Toon posts:

Kan ik extra boxen aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden 1 versterker met 2 bijbehorende boxen gekocht.
Maar ik heb nog 2 andere boxen die er ook graag op aan wil sluiten,
maar ik ben bang dat ik iets op blaas of stuk maak.
Zou ik alle 4 deze boxen op de versterker mogen aansluiten en hoe dan?
De versterker heeft trouwens 2 uit- en ingangen,
waar op staat 'minimum load 4ohm'.
De impedantie van de 2 boxen die echt bij de versterker horen is 6ohm.
\De impedantie van de 2 boxen, die er eigenlijk niet bij horen maar die ik er graag ook op aan wil sluiten, weet ik niet. Ze zijn wel ongeveer even groot als die van 6ohm.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Je kan ze gewoon aan sluiten, dat is geen probleem. dus 2 op A output en 2 op de B output.
Risico is dat de 2 extra speakers niet voldoende vermogen kunnen verwerken en worden opgeblazen.
Zonder type aanduiding van de versterker en boxen is het allemaal een beetje glazen bol kijken verhaal.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:36
Zonder de impedantie van de nieuwe speakers en de gegevens van de versterker is er weinig op te zeggen.

Als de nieuwe speakers 8 Ohm zijn en je zet ze parallel dan krijgt de versterker een load van ~3,4 Ohm te verwerken, wat erg laag is en dus op hogere volumes kan zorgen dat je versterker in de beveiliging schiet (of bij gebrek daaraan, doorbrandt).

Als je twee speakersets van 8 Ohm hebt kun je ze samen parallel zetten, dan zit je mooi op de 4 Ohm die de versterker aangeeft. Met één paar van 6 Ohm zullen de nieuwe speakers minimaal 12 Ohm moeten zijn om niet onder de 4 Ohm die als minimum op de versterker staat te komen.

Zet je ze in serie dan wordt dat 14 Ohm, niks aan de hand, alleen het volume lijdt er wat onder. Met andere woorden: Ja dat kan, ik zo ze in serie aansluiten:
rode aansluiting versterker naar rode aansluiting speaker 1
zwarte aansluiting speaker 1 naar rode aansluiting speaker 2
zwarte aansluiting speaker 2 naar zwarte aansluiting versterker.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt!