http://i.picasion.com/resize76/446eb2c88b2df1a089a17a9b8b734465.gif
Ram loopt meestal dual channel, dus 2 keer X
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
dan nog is het maar +- 1400Mhz. Het kan zijn dat het verkeerd zit in de bios, moet je daar ff kijken of je het aan kan passen naar 1600 Mhz.
Het blijft software, en daar klopt 3/10 keer geen zak van.the_nature schreef op zondag 01 december 2013 @ 00:59:
dan nog is het maar +- 1400Mhz. Het kan zijn dat het verkeerd zit in de bios, moet je daar ff kijken of je het aan kan passen naar 1600 Mhz.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Mwah, veel overklok geheugen wordt door bepaalde mobo's alsnog naar 1333 gezet, of iets wat erop lijkt. Dan moet je in het bios of EUFI even dat ding op 1600/whatever zetten.
Had ik ook bij mijn Gigabyte mobo met Kingston geheugen. Hoorde op 1600 te lopen, deed het niet, bios ingedoken, op 800 [Double data rate he] gezet, probleem opgelost.
Had ik ook bij mijn Gigabyte mobo met Kingston geheugen. Hoorde op 1600 te lopen, deed het niet, bios ingedoken, op 800 [Double data rate he] gezet, probleem opgelost.
People as things, that’s where it starts.
Ten eerste is het, zoals kuusje98 al zegt, dual channel RAM en zie je in programma's zoals CPU-Z altijd maar de helft staan. 699Mhz is wellicht een rare waarde, 667Mhz zou normaler zijn aangezien dit neerkomt op 1333Mhz DDR3. Wellicht dat er sprake een kleine overclock, waardoor het RAM ook net boven deze waarde zit.
1600Mhz kan je zeer hoogstwaarschijnlijk bereiken door in het bios het XMP profiel te selecteren (ik weet niet zeker of dit bij AMD systemen ook XMP heet). Dit zou er automatisch voor moeten zorgen dat je geheugen, als de rest van het systeem niet overclocked is, op 1600Mhz gaat lopen met de correcte timings.
Mocht dit niet lukken, dan kun je altijd nog proberen de waardes handmatig in te stellen. Let hier wel goed op wat je doet, met name wat betreft de timings, het voltage en de command rate. Verkeerde settings kunnen een instabiel systeem opleveren. Kijk dus eerst even op de website van Crucial wat de exacte timings zijn en vul deze dan zo in bij het bios. Wellicht dat deze link je helpt bij het instellen van de timings.
1600Mhz kan je zeer hoogstwaarschijnlijk bereiken door in het bios het XMP profiel te selecteren (ik weet niet zeker of dit bij AMD systemen ook XMP heet). Dit zou er automatisch voor moeten zorgen dat je geheugen, als de rest van het systeem niet overclocked is, op 1600Mhz gaat lopen met de correcte timings.
Mocht dit niet lukken, dan kun je altijd nog proberen de waardes handmatig in te stellen. Let hier wel goed op wat je doet, met name wat betreft de timings, het voltage en de command rate. Verkeerde settings kunnen een instabiel systeem opleveren. Kijk dus eerst even op de website van Crucial wat de exacte timings zijn en vul deze dan zo in bij het bios. Wellicht dat deze link je helpt bij het instellen van de timings.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Verwijderd
Speccy geeft anders keurig bij mij altijd de juiste parameters weer. En ik ben zeker geen noob.Verwijderd schreef op zondag 01 december 2013 @ 01:09:
Gebruik eens CPU-Z, Speccy is voor noobs.
Vertel eens even over welk moederbord wij praten?
waar toch dat idee vandaan komt dat het met dual channel te maken heeft, dat mhz maar de halve waarde van de data-rate aangeeft, ik weet het niet, maar dat is niet juist.
het heeft echter alles van doen met het type geheugen: ddr, wat staat voor double data rate. het komt er opneer dat dit type geheugen twee maal per clocktick benaderd kan worden, op beide flanken van de sinus is toegang mogelijk.
het heeft echter alles van doen met het type geheugen: ddr, wat staat voor double data rate. het komt er opneer dat dit type geheugen twee maal per clocktick benaderd kan worden, op beide flanken van de sinus is toegang mogelijk.
Gigabyte GA-970A-UD3Verwijderd schreef op zondag 01 december 2013 @ 09:28:
[...]
Speccy geeft anders keurig bij mij altijd de juiste parameters weer. En ik ben zeker geen noob.
Vertel eens even over welk moederbord wij praten?
[url]http://http://tweakers.net/pricewatch/284400/gigabyte-ga-970a-ud3.html[/url]
http://i.picasion.com/resize76/446eb2c88b2df1a089a17a9b8b734465.gif
Pagina: 1