Toon posts:

Upgrade Keff iQ50 of marantz pm 5003

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een set Kef iQ50 aangesloten op een marantz pm5003.
Is het verstandig om de speakers eerst te updaten en over een paar jaar de verstereker of andersom?
Kortom, waarmee gaan ik de meeste vooruitgang boeken?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Tja, wat moet je hierop antwoorden... Laat ik beginnen met een vraag: waarom wíl je upgraden? De wens moet toch ergens vandaan komen.

Verwijderd

Topicstarter
De wens is ontstaan omdat ik bij een vriend van mij ontdekte dat het allemaal nog wat beter kan (heeft o.a onlangs 2 nieuwe spakers: totem rainmakers).

Ik zoek meer rust, ruimte en definitie in de muziek.

Ik weet eigenlijk wel dat het een kwestie is van luisteren maar ik ben gewoon benieuwd waar ik de eerste sprongen kan maken.

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-01 20:44
Ik denk wel dat ik begrijp wat je bedoelt. Bij het uitkiezen van mijn speakers heb ik de iq50 zelf ook beluisterd en deze kwamen op mij enigszins dof over. Dat is de reden dat ik ben gegaan voor de R100 van Kef. Deze klonken naar mijn idee meer open, de helderheid in het geluid vond ik mooier. De R100 heeft wel als nadeel dat alles uit 1 driver komt. Als het dus echt laag gaat is een subwoofer handig zodat het hoog die helderheid behoud.
Daarnaast heb je de R300 die wel 2 aparte drivers heeft. Deze lag alleen boven mijn budget. Desondanks ontzettend veel plezier van deze 2 R100 speakers.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41

FeaR

In GoT we trust

Met een betere versterker kan je meer uit je huidige speakers halen. Echter vind ik die verschillen redelijk klein, of je moet echt een heel onderbemeten versterker hebben. In dit geval (dus tussen de twee opties die jij geeft) zou ik dan ook "speakers" zeggen. Puur omdat je die het meest verantwoordelijk zijn voor het weergeven van het geluid. Voordeel is ook dat speakers qua componenten (waarin het altijd de discussie blijft of versterkers, kabels, et cetera dat ook hebben) de meest verscheidende klanken kunnen hebben en je dus een speaker kan kiezen die echt bij jouw smaak past. Het is zeker mogelijk dat een speaker na een tijd niet meer bevallen. Ik kan me meer dan goed voorstellen dat over een paar jaar het geluid van mijn speakers me niet meer bevalt. Let wel dat je nog meer punten hebt waar je geld in kan stoppen. Denk bijvoorbeeld aan de bron (shit in, shit out) en niet te vergeten de akoestiek!

[ Voor 34% gewijzigd door FeaR op 01-12-2013 18:06 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.