Werking NAS

Pagina: 1
Acties:

• glennix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-08-2021
Hallo,

Ik heb 2 WD TV Live mediaplayers waar externe hd's aanhangen die ik gebruik voor films te kijken. Als deze vol zijn zou ik willen overschakelen naar een NAS omdat ik nu al met 3 externe hd's zit per wdtv.

Mijn kennis van een NAS is zeer beperkt. De bedoeling is om de NAS met een LAN kabel aan te sluiten aan de router en dan draadloos door te streamen naar de WD'tv's, de router staat in de living, de ene wdtv in de kamer ernaast en de andere wdtv in de slaapkamer boven.

Nu vraag ik mij af gaat dat draadloos streamen lukken? En streamen naar 2 wdtv's tegelijk? Want de films die ik wil streamen zijn 720p tot 1080p hd films van bitrates tussen 2mbps tot max 6mbps en de audio AC3 448kbps tot dts(hd). Aan de wd tv boven hangt nog een home cinema met versterker.

Ik ga ook nog 2 wifi dongle's moeten kopen voor in de wdtv's te steken denk ik.

En ga ik een NAS met een goede processor moeten kopen of is een goekope NAS van bv D-Link voldoende?

Bedankt voor deze leek te informateren! 8)7

• Panzy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11-2020
NEE! GEEN WIFI!

Ik begrijp dat je het oude model WD TV heb zonder ingebouwde wifi. Ik heb zelf het nieuwe model en met wifi streamen is volledig waardeloos. Je kunt er gewoon niet van op aan dat het werkt en het is één grote ergernis. Wat ik zou doen is UTP kabels leggen of powerline adapters gebruiken, daar zou je volgens mij met 3 stuks uitkunnen maar dat moet je uitzoeken. Als je een NAS koopt zou ik uitzoeken dat hij genoeg data kan pompen tegelijk naar 2 clients. Oh en volgens mij werkt een NFS share het beste. SMB + WD TV is ook gedoe naar wat ik heb ervaren.

Echt, begin er niet aan streamen via WIFI. Haperende films zijn gewoon ruk ;)

• glennix
Bedankt voor het snelle antwoord, aan powerline adapters heb ik nog niet gedacht, zou dat wel goed gaan met streamen? En hoe zouden deze moeten aangesloten worden? 2 in de 2 wdtv's en 1 in de nas??

Ohja, ik heb thuis al 1 set powerlines aangesloten op mijn digibox.

[ Voor 15% gewijzigd door glennix op 30-11-2013 19:19 ]

• Panzy
Het wordt wel een dure grap. De powerline sluit je aan op het stopcontact, dan naar de WD TV via een UTP kabel. Hetzelfde voor de andere WD TV. Dan sluit je nog 1 powerline adapter aan de router of ergens anders aan het netwerk waar de NAS ook aan hangt.

Hoe het alleen zit in het geval je al een set heb weet ik het niet. Wat is die digibox voor ding? Zit die gewoon in het LAN of is dat een speciaal TV kastje wat wel een ethernet poort gebruikt maar aangesloten zit op een apparte TV-only ethernet poort op de router?
In het eerste geval heb je 4 adapters nodig, in het laatste geval 5. Alleen dan is het nog de vraag wat het maximum aantal adapters is wat je kan hebben, voor dat specifieke type wat je al heb. Ik heb ook een set en daar is de max 3.
Dus mischien kan je he bestaande set uitbreiden naar 4 of 5, mischien kan je uitbreiden met een extra set van 3, maar dan moet je uitzoeken hoe dat allemaal compatibel is met en/of naast elkaar.

Zoek uit welke chip er in jouw adapters zit en zoek daarvoor informatie op.

Streamen moet geen probleem zijn met powerline, de set die ik heb moet 200mbit halen, en het is alsnog via een kabel dus weinig factoren die het signaal slecht kunnen beinvloeden zoals bij wifi, volgens mij.

Powerline adapters zijn niet goedkoop, wat je ook kan doen is gewoon Ethernet aan laten leggen door je huis.

[ Voor 13% gewijzigd door Panzy op 30-11-2013 19:48 ]

• glennix
Digibox is een speciaal tv kastje ja van Telenet. De Digicorder in de living is aangesloten via een LAN kabel naar de router en de Digibox in de slaapkamer is aangesloten via een powerline adapter naar de router en de andere van de digibox naar het stopcontact, geen idee of dat een tv only poort is op de router.

Maar de enige reden dat die powerline adapter aangesloten is op de digibox is voor hem interactief te maken, voor films te kopen enzo. Dus desnoods kan ik deze erafhalen.

Maarja, zoals je zegt dit wordt wel een duur grapje. Is er misschien een goedkoper alternatief voor een grote hoeveelheid tb's te hebben voor mijn films op te slaan en deze dan te bekijken op de 2 wdtv's?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:11
glennix schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 20:00:
Digibox is een speciaal tv kastje ja van Telenet. De Digicorder in de living is aangesloten via een LAN kabel naar de router en de Digicorder in de slaapkamer is aangesloten via een powerline adapter naar de router en de andere van de digibox naar het stopcontact, geen idee of dat een tv only poort is op de router.

Maar de enige reden dat die powerline adapter aangesloten is op de digibox is voor hem interactief te maken, voor films te kopen enzo. Dus desnoods kan ik deze erafhalen.

Maarja, zoals je zegt dit wordt wel een duur grapje. Is er misschien een goedkoper alternatief voor een grote hoeveelheid tb's te hebben voor mijn films op te slaan en deze dan te bekijken op de 2 wdtv's?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Als ik het goed begrijp heb je dus eigenlijk bij beide WD's al een netwerkaansluiting momenteel? Eentje via een lan kabel en eentje via een powerline adapter...

Dan zou je simpelweg twee switches kunnen aanschaffen en zowel de digibox als de wd op de switch aan kunnen sluiten.

Wel is het raadzaam om even de bandbreedte te meten achter de powerline adapter

• glennix
nooberke schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 20:04:
[...]

Als ik het goed begrijp heb je dus eigenlijk bij beide WD's al een netwerkaansluiting momenteel? Eentje via een lan kabel en eentje via een powerline adapter...

Dan zou je simpelweg twee switches kunnen aanschaffen en zowel de digibox als de wd op de switch aan kunnen sluiten.

Wel is het raadzaam om even de bandbreedte te meten achter de powerline adapter
Neen, de Digbox en de Digicorder zijn verbonden met het netwerk, dit is om tv te kijken. De wdtv's niet.

EDIT: die digicorders van telenet zijn behoorlijk beveiligd, geen idee of ik met een switch kan werken?? Of speelt dit geen rol, sorry ben een noob 8)7

Dan zou ik in principe de netwerkaansluiting beneden kunnen verbinden naar een switch en vandaar naar de Digicorder en de wdtv?

En nog een switch voor boven in de slaapkamer: van de powerline die in het stopcontact steekt naar de switch en vandaar ook naar de digibox en de wdtv?

Verbeter mij a.u.b. als ik onzin uitkraam :P

[ Voor 29% gewijzigd door glennix op 30-11-2013 20:13 ]

• Panzy
Zoek eerst eens uit of die digibox in een normale LAN poort gaat op je router of in een speciale TV-poort. Als het er niet op staat probeer dan eens de andere poorten en kijk of nog steeds alles werkt.

• glennix
Panzy schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 20:18:
Zoek eerst eens uit of die digibox in een normale LAN poort gaat op je router of in een speciale TV-poort. Als het er niet op staat probeer dan eens de andere poorten en kijk of nog steeds alles werkt.
Ja de digibox steekt in een normale LAN poort, alle ingangen in de router zijn hetzelfde.
En op internet lees ik dat alle poorten geschikt zijn voor internet en digitale tv interactiviteit.

Dus dan zou ik in principe gewoon kunnen werken met een switch?

[ Voor 16% gewijzigd door glennix op 30-11-2013 20:35 ]

• Panzy
Ja dan kun je gewoon een switch op de slaapkamer zetten en daar de powerline, wd tv en digibox aanhangen. Voor de andere wd tv kun je waarschijnlijk uitbreiden naar een 3e powerline of een utp trekken.

• glennix
Panzy schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 22:13:
Ja dan kun je gewoon een switch op de slaapkamer zetten en daar de powerline, wd tv en digibox aanhangen. Voor de andere wd tv kun je waarschijnlijk uitbreiden naar een 3e powerline of een utp trekken.
Bij de andere wd tv hangt ook een utp in de digicorder. :)

• Panzy
Mooi dan moet het goedkomen. Zou zeggen kijk of je nog wat switches of oude routers heb liggen en kijk of het werkt.
Pagina: 1