Aha, weer wat geleerd
Op zich wel aardig wat mogelijkheden in zo'n NetGear:
Port Based Basic VLAN's:
Port Based Advanced VLAN's:
IEEE 802.1Q Basic VLAN's:
IEEE 802.Q Advanced VLAN's - "VLAN Configuration":
IEEE 802.Q Advanced VLAN's - "VLAN Membership":
IEEE 802.Q Advanced VLAN's - "Port PVID":
't Is niet écht een managed switch, want je moet 'em configureren via een Windows tooltje (welke ook werkt onder WINE, zoals hierboven bewezen

), maar alsnog zit 'ie voor dat geld best bomvol opties

(Niet dat ik ze snap, daar niet van, maar toch leuk om te hebben

Voor the sake of screenshots maar wat random shit aangeklikt hierboven, géén idee wat dat taggen en untaggen precies doet.. Wanneer tagt ie? Wanneer untagt ie? Bij uitgaande of inkomende pakketjes? Beats me..)
Heb dan ook géén idee wat de TS nou nodig heeft om het succesvol met zijn IPTV e.d. te laten werken eerlijk gezegd
Wat ik zo'n beetje begreep, houdt "taggen" in dat je een 802.1Q-tag toevoegt aan het ethernet-frame. En untaggen dat je dat stukkie dus weghaalt. Als je IPTV-deel onderdeel dient te blijven van een bepaald VLAN, dan zul je die sowieso dus wel niet moeten untaggen. Maar ik las ergens op zeh interwebz dat een normale PC liever geen 802.1Q-tags blieft ofzo? Dus dan zou je de tag daarbij weer weg willen halen met 't "U"-tje van untaggen dunkt me.
Ah en het (un)taggen heeft invloed op wanneer een pakketje de switch
verlaat. Of er dus wel of geen tag in 't ethernetframe dient te zitten.
Dus stel je hebt Belgacom's IPTV-VLAN met 't VLAN-id '1337' (ik noem maar wat), dan wil je bijv twee VLAN's in je GS105E's maken: '1337' natuurlijk en een andere, bijvoorbeeld '666' (

).
Dan plug je dus bijv. je IPTV-UTP in je GS105E beneden in LAN-poort 1 en je andere UTP in LAN-poort 2. En vervolgens in poort 3 je UTP naar boven, naar de 2e GS105E. Poort 3 zet je in zowel VLAN ID '1337' als '666'.
In de GS105E bóven steek je, voor 't gemak, de UTP van beneden ook in poort 3 en ook die zet je weer in VLAN ID '1337' én '666'. En vervolgens poort 1 weer in ID '1337' met een UTP richting je TV-decoder en poort 2 met ID '666' (en `untag`?) richting je Samsung-TV?
[
Voor 42% gewijzigd door
Osiris op 01-12-2013 21:23
]