Brandlucht en verbrand component op moederbord.

Pagina: 1
Acties:

• Daimlerdevil
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-07-2025
(jarig!)
Beste mede tweakers!

Zit vanavond lekker op de bank. Ruik ineens een electronica brandlucht. iets waar wij niet vrolijk van worden. Alles nagezocht. Kom ik bij mijn servertje uit. Deze uitgezet en losgehaald.

Nu blijkt er net onder het laatste pci-e x16 slot een componentje verbrand te zijn. Kon hem ook niet meer benaderen via extern bureaublad.

Nu de vraag, er ligt waarschijnlijk 1 pci-e x16 slot uit, die waar mijn netwerkkaart zat.
Wat is er aan de hand. en heb ik het zooitje misschien overbelast?

Ik heb alle pci-e x16 sloten benut. 1 keer met een klein videokaartje voor pechgevalletjes(x16).
2 keer een areca raid controller (de 1210 en de 1220 op x8) en 1 keer een intel server netwerk kaartje (x4). Dit alles op een P5Q premium moederbord.

Zou dit een gevolg zijn van overbelasting? Ik dacht dat de netwerkkaart en de videokaart niet veel energie vergen, (videokaart is onbelast).

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/o8b445.jpg

Met vriendelijke groet,Daimlerdevil

[ Voor 8% gewijzigd door Daimlerdevil op 30-11-2013 21:26 ]

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-02 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Hmm, ik heb geen toestemming tot de foto :p Ik denk dat dit net een pechgevalletje is.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Daimlerdevil
(jarig!)
Foto veranderd :) dat is beter

En heb net de pci-e sloten allemaal geprobeerd door de kaarten te wisselen, ze werken allemaal nog, alleen de nic is overleden zo te zien. :( :?

[ Voor 71% gewijzigd door Daimlerdevil op 30-11-2013 21:28 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Overbelasting lijkt me op zich sterk. een PCIe-slot moet 75W kunnen leveren, maar een netwerkkaartje trekt veel minder.
Ik denk eerder dat je gewoon een kwalitatief minder bordje te pakken hebt dat ergens kortsluiting gemaakt heeft.

Plaatje werkt overigens nog steeds niet.

• Daimlerdevil
(jarig!)
Raar dat de foto nog steeds niet werkt
:S

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-02 13:02
de foto doet het hier prima, doet het mainboard het nog wel?

tevens mag je blij zijn dat er zoiets duidelijks zichtbaar is.. mijn mobo is er mee opgehouden zonder ook maar 1 zichtbaar vlekje..

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• erikitweakt
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-01 07:29
Welk moederbord heb je eigenlijk?
offtopic:
ik dacht dat PQ5 gee merk was, maar kennelijk wel

[ Voor 52% gewijzigd door erikitweakt op 01-12-2013 14:20 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Staat notabene op de foto! EN in de TS...

[ Voor 3% gewijzigd door redfoxert op 30-11-2013 21:52 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• levik7
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-02 09:59
redfoxert schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 21:51:
[...]

Staat notabene op de foto! EN in de TS...
Ik kan de foto ook nog niet zien...

Edit:

Nu wel 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door levik7 op 30-11-2013 21:52 ]

• levik7
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-02 09:59
Ik zie een behoorlijke hoeveelheid stof, misschien dat er een aantal stofdeeltjes in het PCI slot zaten die erg heet zijn geworden?
Want overbelasting zou erg apart zijn of je moet een zelf gemaakte voeding hebben :P

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lijkt op smd weerstandjes/transistors die doorgebrand zijn. Behoren deze niet tot de usb poort die eronder zit ?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

Onbekend

...

Ik denk dat het een tantaal-condensator is.

Het lijkt erop dat een onderdeel (voeding?) heel kort een te hoge spanning heeft afgegeven, en daardoor het onderdeel defect is geraakt. Het kan ook een productiefout van dat component zijn.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je de NIC al bekeken? Als alle sloten nog werken door de kaarten te wisselen heb je enkel "fallout" op je moederbord van iets wat op je NIC is ontploft.

https://discord.com/invite/tweakers

• Daimlerdevil
(jarig!)
Viper® schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 21:55:
Lijkt op smd weerstandjes/transistors die doorgebrand zijn. Behoren deze niet tot de usb poort die eronder zit ?
Dat zou zo kunnen. Ik ben niet zo van het electronische gebeuren. :)
redfoxert schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 22:02:
Heb je de NIC al bekeken? Als alle sloten nog werken door de kaarten te wisselen heb je enkel "fallout" op je moederbord van iets wat op je NIC is ontploft.
De nic heb ik vervangen door zijn broertje, Had 1 identieke nic en areca 1210 reserve liggen. Voor het geval dat. Komt nu van pas.

Ga de oude nic nog wel testen op een oud bordje dat ik nog heb liggen.

Hou jullie op de hoogte!

• Daimlerdevil
(jarig!)
levik7 schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 21:54:
Ik zie een behoorlijke hoeveelheid stof, misschien dat er een aantal stofdeeltjes in het PCI slot zaten die erg heet zijn geworden?
Want overbelasting zou erg apart zijn of je moet een zelf gemaakte voeding hebben :P
Ik moet hem idd nog even een beetje schoonmaken. maar het is niet veel wat er nog zit. Het is puur een halfgeleider ofzo geweest die is afgebrand. >:)

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:54

Baggeraar

Wat een gebagger..

Gevalletje brandverzekering toch gewoon?

Breng 'm binnen in de lokale computerzaak en laat een reparatiebestek opmaken voor de verzekering?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zo te zien is het de 4de lijn van de pci-e poort. Dat is gewoon de prijs van een nieuw mobo, daar kun je amper iets aan doen, gewoon proper maken en voor de rest niets aan doen en uitzien naar een ander mobo.

[ Voor 62% gewijzigd door Damic op 30-11-2013 22:54 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En hoe zou dit onder de brandverzekering vallen? Het is toch niet alsof er brand is uitgebroken?

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:54

Baggeraar

Wat een gebagger..

Weet niet echt precies of dat in Nederland ook onder de brandverzekering valt, maar als je kan aantonen aan de verzekering dat het door overspanning komt (wat hier misschien niet helemaal het geval is, maar daar doet de verzekering meestal niet moeilijk over) dan keert de verzekering gewoon een deel uit.

Tenminste dat is hier in België het geval. Ik heb in de lokale computerwinkel meerdere keren zo'n gevallen gezien met condensatoren die ontploft waren op het moederbord, dat viel ook gewoon onder de brandverzekering.

• Daimlerdevil
(jarig!)
Oke, Maar ik heb er een UPS tussen, dus zou dan sowieso niet mogen. en ik denk niet dat het gaat werken Baggeraar! :)

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Daimlerdevil schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 23:24:
Oke, Maar ik heb er een UPS tussen, dus zou dan sowieso niet mogen. en ik denk niet dat het gaat werken Baggeraar! :)
In dit geval wordt het denk ik een nieuwe eigen bordje financieren aangezien ik ook niet denk dat dit nog binnen de garantie periode valt. Je kunt via V&A vast nog wel voor weinig geld een socket 775 mobo op de kop tikken ;)

http://tweakers.net/categ...NjpdjaWh2lksqC1GKQSCKQDwA

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Die 2 witte smd-componentjes op het mobo lijken mij smd-fuses, (PTC) Polymer Resettable Fuse (mini-zekeringen dus). Afbeeldingslocatie: http://i.pchub.com/i/PCH-Component-Fuse-SMT-Polymer-1812-s-83597.jpgBeide zekeringen zekeren de onderliggende 2 rode IE1394 Firewire-poorten.

Ik zie ook dat je beide (rode) Firewire (IE1394_1 & IE1394_2) aansluitingen aangesloten hebt, hangt hier nog iets bijzonders aan wat flink stroom kan trekken??
Heel misschien & per-ongeluk USB spul aangesloten op de rode Firewire poorten?? Met name op de linker poort op de foto...

De foto kan ik alleen via een proxy zien, dan maar zo even opnieuw:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EUlBOgQfOcu47fkuRmm7HZwR/full.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door bitshape op 02-12-2013 02:34 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Verwijderd

Op die linker poort lijkt er mij ook een usb poort aangesloten te zijn. Normaal gezien heeft de firewire ergens een 12v uitgang. Dus als je hier ergens een kortsluiting maakt...

• Daimlerdevil
(jarig!)
bitshape schreef op zondag 01 december 2013 @ 23:43:
Die 2 witte smd-componentjes op het mobo lijken mij smd-fuses, (PTC) Polymer Resettable Fuse (mini-zekeringen dus). [afbeelding]Beide zekeringen zekeren de onderliggende 2 rode IE1394 Firewire-poorten.

Ik zie ook dat je beide (rode) Firewire (IE1394_1 & IE1394_2) aansluitingen aangesloten hebt, hangt hier nog iets bijzonders aan wat flink stroom kan trekken??
Heel misschien & per-ongeluk USB spul aangesloten op de rode Firewire poorten?? Met name op de linker poort op de foto...

De foto kan ik alleen via een proxy zien, dan maar zo even opnieuw:

[afbeelding]
Goed dat je het gezien hebt. die simpele dingen heb ik over het hoofd gezien. Er zat inderdaad een usb poort op. Heb dus echt niet op zitten letten met schoonmaken laatste keer. :S

Gevalletje oeps! Maar had er niks op aangesloten, dus dat is vreemd.

Server draait ondertussen alweer 2 dagen probleemloos. Heb er schik van! :)
Pagina: 1