Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spotke
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-01 21:25
Voor een 4 maand durend verblijf in het buitenland (erasmus) zal ik binnenkort mijn eerste laptop moeten aanschaffen. In het buitenland zal ik enkel deze laptop gebruiken, mijn desktop zal thuis blijven. Om een idee te geven wat voor computer ik gewend ben, dit is mijn huidige computer: (Ook samengesteld met hulp van GoT, waarvoor dank!)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 720 Black Edition Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Foxconn A7GM-S€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F1 HD502IJ, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Deze voldoet nog steeds voor al mijn eisen, en meer. Gezien de laptop deze computer zal vervangen, zoek ik hopelijk iets dat ongeveer even snel is als deze computer. Iets trager is geen probleem, alle software draait vloeiend op de desktop en ik kan wel iets langer wachten, maar het moet natuurlijk wel werkbaar blijven.

Eisen
De laptop zal in de eerste plaats gebruikt worden om mijn master thesis op te schrijven. Hiervoor wil ik tenminste een redelijk toetsenbord. Verder (en lastiger) zal hij ook gebruikt worden voor CAD software. De software die ik gebruik is Autodesk Inventor en Siemens NX8. Deze 3D tekensoftware zal denk ik de zwaarste belasting vormen voor de laptop. Spijtig genoeg is de website van deze software niet erg behulpzaam. Inventor raadt bijvoorbeeld minimum intel pentium 4 aan. Overschat ik de eisen van deze software, of kunnen bijna alle laptops van tegenwoordig 3D CAD software redelijk draaien? Denk er ook aan dat er geen volledig geassembleerde auto's zullen geladen worden maar eerder kleinere onderdelen en oefeningen.

Verder de standaard dingen, muziek luisteren, internetten en youtube filmpjes bekijken, films kijken ter ontspanning en misschien een spelletje hier en daar. Als ik een spelletje zou spelen is dit Counterstrike (12 jaar oud spel) of Hearthstone (Kaart spel) dus een ingebouwde GPU is voor mijn game-eisen meer dan voldoende.

Omdat ik de laptop soms zal meenemen naar mijn nieuwe school of om buiten wat te schrijven heb ik de voorkeur naar een kleiner, en draagbaarder model. Een goeie accuduur is natuurlijk ook mooi meegenomen dan, zeker wil ik makkelijk een film kunnen afkijken op de batterij of bijv gedurende 3 a 4u schrijven aan mijn thesis zonder een stopcontact te hoeven opzoeken.

Omwille van de draagbaarheid (en omdat een fullhd scherm waarschijnlijk toch buiten budget valt, dus de resolutie constant blijft) gaat mijn voorkeur uit naar een 13 inch laptop, maar als een 13 inch te traag zou zijn wil ik wel toegeven aan een 15 inch formaat. Dit is wel de absolute maximum, een 15 inch laptop vind ik meestal aan de grote kant.

Het maximum budget is 600 euro. Liefst natuurlijk goedkoper, rond de 500 euro. Maar 600 euro is het absolute maximum.

Als laatste is het misschien handig om te weten dat de harde schijf grootte voor mij redelijk irrelevant is. Ben geen grootverbruiker, en gebruik zelfs op mijn desktop niet meer dan 320 GB.

Voorkeuren
Heb totaal geen merk voorkeuren, wel moet gezien ik in België woon hij hier leverbaar zijn. Dus bijv de lenovo aanbieding dit weekend was enkel geldig voor nederland. Bestellen bij een nederlandse webshop is echter geen enkel probleem.

Reeds gevonden:

Lenovo Edge 330, 560 euro.
Pluspunten:
  • Stevige bouwkwaliteit, heb graag een laptop die lang meegaat (niet kapot gaat)
  • Goed toetsenbord
  • 13 inch, verkrijgt mijn voorkeur
  • mSata slot waar ik evt na verloop van tijd een caching SSD in kan steken
Reden tot twijfel:
  • Duur voor de geleverde processor (i3 3110M) in vergelijking met 15 inch optie
  • Slechter scherm (Lage helderheid, laag contrast)
  • Geen DVD drive (Normaal geen groot gemis)
Dell Inspiron 15R SE 7520, 580 euro
Pluspunten:
  • Snellere processor (Maar is dit nodig?)
  • DVD drive
  • Ook goed toetsenbord
  • Betere grafische kaart
  • Beter beeldscherm, 3x beter contrast
Reden tot twijfel:
  • Geen mSata slot (Maar kan wel de DVD drive vervangen. Is dit pluspunt wel weg)
  • Groter en zwaarder, terwijl de schermresolutie dezelfde blijft
  • Kleinere accuduur
Tussen deze twee twijfel ik momenteel vrij hard. Als jullie zeggen dat ik de processorkracht echt niet nodig heb, neem ik waarschijnlijk een lenovo essential b590, die in de vorige BBG werd uitgeroepen tot beste budget laptop.

Hopelijk kunnen jullie mij opnieuw met deze moeilijke beslissing helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-06 13:46
Wat doe je met je CAD? FEA? Rendering? Zonder die laatste twee voldoet zowat elke moderne laptop (ik durf zelfs zeggen: ook die laptops met enkel een HD4000). Je zegt het zelf: zolang het geen 1GB+ modellen worden (waar ze zelfs bij de OEM's nog problemen durven ervaren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spotke
Renderen zal ik niet doen, FEA wel. Dat ik hierbij dan wat langer moet wachten wil ik wel voor lief nemen, zolang als het tekenen zelf en bijv het roteren van de getekende stukken maar vloeiend gaat. Meestal is het toch slechts een ruwe mesh over het hele stuk, met een fijne mesh over de interessantere delen. Zou er in normaal gebruik volgens jou dan merkbaar verschil zijn tussen de i3 en de i5? (Solving van de meshes niet mee gerekend)

Als er geen verschil is ga ik waarschijnlijk gaan voor de Lenovo E330. Misschien als bijkomende vraag, ik zou waarschijnlijk een caching SSD bijkopen. Is dit een slim plan, of kan ik later beter doorsparen voor een grotere SSD waar ik de programma's op kan installeren?

Edit: Na nog wat verder op te zoeken is het beeldscherm van de Edge 330 blijkbaar ronduit slecht. "First, hardware-wise, the display is really underwhelming. The color are flat and dim. The viewing angle is so bad, that even if you are just in front of it, the display sites have different colors." - bron. Hierdoor begin ik toch meer naar de dell te leunen dan... Voor 500 euro wil ik wel tenminste een redelijk scherm, en de dell lijkt met zijn aluminium platen in de behuizing best stevig te zijn. Dus de bouwkwaliteit zal ook niet zo veel schelen tussen de twee...

[ Voor 30% gewijzigd door spotke op 02-12-2013 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-06 13:46
Eerst de eenvoudige vragen:
1/ Voor CAD, FEA en andere ingenieursvakken: je scherm(kwaliteit) maakt geen hol uit. Eerder een vraag inzake comfort, luxe of voor zaken als PS en sommige games (bv: met veel donkere scenes of als je niet alleen op je bureau gamet).
2/ caching SSD zal de boel wel een beetje versnellen, maar een true blood is onbetwistbaar sneller. Daar kan je best veel snelheid op vangen: al naargelang je mesh, kan je RAM best snel volzitten. Er wordt dan steeds verdergewerkt op je Hard Drive. Het verschil SSD vs HDD is dan zeer groot te noemen (veel RAM geniet de voorkeur). Hetzelfde voor je virtual RAM. (Laten we het eenvoudig houden en zeggen van wel.)
3/ Een gaming GPU is al voldoende voor hobbyistenwerk. Deze kaarten laten het eigenlijk niet toe zeer nauwkeurige berekeningen te maken, maar de variaties die die kaarten genereren, zal je niet merken tijdens je studies. Voor het correcte, exacte werk moet je namelijk naar pro kaarten als een quadro kijken.
De GPU genereert ook je beeld bij het roteren van je model (uiteraard). Ik heb even getwijfeld op het uit te leggen, maar om te concluderen: ja de omvang van je model is een belangrijke parameter in het berekenen van je beeld tijdens het manipuleren. Daarbij zal de GPU steeds de bottleneck en het werkpaard zijn. Wel heb ik CPU-usage-pieken tijdens het manipuleren van mijn model, maar dat zou ook kunnen komen door een slechte setting in mijn software...
Als je niet zeker bent: ga voor een dedicated GPU. (Een student ingenieurswetenschappen in ICT/Mechanica die serieus bespaart op de GPU van zijn laptop-friend, ik moet hem nog tegenkomen :+ .)
4/ Ik zou steeds voor een extra core kiezen wanneer ik de keuze heb. Ook al staan sommige CAD-paketten erom bekend deze niet allemaal te benutten tijdens het 'nadenken'. Doe het dan voor het multitasken en het voorkomen van vastlopers tijdens het 'nadenken'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-06 10:24

JKa

Inhoudelijk kan ik je weinig verder helpen alleen de Dell Inspiron 15R SE is niet meer te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spotke
Bedankt voor de reacties nog! Heb vandaag de knoop doorgehakt, en de lenovo E330 besteld. Wanneer ik deze aankrijg en even in gebruik heb zal ik wel een review schrijven zodat er toch een review van in de pricewatch staat.
Pagina: 1