Enorme lag na 5 min spelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skalders
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-10 23:43
Ik heb sinds eind juli een nieuwe game desktop, volgende hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 168,90€ 168,90
1ASRock H87 Pro4€ 72,60€ 72,60
1MSI GeForce GTX 770 2GB Twin Frozr OC€ 278,04€ 278,04
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 50,90€ 50,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,38€ 87,38
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 72,-€ 72,-
1XFX PRO650W€ 68,90€ 68,90
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 153,-€ 153,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 974,32

In het begin had ik een paar games uitgetest maar niet zoveel. In ieder geval had ik geen problemen.

Nu ik terug wat begon te gamen afgelopen weken heb ik telkens last van een enorme lag na 5 minuten spelen. Eerst gaat alles perfect, 60fps volgens fraps, en dan op een gegeven moment na ongeveer 5 minuten dropt de fps ineens naar 3. Het gekke is, als ik alt tab en weer terug alt tab naar het spel heb ik direct terug 60 fps, voor 5 minuten. Ik heb het bij elke game die ik deze week heb getest, blur, dirt showdown, assassins creed black flag,..

een paar screens van speccy, gpu z en cpu z: http://imgur.com/a/9kFlW
Hij overhit niet dus dat lijkt me niet het probleem? Kan het zijn dat de voeding te laag is? Maar dat zou niet verklaren waarom saints row 4 een paar maanden geleden nooit lagde (andere games heb ik toen niet gespeeld)

Ik heb de video drivers geupdate maar heeft niet geholpen.

edit: net even saints row 4 geprobeerd en daar heb ik nu dus ook hetzelfde probleem. Ik kan me niets herinneren wat sinds toen veranderd is.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:45
In de specs is te zien dat de GPU Load op 99% staat. Dat is wel erg veel. Ik heb het idee dat er iets draait dat de GPU continue belast.
Misschien eens proberen met de drivers te updaten naar de laatste versie. En zorg voor een schone installatie (kan je tijdens installatie aangeven).
Daarnaast wil ik weten op welke schijf je de games hebt geinstalleerd. Heb je die op de SSD geinstalleerd of op de SATA schijf?

Verder kan je nog de Chipset drivers bijwerken op http://www.intel.com/p/en_US/support/detect

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-10 21:33

Nemesizz

Untouchable

Als die screenshot (met 99% load) op de desktop is gemaakt (dat een game geminimaliseerd draait maakt niet uit) zou ik eens gaan scannen voor bitcoin-virus (een ongewilde bitcoin miner).
Dit komt regelmatig nog wel eens langszetten en belast je videokaart voor 100% (of 99% dan), en zorgt dus dat andere grafische applicaties gewoon traag of niet meer reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skalders
Wylana schreef op woensdag 04 december 2013 @ 10:45:
Daarnaast wil ik weten op welke schijf je de games hebt geinstalleerd. Heb je die op de SSD geinstalleerd of op de SATA schijf?
De games zijn geinstalleerd op de SSD.

De 99% was mij nog niet opgevallen, is dit zo abnormaal? In dit voorbeeld was ik assassins creed 4 aan het spelen met vrij hoge tot ultra settings op 1080p. Dat er een soort virus is zou wel verklaren waarom dit probleem niet altijd aanwezig was. Ik draai nochtans wel microsoft security essentials en de windows firewall staat (bijna) altijd aan.

Updates van de grafische drivers heb ik al geprobeerd. Ik vind op het internet maar 1 gebruiker die hetzelfde probleem lijkt te hebben, op het nvidia forum. Die heeft een gtx660 en idem met het alt tabben. hij heeft het kunnen oplossen door zijn driver terug naar 314.22 te downgraden maar deze driver is niet beschikbaar voor de gtx770. Ik heb de oudst mogelijke driver geprobeerd maar deze gaf hetzelfde probleem.

Maar stel dat het een virus is zoals de bit coin miner,hoe komt het dan dat ik zodra ik alt tab ik direct terug rond de 60 fps zit, en dat het een paar minuten duurt waarna het weer ineens terug dropt?

Ik denk dat ik mijn SSD eens ga formatteren en dan opnieuw testen. Als het dan nog niet werkt kan ik tenminste al het software aspect uitsluiten.

bedankt voor de reacties :)

[ Voor 3% gewijzigd door Skalders op 04-12-2013 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-10 21:33

Nemesizz

Untouchable

Ik weet ook niet zeker of het daadwerkelijk dat bitcoin-virus is, maar gezien je 99% load hebt op je screenshot (neem aan dus dat de game dan geminimaliseerd is) dan lijkt me dat wel waarschijnlijk.

Niet alle virusscanners vinden die miner trouwens. Gezien je ook vrijwillig bitcoins kan minen word het proces mogelijk niet door alle scanners gezien als virus. Echter, je PC word wel onvrijwillig gebruikt om bitcoins te minen (mogelijk geinfecteerd door een bot of iets dergelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Skalders schreef op woensdag 04 december 2013 @ 12:26:
[...]

De games zijn geinstalleerd op de SSD.

De 99% was mij nog niet opgevallen, is dit zo abnormaal? In dit voorbeeld was ik assassins creed 4 aan het spelen met vrij hoge tot ultra settings op 1080p. Dat er een soort virus is zou wel verklaren waarom dit probleem niet altijd aanwezig was. Ik draai nochtans wel microsoft security essentials en de windows firewall staat (bijna) altijd aan.

Updates van de grafische drivers heb ik al geprobeerd. Ik vind op het internet maar 1 gebruiker die hetzelfde probleem lijkt te hebben, op het nvidia forum. Die heeft een gtx660 en idem met het alt tabben. hij heeft het kunnen oplossen door zijn driver terug naar 314.22 te downgraden maar deze driver is niet beschikbaar voor de gtx770. Ik heb de oudst mogelijke driver geprobeerd maar deze gaf hetzelfde probleem.

Maar stel dat het een virus is zoals de bit coin miner,hoe komt het dan dat ik zodra ik alt tab ik direct terug rond de 60 fps zit, en dat het een paar minuten duurt waarna het weer ineens terug dropt?

Ik denk dat ik mijn SSD eens ga formatteren en dan opnieuw testen. Als het dan nog niet werkt kan ik tenminste al het software aspect uitsluiten.

bedankt voor de reacties :)
Houd er rekening mee dat je SSD wel nog 15% of meer aan schijfruimte over moet hebben omdat anders de performance van je SSD drastisch omlaag gaat.
Dus zorg ervoor dat je totale vrije ruimte minimaal 15% van je totale schijfcapaciteit is.
Probeer anders eens de games te installeren op de sata schijf.

En je kan het virus proberen te verwijderen met tools als Malware Bytes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skalders
De SSD is inderdaad bijna vol. 10 gb van de 256. Net eens iets getest, als ik in task manager bij processen het spel zijn prioriteit op real time zet dan lagt het nooit. Vanaf high en lager wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Skalders schreef op zondag 08 december 2013 @ 17:14:
De SSD is inderdaad bijna vol. 10 gb van de 256. Net eens iets getest, als ik in task manager bij processen het spel zijn prioriteit op real time zet dan lagt het nooit. Vanaf high en lager wel.
Dat is te weinig voor de SSD. Zorg dat je rond de 30GB of meer hebt.
Anders zal je echt tegenvallende prestaties van je SSD hebben.

Zie hier voor meer info over Over-Provisioning: http://www.samsung.com/gl...l/about/whitepaper05.html

Pagina: 1