Laptop werkt als een dieseltje

Pagina: 1
Acties:

• P-e-t-j-e
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-01 19:13

P-e-t-j-e

dapper oranje: wortheldje

Topicstarter
Beste Tweakers,

ik heb een defecte laptop gekregen van een kennis met de melding "hij doet niks meer, kun jij er nog iets mee?". Aangezien het een corei7 laptop is wil ik hem natuurlijk graag repareren. Wat is het geval:

Als ik de laptop aan probeer te zetten zie je de power-led even oplichten en dan langzaam weer uitfaden. Soms gebeurt er daarna niets meer, soms zie je dat hij om de paar seconden weer probeert op te starten, de powerled springt weer aan en fade weer uit...

Als ik een aantal keer heb geprobeerd op te starten (soms 5x, som 50x, soms geef ik het maar op) dan spring hij wel aan en kan ik gewoon in de bios. Ik heb bij toeval al een keer de kans gehad van een usb stick te booten (er zit geen hdd in) en in mini windows ziet alles er prima uit voor zover ik kan zien. Geheugen wordt correct weergeven en de proc info ook. De laptop valt dan ook niet uit of zo.

Ik heb al geprobeerd de accu eruit te halen en zo op te starten maar geen succes. En aangezien hij af en toe wel opstart, heb ik met mijn simpele redeneringsvermogen geen idee waar het dan aan kan liggen. Ik denk dan, kapot is kapot en soms :-)

Wie heeft een idee?

(ps, zal wel op moederbord vervangen uitdraaien maar ik wil graag alle goedkope opties overwegen voor ik een mainboard koop, $$$)

[ Voor 4% gewijzigd door P-e-t-j-e op 01-12-2013 10:50 ]

doe wat je niet laten kunt en laat wat je niet doen kunt

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:40

TommieW

Numa numa.

Het zou handig zijn om het merk en model van de laptop te weten...

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-01 14:52
electroden / contactpuntjes van het powerknopje dat moeilijk doet? Open prutsen en dan wat aan prutsen?

Red een boom, eet een bever

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Sorry, ik dacht dat dat niet relevant was aangezien het waarschijnlijk voor elke laptop hetzelfde probleem/oplossing zal zijn. Ik heb de laptop boven liggen en de kleine ligt half te slapen. Ik zal dadelijk even kijken en het hier posten. Ik meen een HP probook.

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
BoutWout schreef op zondag 01 december 2013 @ 10:59:
electroden / contactpuntjes van het powerknopje dat moeilijk doet? Open prutsen en dan wat aan prutsen?
De powerled gaat wel gewoon aan als ik op de aan/uitknop druk. Zou het er dan toch aan de knop kunnen liggen? Misschien kan ik testen door de knop los te koppelen en de pinnetjes kort te sluiten...

[ Voor 11% gewijzigd door P-e-t-j-e op 01-12-2013 11:02 ]

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:29

auto660

1991 240 GL Brick

Hoe oud is de laptop? Want je kan gerust zeggen dat ALLE laptops van 2007 tot 2010 een soldeerprobleem hebben omdat ze loodvrij soldeer moesten gebruiken wegens milieu regels... Dit soldeer kan itt soldeer met lood niet goed tegen krimpen en uitzetten waardoor er scheurtjes in komen en het uiteindelijk niet meer geleid. Wat ook niet echt mee hielp was het feit dan sommige soldeerpuntjes vanuit de fabriek niet goed waren (cold solder joint) en dus niet echt op het moederbord zaten geplakt maar er tegen aan waardoor het dus al aardig fragiel zat. Dan denk je misschien, dan druk ik dat contactje wel even aan met de soldeerbout maar het probleem is dus dat het gaat om de soldeer puntjes/bolletjes onder je gpu of chipset waardoor je het alleen maar kan reflowen zodat het soldeer weer even zacht wordt. Dit werkt helaas vaak maar voor 2 maanden en dan is het weer uit met de pret. Intel en amd chips hadden het probleem in wat mindere maten omdat die chips kouder bleven en dus minder krompen en uitzette, maar de nvidia chipsets en gpu's uit die tijd waren net straalkachels die in de meeste laptops meer dan 90 graden werden en dus veel meer uitzette en krompen. Dus veel nvidia chips zijden na 2 jaar dagdag. En als je laptop dus tussen 2007 en 2010 gefabriceerd is dan weet ik 99% zeker dat dit de oorzaak is van het probleem. Als hij dan wel doorstart dan heb je net geluk dat dat ene kapotte soldeerpuntje weer even contact maakt waardoor hij weer even werkt.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-01 15:01
Is zoals je zelf ook al constateerde met 98% zekerheid een probleem op het moederbord. Je zou kunnen proberen alle overbodige hardware (dvd-drive, hd, wifi-card etc.) eruit te halen. Als hij dan nog niet start, dan is er idd een defect op het mobo.
DIY reflow geeft idd wisselend resultaat, maar zou ik wel proberen. Mobo is toch al defect, dus wat heb je te verliezen.....met een beetje mazzel doet 'ie het een paar maanden wel goed (zolang je niet gaat gamen of andere zware toepassingen draait).
Een nieuw mobo zal geen optie zijn, is wss duurder dan een andere laptop en je loopt het risico van beschadigingen tijdens ombouw met 0,0 garantie.

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
tonschong schreef op zondag 01 december 2013 @ 20:35:
DIY reflow geeft idd wisselend resultaat, maar zou ik wel proberen. Mobo is toch al defect, dus wat heb je te verliezen.....met een beetje mazzel doet 'ie het een paar maanden wel goed (zolang je niet gaat gamen of andere zware toepassingen draait).
Een nieuw mobo zal geen optie zijn, is wss duurder dan een andere laptop en je loopt het risico van beschadigingen tijdens ombouw met 0,0 garantie.
Als ik het goed heb is reflow het moederbord in de oven leggen?? Lijkt me eerder een kans op beschadigingen dan een mainboard omzetten (zolang het geen mac is over het algemeen gewoon de juiste schroefjes los en in de goede volgorde weer vast :-)) Hoe gaat DIY reflow in zijn werk? Of is dit simpelweg op YouTube/google te vinden? Verhaaltje van de klok en de klepel... :)

Pagina: 1