Tijdelijk huis, nieuw netwerk met powerline adapters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 559308

Topicstarter
Heren, wij hebben een tijdelijke woning waar ik TV (2x), Netwerkmediaspeler, PC en NAS wil aansluiten op de telfort modem. Nu staat alles op een andere plek/verdieping en draden trekken gaat niet werken (vanwege het tijdelijke wonen).

1) Kan een switch na een powerline adapter?
2) Kan Telfort TV door de switch heen?
3) Kunnen de powerline adapters alemaal met elkaar verbonden worden?
4) De powerline adapter in de meterkast zit niet alleen op een andere groep maar ook met aparte aardlekschakelaar. Gaat dat wel werken?
5) Kan dus onderstaand idee?

Afbeeldingslocatie: http://i1305.photobucket.com/albums/s551/Bjanssen1979/Thuis_zps981c6882.png

Ik heb de Experia box vg Arcadyan VGV7519 modem.
http://www.telfort.nl/kla...dems/Arcadyan-VGV7519.htm

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 559308 op 02-12-2013 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
Andere aardlekschakelaar is meestal ook een andere fase. Als bij jou elke aardlek op een eigen fase zit zal het niet gaan werken.

Verder zit je met losse VLANs voor televisie en data. Wil je die over 1 powerline adapter laten lopen, zal je die eerst moeten taggen en later untaggen met managed switches. Tagged vlans over powerline zou goed moeten gaan, alhoewel ik daar geen praktijkervaring mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Heb een tijdje ook met PowerLine adapters (Devolo) een netwerk in stand gehouden. Over aardlek ging prima, alleen merkte je wel dat de kwaliteit van het signaal en dus ook de snelheid ontzettend snel achteruit ging.

Over dezelfde groep was het al niet al te best en hoe meer apparatuur er op de groep zat, des te meer ruis kwam er op het signaal.

Op basis van mijn eigen ervaringen destijds kunnen alle punten met een dergelijke adapter. Signaal blijft echter niet al te best, was niet voldoende om video met een hoge bitrate te streamen en daarom ben ik toch naar bekabeling overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus volgens JGC moet ik een VLAN tagging switch voor de powerline adapter in de meterkast plaatsen (en in de woonkamer maar niet perse op zolder).

Volgens Gordijnstok werkt mijn eerste idee al wel?

Correct?

Ik heb de Experia box vg Arcadyan VGV7519 modem.
http://www.telfort.nl/kla...dems/Arcadyan-VGV7519.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 02 december 2013 @ 11:12:
Andere aardlekschakelaar is meestal ook een andere fase. Als bij jou elke aardlek op een eigen fase zit zal het niet gaan werken.

Verder zit je met losse VLANs voor televisie en data. Wil je die over 1 powerline adapter laten lopen, zal je die eerst moeten taggen en later untaggen met managed switches. Tagged vlans over powerline zou goed moeten gaan, alhoewel ik daar geen praktijkervaring mee heb.
Anoniem: 14124 schreef op maandag 02 december 2013 @ 11:18:
Heb een tijdje ook met PowerLine adapters (Devolo) een netwerk in stand gehouden. Over aardlek ging prima, alleen merkte je wel dat de kwaliteit van het signaal en dus ook de snelheid ontzettend snel achteruit ging.

Over dezelfde groep was het al niet al te best en hoe meer apparatuur er op de groep zat, des te meer ruis kwam er op het signaal.

Op basis van mijn eigen ervaringen destijds kunnen alle punten met een dergelijke adapter. Signaal blijft echter niet al te best, was niet voldoende om video met een hoge bitrate te streamen en daarom ben ik toch naar bekabeling overgestapt.
Twee voor leken ogenschijnlijk tegengestelde reacties, in werkelijkheid meer een kwestie van net wel en net niet. Dat net niet is dan een gevolg van de impedanties van de stroomspoelen in de aardlekschakelaars. Hetzelfde geldt ook voor enkel installatieautomaten, want daar zijn eveneens de stroomspoelen de boosdoeners. Deze hebben voor de hoge frequentie van het overdrachtssignaal een heel hoge impedantie, heel vaak funest voor een goede werking.

Hierdoor ontstaat de voor niet ingewijden de wat merkwaardige ervaring dat dit in wat oudere installaties met smeltpatronen doorgaans wel correct functioneert en in modernere met installatieautomaten vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prime9391
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-04 21:24

prime9391

Eat this

Met het bovenstaande bericht kan ik je niet helpen. Maar misschien kan ik het gebruiken van vlan iets voor je verduidelijken.

Nu weet ik alleen niet zeker hoe dit werkt op jouw telfort modem. Op het tele2 modem dat wij hier hebben heeft het iptv signaal een eigen poort. Mogelijk is de telfort router slimmer en kan die flexporten, in dat geval zou je bovenstaande config moeten werken, zoals te lezen in het onderstaande forum. http://forum.kpn.com/t5/T...ch-aansluiten/td-p/103682

Werkt het niet dan zal je moeten zorgen voor minstens 2 switches die kunnen taggen en untaggen(802.1q), ofwel managed switches. Volgens mij kan die tplink van jou dat helaas niet. Verder zie ik ook dat je de tv direct wil aansluiten op een powerline adapter, dit gaat alleen werken als je dat dit netwerk alleen voor tv wordt gebruikt, anders moet daar ook een managed switch voor. Je zult dus moeten zorgen voor 2 verschillende netwerken, nl. één voor iptv en één voor internet en netwerken.

Het is een kwestie van trial en error denk ik.

Core i7 920| 3x 1Gb Corsair xms| msi x58 platinum| xfx gtx 260| 2x 1000 gb Samsung Spinpoint|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
Techneut schreef op maandag 02 december 2013 @ 13:18:
[...]

[...]

Twee voor leken ogenschijnlijk tegengestelde reacties, in werkelijkheid meer een kwestie van net wel en net niet. Dat net niet is dan een gevolg van de impedanties van de stroomspoelen in de aardlekschakelaars. Hetzelfde geldt ook voor enkel installatieautomaten, want daar zijn eveneens de stroomspoelen de boosdoeners. Deze hebben voor de hoge frequentie van het overdrachtssignaal een heel hoge impedantie, heel vaak funest voor een goede werking.

Hierdoor ontstaat de voor niet ingewijden de wat merkwaardige ervaring dat dit in wat oudere installaties met smeltpatronen doorgaans wel correct functioneert en in modernere met installatieautomaten vaak niet.
Ik heb hier ooit getest over 2 verschillende groepen, werkte prima. Heb op GoT ook een topic laatst gezien over iemand die vreemde apparaten van verderop in de straat in zijn netwerk had. Powerline kan best ver komen, maar hangt idd geheel af van het stroomnetwerk. Ik zit hier met 5 oude smeltzekeringen achter 1 aardlek die pas bij 0,5A knalt, grote kans dat het bij nieuwere installaties idd niet zo lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

De Arcadyan heeft flexpoorten dus met VLANs hoef je niet in de weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 02 december 2013 @ 13:41:
[...]

Ik heb hier ooit getest over 2 verschillende groepen, werkte prima. Heb op GoT ook een topic laatst gezien over iemand die vreemde apparaten van verderop in de straat in zijn netwerk had. Powerline kan best ver komen, maar hangt idd geheel af van het stroomnetwerk. Ik zit hier met 5 oude smeltzekeringen achter 1 aardlek die pas bij 0,5A knalt, grote kans dat het bij nieuwere installaties idd niet zo lekker werkt.
Hmm ik heb een gloednieuwe automatische zekeringen meterkast met 2 keer 5 groepen met aparte aardlek :|

Voor hetzelfde geld (ongeveer) heb ik een netgear die wel managed is dus dan zou in principe het moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
1) Kan een switch na een powerline adapter?
2) Kan Telfort TV door de switch heen?
3) Kunnen de powerline adapters alemaal met elkaar verbonden worden?
4) De powerline adapter in de meterkast zit niet alleen op een andere groep maar ook met aparte aardlekschakelaar. Gaat dat wel werken?
5) Kan dus onderstaand idee?
1) Ja
2) ja
3) maximaal 3 als je de standaard telfort adapters hebt.
4) kwestie van uitproberen.
5) Nee om even kort te zijn zoals ik al zei kun je van 3 powerline adapters 1 netwerk maken over stroom
dus je zou eventueel in de meterkast een 2e powerline adapter met 1 van de andere moeten verbinden.

Dit is absoluut niet ideaal ik zou toch kijken als het maar tijdelijk is om toch ergens losse kabels over de vloer te leggen

Met vlan's of managed switches hoef je je niet druk te maken gezien je een Witte Experiabox hebt die hebben allemaal flexpoorten en daar kan rustig een "domme" switch achter met daarop TV en Computer.

Edit: zoal in het vorige topic staat 4 kastjes is dus nooit aan te raden vroeger kon het wel maar sinds de laatse update van deze kastjes geeft dat problemen. Powerlines is gewoon een process van trial en error.

Edit 2: Mocht je in de buurt wonen van Enschede of omgeving zou ik zo langs kunnen komen met 4/5 powerline adapters om het uit te proberen

[ Voor 15% gewijzigd door bobsquad op 02-12-2013 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank!

Ik heb geen telfort adapters.

Ik heb de TP-LINK TL-PA511KIT - AV500 Gigabit Powerline Adapter Starter Kit (2 stuks - ooit aangeschaft voor niet te bereiken plek in vorige woning)

5) dat zou kunnen maar dan moet ik er 2 in de meterkast en 2 in de woonkamer plaatsen. Dan heb ik 2 "netwerken" van 3 kastjes waarvan er 2x2 in hetzelfde stopcontact zitten.

edit2: helaas, in zwolle

Ik heb ook liever bedraad maar dat gaat hier echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als je al een (oude) Powerline adapter hebt, dan zou ik je adviseren om die gewoon te proberen. De kans van slagen is gezien die installatieautomaten in plaats van smeltveiligheden is echter gering. Mocht het inderdaad niet werken, dan zou je een nieuwere kunnen proberen, maar ook dan acht ik de kans van slagen heel klein. Maar goed, niet schieten is altijd mis. Dus adviseer ik je, koop er eentje onder de voorwaarde dat je hem bij niet slagen terug mag brengen. Bij de meeste winkels is dat geen probleem en anders stap je gewoon naar een concurrent.
Meer valt er eigenlijk niet over te zeggen, behalve dan dat het eigenlijk maar een heel gebrekkige optie is als andere mogelijkheden ontbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is tijdelijk? Dan kun je toch gewoon draad langs plint leggen, evt vastgetaped met duct tape. Ziet er niet uit maar werkt prima en is zo te verwijderen als 'tijdelijk' voorbij is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm lastig verhaal dus.

Wat ik nog niet snap is het probleem van de nieuwe powerline adapters tov de oude? Wat is er dan zo wezenlijk anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Even heel simpel gezegd de powerline adapters van telfort/kpn hebben maar een heel klein geheugen welke na de laatste firmware update minder groot is geworden waardoor er maar 3 mac adressen in het geheugen gezet kan worden ipv 4 wat voor de firmware upgrade het geval was.

De nieuwe firmware heeft dan wel weer een pro dat deze een stuk beter communiceert met elkaar dan de oude firmware.

Zoals ik in mijn vorige post zei met powerline adapters is het gewoon trail en error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Naar aanleiding van je PM. Is het een idee om je internet over powerline te doen en je TV met wireless bridges? Of andersom? Ik ben er niet zeker van of telfort iptv werkt als je een PC en IPTV ontvanger op 1 switch hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcbraaksma
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-02 09:57
Ik heb een nieuw huis van 2011, met ITV van KPN en 2 ontvangers. Ik werk met powerlines.

Het blijkt dat het signaal er in gaat in groep 2, de woonkamer zit in groep 1 en de slaapkamer op groep 6.

De setjes van KPN gaven problemen (perioden waarin alles vast liep). Ik heb nu een 500 AV van TP link met 4220 setjes gekocht. Dat is wel stabiel, echter loopt de TV nu ongeveer elk kwartier vast.

Ik ben er achter dat in groep 1 de qooker zit (100 graden boiler) en vermoed dat die geregeld aan slaat, waarbij die "klap" de boel even stil zet.

Ben nog zoekende naar een oplossing voor ITV, maar voor internet voldoet het zeker. Snelheid in werkelijkheid 80 Mb tot 150 Mb.

Het zou mooi zijn als ik voor de apparaten met de meeste ruis iets er "tussen" (stekker en contactdoos) kan zetten waardoor die ruis verdwijnt, maar wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Niks. In je handje wrijven dat het al zo goed werkt.
Enin het vervolg marketingtermen van 500MB of 300MB snelheid lekker links laten liggen.

Ohja, en welkom op GoT :)
Dit was wel een heel oud topic dat je uit de sloot haalde trouwens - december 2013 ligt al even achter ons ;). Volgende keer graag eerst even de search gebruiken (op Powerline is genoeg te vinden, ook waarom het werkt zoals het werkt etc) en dan denk ik beter een eigen topic starten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06
dion_b schreef op maandag 02 december 2013 @ 15:51:
Het is tijdelijk? Dan kun je toch gewoon draad langs plint leggen, evt vastgetaped met duct tape. Ziet er niet uit maar werkt prima en is zo te verwijderen als 'tijdelijk' voorbij is.
Dat dus, powerline gemier schiet je niks mee op

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1