Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mobiele Multimedia Linux Laptop

Pagina: 1
Acties:

• Planck
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik wil graag een laptop aanschaffen en zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb geen vast budget, maar wil graag de goedkoopste laptop die aan al mijn eisen voldoet. Ik dacht in eerste instantie aan 700, 800 euro of iets dergelijks, maar als het niet anders kan kan duurder ook, maar goedkoper is natuurlijk ook top. Alle tips en pointers zijn welkom.

Eisen
De titel geeft aan waar ik een beetje naar op zoek ben. Niet alles is perse in steen gebeiteld, dus afwijken kan waar dat logisch is.

Mobiliteit is belangrijk. Ik moet tot ongeveer 3 uur kunnen typen (in de trein bv), of internetten (wifi), totdat het ding leeg is - en niet alleen nu maar ook nog over een paar jaar.

Met Multimedia bedoel ik dat de laptop alle gangbare videoformaten fullhd vloeiend moet kunnen afspelen, en dit ook op een extern (fullhd) scherm. Ik zou daarom ook een fullhd scherm willen. Daarbij wil ik ook twee tot 2,5 uur aan fullhd materiaal op 1 batterijlading kunnen bekijken. Gamen doe ik niet.

Ik wil graag een linux operating systeem gebruiken. Dit kan ik er zelf wel opzetten. Een eerste zoektocht laat me alleen zien dat een laptop zonder windows haast niet te vinden is. Belangrijkste is in ieder geval dat ik het er zelf op kan zetten zonder al te veel problemen - dus het hoeft er niet al op te staan, maar moet wel compatibel zijn.

Verder is cd/dvd/bluray speler niet nodig - geen ramp als het erop zit maar hoeft niet. SSD zou lekker zijn om snel te kunnen opstarten, maar is voor de data en video niet nodig. Dus het zou een kleine 'bij'-SSD kunnen zijn van bv 16GB. Met 128GB/256GB heb ik in totaal wel genoeg diskspace.

Opties
Op basis van de BBG kwam ik bijvoorbeeld uit op de Lenovo Thinkpad E540. Daar kun je bijvoorbeel een HD scherm opzetten en een mini-SSD bij plaatsen. Maar er zit onnodig Windows op en een camera en diskdrive. En ik heb geen idee of de specificaties doen wat ik graag wil. Is de i3-4000M bijvoorbeeld krachtig genoeg om alles te doen wat ik wil? Of is de i5-4200M nodig? Of kan ik in plek daarvan er beter een videokaart in plaatsen (Nvidia N14P-GV2). Nou kan dat laatste weer gezeik geven met Linux (hoewel de native nividia driver meestal vaak wel werkt), en verbruikt dat natuurlijk weer meer stroom zodat ik er misschien een zwaardere accu in moet plaatsen.

Ik heb geen idee eigenlijk hoe ik mijn reqs moet vergelijk met de geboden speqs. Iemand een idee? Zijn er misschien andere aantrekkelijkere opties, bv met Freedos erop en zonder zodat ik win8 kan uitsparen?

• Biemold
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 00:36
Een laptop zonder Windows licentie aanschaffen gaat lastig worden tenzij je een student bent. Daarnaast is een licentie voor de fabrikant ook niet echt duur, lag volgens mij rond de 30 a 40 euro voor een licentie dus echt flink besparen doe je er niet mee.

Als je gewoon wat wil internetten en Full HD films wil kijken is een i3 ruim voldoende, ook onder Linux. ;)
Batterij zou ik wel voor de 62Wh versie gaan, hier zal je wel ongeveer 3 a 4 uur mee halen. Als je niks doet met de DVD brander kan je hier een caddy inzetten en daar een SSD in doen

Trouwens als ik aan een mobiele laptop denk denk ik niet aan 15,6" maar eerder aan 12/14". :9

• Planck
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Bedankt voor de input! Het gaat denk ik toch de vaio pro worden uit de BBG. Eigenlijk doet die precies wat ik wil en de prijs is nu redelijk gunstig.

Iemand een idee of dat die PCIe SSD problemen gaat opleveren voor linux?