ARC, nutteloos of niet?

Pagina: 1
Acties:

• OremyO
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-06-2024
Een toppic wat heel veel mensen aangaat en wat eigenlijk nergens "Echt" te vinden is:

Arc(audio retour channel) : doet Arc wat het zegt, wat het doet? Dus is er een wederzijds audio retour?

Ik heb een Samsung ES8000 met ARC functie en ik heb een versterker Yamaha775 met ARC functie.

Ik sluit mijn UPC en PS3 aan, met HDMI, op mijn tv. Dit is de weg dat ik zou willen en dus niet eerst op mijn versterker.

Via een HDMI 1.4 sluit ik mijn tv aan op mijn versterker. Dus als ik iets afspeel via mijn tv, dan zou het logisch moeten zijn, dat ik dus geluid zou moeten krijgen op mijn versterker.

Maar nu....krijg ik het geluid niet te horen op mijn versterker.

Via een extra optische kabel tussen tv en versterker, krijg ik wel het geluid van de tv te horen op de versterker. Maar dat is niet wat ik wil, omdat het geluid extra word omgevormd naar 5.1 en dat je een extra kabel moet trekken.

Kan iemand mij (en iedereen) uitleggen wat ARC dan wel doet?

,
gr Remy

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:32
staat HDMI op "on" in je versterker menu?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 16:34
Ik zie in de handleiding dat alleen hdmi2 arc ondersteunt, heb je die al geprobeerd aan de versterker te koppelen? Waarom wil je eigenlijk niet alles via de versterker doen?

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41

FeaR

In GoT we trust

Peenutzz schreef op zondag 01 december 2013 @ 21:27:
Waarom wil je eigenlijk niet alles via de versterker doen?
Dat inderdaad. Van de TV is veelal maar één HDMI-ingang ARC-compatible en van de receiver zijn het sowieso alleen de HDMI Out-uitgangen. Om ARC werkend te krijgen moet je op de receiver sowieso de HDMI Out gebruiken, welke dus alleen nut heeft als je de receiver ook daadwerkelijk gebruikt zoals deze bedoelt is. Lijkt me in dit geval meer een gebruikersfout dan een fout van de apparatuur.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik sluit me aan bij de 2 voorgangers. Waarom zou je alles rechtstreeks aan de tv hangen en daarmee problemen hebben? ARC wordt maar door 1 HDMI-poort van je tv ondersteund. Als je alles aan je receiver hangt, is alles opgelost.

• OremyO
FeaR schreef op zondag 01 december 2013 @ 21:35:
[...]

Dat inderdaad. Van de TV is veelal maar één HDMI-ingang ARC-compatible en van de receiver zijn het sowieso alleen de HDMI Out-uitgangen. Om ARC werkend te krijgen moet je op de receiver sowieso de HDMI Out gebruiken, welke dus alleen nut heeft als je de receiver ook daadwerkelijk gebruikt zoals deze bedoelt is. Lijkt me in dit geval meer een gebruikersfout dan een fout van de apparatuur.
Ik wil niet alle apparatuur op mijn tv aansluiten, omdat ik niet altijd mijn versterker wil gebruiken voor bijvoorbeeld de PS3. Als ik savonds laat de PS3 wil gebruiken, dan wil ik de buren niet wakker maken door het geweldige geluid wat uit mijn speakers komt. Maar dit is ook niet mijn toppic :)

Maar stel voor dat ik alles goed heb aangesloten en de juiste kabels gebruik, klopt het dan dat ik via ARC mijn tv geluid te horen krijg via de versterker?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

OremyO schreef op maandag 02 december 2013 @ 09:47:
[...]
Ik wil niet alle apparatuur op mijn tv aansluiten, omdat ik niet altijd mijn versterker wil gebruiken voor bijvoorbeeld de PS3. Als ik savonds laat de PS3 wil gebruiken, dan wil ik de buren niet wakker maken door het geweldige geluid wat uit mijn speakers komt. Maar dit is ook niet mijn toppic :)

Maar stel voor dat ik alles goed heb aangesloten en de juiste kabels gebruik, klopt het dan dat ik via ARC mijn tv geluid te horen krijg via de versterker?
Naar mijn weten hebben receivers ook opties als "Standby Pass Through", een optie die er voor zorgt dat het complete HDMI-signaal (dus beeld en geluid) naar de TV wordt verzonden. Ideaal als je dus eens geen geluid wilt via de 5.1. Enige nadeel is dat de receiver dus in Standby moet staan en dat kan bij de ene receiver wat meer kosten als bij de andere. Met de huidige generatie receivers zijn er merken die het met een paar Watt afkunnen, er zijn ook receivers die vrolijk 20 - 35 Watt pakken in deze mode.

Als je alles goed aan zou sluiten zou ARC de optische kabel inderdaad kunnen vervangen. Maar dan gaan we dus uit van een goed aangesloten en werkende setup.

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04-2025
Ik heb even kort met de ARC gespeeld met mijn pioneer versterker, ik was er niet wild van, vooral om dat ARC bij mij ook betekent dat de versterker aan/uit springt. misschien heb ik me er te weinig in verdiept tot nu toe, maar 't gaf bij mij niet volledig voorspelbaar gedrag.

voor mij speelt ook mee dat ik :
- bij PS3 graag radio luister, dus dan ps via tv meestal:
- ook soms even snel tv wil kijken zonder dat audio aan moet (ook vanwege de buren).

Daarom heb ik nu TV met optische kabel aangesloten op versterker, dat lost t voor mij op. krijg ook t surround door via optisch omdat mijn versterker geen trusurround etc ondersteund. Dus dat is geen probleem.

• OremyO
Thanks Fear. Ik zal gaan onderzoeken of SPT ook in die Yamaha zit. Dat zou de ideale oplossing zijn :)

Smith over optische gesproken.
Een conclusie wat ik wel kan aanstippen in mijn situatie: er is duidelijk geluidskwaliteitverlies wanneer de PS3 op de tv wordt aangesloten en de tv met versterker (optische kabel). Hierbij heb ik wel alle mogelijke geluidsconfiguraties geprobeerd op de tv en versterker om er meer power en ruimtelijkheid erin te krijgen. Hoogstwaarschijnlijk downgrade een optische kabel de geluidskwaliteit op verschillende manieren in vergelijking met hdmi.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Smithkj schreef op maandag 02 december 2013 @ 10:02:
Ik heb even kort met de ARC gespeeld met mijn pioneer versterker, ik was er niet wild van, vooral om dat ARC bij mij ook betekent dat de versterker aan/uit springt. misschien heb ik me er te weinig in verdiept tot nu toe, maar 't gaf bij mij niet volledig voorspelbaar gedrag.
In veel gevallen gaat ARC samen met HDMI CEC (HDMI Control) en door de HDMI CEC krijg je inderdaad dat de receiver aan zal springen als je de TV aan zet. Voor mij ook de reden iets als HDMI CEC al niet te gebruiken. Overigens zijn er merken waarbij HDMI CEC en HDMI ARC apart te regelen is, maar je ziet dus ook wel dat je het één nodig hebt voor het ander.
OremyO schreef op maandag 02 december 2013 @ 10:18:
Hoogstwaarschijnlijk downgrade een optische kabel de geluidskwaliteit op verschillende manieren in vergelijking met hdmi.
Stuurt je TV wel Dolby Digital 5.1 uit via de Optische uitgang? Genoeg TV's die alles terug naar 2.0 Stereo zetten voordat het de TV verlaat. En waar Dolby Digital 5.1 nog wel wil lukken is DTS 5.1 al helemaal een zeldzaamheid. Zeker met de komst van de PS4 die alles in DTS 5.1 weer kan geven is dat toch wel jammer.

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-01 18:06
OremyO schreef op maandag 02 december 2013 @ 10:18:
Thanks Fear. Ik zal gaan onderzoeken of SPT ook in die Yamaha zit. Dat zou de ideale oplossing zijn :)

Smith over optische gesproken.
Een conclusie wat ik wel kan aanstippen in mijn situatie: er is duidelijk geluidskwaliteitverlies wanneer de PS3 op de tv wordt aangesloten en de tv met versterker (optische kabel). Hierbij heb ik wel alle mogelijke geluidsconfiguraties geprobeerd op de tv en versterker om er meer power en ruimtelijkheid erin te krijgen. Hoogstwaarschijnlijk downgrade een optische kabel de geluidskwaliteit op verschillende manieren in vergelijking met hdmi.
Even snel via google ondersteunt je receiver standby passthrough, dus de oplossing zou moeten werken.

In theorie zou een optische kabel het zelfde signaal doorgeven als HDMI; maar nu laat je de tv het signaal decoderen en coderen, die waarschijnlijk alleen maar een 2.1 signaal naar je receiver doorstuurt via optical out. Zoals iedereen aageeft kan je dus beter de bron direct naar je receiver sturen, daar zijn ze immers voor bedoeld.

• Smithkj
Mijn versterker herkent 't signaal als Dolby (welke variant weet ik niet precies), Center geeft ook hoorbaar stemgeluid via center en stereo geluid. Volgens mij heeft mijn Pioneer (VSX527) geen pass trough en ARC moet inderdaad icm control.

Moet er nog maar eens goed over nadenken, want wellicht haal ik met HDMI vanuit versterker toch nog veel mooier resultaat!

Overigens speel ik films etc ook vanuit mijn TV af (usb stick in tv pluggen, smart tv) en heb ik daar ook surround.

• S1NN3D
  • Niet online
Wat betreft passtrough in standby nog een bijdrage. Zelf maak ik hiervan gebruik op mijn receiver van Marantz en is dit mogelijk via 1 bron. Hierbij kun je kiezen om dit voor 1 vast bron te doen of om dit te laten werken voor de laatstgebruikte bron.

Zelf heb ik de UPC box als vast als passtrough bron gekozen om tv te kunnen kijken zonder per se de audio set in te schakelen. Andere bronnen worden niet doorgegeven via passtrough. Is een keuze die je maakt maar deze vond ik het makkelijkste.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Smithkj schreef op maandag 02 december 2013 @ 10:42:
Mijn versterker herkent 't signaal als Dolby (welke variant weet ik niet precies), Center geeft ook hoorbaar stemgeluid via center en stereo geluid.
Dolby 2.0 met een sausje van Dolby Pro Logic II is ook allemaal Dolby maar nog geen echt Dolby Digital 5.1. Wel een punt om even te controleren voor een eerlijk vergelijk.
Overigens speel ik films etc ook vanuit mijn TV af (usb stick in tv pluggen, smart tv) en heb ik daar ook surround.
Om het makkelijk te maken kan de output van de TV afhangen van de input. Zo kan een interne bron zoals een CI+ module of iets van SMART-TV andere audio uitvoer hebben als je iets via HDMI invoert. Om een voorbeeld te nemen: er zijn TV's die wel DTS 5.1 doorsturen als je via USB een film kijkt, maar een DTS 5.1 welke binnenkomt via HDMI wordt dan weer niet doorgegeven. Kwestie van trial and error wat jouw TV precies doet.

• Smithkj
Ik zal er toch nog eens induiken, dank voor de reactie!

Overigens heb ik thuis een 3.0 opstelling vooralsnog. Wat ik wil is goed stereo kunnen luisteren en voor films en series wil ik vooral Centerspeaker voor spraak, met goede ondersteuning van de fronts. en dat heb ik al. Maar toch blijft t leuk om dat verder uit te zoeken. alleen mijn vriendin wordt er moe van als ze net weet hoe 't werkt en ik de boel weer omgooi :)

• OremyO
Smithkj schreef op maandag 02 december 2013 @ 11:35:
Ik zal er toch nog eens induiken, dank voor de reactie!

Overigens heb ik thuis een 3.0 opstelling vooralsnog. Wat ik wil is goed stereo kunnen luisteren en voor films en series wil ik vooral Centerspeaker voor spraak, met goede ondersteuning van de fronts. en dat heb ik al. Maar toch blijft t leuk om dat verder uit te zoeken. alleen mijn vriendin wordt er moe van als ze net weet hoe 't werkt en ik de boel weer omgooi :)
Zelf heb ik ook gekozen voor 3.0 en ook om precies dezelfde redenen. De Yamaha 775 kan het geluid omvormen tot surround via de speakers. Ik geloofde eerst niet dat dit werkelijk zou kunnen. Maar na het thuis beluisteren, kan ik zeggen dat surround wel opvallend goed kan worden benaderd met 3 speakers. Maar ik denk dat goedkope speakers het geluid niet goed kunnen verspreiden over de ruimte om surround te kunnen benaderen.

HDMI CEC is handig, maar ook irritant:
- handig: als ik op de PS knop druk op de playstation bediening, dan ploept de tv en de playstation automatisch aan op het juiste kanaal.

- niet handig: als ik muziek wil afdraaien op mijn BR-speler, dan ploept ongewild mijn tv aan. als ik daarbij mijn tv uitzet om alleen geluid via mijn boxen te krijgen, dan wordt de BR-speler ook automatisch uitgezet.

Er zijn overigens opties om dat aan/uit te omzuilen.

• Smithkj
Ja, maar ik ben erachter gekomen dat mijn receiver (impulsief aangeschaft bij aanbieding mediamarkt, wel heel tevreden, maar budget) dat niet zo uitgebreid ondersteunt. Dus bij mij zijn de ARC mogelijkheden helaas beperkt.

• OremyO
Peenutzz schreef op zondag 01 december 2013 @ 21:27:
Ik zie in de handleiding dat alleen hdmi2 arc ondersteunt, heb je die al geprobeerd aan de versterker te koppelen? Waarom wil je eigenlijk niet alles via de versterker doen?
ARC is vanaf 1.4 :
The Audio Return Channel in HDMI 1.4 enables a TV, via a single HDMI cable, to send audio data “upstream” to an A/V receiver or surround audio controller, increasing user flexibility and eliminating the need for any separate S/PDIF audio connection.

• OremyO
Wat trouwens geen goed idee is, om een goedkope HDMI bij bijvoorbeeld Action te halen voor onder de 2 euro. Er staat wel op de verpakking dat het dan 1.4 is, maar de kwaliteit was werkelijk bagger: haperende beelden. Deze kabel maar weggegeven en een kabel van ca.8 euro gekocht die het wel perfect deed.

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-01 19:47
ARC werkte bij mij goed na het aansluiten, ik hoefde de functie alleen maar bij de TV en versterker aan te zetten.
Mijn versterker verwisseld automatisch de kanalen als ik de bluray aanzet.

CEC werkt ook goed zolang ik alleen TV kijk of alleen muziek ga luisteren. TV aan = versterker aan; TV uit = versterker uit; versterker uit = geluid over de TV boxen
Als ik alleen muziek wil luisteren en mijn TV staat uit dan zet ik mijn versterker aan. De TV blijft dan uit.

Als ik wil switchen tussen TV kijken <> radio luisteren dan gaat het fout. Je hebt namelijk de mogelijkheid om het tegelijk opstarten en afsluiten van TV + versterker AAN of UIT te zetten. Niet de mogelijkheid om dit kanaalafhankelijk te maken.
Als mijn versterker op radio staat dan hoeft hij echt niet uit te gaan als ik de TV uitzet.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

OremyO schreef op maandag 02 december 2013 @ 12:41:
[...]

ARC is vanaf 1.4 :
The Audio Return Channel in HDMI 1.4 enables a TV, via a single HDMI cable, to send audio data “upstream” to an A/V receiver or surround audio controller, increasing user flexibility and eliminating the need for any separate S/PDIF audio connection.
Met hdmi2 bedoelt hij denk ik HDMI aansluiting 2 op de TV, niet HDMI versie 2 (voor zover dat al bestaat). Meestal is er op TV's maar één poortje geschikt voor ARC.

Overigens heb ik ARC zelf ook nooit aan de praat gekregen tussen een Samsung UE42F5700 en Onkyo TX-NR414. Het HDMI CEC gedeelte werkte geloof ik wel, maar geluid retour sturen ho maar. Nu dus gewoon een optisch kabeltje en klaar is kees. Het is toch enkel voor als ik de TV gebruik om films etc. vanaf mijn NAS af te spelen en dat doe ik niet heel vaak. Alle andere bronnen hangen met HDMI aan de receiver.

[ Voor 26% gewijzigd door Orion84 op 04-12-2013 08:50 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• S1NN3D
  • Niet online
Orion84 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 08:47:
[...]

Met hdmi2 bedoelt hij denk ik HDMI aansluiting 2 op de TV, niet HDMI versie 2 (voor zover dat al bestaat). Meestal is er op TV's maar één poortje geschikt voor ARC.

Overigens heb ik ARC zelf ook nooit aan de praat gekregen tussen een Samsung UE42F5700 en Onkyo TX-NR414. Het HDMI CEC gedeelte werkte geloof ik wel, maar geluid retour sturen ho maar. Nu dus gewoon een optisch kabeltje en klaar is kees. Het is toch enkel voor als ik de TV gebruik om films etc. vanaf mijn NAS af te spelen en dat doe ik niet heel vaak. Alle andere bronnen hangen met HDMI aan de receiver.
HDMI 2.0 bestaat sinds kort echt. Volgens mij wordt en nog niet/nauwelijks toegepast. Alleen van de 4K televisie van Panasonic heb ik gelezen dat deze het al zou ondersteunen.

Heb je met die optische kabel nog wel surround? Dan mag je in je handen klappen. Meestal geven tv's alleen maar 2.0 door.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 16:34
Orion84 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 08:47:
[...]

Dat bedoelde ik inderdaad, was niet helemaal duidelijk geloof ik :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

S1NN3D schreef op woensdag 04 december 2013 @ 09:00:
[...]

HDMI 2.0 bestaat sinds kort echt. Volgens mij wordt en nog niet/nauwelijks toegepast. Alleen van de 4K televisie van Panasonic heb ik gelezen dat deze het al zou ondersteunen.

Heb je met die optische kabel nog wel surround? Dan mag je in je handen klappen. Meestal geven tv's alleen maar 2.0 door.
Volgens mij heb ik bij het bekijken van een mkv'tje inderdaad gewoon meerkanaals dolby digital, maar ik kan dat eventueel nog wel eens een keer dubbelchecken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• S1NN3D
  • Niet online
Orion84 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 09:56:
[...]

Volgens mij heb ik bij het bekijken van een mkv'tje inderdaad gewoon meerkanaals dolby digital, maar ik kan dat eventueel nog wel eens een keer dubbelchecken.
Het kan wel. Maar doorgaans is het beperkt tot stereo. Als je toch surround hebt, heb je toevallig een tv model staan dat dit wél doet. Mooi voor jou. :+

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
S1NN3D schreef op woensdag 04 december 2013 @ 10:30:
[...]

Het kan wel. Maar doorgaans is het beperkt tot stereo. Als je toch surround hebt, heb je toevallig een tv model staan dat dit wél doet. Mooi voor jou. :+
Veel TV's willen wel DD51 doen, maar geen DTS. Hangt af van de licentie die erin zit.
Je kan hoe dan ook nooit naar de HD-audio-formaten toe, omdat de bandbreedte ontbreekt bij een optische verbinding. Dat MOET via HDMI

iRacing Profiel

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Orion84 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 09:56:
[...]

Even getest en ook DTS komt ook gewoon door via de optische uitgang (MKV bestand vanaf NAS).

Pagina: 1