Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De Asus N56VB-S4062H of de Asus N56VB-S4061H

Pagina: 1
Acties:

• elpee
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-11 01:39
Beste Tweakers,

Ik heb de volgende 2 laptops op het oog: De Asus N56VB-S4062H en de Asus N56VB-S4061H.

Het verschil tussen deze 2 laptopts is €80.

Qua specs heeft de Asus N56VB-S4062H 2GB meer werkgeheugen en 250GB meer opslagcapaciteit. That's it. Wat ik niet begrijp is dat de ASUS N56VB-S4062H geen 5ghz ondersteund terwijl de Asus N56VB-S4061H dit wel doet.

Is een 5ghz ondersteuning de moeite waard? Want dan ga ik voor de Asus N56VB-S4061H. Dit kost me namelijk ook €80 minder.

[ Voor 9% gewijzigd door elpee op 01-12-2013 08:59 ]

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Ram en hdd is makkelijker te upgraden als dat nodig is (ik zou 500gb sowieso al niet volkrijgen, laat staan 750gb). Ik zou dus ook kiezen voor een besparing en betere netwerk kaart. Goede wifi is toch een van de belangrijkste dingen als je het mij vraagt (hoewel je mogelijk nog niks aan 5ghz hebt als je router geen ondersteuning biedt.

• elpee
Bedankt voor je reactie. Vind het overigens wel matig dat Asus juist bij de nieuwe versie de 5ghz ondersteunig heeft geëlimineerd.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:06
Heb je ook een router die de 5GHz band ondersteunt? Zo nee, dan maakt het weinig uit.

Het verschil van 'maar' 2GB ga jij in dit geval waarschijnlijk wel merken. De variant met 8GB heeft 2 x 4GB waardoor Dual-Channel aanstaat. Dit levert meer performance op dan 1 x 4 en 1 x 2, waardoor het geheugen single channel draait.

Mocht je echt goede draadloze prestaties verwachten van je laptop, moet je sowieso niet vertrouwen op de goedkope WLAN meuk die zij in de laptops inbouwen. Vaak gebruiken zij merken als Atheros die het lange na niet halen bij de netwerkprestaties van een nette Intel WLAN kaart. Het verschil in prijs? 3 tientjes. Mijn advies; pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth
Je laptop moet wel half uit elkaar om het in te bouwen, maar met youtube kom je een heel eind.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• elpee
grannymark schreef op zondag 01 december 2013 @ 10:31:
Heb je ook een router die de 5GHz band ondersteunt? Zo nee, dan maakt het weinig uit.

Het verschil van 'maar' 2GB ga jij in dit geval waarschijnlijk wel merken. De variant met 8GB heeft 2 x 4GB waardoor Dual-Channel aanstaat. Dit levert meer performance op dan 1 x 4 en 1 x 2, waardoor het geheugen single channel draait.

Mocht je echt goede draadloze prestaties verwachten van je laptop, moet je sowieso niet vertrouwen op de goedkope WLAN meuk die zij in de laptops inbouwen. Vaak gebruiken zij merken als Atheros die het lange na niet halen bij de netwerkprestaties van een nette Intel WLAN kaart. Het verschil in prijs? 3 tientjes. Mijn advies; pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth
Je laptop moet wel half uit elkaar om het in te bouwen, maar met youtube kom je een heel eind.
Ik heb inderdaad een router die de 5ghz band ondersteunt. Na aanleiding van jouw reactie denk ik dan toch voor de nieuwere variant te gaan. Uiteindelijk vind ik de prestatie van de laptop toch het belangrijkst. Aangezien ik niet erg handig ben met het monteren van nieuwe hardware laat ik de netwerkkaart voor wat het is. Hartelijk dank voor je feedback!

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Dus als ik het goed begrijp ondersteund je router 5ghz, maar kies je toch voor de laptop die dat niet ondersteund? :?
Zelf weten natuurlijk. Veel plezier met je aankoop.

Edit: (je weet dat je ook voor ongeveer €30 zelf een 4gb ram reepje in kan doen in plaats van dat 2gb reepje, en nee, je hoeft dan niet de hele laptop uit elkaar te halen)

[ Voor 33% gewijzigd door Jornv op 01-12-2013 11:24 ]

• elpee
Jornv schreef op zondag 01 december 2013 @ 11:21:
Dus als ik het goed begrijp ondersteund je router 5ghz, maar kies je toch voor de laptop die dat niet ondersteund? :?
Zelf weten natuurlijk. Veel plezier met je aankoop.
Klopt inderdaad. Wat Grannymark aangeeft is dat de netwerkkaart die erin zit waarschijnlijk toch niet het optimele rendement eruit haalt. Dan kies ik liever voor een betere processorsnelheid.

Overigens heb ik met mijn oude laptop gewoon een goede draadloze internetverbinding. Draadloos haalt ie de hoogst haalbare snelheid op de 2.4ghz band door het gehele huis. Wat is het verschil met de 5ghz band dan? Is het enkel de frequentie? Of heeft de 5ghz band ook meer zendvermogen?

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:06
Wat Jorn over het RAM aangeeft, klopt. Dat is relatief gezien makkelijk te vervangen.

Indien je router 5GHz ondersteunt, kan je op korte afstanden hogere snelheden bereiken. Op grotere afstanden, zeker met muren ertussen, is de 2,4GHz band qua bereik nog steeds superieur ten opzichte van de 5GHz band. Mocht je thuis zo ontzettend veel draadloze netwerken vinden dat je eigen routersignaal daardoor wordt beperkt/ verstoord, kan de 5GHz band uitkomst bieden gezien die relatief rustiger bezet is. Je kunt dit testen met het programma inSSider (freeware, even gogelen - is van Metageek).

Ga je downloaden/ HD video's streamen vanaf/ naar je laptop? Zo ja, dan zou ik sowieso voor de Intel WLAN kaart gaan. Bedrijven kunnen die ook voor je inbouwen, uiteraard komen daar dan wel kosten bij, maar je netwerkprestaties nemen echt drastisch toe. Zo nee, dan is een 2,4GHz kaartje die standaard in die ASUS zit zat om te kunnen internetten/ facebooken etc.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Wat ga je met de laptop doen? Welke programma's gebruik je?
Verschil tussen 6GB en 8GB ga je uiteraard pas merken op het moment dat je meer dan 6GB nodig hebt.

• elpee
wappiewappie schreef op zondag 01 december 2013 @ 13:49:
Wat ga je met de laptop doen? Welke programma's gebruik je?
Verschil tussen 6GB en 8GB ga je uiteraard pas merken op het moment dat je meer dan 6GB nodig hebt.
Ik wil er video's mee bewerken en af en toe gamen. Dus ik denk het geheugen wel nodig te hebben.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Met videobewerken is wat meer geheugen inderdaad geen overbodige luxe.
Maar dan nog is de N56VB-S4061H + extra geheugenmodule goedkoper dan N56VB-S4062H.
Je zou evt. zelfs nog naar 2x8GB kunnen gaan.
Pagina: 1