Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waarom geen 4G in ultrabooks

Pagina: 1
Acties:

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Sinds 2010 gebruik ik onderweg een Macbook Air. Nu is het zo'n beetje tijd om deze te vervangen.
De beste vervanger ervoor nu lijkt opnieuw een Macbook Air of de Sony Vaio Pro (SV-P1321C5E).

Helaas kun je op beide laptops geen 4G chip/modem bestellen. Als sinds juli gebruik ik een 4G Dongle van KPN, maar dat is een flink apparaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.umts-shop.nl/images/huawei-e392-lte-modem.jpg

Waarom kan ik in m'n telefoon en in een tablet wel 4G hebben, maar moet ik in een ultrabook / super portable laptop een Dongle gebruiken die dikker is dan m'n telefoon en bijna de helft van de grootte.

Ik heb ook al andere opties gebruikt: tetheren met m'n telefoon. Niet zo fijn, want zakelijk heb ik een los data-abonnement en de telefoon heb ik prive. Ik heb ook een Mifi gebruikt, maar de accuduur daarvan vond ik erg tegenvallen en de snelheden die ik daarmee haal liggen ver onder de dongle. Bovendien was 't een duur apparaat (€220) voor een gebruiksonvriendelijk apparaat.

Is er een laptop die vergelijkbaar is met de Vaio Pro of de Macbook Air met een 4G modem?

• Biemold
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 00:36
Je moet dan kijken naar zakelijke laptops zoals de Thinkpad X1 Carbon, vaak hebben die wel een 3/4G modem.

• orf
  • Nu online
Ik zie dat die een 3G modem heeft. Vergeleken met 4G is dat in de trein helaas bijna onwerkbaar.

• Biemold
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 00:36
orf schreef op zondag 01 december 2013 @ 22:38:
Ik zie dat die een 3G modem heeft. Vergeleken met 4G is dat in de trein helaas bijna onwerkbaar.
Als je echt 4G wil is de keuze nogal beperkt, zijn namelijk nu maar 5 laptops in de pricewatch die 4G ondersteunen..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ken dit probleem. Ga ws direct na kerst nieuwe laptop kopen, met als voornaamste eis mobility. Dat betekent draagbaar (no problem), lang accuduur (no problem), goed (IPS) scherm (lastiger, maar is te doen mits ruim budget) en goede connectivitiy, dus dualband WiFi (no problem) en 4G (PROBLEM :( ).

De laptops die 4G hebben zijn overpriced en falen voor mij iig ook op de andere vlakken, de Toshiba heeft weliswaar een IPS-scherm maar een zeer matige, plus slechte ergonomie (kukelt schijnbaar om als je scherm niet vertikaal houdt), en de HP Elitebook heeft een TN-paneel, wat voor EUR 1500 onbegrijpelijk is, alsof je banden van een Lelijke Eend onder je Ferrari monteert.

Kortom, met huidig assortiment gaat het niet worden. Dan optie B: zelf zo'n dongle intern in je laptop hacken. Ben van plan die route te nemen. Als je bedenkt dat mPCIe zoals in praktijk geimplementeerd niet veel meer is dan een interne USB-aansluiting, kun je makkelijk een USB apparaat zelfs zonder warranty te voiden aansluiten, mits je zelf een passende verloop in elkaar klust. Dat gaat voor mij de optie zijn, zodra ik een reserve 4G-dongle te pakken kan krijgen om mee te knutselen ;)

Edit:
Ben net nav dit topic op eBay gaan snuffelen. Er is een kant-en-klare mPCIe LTE modem beschikbaar, kost EUR 146 ex verzending uit DE (EUR 10 ws). Dat is dermate veel duurder dan de dongles (EUR 36 + EUR 10 verzending uit UK) dat ik het persoonlijk hou op knutselen met een dongle, maar er is dus een alternatief.

Link:
http://www.ebay.nl/itm/Ne...karte&hash=item20dad4aa27

Edit2:
Knoop doorgehakt, zojuist voor EUR 70 (incl verzend) een Huwei dongle (E392, zelfde als in pic in ts) gescoord met doel te hacken tot intern ding, aanvankelijk in m'n huidige netbook, straks in nieuwe laptop.

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 02-12-2013 15:25 ]

Oslik blyat! Oslik!

• orf
  • Nu online
Ik ben bang dat zelf hacken voor een ultrabook niet mogelijk is. De binnenkant van de Vaio Pro 13 kan ik niet zo snel vinden, maar met 1,06KG en een dikte van 17,2mm denk ik dat er niet veel ruimte is. De Macbook Air heeft in ieder geval geen ruimte ervoor:

Afbeeldingslocatie: http://regmedia.co.uk/2013/07/10/air_13_15.jpg

Zijn er nog ultrabooks / ultra portables met een mPCIe slot? Ik dacht dat dat meer voor de standaard chassis was.

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 02 december 2013 @ 14:21:

Edit:
Ben net nav dit topic op eBay gaan snuffelen. Er is een kant-en-klare mPCIe LTE modem beschikbaar, kost EUR 146 ex verzending uit DE (EUR 10 ws). Dat is dermate veel duurder dan de dongles (EUR 36 + EUR 10 verzending uit UK) dat ik het persoonlijk hou op knutselen met een dongle, maar er is dus een alternatief.
.
WTF? 2e-hands dell branded broadcom WWAN mPCI-e kaartjes (dell bouwt die dingen standaard in in veel consumenten laptops...) gaan voor slechts een paar tientjes op het net. Ik heb er ook nog een liggen incl antennes.

Ik weet dat dit geen V&A is, maar wellicht is dat een betere optie dan een usb ding hacken. Ik weet overigens niet of het een 3G of 4G ding is.
orf schreef op maandag 02 december 2013 @ 18:00:
Zijn er nog ultrabooks / ultra portables met een mPCIe slot? Ik dacht dat dat meer voor de standaard chassis was.
Met IPS scherm? Good luck with that..

De meeste laptops tegenwoordig, zeker de ultraportables, bevatten het barre minimum aan vrije pci-e poorten. Je beste kans is waarschijnlijk een acer V7 (1.95kg) en dan hopen dat het mSATA slot ook als mPCI-e te gebruiken is. Dat is zeker niet altijd het geval.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2013 22:18 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 22:14:
[...]

WTF? 2e-hands dell branded broadcom WWAN mPCI-e kaartjes (dell bouwt die dingen standaard in in veel consumenten laptops...) gaan voor slechts een paar tientjes op het net. Ik heb er ook nog een liggen incl antennes.

Ik weet dat dit geen V&A is, maar wellicht is dat een betere optie dan een usb ding hacken. Ik weet overigens niet of het een 3G of 4G ding is.
1) 3G kost geen ene drol inderdaad, 4G is andere koek.
2) verschillende landen gebruiken verschillende 4G frequenties, voor NL zijn 800, 1800 en 2600MHz van belang. Grote kans dat $random_4G_module niet de juiste is voor NL. Vooral 800 en 1800MHz ontbreken nogal, en (uit ervaring :X ) kan ik je melden dat een 2300+2600MHz module weinig doet hiero |:(

Maw ik durf vergif op in te nemen dat die modules niet zijn wat je hier voor 4G nodig hebt. Toch wel? Op marktplaats zetten en grof cashen :P
[...]

Met IPS scherm? Good luck with that..
Uhuh, ik weet het. Ze zijn er wel, maar keuze wordt nog krapper.
De meeste laptops tegenwoordig, zeker de ultraportables, bevatten het barre minimum aan vrije pci-e poorten. Je beste kans is waarschijnlijk een acer V7 (1.95kg) en dan hopen dat het mSATA slot ook als mPCI-e te gebruiken is. Dat is zeker niet altijd het geval.
Die V7 heb ik op het werk, is misschien erg dun, maar verder lomp groot.

Wat ik zelf zou zoeken is een kleiner laptop die niet zo idioot dun is. Dan is er meer ruimte voor hackwerk (en zijn de componenten vaak goedkoper). Maarja, dat icm IPS is momenteel niet in de mode :(

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 02 december 2013 @ 23:22:

Maw ik durf vergif op in te nemen dat die modules niet zijn wat je hier voor 4G nodig hebt. Toch wel? Op marktplaats zetten en grof cashen :P
Ik heb het even gecheckt, mijn exemplaar is 3G. Helaas.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De Fujitsu U904 is beschikbaar met een 4G module...

• orf
  • Nu online
Goed gevonden! :)
Qua specs voldoet deze notebook helemaal aan mijn wensen. Maar 4,9 mm breder en 2,9 mm dieper dan de Macbook Air, maar wel met een 14 inch scherm met een resolutie van 3200x1800 (in plaats van 1440x900). 40 gram zwaarder lijkt mij ook verwaarloosbaar.

Ik ga deze in de gaten houden. Ik kan nog geen releasedatum vinden. Het lijkt erop dat deze in Europa op 20 december gaat uitkomen.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Volgens diverse leveranciers (en bijvoorbeeld de Duitse Fujitsu-shop) zijn diverse U904-modellen direct leverbaar. Of dat klopt weet ik niet uiteraard, heb er zelf iig geen.

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 03-12-2013 09:08 ]

Pagina: 1