Toon posts:

Nieuw workstation Technisch tekenen en 3d studio max

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste mensen.

Ik mag op mijn werk een nieuw systeem uitzoeken. Alleen weet ik zelf wel een beetje hoe een pc werkt, maar raak een beetje in paniek bij alle verschillende getallen. Daarbij zou ik graag van jullie wat advies willen hebben.

Het gaat om een workstation die ik ga gebruiken bij het maken van 3d presentaties in 3d studio max. En voor het tekenen met AutoCAD.

de eisen voor 3D-max zijn:
For large scenes and complex data sets (typically more than 1,000 objects or 100,000 polygons):

Intel 64 or AMD64 processor with SSE2 technology[3]
8 GB RAM
8 GB swap space[4]
3 GB free hard drive space
Direct3D 10, Direct3D 9, or OpenGL-capable graphics card[5]
1 GB or higher video card memory
Three-button mouse with mouse driver software
DVD-ROM drive[6]

Op welke eigenschappen moet ik letten?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat is je budget? (ex of inc btw) Je rendert gewoon met Mental Ray in max? Architectuur werk?

Puur voor het werken in/met autocad en 3dsmax is het belangrijk dat je de intel processor met de grootste hoeveelheid mhz neemt. Bijv de i5 4670, i7 4770, xeon 1240v3 of (6core) i7 4930k zullen allemaal ongeveer hetzelfde presteren. 3dsmax leunt heel erg op 1 core tijdens het werken. (Daarom is overclocken hier ook erg nuttig. Maar daar hebben veel bedrijven niet zo'n zin in alleen)

Maar bij het renderen van scenes wil je zo veel mogelijk cores op een cpu. Dus daar wil je minimaal een i7 4770 of xeon 1240v3/1230v3 eigenlijk. Als je een ruim budget hebt is een i7 4930k systeem nog een stuk sneller.

Qua geheugen is het belangrijk dat je iig genoeg hebt. :) Heb je een idee van het geheugen gebruik van je scenes in 3dsmax tijdens renderen nu?

Een SSD voor je OS en de programma's is een must. Heel fijn is je scenes/texturen/proxies/etc waar je aan werkt ook op een SSD.

Qua videokaart ben je redelijk flexibel. Een nvidia gtx 760/770 lijkt me bijv. ok. Met nvidia kun je ook nog eens met Mental Ray gpu rendering aan de gang.

[ Voor 110% gewijzigd door maratropa op 02-12-2013 15:19 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Mijn budget moet ik dus gaan aangeven. Dat is lastig als je niet weet wat je precies zoekt, vandaar mijn topic.

Werkt een bijv i7 tijdens het werken met AutoCAD langzamer dan een dualcore machine?
Zoals je aangeeft dat 3dsmax op één core werkt?
Gebruik wel veel programma's tegelijk. autocad civil, 3ds max, photoshop, mail.

Mijn huidige pc draait met 12Gb intern geheugen. Daar heb ik nog niet echt problemen mee gehad, maar ook niet echt op gelet. Zal het eens in de gaten houden. Wel staat de processor tijdens het renderen op 100%.

Werk momenteel met een FirePro-videokaart merk dat deze bij het modeleren bij een bepaald aantal onderdelen compleet door het lint gaat. Daar wilde ik dan ook een Nvidia voor hebben, ook met oog op de MR-rendering.

Kreeg laatst een opmerking over "cuda's" wat doen die in dit verhaal?

Verwijderd

Hoe kritisch zijn die tekeningen? Wordt het gebruikt als tekening voor iets dat in productie gaat? Dat maakt namelijk het verschil of je voor een consumentenkaart of voor een gecertificeerd model moet gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit in de civiele techniek. Het gaat hier vooral om het presenteren van nieuwe plannen van straten en woonwijken. Praten dus over tekeningen met veel oppervlak en elementen.

Heb wel eens een opmerking gekregen over dat je moet kiezen voor een professionele kaart. Omdat je veel uren achtereen de pc hard laat werken, dat zou een game kaart niet volhouden. Bedoel je dat?

• maratropa
  • Niet online
Nja een pro kaart is te overwegen, maar dan nog vind ik het lastig te verantwoorden. Als je echt een compleet gecertificeerde machine wilt omdat je voor de NASA onderdelen maakt of je rekent bruggen door ofzo, dan ga je naar dell of hp en laat je ze een dure maar prima gecerfticeerde xeon+ecc+pro gpu bak leveren.

Hij bedoelt dat een profi kaart ge-teste drivers heeft en net wat meer zekerheid geeft. Ook soms extra snelheid. Maar ik vind dat voor jouw doeleinden overkill. Uiteindelijk maak je presentaties.
Vooral renders en architectuur lijkt me geen hele goeie reden. Het gros van de architecten die ik ken werken echt niet op een gecertificeerde machine. Daarbij zijn Autocad en MAX niet echt apps die er 1 nodig hebben.

@Bartsneev, wat zijn de specs van je huidige machine eigenlijk?

Op veel momenten tijdens het werken met autocad of max wordt er eigenlijk maar 1 core echt zwaar belast. Maar je kunt een nieuwe i7 niet zo maar vergelijken met een oudere dualcore puur op cijfers.

Veel programma's naast elkaar gebruiken is vooral een kwestie van RAM, de meeste programma's die jij noemt doen niks als je er geen interactie mee hebt, behalve ram gebruiken.

Maar renderen en andere dingen er naast doen heeft wel baat bij veel cores.

CUDA zit in Nvidia kaarten. Het is de taal waarmee software het GPU rekengedeelte aanspreekt. Veel render apps die op de GPU renderen gebruiken het. Maar jij vooralsnog geloof ik niet toch? (jij renderd gewoon op de cpu)

specs

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52
Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 15:36:
Hoe kritisch zijn die tekeningen? Wordt het gebruikt als tekening voor iets dat in productie gaat? Dat maakt namelijk het verschil of je voor een consumentenkaart of voor een gecertificeerd model moet gaan.
Ik denk niet dat de videokaart invloed heeft op de tekening (eindproduct). Het verschil is alleen de support, geheugencapaciteit anders is bij zakelijke videokaarten ten opzichte van consumentenkaarten.

Autocad zelf is niet eens zo'n hele zware gebruiker, pas bij het renderen van beelden wordt de processor / videokaart volledig belast.

[ Voor 3% gewijzigd door Termi op 02-12-2013 15:51 ]

• maratropa
  • Niet online
Dit geeft een beetje een idee van waar je ongeveer ideaal gezien naar op zoek bent, en wat dat zou kosten. (nu rond de 1260 euro ex. btw) Het belangrijkste is iig je cpu. Deze geeft ongeveer de meeste werksnelheid in applicaties EN de kortste/snelste rendertijd in max. Is het te veel dan kun je voor wat minder er een 4770 of xeon inzetten (met ander moederbord) die evengoed "werkt" en wat langzamer rendert. Kan er nog wat meer bij dan zou ik als eerste er een gtx 770/780 in zetten en een extra SSD.

Het lijkt me belangrijk dat je in de buurt een goeie shop vind die zoiets goed in elkaar zet en degelijke garantie levert, als je deze route neemt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 498,90€ 498,90
1Asus P9-X79 Pro€ 262,90€ 262,90
1Asus GTX760-DC2OC-2GD5€ 216,-€ 216,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 73,50€ 73,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,38€ 87,38
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit€ 84,99€ 84,99
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,-€ 37,-
2Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,58€ 125,16
1Seasonic M12II 620W€ 63,92€ 63,92
1Samsung 840 EVO 120GB€ 80,05€ 80,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.529,80

specs

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dan heb ik geen pro v-kaart nodig. dat zijn de Quadro kaarten?

CUDA gebruik ik niet, maar weet dan ook niet wat het doet,en of max er wat mee kan.

Moet wel even vermelden dat ik werk met AutoCAD Civil 3d, en Map Dat vraagt wel wat meer dan standaard autocad.

mijn huidige systeem:
Besturingssysteem
Windows 7 Professional 64-bit SP1
Processor
Intel Xeon W3530 @ 2.80GHz 51 °C
Bloomfield 45nm Technologie
RAM
12,0GB Triple-Kanaal DDR3 @ 533MHz (7-7-7-20)
Moederbord
Hewlett-Packard 0B4Ch (CPU0 PROCESSOR)
Grafisch
SMBX2440 (1920x1080@60Hz)
SMBX2440 (1920x1080@60Hz)
1024MBATI FirePro V4800 (FireGL) (HP) 74 °C
Harde schijven
932GB Seagate ST31000528AS (SATA) 32 °C
Optische schijven
hp DVD A DH16ABLH
MagicISO Virtual DVD-ROM0000
Geluid
Realtek High Definition Audio

systeem werkt goed, maar heb soms last dat deze tijdens het modeleren het niet meer aankan. Krijg dan overal lijnen en strepen over mijn scherm.

• maratropa
  • Niet online
Dat systeem is ook weer niet zo heel traag. Ik kan me voorstellen dat de videokaart issues geeft? Een v4800 is niet zo heel snel. Prima voor CAD maar ik kan me voorstellen dat ie met zware scenes het niet meer goed trekt. Misschien is een GPU upgrade wat? En een SSD misschien? En check dus je RAM gebruik.

CUDA is op dit gebied vooral belangrijk als je Iray, Octane of VrayRT gebruikt om te renderen. Wel zie je dat de gewone mental ray ook extra's heeft gekregen om de GPU wat dingetjes te laten doen voor een cpu render. En aangezien Mental Ray van Nvidia is werkt dat alleen op CUDA ;) Maar voor jouw niet heel belangrijk, maar wie weet, ik zou zelf wel een nvidia kaart nemen.

[ Voor 73% gewijzigd door maratropa op 02-12-2013 16:15 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het niet slecht.

Zijn aan het kijken wat we moeten doen. Upgraden of een andere tekenaar blij maken met dit systeem en zelf een nieuwe, persoonlijk mijn voorkeur.

Klanten willen vaak filmpjes zien van de nieuwe plannen, dan is er natuurlijk veel te winnen op render-tijd.

• maratropa
  • Niet online
Voor het idee, een 6 core 4930k renderd ongeveer twee keer zo snel als de cpu die je nu gebruikt. Werken zal ook een stuk sneller zijn soms ivm met de turbo die 1000mhz hoger zit, en de efficientere cores.

[ Voor 35% gewijzigd door maratropa op 02-12-2013 16:23 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Werk nu met een HP Z400 wat doet dat in dit verhaal?

Je opmerking over CUDA snap ik niet helemaal "dat is voor jouw niet belangrijk".

• maratropa
  • Niet online
Die specs die je boven neerzette zijn van die HP Z400 toch? (xeon w3530) Op basis daarvan kon ik je een idee geven van de snelheidswinst als je bijv. een 4930k zou nemen. Zo'n HP is wel een mooie bak. Maar je betaalt wel ook voor gecertificeerde spullen, ECC ram en een profi videokaart. Terwijl dat voor het werk wat je doet niet echt noodzakelijk is. Dell en HP zullen dat wel zeggen maarja.. :) Ik zou het belangrijker vinden dat je het bij een nette shop laat maken en daar ook goeie service kan krijgen.

Qua cuda; ik bedoelde dat jij niet echt dingen gebruikt/doet die puur op op een nvidia GPU met cuda leunen zoals de applicaties die ik boven noemde. Ipv van op de cpu het uiteindelijke plaatje renderen zoals jij nu doet, kun je dit ook op de videokaart doen met de juiste software. Als je dat zou doen dan is een high end videokaart met cuda wel belangrijk, maar aangezien je dat dus niet doet is het niet zo'n issue. Maar aangezien Mental ray van Nvidia is en nu al tijdens het cpu renderen wat gpu features kan gebruiken (ambient occlusion) en in de toekomst misschien nog meer, zou ik iig wel een nvidia kaart nemen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 02-12-2013 22:07 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
goedemorgen,

Ja de specs zijn van een Z400. Was al een beetje bang voor het verhaal van HP. "wij van wc-eend adviseren...."

Doet het geheugen van een grafische kaart nog mee?

Heb het voordeel dat alles op het netwerk staat dus geen behoefte aan een enorme HDD. Werk altijd per project lokaal. Begrijp dat ik voor de snelheid een SSD-schijf als primaire schijf kan gebruiken? Hebben die nog last van het "vollopen"?

Zitten aan het interne geheugen nog voorkeuren voor een beplaad type?

• maratropa
  • Niet online
WC eend idd :) (wilde hem al niet gebruiken ;) )

Dat geheugen van je GPU doet zeker "mee", maar hou in je achterhoofd dat -niets- zo belangrijk is voor je als een cpu met de meeste arbeid per core (dus intel) en de hoogste coresnelheid (met hoogste turbo) mogelijk.

SSD's kunnen vollopen maar dat is een kwestie van 1tje kopen die groot genoeg is en zorgen dat je niet oneindig veel projecten er op hebt staan. Een 256gb SSD zou zat moeten zijn, 128gb vast ook wel.

Intern geheugen is nu allemaal DDR3. Je hebt daar verschillende snelheden in maar dat boeit meer voor overclockers dan voor jou.

Zet hier gewoon neer wat overwogen wordt als het zo ver is.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 04-12-2013 10:27 ]

specs

Pagina: 1