Samsung np355e7c-s04 veel te traag

Pagina: 1
Acties:

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Opgelost!

Mijn moeder's laptop voelt veel te traag aan, en is het ook, voor de hardware die erin zit en ik kan er maar niet achter komen wat het is. Dingen als typen in de adresbalk zorgen er al voor dat de laptop het niet bij kan houden, het beste wat hij op Youtube af kan spelen is 360p zonder schokken of dat het geluid hopeloos achterloopt op het beeld (en meestal beide), terwijl je zou verwachten dat een AMD A6-4400M 1080p wel onder de knie zou moeten hebben. Een spelletje spelen is ook een drama, dingen als GTA: Vice City draaien gewoon veel te traag. Ik kan vast nog wel tig voorbeelden verzinnen, maar het idee mag duidelijk zijn. Het rare is dat, in ieder geval bij het YT-voorbeeld, de CPU-load max. 20% is en het geheugengebruik rond de 150-200MB is.

Eerst dacht ik aan een gebrek aan/verkeerde drivers (hij heeft dit namelijk vanaf nieuw wat alweer een paar maanden terug is, maar ik heb af en toe eens iets geprobeerd, ga er nu pas voor het eerst diep op in). Het meest logische leek mij de AMD drivers, maar volgens de compatibility tool voor de drivers gaat dat niet werken met deze laptop. Jammer, want ik heb een hekel aan die driverdownloadsoftware.

Samsung software updater dus: het grafische stuurprogramma is up to date volgens deze software, maar de "support center" die hierin zit heeft een update klaar staan, maar die kan niet worden gedownload. Ik heb het idee dat dit nog wel iets zou kunnen helpen áls ik hem kon downloaden 8)7

Wat kan ik nog proberen? Ik ga zo een memtest opzoeken en draaien. Dat lijkt mij de grootste kans te hebben de boosdoener te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Krentenbol op 01-12-2013 20:21 ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• Krentenbol
Schopje: memtest is gepassed!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:52

Nemesizz

Untouchable

Controleer de hardeschijf eens met HDTune (S.M.A.R.T waardes uitlezen en een uitgebreide oppervlakte controle).

En draait er ook geen (zware) virusscanner software of een of andere (automatische) update op de achtergrond?

Wat zijn de temperaturen van de CPU? Draait de CPU wel op volle snelheid (kun je evt kijken met CPU-z)?
Soms wil het energiebeheer software van de laptop conflict geven met het energiebeheer van Windows zelf, gevolg is dat in sommige gevallen de CPU dan 'vast' zit op idle snelheid.

En werkt de laptop op adapter of accu? Op de accu willen CPU en GPU nog wel eens op een lager pitje gaan draaien om energie te besparen.

• Krentenbol
Toen ik dit testte was de adapter aangesloten. Ik had mijn taakbeheer open staan en daar waren geen grote uitschieters (behalve een svchost.exe die een paar honderd MB wilde :X ), dus die zware virusscanner zal het probleem ook niet zijn. Voor zo ver ik kan voelen/horen zijn de temps normaal, maar dit zal ik even checken, net als de HDD!
EDIT: De snelheid blijft inderdaad hangen op 900Mhz, zelfs als ik in Windows energiebeheer de snelheid minimaal op 100% zet :/ Erg handig dus. Nu even uitzoeken wat ik kan doen om dit te fiksen. Kan het zijn dat de Cool and Quiet blijft hangen, of 'bestaat' dat niet meer?

[ Voor 28% gewijzigd door Krentenbol op 01-12-2013 18:32 ]

• Krentenbol
Solved! Het was de SWUpdater die hem altijd op 900Mhz liet lopen. Dit geblokkeerd in de Task Scheduler en nu loopt de laptop weer als een zonnetje 8)