Toon posts:

Nieuwe Allround PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na 5 jaar gebruik wordt het toch wel eens tijd voor een nieuwe pc. In het 'verleden' (een paar jaar geleden) was ik behoorlijk op de hoogte van wat er op de markt is en wat waarvoor geschikt is. Die kennis is zeker niet weg en na een beetje inlezen wordt een en ander ook wel snel duidelijk. Toch zijn er wat zaken waar ik tegenaan loop, dus daarom wordt dit mijn eerste post hier.
Ik zal proberen alles systematisch en uitgebreid te beschrijven.

Waarom er een nieuwe computer moet komen
Zoals gezegd, mijn huidige pc heb ik in mei 2009 gekocht en was mijn eerste echte eigen computer.
Na jaren intensief gebruik begeven de geheugensloten op het moederbord het nu. Dat begon met het geven van blue-screens, waardoor ik ging zoeken naar de oorzaak. Het verwijderen van een van de geheugenbanken zorgde voor een weer werkend systeem. Van de 4Gb (3,25 nuttig) was dus nog 3 over. Geen wereldramp, maar nu heeft een ander geheugenslot het ook begeven, waardoor ik nog maar 2Gb werkgeheugen over heb. Windows Vista kon daar bij aankoop op draaien, maar Windows 7 vindt dat na 4(?) jaar niet leuk meer.... (andere geheugenmodules levert hetzelfde resultaat op en de oorspronkelijk modules in een andere computer levert geen problemen op)
Een nieuw systeem lijkt dus de oplossing.

Mijn huidige systeem
Een Acer Aspire M5620.

Processor: Intel Qore 2 Quad Q6600 (2,4GHz)
-GPU: ATI Radeon HD2600 Pro (stond al tijden op de 'moet-nodig-vervangen-worden'-lijst.
-Moederbord: Acer 'huismerk' (volgens mij met G33T chipset o.i.d.) (met 7.1 & optische uitgangen)
-RAM: 2x 1Gb DDR2 633MHz (Samsung) en 1x 2Gb DDR2 800MHz (Dane-Elec) (samen 4Gb)
-HDD: Hitachi 500Gb (een SSD stond in de planning)
-Optische Drive: iets wat voldoet (weet het type zo even niet)
-Voeding: 250Watt zonder specifieke merkaanduiding
-Case: Acer met 4x front USB2.0 en front mic/koptelefoon-aansluiting. Ook een ingebouwde kaartlezer is aanwezig.

Extern:
-Een WD USB3.0 1TB HDD.
-Voor beter geluid een Arcam rPac via USB.
-Acer muis en toetsenbord (origineel meegeleverd)
-Acer H233H 23" Full-HD beeldscherm

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hetzelfde als ik nu met dit systeem doe.
Dus gewone huis-tuin-en-keuken-werkzaamheden als internetten, maar ook zwaardere programma's.
-Zware powerpoints (>1Gb) met meer dan 200 animaties per dia voor inzet bij theatervoorstellingen e.d.
-Videobewerking met Magix Video Deluxe.
-Gaming (vooral simulatiespellen)
-2D grafische vormgeving
-Voor gebruik als HTPC met muziek en in de toekomst waarschijnlijk ook Blu-rays.
Eigenlijk van alles en nog wat dus, wat vaak genoeg rekenkracht vergt en waarvoor een Radeon HD2600 Pro al lang niet meer voldeed.

Wat mag het nieuwe systeem gaan kosten?
Een echte richtlijn heb ik niet maar een €450,- is toch wel iets wat in mijn gedachte ligt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle externe onderdelen die hierboven al genoemd zijn, maar ook volgende dingen:
- HDD: Hitachi 500Gb (in een volgend stadium kan deze vervangen worden door een SSD)
- De kast en alle daarin gebouwde componenten die verbinding met de buitenwereld mogelijk maken ;)
Dus de front USB2.0 aansluitingen (indien mogelijk ook de (niet) optische geluidsuitgangen) en de cardreader.
-Windows 7 Ultimate (Windows XP, Vista, 7 en 8 kan ik via Dreamspark als student gratis downloaden)
-Het liefste een kloon van mijn huidige installatie (al is die 32bit en zou ik het liefst een 64bit installatie doen)
(- GPU: die werkt nog, maar is veel te traag en zou toch vervangen worden. Een ingebouwde chip in bijv. een i5 is volgens mij al sneller. Een losse videokaart komt dan in een volgend stadium, maar discussie daarover is mogelijk)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
-Een goede (minimaal Quad Core) processor op een fatsoenlijke kloksnelheid.
-Een bijpassend (micro-ATX?) moederbord, dat ook ondersteuning biedt aan de front USB2.0-poorten en de cardreader. Liefst met 4 geheugensloten zodat upgraden ook nog mogelijk is.
-In eerste instantie 4 of 8Gb werkgeheugen.
-Een nieuwe voeding (250W is niet geschikt voor een (nieuwe, later aan te schaffen) losse videokaart)(mocht het nu voldoen dan kan ook die later vervangen worden)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar iets betrouwbaars waar ik geen gedonder mee heb. Overklokken heb ik meestal geen geduld (lees: tijd) voor en ik ga zuinig met mijn spullen om.
Qua processor ligt mijn voorkeur op dit moment bij Intel (i5), zowel vanwege de (naar mijn idee) betere prestaties en het lagere verbruik. Ook heb ik goede ervaringen met mijn Q6600.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geluidsniveau mocht wel wat lager zijn dat het nu is. (lekker duidelijk zonder feiten te noemen O-) )
Energieverbruik is richting mijn ouders wel sociaal om over na te denken, omdat de computer best wel veel gebruikt wordt. Ook ten opzichte van het milieu is het wel zo verantwoord, daarom zat ik eerst aan componenten upgrade te denken en dacht ik de Q6600 nog maar even te houden. In dit geval is dat niet zo zinvol en lijkt nieuwbouw toch de beste oplossing.
-Een concrete wens is wel dat de front-USB's en de cardreader nog te gebruiken zijn omdat de pc in het (opengewerkte) knieschot staat, waar je niet altijd wilt prutsen om een USB-apparaat aan te sluiten.
-Eigenlijk toch wel minimaal 6 USB-aansluitingen op het moederbord, omdat ik er nu al standaard 5 in gebruik heb. (muis/toetsenbord, Arcam rPac, printer, ext. HDD)

Een wensenlijstje heb ik ook deels gemaakt om een beetje een uitgangspunt te hebben. Aan alles mag 'gesleuteld' worden en ik sta open voor alle ideeën.
Een moederbord heb ik nog niet gekozen omdat bovengenoemde eisen me nogal complex leken en ik niet goed wist wat ik moet kiezen.
Als processor staat er op dit moment een (dure) i5 op, maar ook dat is maar een idee.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,89€ 194,89
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,58€ 62,58
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 312,47

In de hoop zo genoeg informatie gegeven te hebben om een systeem samen te stellen wat weer een beetje toekomstbestendig is (en hopelijk weer net zo lang mee zal gaan), ben ik benieuwd naar jullie ideeën! :*)
Bijgaand nog een plaatje zoals de boel 'nu' in elkaar steekt :P
https://skydrive.live.com...d=13D1094885DA8D11%217942
https://skydrive.live.com...d=13D1094885DA8D11%217943

Verwijderd

Heya,
Je hebt aangegeven niet te gaan overklokken, dan is die K achter de processor ook niet nodig,
Met dit budget zou ik voor een AMD gaan

Edit: zal zo een lijstje geven

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in ;)
Het punt is een beetje dat ik wel eens het idee heb om het wel te doen, maar in de praktijk komt er nooit veel van terecht. Ik heb het met mijn huidige ATI geprobeerd, maar dat wou gewoon niet... op een gegeven moment heb je er dan geen zin meer in. (en tijd voor)

Ter aanvulling: als videokaart zat ik in de toekomst te denken aan iets als een HD7850 of een GT650(ti).

Verwijderd

Die hd is beter, kijk maar eens naar benchmarks meer bang for buck, het lukt me trouwens niet meer een lijstje te posten:o

Verwijderd

Topicstarter
Oke! :)
Maar wie weet wat er nog aan nieuwe kaarten komt in de tijd dat ik weer eens goed ga sparen :p

Vreemd dat je geen lijstje kunt posten...
Gewoon copy/paste type nr. mag natuurlijk ook wel, dan kan ik ze zelf zoeken.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:41

Esumontere

Floep, banaan.

De voeding en het geheugen dat je hebt gekozen zijn prima, eventueel kan je deze nog pakken: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU. :) Ik denk dat 8GB toch wel is wat je wil.

Ik weet niet of Magic Video Deluxe iets doet met OpenCL of CUDA, wellicht is het handig om daar even naar te kijken als je een grafische kaart uitzoekt. Kan enorm schelen op rendertijd. De 2 kaarten die je geeft zijn inderdaad prima voor jouw doel. Je kunt ook pricewatch: Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost bekijken, bijvoorbeeld. Dit is ook een leuke videokaart voor gaming. :)

Als je in de toekomst wil overklokken is dit een prima moederbordje voor een lieve prijs: pricewatch: MSI Z87-G41 PC Mate. Dit is overigens wel een ATX moederbord. pricewatch: Gigabyte GA-Z87M-HD3 is een leuke micro-ATX. Mocht je overklokken toch niet zo nodig vinden dan is een B85 plank met een 4xxx processor prima.

Hoeveel videobewerking doe je? Wellicht is het namelijk fijn om een i7/Xeon te kopen als je dit veel doet.

Ook wil je in een nieuwe PC sowieso een SSD inbouwen. Dit helpt enorm met de gevoelssnelheid van je pc. Als je deze enkel voor Windows + randprogramma's (office e.d.) gebruikt is 120GB voldoende, bijvoorbeeld pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB. Mocht je het geld hebben, dan is 250 GB wellicht wat fijner: pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB.

Als je een stil systeem wil dan is het aan te raden om een processorkoeler bij te kopen. De stock-koeler maakt nogal een herrie als je je processor belast, en over de koelcapaciteit is niet iedereen te spreken. Voor een niet-overgeklokte processor is dit een leuk dingetje: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2. Mocht je willen gaan overklokken, dan zal je toch naar wat lompere koelers moeten kijken: pricewatch: Thermalright HR-02 Macho Rev. A of pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition. Echter, of die in een micro-ATX kast passen is de vraag.

[ Voor 24% gewijzigd door Esumontere op 01-12-2013 11:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Esumontere: Bedankt voor de uitgebreide lijst!

Wat is precies het verschil in werkgeheugen tussen beide? Het ziet er vooral iets meer 'overklokachtig' uit, naar mijn idee althans.

Of Magix iets doet met OpenCL of CUDA weet ik niet, dat zal ik nog uitzoeken.
Die Sapphire is nog iets sneller of niet? Ik ben nog niet helemaal gewend aan de nieuwe typenummering.
Sowieso wil ik de overstap naar een nieuw systeem in gedeeltes doen, vooral vanwege het beschikbare budget. Op die manier ben ik wel in de gelegenheid om een degelijk systeem aan te schaffen.
Een videokaart had ik voor fase II gedacht.

Het Gigabyte moederbord ziet er wel aardig uit. Het heeft weliswaar maar 2 geheugensloten, maar daar zal mee te leven zijn. De MSI wordt hem sowieso niet omdat ik geen kast heb waar een ATX bord in past. Een beetje recycling van onderdelen leek me ook zo slecht nog niet ;)

Gezien de prijs (>€100 duurder?) lijkt mee een i7 toch wat te hoog gegrepen. Zo veel videobewerking dat dat uit kan doe ik ook weer niet. Maar ik heb in eerste instantie wel een i7 overwogen.

Een SSD had ik ook voor fase II gedacht. Als je het dan doet moet het eigenlijk ook goed en dan zou ik voor de 250GB-versie gaan. Over die Samsung heb ik al veel goeds gehoord/gelezen. Wanneer mijn huidige PC geen gebreken was gaan vertonen, dan had ik op korte termijn zo'n Samsung gekocht.

Zo'n Gelid lijkt me wel een goede koeler. Wanneer het systeem in eerste instantie voldoet zal overklokken geen prioriteit hebben en zal de door jou voorgestelde koeler voldoen. (een en ander kan later altijd nog gewijzigd worden)

Verwijderd

Wat vind je van dit?
Edit:werkt alweer niet,

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2013 13:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
@SyDeBe Wat vind ik van wat? O-)

Hmm... vervelend :(

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2013 21:29 ]

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

Met dit budget zou ik voor een i5 gaan.
Heb even een lijstje gemaakt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 154,90€ 154,90
1Asus B85M-E€ 66,95€ 66,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,-€ 65,-
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 34,99€ 34,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 321,84

Je kunt de IGP van de i5 gebruiken. Volgens mij is de IGP van de i5 beter dan de Radeon 2600.

Gezien het budget heb ik een 430W voeding gekozen, die moet prima voldoen, ook met een nieuwe GPU. Zolang je maar geen top model GPU neemt. De al eerder genoemde 270X is een goede optie.

SSD is ook al geplaats zie ik, die samsung EVO is een goede keuze. Ik zou als je het geld ervoor hebt, voor de 250GB versie gaan.

我的名字是Mirno

Verwijderd

Topicstarter
Is het enige verschil tussen de processors de kloksnelheid of is er meer verschil?
Is het slim om nog meer uit geven voor een processor (4670) of is een i5 4430 ook voldoende?

Ter vergelijking http://www.videocardbenchmark.net/midlow_range_gpus.html
De 2600 scoort hier 226 punten.
De Intel HD4600 scoort al 611.
Dat is ongeveer 3x beter...

Verder kan ik me goed in dit lijstje vinden! Dat Asus moederbord ziet er zeker netjes uit en als een 430W voeding voor het door jou voorgestelde systeem (later met bijv. de 270X) voldoende is, dan heeft het geen zin om een zwaardere voeding aan te schaffen ;)
Voldoet de 250W voeding ook nog zolang ik er geen videokaart in stop?

In ieder geval bedankt!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Jaa, dat zou wel voldoen. Hoewel ik het afraadt. Je kan voor de zekerheid beter gelijk een betrouwbare voeding nemen.

我的名字是Mirno

Verwijderd

Topicstarter
Oke! ;)

Edit: Even opnieuw wensenlijstjes samengesteld om het overzicht weer wat terug te brengen ;)

Systeem 1:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 384,43

Systeem 2
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 344,44

Later toe te voegen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost€ 170,50€ 170,50
1Samsung 840 EVO 250GB€ 139,64€ 139,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 310,14

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2013 15:12 ]

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Een kloon van je besturingssysteem zou ik trouwens niet doen, ik zou gewoon helemaal overnieuw beginnen. Sowieso omdat je nu een 32bit besturingssysteem hebt en >4GB ram dus geen zin heeft, maar ook omdat Windows er heel slecht mee om kan gaan als je ineens álle hardware verandert. Daarnaast is een schone installatie ook wel eens nuttig :) Hierom zou ik je SSD ook al in fase 1 gooien; dan hoef je niet wéér overnieuw te beginnen als je dat ding installeert...

Het verschil is dat het geheugen dat ik aanraadde low profile en low voltage is. Vooral het low profile is wel handig ivm grote processorkoelers die in de weg kunnen zitten :)

Edit: Ik weet het niet zeker, maar volgens mij worden Corsair voedingen hier vaak afgeraden ivm slechte caps. pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W is ietsje duurder, maar dan weet je wel zeker dat je een kwaliteitsvoeding hebt.

Verder heb je in je eerste systeem een 4xxxK processor gekozen, maar een B85 moederbord. Met B85 moederborden kan je niet overklokken, dus heeft het geen zin om een -K processor te kopen. Een gewone 4xxx voldoet dan (en is nog goedkoper ook!).

[ Voor 30% gewijzigd door Esumontere op 01-12-2013 15:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dan doe ik maar gewoon een schone installatie ;)
Ik heb zelf weliswaar een 32Bit installatie CD, maar zoals aangegeven kan ik gratis verschillende Windows versies downloaden via Dreamspark.
Samsung levert toch software mee om een HDD naar SSD te klonen? Ik heb inderdaad wel vaker gehoord dat Windows slecht tegen een compleet nieuw systeem kan. Ook heb ik wel eens gehoord dat een SSD installatie anders is dan op een HDD maar hoe dat ook weer zat...

Ah, dat is een duidelijke uitleg ;)

Dat verhaal over Corsair meende ik inderdaad eens gelezen te hebben.
Voor de verandering dus de Seasonic maar toegevoegd, op een paar tientjes zit het ook niet vast.

Of de Gelid koeler gaat passen weet ik niet, dan moet ik nog even kijken hoeveel ruimte ik nu heb...

#ProductPrijsSubtotaal
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 46,77€ 46,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 356,22

#ProductPrijsSubtotaal
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 46,77€ 46,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 396,21

Edit: kan ik mijn front USB 2.0's eigenlijk wel aansluiten op dit mobo?

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Hmm ik denk dat de Gelid koeler krapjes wordt, gezien de kast 180mm breed is (bron: http://acersupport.com/ac...5620/AspireM5620sp2.shtml) en de koeler al 155mm hoog. Misschien is deze koeler een veiligere keuze in jouw geval: pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B. Ik heb alleen geen idee hoe stil dit ding is.

Edit: Ik verwacht dat die USB-poorten met een connector op je huidige moederbord zitten. Die connector kan je gewoon weer op je nieuwe moederbord aansluiten.

[ Voor 15% gewijzigd door Esumontere op 01-12-2013 15:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat wordt dan inderdaad erg krap.... :p
Volgens de Tweakers-specs zou die 9,32dB moeten zijn, wat niet erg luidruchtig is. De vraag is alleen op welke afstand en welk toerental...

Die poorten zitten inderdaad met een aantal connectors op het moederbord.
In dat geval is het helemaal super! :)

Edit: 33,67dB op 100% load

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2013 15:48 ]

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

De praktijk zegt dat alles onder de 28dB als heel stil / onhoorbaar wordt ervaren, dus ik denk dat dat wel goed zit. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ooooooh :p
Dat is ook wel zo plezierig als de computer op je kamer staat (max. 3 meter afstand).

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

De corsair voeding is gewoon goed hoor: http://www.hardwaresecret...-Power-Supply-Review/1284

Goede test site, je kan evengoed die Corsair CX430 voeding nemen, is erg goede prijs/kwaliteit.
Volgens mij heeft de V1 serie hiervan idd die slechte caps, deze niet.

Ik zou overigens voor de goedkoopste i5 gaan, je zult geen verschil merken

我的名字是Mirno

Verwijderd

Topicstarter
Even snel doorgelezen wat zoal op die site staat en ziet er inderdaad wel uit als een uitgebreide test.
In het geval ik de Corsair neem, scheelt dat toch weer iets. Een paar tientjes die weer aan iets anders uitgegeven kunnen worden (of gewoon bespaard kunnen worden).

Niet om te wantrouwen, maar puur uit nieuwschierigheid: waarom zou ik geen verschil merken met de duurdere i5? :p

Edit: http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html
i5 4670k: 7492 punten
i5 4430: 6296
Is een redelijk verschil toch?
(ter vergelijking Q6600 had 2972)

Edit: Nieuw overzicht

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,90€ 31,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 393,73

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,90€ 31,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 353,74

Edit: Na uren nadenken bedacht ik me ineens dat de voeding bij mijn kast bovenin gemonteerd is. Dat gaat toch geen problemen opleveren met de processorkoeler? Eigenlijk zou die niet buiten de randen van het moederbord mogen komen, dus dan zou er niets aan de hand moeten zijn toch?

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2013 20:04 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Dat is een geoptimaliseerde test. Dus met een hogere kloksnelheid behaal je ook meer punten.
In de praktijk is dit verschil verwaarloosbaar.
Die -k versie processor is bedoeld om te overklokken, dan ga je al gauw richting de 4-4,5GHz. Dat verschil is opzich nog wel leuk, maar vaak merk je daar ook weinig van.

Je hebt een erg kleine processor koelen, dat moet kunnen.

我的名字是Mirno

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok ;)

Het blijft best een lastige keuze vind ik, zeker als je bedenkt dat je er de komende jaren wel weer mee vooruit moet en dat het best een grote investering blijft....

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Aangezien je wat krap met je budget zit, is dit geheugen interessant: Kingston HyperX Dual Channel 8GB (KHX1600C9D3LK2/8GX)

Je zou in het begin ook de extra CPU-koeler kunnen weglaten en als je het te luid vindt er achteraf pas een opzetten.

Je zou nog kunnen besparen op het moederbord door dit te nemen: MSI B85M-E45

Ivm welke CPU je best neemt, als je naar prijs/prestatie kijkt:
i5 4430 Boxed: 3,0 GHz, 3,2 GHz voor 154,9 €
i5 4440 Boxed: 3,1 GHz, 3,3 GHz voor 159,6 € (+3,3%, +3,1% voor +3,0%)
i5 4570 Boxed: 3,2 GHz, 3,6 GHz voor 168,9 € (+6,7%, +12,5% voor +9,0%)
i5 4670 Boxed: 3,4 GHz, 3,8 GHz voor 187,9 € (+13,3%, +18,8% voor +21,3%)

De i5 4440 lijkt mij dus de meest interessante, tenzij je software niet vaak alle vier kernen gebruikt, dan is de i5 4570 interessanter (omwille van de hogere turbo)

[ Voor 78% gewijzigd door Robbedem op 02-12-2013 04:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als het Kingston geheugen geen conflict gaat veroorzaken met de koeler vind ik het een prima alternatief :)

Het weglaten van de koeler is ook geen raar idee. Wanneer de standaard koeler teveel lawaai maakt kan die inderdaad nog vervangen worden.
Ik las ergens dat bij de boxed-versies (en losse koelers) van de processor er koelpasta meegeleverd wordt. Klopt dat, of moet je dat ook nog zelf regelen?

Wat betreft het moederbord, ga ik denk ik toch voor de Asus. Of dat een terechte voorkeur is weet ik niet.
Over de front-USB's had ik al wat gevraagd, maar nog niet over de cardreader. Deze zit ook op het moederbord met een connector. Kan ik die ook weer aansluiten?

Niet alle software gebruikt even handig alle vier de kernen, dus mijn voorkeur gaat toch uit naar de 4570. Keuze blijft dan bestaan uit de 4570 en de 4670(K), wat denk ik afhankt van het beschikbare budget.

Edit: nieuwe lijstjes:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 168,90€ 168,90
1Kingston HyperX Dual Channel 8GB (KHX1600C9D3LK2/8GX)€ 52,83€ 52,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 323,67

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,66

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2013 10:18 ]

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 10:12:
Als het Kingston geheugen geen conflict gaat veroorzaken met de koeler vind ik het een prima alternatief :)

Het weglaten van de koeler is ook geen raar idee. Wanneer de standaard koeler teveel lawaai maakt kan die inderdaad nog vervangen worden.
Ik las ergens dat bij de boxed-versies (en losse koelers) van de processor er koelpasta meegeleverd wordt. Klopt dat, of moet je dat ook nog zelf regelen?

Wat betreft het moederbord, ga ik denk ik toch voor de Asus. Of dat een terechte voorkeur is weet ik niet.
Over de front-USB's had ik al wat gevraagd, maar nog niet over de cardreader. Deze zit ook op het moederbord met een connector. Kan ik die ook weer aansluiten?

Niet alle software gebruikt even handig alle vier de kernen, dus mijn voorkeur gaat toch uit naar de 4570. Keuze blijft dan bestaan uit de 4570 en de 4670(K), wat denk ik afhankt van het beschikbare budget.

Edit: nieuwe lijstjes:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 168,90€ 168,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 323,67

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 349,66
Op de 'boxed' koeler zit de koelpasta zelfs al aangebracht dus dat hoef je niet aan te schaffen. Bij aftermarket koelers wordt het voor zover ik weet standaard bijgeleverd.

Ik weet niet met wat voor connector je cardreader op je moederbord zit, maar ik denk dat die in een USB2.0 aansluiting zit. Deze heeft je nieuwe moederbord ook dus dat moet lukken. Ik zou het alleen nog wel even controleren.

Het heeft geen nut om een 4xxxK processor in een B85 moederbord te prikken. Je kunt dus ook een 4xxx processor pakken, en daar een paar tientjes op besparen :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het duidelijke antwoord!

Ik zal nog even checken met wat voor connector de cardreader op het moederbord zit, maar dat wordt denk ik pas woensdag dat ik daar de tijd voor heb. Er zal vast een mogelijkheid zijn ;)

Waarom heeft een K processor geen zin op een B85 moederbord? Kun je daar niet (goed) mee overklokken?

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-04 17:33
Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 11:59:
Bedankt voor het duidelijke antwoord!

Ik zal nog even checken met wat voor connector de cardreader op het moederbord zit, maar dat wordt denk ik pas woensdag dat ik daar de tijd voor heb. Er zal vast een mogelijkheid zijn ;)

Waarom heeft een K processor geen zin op een B85 moederbord? Kun je daar niet (goed) mee overklokken?
Blijkbaar niet.
Esumontere schreef op zondag 01 december 2013 @ 15:15:
Verder heb je in je eerste systeem een 4xxxK processor gekozen, maar een B85 moederbord. Met B85 moederborden kan je niet overklokken, dus heeft het geen zin om een -K processor te kopen. Een gewone 4xxx voldoet dan (en is nog goedkoper ook!).

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Nee, als je wil overklokken moet je een Z87 chipset hebben :)

Verwijderd

Topicstarter
Ah, weer wat geleerd vandaag! :)

Dan zou een i5 4670 (zonder K dus een mogelijkheid zijn), wat het verschil tot de 4570 weer kleiner maakt. Scheelt toch weer ongeveer een tientje.

Even opnieuw een lijstje met de laatste aanpassingen. Dan vraag ik me alleen nog af het Kingston geheugen ook lowprofile is, mocht ik dus wél de Scythe koeler kiezen. Of beter, of het Kingston geheugen dan past...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 187,90€ 187,90
1Kingston HyperX Dual Channel 8GB (KHX1600C9D3LK2/8GX)€ 52,82€ 52,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 342,66

edit: Quote van eerder geplaatst lijstje met kosten en prestaties van verschillende i5's

i5 4430 Boxed: 3,0 GHz, 3,2 GHz voor 154,9 €
i5 4440 Boxed: 3,1 GHz, 3,3 GHz voor 159,6 € (+3,3%, +3,1% voor +3,0%)
i5 4570 Boxed: 3,2 GHz, 3,6 GHz voor 168,9 € (+6,7%, +12,5% voor +9,0%)
i5 4670 Boxed: 3,4 GHz, 3,8 GHz voor 187,9 € (+13,3%, +18,8% voor +21,3%)

Edit: Ik zie dat de Corsair maar 1 6 pins aansluiting heeft en dat de R9 270X er twee nodig heeft... De voorgstelde Seasonic heeft 1x6 +1x8. Lijkt me ook wel iets om op te letten, anders heeft een voeding kopen niet bijzonder veel zin denk ik. :?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2013 19:45 ]

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
Ik ben ook een nieuw systeem aan het samenstellen (mobo, CPU, koeler, geheugen), zij het dat ik eerst zoveel mogelijk tweedehands zoek. Je bent er voor of niet.
Als CPU koos ik voor de 4570S. Al aan S gedacht? Een ietsje lagere benchmark (zo'n 300 punten) maar 30W minder verbruik. Dat scheelt in koeling, dus in geluid!
Het mobo is een MSI H87M-G43 tweedehands (€70,00 incl. verzending). 6x SataIII, 6x USB3.0, vier geheugensloten.
Als geheugen die HyperX die hier al vermeld werd (nieuw).
Ik kocht ook tweedehands een CoolerMaster Hyper 412S cpu-koeler (€20,00 incl. verzending). Ik zal nog wel moeten kijken of hij gaat passen. Maar nu werk ik met een Mugen2 op een Gigabyte bord en de voeding bovenaan, en dit past prima.
Niettegenstaande ik nooit overclockt heb heeft dergelijke grote koeler een onmiskenbaar voordeel qua geluidsproductie; de fan draait bijna niet omdat de koeler passief al zoveel warmte kwijtraakt en de grote (stille Nexus) casefan achteraan reeds voor de nodige luchtstroom zorgt.
Ik wil nog opmerken dat sinds ik vorig jaar mijn voeding verving (defect), het geluidsniveau steeg. De oorspronkelijke voeding trok lucht achteraan en verstoorde de rechtlijnige luchtstroom cpu-fan - koelblok - achterfan niet. De nieuwe voeding trekt lucht langs onder (juist boven de Mugen) en de luchtstroom moet dus in een hoek afbuigen met twee druk draaiende fans als gevolg (cpu-fan en voedingsfan).
Zo, ik hoop dat je iets hebt aan deze opmerkingen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Ik heb inderdaad ook overwogen om tweedehands onderdelen te kopen, in eerste instantie zelfs om mijn oude Q6600 op een 'nieuw' moederbord te plaatsen omdat daar feitelijk nog niets mis mee is en ik dan later wel een nieuwe videokaart zou kopen, wat ik toch al van plan was.
Uiteindelijk leek me dat geen juiste beslissing en heb ik gekozen naar een nieuw systeem te kijken. De reden om daarbij niet voor tweedehands te gaan is omdat je niet altijd precies weet wat iemand er mee gedaan heeft en het in de kosten 'niet zo heel veel' scheelt als ze zo goed als nieuw zijn.
Omdat het systeem toch wel weer de nodige jaren mee moet gaan (weer 5????) geef ik net zo lief iets meer uit aan echt nieuwe spullen (wat ook niet altijd een garantie voor een probleemloos verloop is).
Of het helemaal te rechtvaardigen valt weet ik niet, maar dit is een beetje de redenering.

Toch bedankt voor de reactie, er staat interessante informatie in over onderandere de koelers en de voeding! :)
Pagina: 1