Hallo allemaal,
Al een tijdje loop ik met het idee om een NAS te bouwen. Nu is het eindelijk zo ver!
Uiteraard ben ik erg benieuwd of jullie denken dat dit een geschikte configuratie is en of jullie nog kost-efficientere alternatieven weten.
Daarnaast ben ik ook benieuwd; als de installatie van FreeNas onbruikbaar wordt (lees: als dat USB stickje er mee ophoud) is er dan een risico op dataverlies in m'n pool?
Ben benieuwd naar jullie wijze woorden.
Alvast bedankt! Rolmaat
Al een tijdje loop ik met het idee om een NAS te bouwen. Nu is het eindelijk zo ver!
- Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Een NAS met 10-12 TB, vooral bedoelt als mediaserver om 1080p beeldmateriaal op m'n LG 42LM660S, desktop en laptop af te spelen. Een deel van de schijfruimte zal ook gebruikt worden als backup voor oude schoolbestanden, foto's etc.
Dit wordt mijn eerste NAS, dus ik wil FreeNas met Raid-Z pool er op zetten.
De bedoeling is om dit systeem mimimaal 5 jaar te gebruiken, desnoods met een upgrade (32GB ram, L2ARC SSD) na ongeveer 3 jaar. - Wat mag het systeem gaan kosten?
€800, €900 max. - Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. - Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is waar ik op uitkwam:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Pentium G3220 Boxed € 49,99 € 49,99 1 Asus H87I-PLUS € 96,50 € 96,50 5 Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB € 99,73 € 498,65 1 Scythe Big Shuriken 2 Rev. B € 31,90 € 31,90 1 Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU € 113,30 € 113,30 1 Seasonic SS-300TFX Active PFC € 36,04 € 36,04 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 826,38
FreeNas zelf wil ik op een USB stickje zetten dat ik nog heb liggen.
Moederbord: sowieso Mini-ITX en met minimaal 5 hdd aansluitingen. Over een paar jaar wil ik een geflashte RAID kaart gebruiken om extra poorten toe te voegen en nog een pool toe te kunnen voegen.
Behuizing: Ik denk dat ik lekker aan de Tweak ga en zelf wat maak. - Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee - Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ik woon in een studio-appartement, dus er zit geen deur tussen waar ik slaap en waar de NAS komt te staan (is wel een andere verdieping). Daarom is het belangrijk dat de NAS stil is. Om een indicatie te geven, m'n desktop met pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B en pricewatch: Sapphire HD5870 staat ook beneden, en die maakt eigenlijk teveel geluid om 's nachts aan te laten staan.
Stroomkosten zijn nu niet van belang (inbegrepen bij huur) maar gaan in de toekomst ongetwijfeld wel van belang worden.
Uiteraard ben ik erg benieuwd of jullie denken dat dit een geschikte configuratie is en of jullie nog kost-efficientere alternatieven weten.
Ben benieuwd naar jullie wijze woorden.
Alvast bedankt! Rolmaat
[ Voor 4% gewijzigd door Rolmaat op 02-12-2013 01:37 ]
@____¸