Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolmaat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-07-2023
Hallo allemaal,

Al een tijdje loop ik met het idee om een NAS te bouwen. Nu is het eindelijk zo ver!
  • Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?

Een NAS met 10-12 TB, vooral bedoelt als mediaserver om 1080p beeldmateriaal op m'n LG 42LM660S, desktop en laptop af te spelen. Een deel van de schijfruimte zal ook gebruikt worden als backup voor oude schoolbestanden, foto's etc.

Dit wordt mijn eerste NAS, dus ik wil FreeNas met Raid-Z pool er op zetten.
    De bedoeling is om dit systeem mimimaal 5 jaar te gebruiken, desnoods met een upgrade (32GB ram, L2ARC SSD) na ongeveer 3 jaar.
  • Wat mag het systeem gaan kosten?

€800, €900 max.
  • Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Nee.
  • Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Dit is waar ik op uitkwam:

#ProductPrijsSubtotaal
    1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,99€ 49,99
    1Asus H87I-PLUS€ 96,50€ 96,50
    5Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 99,73€ 498,65
    1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,90€ 31,90
    1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 113,30€ 113,30
    1Seasonic SS-300TFX Active PFC€ 36,04€ 36,04
    Bekijk collectie
    Importeer producten
    Totaal€ 826,38

FreeNas zelf wil ik op een USB stickje zetten dat ik nog heb liggen.

Moederbord: sowieso Mini-ITX en met minimaal 5 hdd aansluitingen. Over een paar jaar wil ik een geflashte RAID kaart gebruiken om extra poorten toe te voegen en nog een pool toe te kunnen voegen.

Behuizing: Ik denk dat ik lekker aan de Tweak ga en zelf wat maak.

• Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Nee
  • Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Ik woon in een studio-appartement, dus er zit geen deur tussen waar ik slaap en waar de NAS komt te staan (is wel een andere verdieping). Daarom is het belangrijk dat de NAS stil is. Om een indicatie te geven, m'n desktop met pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B en pricewatch: Sapphire HD5870 staat ook beneden, en die maakt eigenlijk teveel geluid om 's nachts aan te laten staan.
    Stroomkosten zijn nu niet van belang (inbegrepen bij huur) maar gaan in de toekomst ongetwijfeld wel van belang worden.

Uiteraard ben ik erg benieuwd of jullie denken dat dit een geschikte configuratie is en of jullie nog kost-efficientere alternatieven weten. :) Daarnaast ben ik ook benieuwd; als de installatie van FreeNas onbruikbaar wordt (lees: als dat USB stickje er mee ophoud) is er dan een risico op dataverlies in m'n pool?

Ben benieuwd naar jullie wijze woorden.
Alvast bedankt! Rolmaat

[ Voor 4% gewijzigd door Rolmaat op 02-12-2013 01:37 ]

@____¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
Mooie openingspost, dat helpt altijd.

Volgends mij is ITX te duur voor een NAS, voor bijna 50 euro minder heb je een Mini Atx bord dat 8 Sata poorten heeft en voor 80-100 meer een Mini ATX Bord met 14 Sata/SAS poorten
8 SATA
pricewatch: ASRock B75M R2.0 (Maakt echt niet uit of je nu haswell of ivy bridge gebruikt in een NAS)
14 SATA/SAS
pricewatch: Asus P9D-MH/SAS/10G-DUAL
nog geen prijzen bekend maar er stond ergens 200 dollar in een nieuwspost over dit bord wat ook in de lijn van verwachtingen ligt met z'n grotere broertje van 264 Euro. De vraag is meer of je zoveel sata nodig hebt

Zeker als je zelf een kast gaat maken zou een Mini Atx bord geen probleem moeten zijn.

De HDD's die je hebt gekozen zijn desktop drives, er zitten belangrijke specifieke features op de WD Red drives die goed zijn voor NAS gebruik dus ik zou daar zeker gebruik van maken.

pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
Flaat schreef op maandag 02 december 2013 @ 15:11:

De HDD's die je hebt gekozen zijn desktop drives, er zitten belangrijke specifieke features op de WD Red drives die goed zijn voor NAS gebruik dus ik zou daar zeker gebruik van maken.

pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB
Voor ZFS zijn de extra features van de WD Red niet nuttig. Scheelt een boel geld om dan gewoon desktopschijven te gebruiken.

[ Voor 40% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 02-12-2013 15:51 ]

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolmaat
Bedankt voor jullie feedback.

Flaat schreef op maandag 02 december 2013 @ 15:11:

Volgends mij is ITX te duur voor een NAS, voor bijna 50 euro minder heb je een Mini Atx bord dat 8 Sata poorten heeft en voor 80-100 meer een Mini ATX Bord met 14 Sata/SAS poorten
8 SATA
pricewatch: ASRock B75M R2.0 (Maakt echt niet uit of je nu haswell of ivy bridge gebruikt in een NAS)
14 SATA/SAS
pricewatch: Asus P9D-MH/SAS/10G-DUAL
nog geen prijzen bekend maar er stond ergens 200 dollar in een nieuwspost over dit bord wat ook in de lijn van verwachtingen ligt met z'n grotere broertje van 264 Euro. De vraag is meer of je zoveel sata nodig hebt
Heb het opnieuw overwogen, maar ik hou het toch bij een Mini-ITX, enkel vanwege de voorkeur dat de NAS dan minder ruimte inneemt.

Daarnaast heb ik toch even naar een behuizing gekeken, en kwam deze tegen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart€ 40,51€ 40,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 40,51

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1341306170.jpeg
€40 voor zo'n schoonheidje! Deze behuizing heeft wel een ATX formfactor PSU nodig, dus ipv de Seasonic SS-300TFX Active PFC wordt het deze:

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 39,52€ 39,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 39,52

Nog € 0.09 goedkoper ook! :9

Ben er erg tevreden over zo. Als iemand nog verder advies heeft hoor ik het heel graag, zo niet ga ik morgen bestellen! :9~ :*) :9~

@____¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-07 21:12

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> DAA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Volgens mij kan die kast slechts 3x3.5" aan. Wat ga je met de overige 2 schijven doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-07 07:22
Hij zou er nog 1 mits een converter in de 5"25 bay kunnen krijgen, maar die laatste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolmaat
Goed punt. Op de site van Cooler Master zelf staat wel dat 'ie geschikt is voor 5 schijven, maar dat zijn natuurlijk 2.5"... Maar ik heb net even gerekend, en als het goed is passen er precies 2 schijven in de 5.25" bay als je ze er "dwars"in doet (dus een kwartslag gedraaid vergeleken met hoe de schijf in een adapter zou zitten). Dus ik ga denk ik van aluminium een framepje maken om de schijven in te plaatsen. Dan steekt de 2e schijf wel uit, maar niet zo ver dat hij de PSU in de weg gaat zitten. Als het goed is...

Ik weet dat het een beetje omstreden is vergeleken met een andere kast kiezen, maar ik hou wel van een uitdaging en wat mod-werk. :) Hoe dan ook, bedankt voor de tips!!

@____¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Maar waarom niet een mooi ITX kastje pakken waar wel makkelijk 5 schijven in kunnen? pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart

Of net nieuw: pricewatch: Antec ISK600

[ Voor 20% gewijzigd door jaapsander op 04-12-2013 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolmaat
Goeie! Ik heb de Cooler Master omgeruild voor de Fractal Design Node 304. In de Antec zou je geloof ik ook geen 5 schijven kwijt kunnen. :)

@____¸

Pagina: 1