Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormrider199
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 13:41
Na de afgelopen week het hele forum te zijn afgegaan en daar wisselende adviesen te hebben gelezen kom ik er echt niet meer uit.

Ik ben op zoek naar een macbook die mijn 4 jaar oude asus laptop moet gaan vervangen.
Korte tijd heb ik een mac book pro (2012, 13inch instap) van een vriend mogen lenen.
Hierdoor ben ik gaan houden van de wijze waarop OS X werkt!

Wat doe ik zoal:
- internet
- mail
- word excel powerpoint
- school
- SPSS
- Matlab
- (labview)
- af en toe een filmpje kijken

Ik hoop de mac book toch minimaal 4 jaar ( net zoals mijn oude asus) te kunnem gaan gebruiken.
Omdat hier thuis een NAS staat heb ik geen grote hardeschijf in de laptop nodig.
Verder zal deze iedere dag meegenomen worden naar school/stage.
Thuis wordt deze aangesloten aan een externe monitor + eventueel toetsenbord en muis.

Ik twijfel tussen een cMBP 2012(i5, 4gb,500gb) en een MBA 2013 (i5, 8gb,128gb).
De voornaamste reden van twijfel is omdat ik mij afvraag of de processor van de air snel genoeg is om alle taken te kunnen uitvoeren, buiten dit probleem om lijkt mij de nieuwere air de betere laptop? (vooral omdat ik geen desktop pc thuis heb staan.)

Alvast bedankt voor jullie advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Het enige wat CPU intensief is uit die lijst is Matlab, voor de rest heb je aan die i5 meer dan genoeg. En afhankelijk wat je doet in Matlab lijkt me de i5 uit de MBA meer dan voldoende.

Zelf werk ik veel met R, en zodra het erop lijkt dat mijn huidige laptop het niet trekt (ook al zit er 10gb in), doe ik mijn analyses op een reken cluster. Maar eerlijk gezegd is dat eigenlijk altijdvanwege het formaat van de data en niet de CPU load.

[ Voor 10% gewijzigd door DrSnuggles op 01-12-2013 21:18 ]

Learn something new every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormrider199
Oke, Matlab zijn geen hele ingewikkelde m files. Vaak is het een matrix bestaande uit ongeveer 60.000 punten waarin dan simpele berekeningen worden gedaan om deze data vervolgens weg te schrijven naar een excel file.

De laptop die ik op het moment gebruik kan deze berekeningen ook nog wel aan echter duurt het soms wel een halve minuut voordat deze klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSnuggles
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

In dat geval zou ik voor de MBA gaan, daar zit namelijk een SSD in. Ook wat makkelijker meenemen. :)

Learn something new every day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 10:18
De processor van de Air is zelfs (kortstondig) sneller dan die van de classic, door zijn boost. En die SSD zorgt voor een wereld van verschil in snelheidsbeleving. IMHO zijn er, los van een klein verschil in kleurweergave ten faveure van de classic, geen redenen meer om nog voor een classic te kiezen eigenlijk.

Nee, ik zou in dit geval echt blind voor de air kiezen :) Wel heel goed dat je daar gelijk het RAM met een CTO-build naar de 8GB trekt, dat zorgt voor een flinke houdbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormrider199
Bedankt voor de reacties heb inmiddels mijn keus gemaakt en zal waarschijnlijk na de dure december maand een nieuwe air gaan bestellen!

[ Voor 11% gewijzigd door Stormrider199 op 02-12-2013 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:57
of nog even kijken of je een retina mbp 13 kan vinden in de aanbieding.
Sterke i5 en 256gb en 8gb en mooi scherm.
Ik heb zelf de 13 air omdat deze nog iets portabler is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackspeedy
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:55
.

[ Voor 50% gewijzigd door blackspeedy op 16-12-2013 09:56 . Reden: Fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 09:44
als het gaat om portable zijn met je macbook pro/air dan is er voor mij bijna geen verschil. Beide zijn tov de rest van alles laptops veel lichter en degelijker. Accuduur si meer dan voldoende.
persoonlijk zou ik zelf iets meer voor de macbook pro gaan al zijn de verschillen tussen beide laptop erg klein geworden...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 09:21

Hokkie

Hello

En niet zomaar een SSD, deze is echt super!

Ik stond ook voor die keus een 2 maanden geleden, maar toch gekozen voor de Air en geen moment spijt van! >:)

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:29
koentjuh1987 schreef op maandag 16 december 2013 @ 15:17:
als het gaat om portable zijn met je macbook pro/air dan is er voor mij bijna geen verschil. Beide zijn tov de rest van alles laptops veel lichter en degelijker. Accuduur si meer dan voldoende.
persoonlijk zou ik zelf iets meer voor de macbook pro gaan al zijn de verschillen tussen beide laptop erg klein geworden...
Op dit moment is het een heel slecht moment om voor een gewone Macbook Pro te gaan.
- Hij is verouderd qua scherm (resolutie)
- Hij is verouderd qua accuduur
- Hij is verouderd qua harde schijf (nog oude hdd en geen SSD)
- Hij is verouderd qua processor (3e generatie ten opzichte van 4e generatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:01

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica