thanks!

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-05 22:18
In de outlet van Sony kun je nog een S15 kopen voor €939: https://outlet.sony.nl/sh...-13-15/SVS1513C156S.NL3.A

S15 stond bekend om zijn lage gewicht en goed IPS scherm :) Wel nog steeds 1,9kg, maar dat is voor een 15" met full power CPU echt niet zwaar!

[Voor 17% gewijzigd door lucash op 04-12-2013 22:43]

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-04 07:20
Ik dacht tijdens het lezen van dit topic ook aan de Vaio s15. Ik heb hem zelf ook en ik kan bevestigen dat het een top laptop is. Het toetsenbord vind ik niet geweldig, maar ook niet slecht. Gewoon goed voor wat het voor mij moet doen. De verlichting is fijn. Het scherm is heel erg mooi en lekker groot voor het gewicht. Dat was mijn afweging ook, zelfde gewicht als de acer aspire v7 maar wel groter scherm. Ik weet niet wat de samsung weegt en kost, maar als het gewicht minder dan 1,5 kg, de prijs minder dan 1200 is en het toetsenbord goed is zou je die laptop best kunnen overwegen. Ik vind het verschil in gewicht met de 1,5kg ultrabook van mijn broertje wel erg merkbaar (het verschil tussen met 1 hand vast te houden en eigenlijk niet met 1 hand vast te houden).

De sony vaio s15 is dus sowieso een aanrader.

Topicstarter
De Samsung ATIV Book NP900X4D zit nu op €990, gewicht is 1,58 kg en de schermgrootte is 15".

Voor mij is een goed toetsenbord wel echt van zeer groot belang, dus als je van de Vaio s15 zegt dat het niet een geweldig toetsenbord is, dan gaan bij mij de alarmbellen meteen af. Het liefst zou ik natuurlijk de verschillende kanshebbers naast elkaar willen hebben om ze echt zelf even uit te proberen. Want dan pas weet je of het toetsenbord prettig is bijvoorbeeld. En ook dan pas weet je of 200 gram meer of minder iets uit maakt. Idem voor het verschil in resolutie, schermgrootte, etc. Mijn plan is dan ook om binnenkort even naar een grote computerzaak te gaan om in ieder geval wat betreft een aantal van die dingen even te zien wat het verschill is.

• Jornv
Om eerlijk te zijn weet ik niet echt hoe dit toetsenbord zich verhoud tot andere toetsenborden. Ik heb mijn zin misschien niet helemaal goed gekozen 8)7
Ik heb in ieder geval geen last van vervelende dingen als niet geregistreerde aanrakingen en het typed best lekker, maar er zit bijvoorbeeld wel een beetje flex in en ik ben nooit in positieve of negatieve zin verbaast door het toetsenbord.

Tweakers zegt trouwens het volgende over het toetsenbord van de samsung: "Het toetsenbord en de touchpad zijn van dezelfde hoogwaardige kwaliteit als die van de 13"-Series 9."
Lijkt me dus een goede keus voor jou. Hoewel de sony vaio s15 op een aantal vlakken een stuk beter is lijkt me dat daarvan voor jou weinig echt boeiend is (veel beter scherm, sterkere hardware, cd drive, uitbreidbaar). Zeker als je niet van plan bent om dingen te gaan tweaken als een ssd inbouwen en ram uitbreiden zal de samsung dankzij de out of the box ssd een stuk sneller aanvoelen.
Wat de specs betreft zou ik echt niet minder willen dan wat de samsung bied, dus het verhaal 'de samsung heeft best hoge specs' gaat mijn inziens niet op. Wel dat de prijs duur is voor de specs, maar dat heb je met deze eisen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toetsenborden zijn erg subjectief. Wat de een geweldig vindt, vindt de ander onwerkbaar...

Het zou geen gek idee zijn om naar een winkel (Mediamarkt ofzo) te gaan waar ze Samsung en Sony laptops hebben om keyboards te betasten.

Niet dat dat zaligmakend is - ik ben enorm fan van Lenovo en HP Elitebook toetsenborden, maar laten die nou net voor mij onacceptabel slechte schermen gebruiken (en gewicht dat te hoog is voor TS). Het is altijd een persoonlijke afweging.

Soittakaa Paranoid!

• Jornv
Ik was vandaag bij de mycom. En daar stond zo'n samsung ativ book 9 15" en ik dacht: laat ik het toetsenbord eens uitproberen.
Ik ben heel erg teleurgesteld. Ik zou deze laptop dan ook absoluut niet kopen voor het toetsenbord. Het toetsenbord van de Vaio s15 is beter, want deze heeft veel meer travel en daarom een veel fijnere aanslag. Ook het scherm vond ik maar meh en daarom zou ik echt de vaio nemen. Iets meer gewicht veel meer plezier denk ik zo.
Je kunt inderdaad zelf het beste even gaan kijken bij een winkel. Ik ben wel bang dat het lastig gaat worden om de sony vaio s15 nog te gaan vinden, omdat het al een wat ouder model is.

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-05 22:18

Topicstarter
Bedankt voor al jullie advies. Ik kan nu nog niet meteen iets kopen omdat ik nog een vertaalopdracht af moet maken en dan nog moet wachten tot de factuur betaald wordt, dus dat wordt zo ongeveer februari denk ik.

Ik blijf er wel bij dat gewicht een issue is (een van de belangrijkste voor mij) en de genoemde Vaio is toch gewoon een stuk zwaarder dan de samsung. 300 gram is niet superveel, maar toch. Ik wil wel zeker even wat toetsenborden uitproberen, want dat is ook niet bepaald onbelangrijk en als de samsung ativ zo slecht typt als Jornv schrijft, dan moet ik toch verder kijken. Maar, zoals iemand ook al eerder zei, wat de een fijn vindt typen vindt de ander vreselijk. Dus moet het echt zelf even uitproberen (nog geen tijd gehad tot nu toe).

Als je niet zelf aan een laptop kunt tweaken en dus ook niet zo goed in staat bent de wat ernstigere problemen op te lossen, loop je met een refurbished laptop (zoals degene die me nu steeds wordt aangeraden, die uit de sony oulet) dan een risico? Of is het risico op problemen net zo groot als met een 'gewone' nieuwe?

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Mis de Sony vaio Pro hier nog als alternatief. Het is weliswaar een 13", maar het gewicht van het 13" is niet eens een kilo, accuduur is ~7, uitbreidbaar naar 10-12u met een compacte add-on en het heeft toetsenbordverlichting. Prijs is zonder iets in de shop ~900-1000 afhankelijk van of je de batterij add-on neemt. Met cashback zit je in het uiterste geval op de 900 vermoed ik.

[Voor 4% gewijzigd door Chrotenise op 10-12-2013 13:43]

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-05 22:27
Je zou eerst eens moeten uitzoeken wat je fijnt vind typen. Maar als je een 15.6" + scherm wil dan zit je toch al snel tegen de 2 kilo denk ik zo... Want je hebt nog wel enigsinds specs nodig. De echte lichte laptops zijn per definitie volgens mij gewoon klein (13 misschien 14") Je zal voor jezelf gewoon moeten afwegen wat je echt nodig hebt.. is gewicht het belangrijkste of genoeg informatie op een scherm toveren.. dat in combinatie met een goed toetsenbord natuurlijk

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 559371 schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 13:37:
Bedankt voor al jullie advies. Ik kan nu nog niet meteen iets kopen omdat ik nog een vertaalopdracht af moet maken en dan nog moet wachten tot de factuur betaald wordt, dus dat wordt zo ongeveer februari denk ik.
Dat scheelt. Trend is momenteel naar lichtere laptops (althans, zodra je >EUR 500 gaat), dus allicht dat je tegen dan meer keus hebt.
Ik blijf er wel bij dat gewicht een issue is (een van de belangrijkste voor mij) en de genoemde Vaio is toch gewoon een stuk zwaarder dan de samsung. 300 gram is niet superveel, maar toch.
Dit is gewoon een duidelijke eis. Als dat voor jou doorslaggevend is, dan is het dat.
Ik wil wel zeker even wat toetsenborden uitproberen, want dat is ook niet bepaald onbelangrijk en als de samsung ativ zo slecht typt als Jornv schrijft, dan moet ik toch verder kijken. Maar, zoals iemand ook al eerder zei, wat de een fijn vindt typen vindt de ander vreselijk. Dus moet het echt zelf even uitproberen (nog geen tijd gehad tot nu toe).
Yep. Ik ben bijv geen fan van de Sony keyb en vind die niet noemenswaardig beter typen dan de Samsung ATIV-dingen. Ik vind tot m'n eigen verbazing de nieuwere Acer Ultrabooks best goed typen (heb op het werk een V7). Er is echt geen lijn in te trekken.
Als je niet zelf aan een laptop kunt tweaken en dus ook niet zo goed in staat bent de wat ernstigere problemen op te lossen, loop je met een refurbished laptop (zoals degene die me nu steeds wordt aangeraden, die uit de sony oulet) dan een risico? Of is het risico op problemen net zo groot als met een 'gewone' nieuwe?
Grootste risico (eigenlijk vanzelfsprekendheid) is dat de accu niet meer zo goed als nieuw gaat zijn. Vervolgens gaat het niet zozeer om te techniek maar om de voorwaarden - alles kan kapot gaan, hoe is garantie geregeld? Even goed als nieuw of toch beperkter?

Ik heb ook 2e hands overwogen (en "refurb" is gewoon 2e hands maar met hoger prijskaartje dan particulier), maar verworpen omdat voor mij accuduur een van de belangrijkste punten is, bovendien waren goede IPS schermen een jaar of twee terug nog slechter te vinden dan nu. Maar met jouw eisen zou het allicht het overwegen wel waard zijn.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee