Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk erover na om een eigen bedrijf te beginnen, maar telkens loop ik tegen de financieringsmogelijkheden aan. Investering zou zo ongeveer 100.000 euro bedragen. Heeft iemand ervaringen om dit soort bedragen via crowdfunding te laten financieren?

Vragen die ik heb zijn bijvoorbeeld wat de ratio eigen inbreng/financiering via zo'n constructie kan zijn? Ik ben bekend met het feit dat de rentepercentages aanzienlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Heb het een aantal keer overwogen, bekeken en zelfs en crowdfundplan voor gemaakt. Maar nog niet tot een daadwerkelijk crowdfundcampagne gekomen. Wel een iets kleiner bedrag opgehaald van 3 investeerders dus dat is eigenlijk ook wel een beetje crowdfunding maar ik denk niet dat je hierop doelt. Je geeft niet heel veel informatie dus vind ik 100.000 best veel klinken. Maar het is zeker niet onmogelijk.. Wat zijn je plannen, is je product/dienst uniek? Wat zijn jouw USP's etc etc.

Je hebt meerdere mogelijkheden wat betreft de financiering. Je kan geld lenen tegen een bepaalde rente of je kan aandelen uitgeven. Bij lenen komt het dus op je vreemd vermogen te staan en de aandelen optie zal je eigen vermogen opkrikken. Je zult dus moeten kijken welke van de twee voor jou het meest (en voor de investeerders) interessant is. De een geef je bijv. 25% van je aandelen weg, maar zit je niet met een enorme schuld als het niet van de grond komt (let wel op de kleine lettertjes..) en bij de andere betaal je alles terug met een bepaald % rente, mocht je failliet gaan dan moet je vaak privé alles nog terugbetalen.. Daarnaast als je via een crowdfundplatform wilt zoeken dan moet je opletten dat je naast de kosten waar je direct aan denkt (dividend bij winst of rente van de lening) dat er een bepaald percentage van het bedrag naar dat platform gaat.

Over je concrete vragen gesproken.. Je kan zelf 0 euro inbrengen en 100k willen ophalen. Alleen als je dan het bestemmingsplan van die 100k 2x eigen jaarsalaris is en een beetje hosting (heel kort door de bocht) dan zou ik zelf niet investeren. Maar als jij 0 inbrengt en zelf geen salaris aan je uitkeert tot je winst maakt en de 100k nodig hebt voor personeel en marketing dan zou ik eerder geneigd zijn om het te doen omdat de ondernemer (jij) ook risico neemt.

Ook moet je kijken als je die 100k ook daadwerkelijk nodig direct. Wellicht is dit bedrag over 2/3 jaar nodig en kan je de eerste ronde ook met 30k af. Wanneer verwacht je omzet te draaien? Of moet je echt 100k investering hebben voor ontwikkelkosten oid?

Daarnaast zou ik ook kijken hoe je jouw crowdfundingcampagne gaat doen, via via, met social media, adverteren, etc. Maak een uitgebreid plan en ga met (informal) investeerders praten voor feedback op je plan zodat je iedereen zo goed mogelijk kan overtuigen van je bedrijf zodra je van start gaat.

Owja en een tip, zorg dat je businessplan 3 kantjes is en niet 30 :P gebruik desnoods een canvas om het visueel te maken dat zegt meer voor de gemiddelde mens dan een plan die ze niet meer gaan lezen omdat het zo lang is..

Succes en als je vragen hebt dan hoor ik het wel!

je ne sais cacques