extra utp aan tv: powerline?

Pagina: 1
Acties:

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11 01:21

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
Hoi,

Ik zou graag een extra utp-voorziening willen aan m'n tv zodat ik vanaf mijn pc films kan streamen naar de tv.

De router/modem staat in de kelder. Momenteel gaan er dus twee aansluitingen naar de router: 1tje vanaf de tv en 1tje voor de pc.

Als ik nu de powerline (WPA4220 van tp-link) verbindt met de router in kelder en de andere adapter aan m'n tv, kan ik dan vanaf m'n pc streamen of moet die dan effectief verbonden zijn met de powerline (beschikt over 2 utp-poorten)?

Alvast bedankt!

System Specs!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik snap je topic niet. Je claimt dat je momenteel zowel je TV als je PC reeds verbonden hebt met je router?

Waarom dan nog een powerline? :?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Switch aan je tv zetten en normaal kun je nu al streamen van je pc naar je tv of je router is zo brak dat er iets mis mee is.

[ Voor 69% gewijzigd door Damic op 01-12-2013 15:19 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je PC en je TV beide aan je router verbonden zijn dan kún je al streamen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
Mja misschien vergeten te vermelden... ;) Die utp dient momenteel voor de tv-decoder!

System Specs!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Oh. Welke ISP en TV-leverancier?

[ Voor 63% gewijzigd door CyBeR op 01-12-2013 17:47 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De decoder zit waarschijnlijk in een apart VLAN. In dat geval heeft dat niks te maken met je setup.

Als je TV streaming ondersteunt uit zichzelf kan je 'm aansluiten op je LAN, is dat niet het geval dan heb je een HTPC of iets gelijkaardigs nodig. Naar je settopbox streamen zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
Momenteel is m'n provider Belgacom.

Mijn tv heeft dlna (Samsung smart-tv) die inderdaad op het netwerk zou aangesloten moeten worden!

Normaal gezien als ik dat ding dus aan m'n tv plug en de andere adapter aan m'n router zou ik toch moeten kunnen streamen vanuit m'n pc aangezien alles op hetzelfde netwerk zit, toch?

System Specs!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja, maar da's niet bepaald de beste oplossing. Een betere zou zijn om gebruik te maken van die UTP die er al ligt. Hoe je dat het beste doet ligt aan hoe die decoder precies in 't netwerk hangt. Helaas weet ik niet hoe Belgacom dat precies regelt.

• The.Force

The.Force

*Bauer Addict

Topicstarter
Dat besef ik... Alleen ben ik zo stom geweest tijdens het bouwen er niet echt rekening mee te houden en dus nu zit ik met de gebakken peren! |:( Aan m'n tv ligt dus enkel coax en 1 utp. Bij telenet gebruikt men trouwens vaak powerlines dus vandaar mijn suggestie.

Ik vermoed ook dat de decoder met aparte vlan's werkt. Bij de decoder is er bij de opties niet echt iets van streaming voorzien.

Hoe zou jij het dan aanpakken? Wat is de 'zuiverste' oplossing?

System Specs!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je decoder in een ander vlan zit (met meestal een speciale poort op je modem) dan kun je dat met twee 802.1Q-capable switches doen, één aan elk eind. Wellicht voorziet je router al een dergelijke switch, kijk daar even naar want dan heb je er maar één nodig.

In elk geval, je gebruikt dan twee VLANs, een voor je decoder en één voor je eigen netwerk. Dat zijn logisch gescheiden netwerken, maar met 802.1q kun je die over één kabel vervoeren. (Ze delen dan wel de bandbreedte van die kabel natuurlijk.)

Dat is de meest betrouwbare optie. Een simpel en goedkoop switchje wat dat kan is bijvoorbeeld de NetGear GS105E.

Als je decoder níet in een ander VLAN zit (hij plugt gewoon ergens in je router), kun je met een enkel switchje af en hoef je verder niks speciaals te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 01-12-2013 18:41 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha zo'n bbox2, gedrocht van een box.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Osiris
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 01 december 2013 @ 18:39:
Als je decoder in een ander vlan zit (met meestal een speciale poort op je modem) dan kun je dat met twee 802.1Q-capable switches doen, één aan elk eind. Wellicht voorziet je router al een dergelijke switch, kijk daar even naar want dan heb je er maar één nodig.

In elk geval, je gebruikt dan twee VLANs, een voor je decoder en één voor je eigen netwerk. Dat zijn logisch gescheiden netwerken, maar met 802.1q kun je die over één kabel vervoeren. (Ze delen dan wel de bandbreedte van die kabel natuurlijk.)

Dat is de meest betrouwbare optie. Een simpel en goedkoop switchje wat dat kan is bijvoorbeeld de NetGear GS105E.
Recent nog gekocht bij Amazon.de, geen verzendkosten, prima ding inderdaad :) (De 8-poorts-variant that is, maar dat is hier natuurlijk niet nodig.)

Iets zegt me dat die GS105E ook wel voldoende gaat zijn.. Naast port-based VLAN's kun je idd ook aan de slag met 802.1Q en ik snap de ballen van de "Advanced" opties daarvan (er is ook Basic gelukkig :+), dus íets zegt me dat 't wel zal moeten gaan werken one way or another. :)
Je kunt per `VLAN ID` "Port Members" instellen, een paginaatje met VLAN Memberships waarin je poorten kunt taggen en untaggen (of niets).. En een pagina met "Port PVID", whatever that may be :P

[ Voor 24% gewijzigd door Osiris op 01-12-2013 19:23 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Port PVID is voor welk VLAN-id toegewezen wordt aan verkeer wat zonder vlan tag aankomt.

[ Voor 35% gewijzigd door CyBeR op 01-12-2013 19:36 ]

• Osiris
  • Niet online
Aha, weer wat geleerd :P

Op zich wel aardig wat mogelijkheden in zo'n NetGear:

Port Based Basic VLAN's:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FGWADQ7bSTn1rMlOKoJsHPnl/full.png

Port Based Advanced VLAN's:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SlqnnnFUAPeI9DdwJbVtgIir/full.png

IEEE 802.1Q Basic VLAN's:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ib465QpiRZ9iEMZknhTm0iFW/full.png

IEEE 802.Q Advanced VLAN's - "VLAN Configuration":
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6so4M2yFH2xyDJCRGZFph9mE/full.png

IEEE 802.Q Advanced VLAN's - "VLAN Membership":
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dU7obESGvAWjKow8g3qdH7Ne/full.png

IEEE 802.Q Advanced VLAN's - "Port PVID":
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cmp3uLum7PfBRoAvYVEzI5Fv/full.png

't Is niet écht een managed switch, want je moet 'em configureren via een Windows tooltje (welke ook werkt onder WINE, zoals hierboven bewezen :P), maar alsnog zit 'ie voor dat geld best bomvol opties :) (Niet dat ik ze snap, daar niet van, maar toch leuk om te hebben :D Voor the sake of screenshots maar wat random shit aangeklikt hierboven, géén idee wat dat taggen en untaggen precies doet.. Wanneer tagt ie? Wanneer untagt ie? Bij uitgaande of inkomende pakketjes? Beats me..)

Heb dan ook géén idee wat de TS nou nodig heeft om het succesvol met zijn IPTV e.d. te laten werken eerlijk gezegd :$

Wat ik zo'n beetje begreep, houdt "taggen" in dat je een 802.1Q-tag toevoegt aan het ethernet-frame. En untaggen dat je dat stukkie dus weghaalt. Als je IPTV-deel onderdeel dient te blijven van een bepaald VLAN, dan zul je die sowieso dus wel niet moeten untaggen. Maar ik las ergens op zeh interwebz dat een normale PC liever geen 802.1Q-tags blieft ofzo? Dus dan zou je de tag daarbij weer weg willen halen met 't "U"-tje van untaggen dunkt me.

Ah en het (un)taggen heeft invloed op wanneer een pakketje de switch verlaat. Of er dus wel of geen tag in 't ethernetframe dient te zitten.

Dus stel je hebt Belgacom's IPTV-VLAN met 't VLAN-id '1337' (ik noem maar wat), dan wil je bijv twee VLAN's in je GS105E's maken: '1337' natuurlijk en een andere, bijvoorbeeld '666' (:+).

Dan plug je dus bijv. je IPTV-UTP in je GS105E beneden in LAN-poort 1 en je andere UTP in LAN-poort 2. En vervolgens in poort 3 je UTP naar boven, naar de 2e GS105E. Poort 3 zet je in zowel VLAN ID '1337' als '666'.
In de GS105E bóven steek je, voor 't gemak, de UTP van beneden ook in poort 3 en ook die zet je weer in VLAN ID '1337' én '666'. En vervolgens poort 1 weer in ID '1337' met een UTP richting je TV-decoder en poort 2 met ID '666' (en `untag`?) richting je Samsung-TV?

[ Voor 42% gewijzigd door Osiris op 01-12-2013 21:23 ]

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Kun je in de Tv geen usb sticky gooien en hem dan draadloos van internet voorzien en dan zo te streamen?

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Pagina: 1