Welke (hoeveel) RAM geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Fraekje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-08-2024
Goedemiddag tweakers,

onderstaand systeem is nagenoeg een kopie van de Best Buy Guide uit november.
De kast heb ik hier nog liggen en ik heb een 600W OZC Voeding liggen met wat externe hardeschijven dus alleen het besturingssysteem komt samen met essentiele hardware op de SSD schijf.

Budget ligt ongeveer rond de 700-800 euro waarbij uitschieten tot 900 mogelijk is als er een enorme hoeveelheid prestatiewinst te boeken valt.

Met 2 schermen, veel multitasken, programmeren en hier en daar wat games lijkt me dit een leuke PC. Ik ben het type gebruiker dat veel programma's tegelijk draait (eclipse, skype, spotify, teamspeak, een game, photoshop, nog een servertje voor eigen gebruik niks groots, etc etc).

De vraag is, zouden jullie nog een andere processor (i7 variant) aanraden en een upgrade naar 16GB RAM aanraden. Wat zou hierbij mijn winst zijn en is het het waard om hier extra in te investeren. Zo ja? Wat zou een aanrader zijn qua 16GB werkgeheugen of processor? i7-4770k?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,89€ 194,89
1MSI Z87-G41 PC Mate€ 83,80€ 83,80
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X€ 249,-€ 249,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,-€ 37,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,58€ 62,58
1Samsung 840 EVO 250GB€ 143,05€ 143,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 770,32

Bedankt voor jullie tijd en het beantwoorden van de vragen :)

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:26
Ik zou er een 290 (zonder X) in doen. Die is toch net een stuk krachtiger en blijft rond je max budget van 900. Zeker omdat je 2 schermen hebt (weet niet of je op 2 schermen gaat gamen?) Wel heb ik me twijfels over je voeding want OCZ staat tegenwoordig niet bekend als meest betrouwbare. Maar iemand met meer visie op voedingen zal je dat vast wel vertellen of die goed genoeg is. En als je veel tegelijk wilt draaien waaronder een server (wat voor?) is misschien 16 GB ook wel raadzaam maar dat kan je er altijd later nog inzetten mocht 8 GB niet genoeg blijken..

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:39
Ga je overklokken? Nee, dan naar een Xeon kijken of AMD FX-8350. Hetzelfde geldt voor het moederbord, dan kan je af met een bord met B85 chipset (in geval van een Xeon of non-K Intel cpu) en scheelt centjes.

Ik denk persoonlijk dat jij wel wat zult merken van een i7/Xeon/FX processor, omdat je een hoop naast elkaar wilt draaien.

Wat betreft RAM in Photoshop geldt overall altijd: meer is beter dan minder en sneller. Ofwel 16GB 1600MHz zal een snelheidervaring geven die jij niet zult krijgen met 8GB 2400MHz.
Het ligt er een beetje aan wat je doet in Photoshop of je de hoeveelheid RAM nodig zult hebben. Hetzelfde geldt voor de andere taken die je graag ermee wilt doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardwolf op 02-12-2013 12:43 ]

• Fraekje
Joenino schreef op maandag 02 december 2013 @ 12:41:
Ik zou er een 290 (zonder X) in doen. Die is toch net een stuk krachtiger en blijft rond je max budget van 900. Zeker omdat je 2 schermen hebt (weet niet of je op 2 schermen gaat gamen?)

En als je veel tegelijk wilt draaien waaronder een server (wat voor?) is misschien 16 GB ook wel raadzaam maar dat kan je er altijd later nog inzetten mocht 8 GB niet genoeg blijken..
Ik ga maar op één scherm gamen. Verder heb ik gekeken naar een hogere prijsklasse videokaarten. Het is iets wat ik heel graag wil maar ik weet niet of ik hier het geld voor (over) heb :X.

Je moet ''server'' niet te serieus nemen, het gaat hier over web-apps kunnen testen. Het draait alleen continu op de achtergrond maar ik schat in dat het niet veel vraagt van de PC. Waarschijnlijk kunnen we dit verwaarlozen en had ik dit niet eens moeten noemen in de openings post?
marcel87 schreef op maandag 02 december 2013 @ 12:42:
Ga je overklokken?
...
Ik denk persoonlijk dat jij wel wat zult merken van een i7/Xeon/FX processor, omdat je een hoop naast elkaar wilt draaien.
Overclocken heb ik nooit gedaan. Vaak ben ik het van plan maar draait het uit op niet overclocken waar ik het misschien toch eens zou moeten overwegen. Is er buiten een processor als de 'AMD FX-8350' nog een werkgeheugensetje wat je eventueel zou kunnen aanraden met een mooie prijs/kwaliteit verhouding (als we het over 16GB hebben).

Bedankt voor alle snelle reacties! :*)

[ Voor 13% gewijzigd door Fraekje op 02-12-2013 13:17 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:26
Fraekje schreef op maandag 02 december 2013 @ 12:54:
[...]

Ik ga maar op één scherm gamen. Verder heb ik gekeken naar een hogere prijsklasse videokaarten. Het is iets wat ik heel graag wil maar ik weet niet of ik hier het geld voor (over) heb :X.

Je moet ''server'' niet te serieus nemen, het gaat hier over web-apps kunnen testen. Het draait alleen continu op de achtergrond maar ik schat in dat het niet veel vraagt van de PC. Waarschijnlijk kunnen we dit verwaarlozen en had ik dit niet eens moeten noemen in de openings post?

[...]

Overclocken heb ik nooit gedaan. Vaak ben ik het van plan maar draait het uit op niet overclocken waar ik het misschien toch eens zou moeten overwegen. Is er buiten een processor als de 'AMD FX-8350' nog een werkgeheugensetje wat je eventueel zou kunnen aanraden met een mooie prijs/kwaliteit verhouding (als we het over 16GB hebben).

Bedankt voor alle snelle reacties! :*)
En toch denk ik dat een 290(zonder x) voor rond de 350 (weet de huidige prijzen niet) ook op 1 scherm zeker de moeite waard is deze is namelijk een stuk sneller dan de 280x volgens diverse reviews. Verder zou ik dan wel wachten tot de aftermarket modellen voor betere en stillere koeling. Die 100 euro extra is het zeker wel waard. De 280x is gelijk aan een 7970 voor zover ik heb begrepen. De 290 deed in sommige reviews het zelfs beter dan een titan. Lees dit maar eens door bv reviews: AMD R9 290: het kleine broertje van...

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Fraekje
De uiteindelijke aankoop is dit systeem geworden met een 290 en om kosten te besparen is de SSD een 120GB variant geworden. Bedankt voor alle hulp :) Slotje mag erop
Pagina: 1