Draad door de muur langs telefoonlijn?

Pagina: 1
Acties:

• Weapon S
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09-2024
Hallo liebe Leuten,

Wat ik wil bereiken is dat ik een netwerkkabel van de begane grond naar de eerste verdieping krijg. Ik heb al wat opties bekeken en die zijn niet echt werkbaar (m.n. draad langs deur en trap; draad onder trap door en door houtwerk heen).
Nu is er tientallen jaren ruim 20 jaar geleden een telefoonkabel van beneden naar boven getrokken en ik vroeg me af of ik die weg kan volgen. Ik weet alleen niet hoe dit precies is gedaan.
Dit is de situatie:
Beide aansluiting zitten aan dezelfde muur op verschillende verdiepingen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Fwz8v08.png
Boven:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/r2gJp2W.jpg
Beneden:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yhXfGvp.jpg
Hoe zit dit aan elkaar en kan ik dit gebruiken? Wat moet er gebeuren? Zou ik het zelf kunnen of moet ik een mannetje vragen? Wat voor een heerschapje zou het dan zijn?
Andere ideeën om dit voor elkaar te krijgen worden ook op prijs gesteld, maar ik moet vermelden dat we een huurhuis hebben.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:05
Ik zou zeggen, schroef de kapjes er eens af, kun je zien of er een pijpje achter zit. Zal wel niet, toen werd vrijwel alles gewoon ingestucced.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:36
Het zou zomaar kunnen dat van dit begane grond wandcontact hij gewoon naar boven loopt, dit was bij ons , of beneden telefoon of boven, afhankelijk waar je inplugde.
Kapjes eraf en iets aan de kabel trekken; Is er beweging aan de andere kant dan kan je deze telefoonkabel vervangen door utp waar je zelf het stekkertje weer op zet; Of een mooie wanddoos monteert.

gewaarwordingshorizon

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SkiFan schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 18:20:
Ik zou zeggen, schroef de kapjes er eens af, kun je zien of er een pijpje achter zit. Zal wel niet, toen werd vrijwel alles gewoon ingestucced.
In dat geval kun je inderdaad die weg wel vergeten. Maar wat heet tientallen jaren? Het leggen van aparte buizen is in geval van nieuwe aanleg al heel lang gebruikelijk, dus wie weet. Dus zoals al is geadviseerd in dat geval even met z'n tweeën, de een beneden de kabel een beetje heen en weer bewegen, de ander kijken of het andere einde meebeweegt.

Bij succes te telefoonkabel tijdelijk losnemen, en er een trektouw aan bevestigen en trekken maar.
Daarna die telefoonkabel samen met de nieuwe UTP-kabel door die buis trekken.
Maar ik veronderstel dat je die handelingen al van het advies van beascob had begrepen.
Mocht dit niet lukken, dan zit er toch maar één ding op, ook al lijkt het misschien wel een beetje lelijk. Maar als je zelf de connectors erop knijpt dan valt dit meestal wel mee.

Alleen één welgemeend advies, als je hulp inroept van wie dan ook, van een mannetje of heerschapje zoals jij ze noemt, zou ik niet te veel verwachten. Van een deskundige wel.

Edit:
Weapon S, wat bedoel je precies in onderstaande reactie van je met te vernemen dat je geen terugvaloptie hebt? Ik was in de veronderstelling dat het wel duidelijk was wat ik er mee bedoelde. In mijn ogen is een mannetje of heerschapje een kereltje van hooguit 5 jaar. Verwacht je daar deskundige hulp van?

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 01-12-2013 13:06 ]

• Weapon S
Bedankt voor al jullie uitleg. Ik was een beetje vaag met "tientallen jaren". Het is ruim 20 jaar geleden gedaan. Dat is hopelijk niet te lang geleden.
Ik krijg goede hoop dat het wel zal lukken. Zal updaten, wanneer het zover komt.
Techneut schreef:
Alleen één welgemeend advies, als je hulp inroept van wie dan ook, een mannetje of heerschapje zoals jij ze noemt, zou ik niet te veel van verwachten..
Jammer om te horen dat ik geen terugvaloptie heb.

• Weapon S
Beneden
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/du4O3Vus.jpg
Boven
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/U9nGWlis.jpg

Hoewel het de test van trekken aan het kabeltje faalde, ben ik 99% zeker dat de lijn vanuit het punt beneden naar boven loopt. Je kan ook een buis zien. Het baart me wel een beetje zorgen dat je geen beweging in de kabel kan zien, wanneer je er aan trekt; dat betekent echter misschien alleen dat er een te lange lijn door de buis is gedaan(?).
Het "heerschapje" waar ik het over had zou een professional zijn. Ik heb alleen geen idee waar ik in het telefoonboek moet kijken. Aannemers?

Verwijderd

Zo op het eerste oog ziet het er inderdaad uit als een "normale" constructie met een nette leiding. Maar als er 0,0 beweging in de kabel zit, lijkt mij dat toch een probleem. Ik heb in mijn huis een vergelijkbare constructie, maar daar heb ik zelfs zonder al teveel moeite 1x UTP, 1x telefoon en 1x dunne coax door de leiding kunnen trekken.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Tuurlijk geen aannemer, gewoon een installateur, had je zelf ook wel kunnen bedenken ?
Er ligt dus een pijp, een installateur is er in een uur klaar mee, dan heb je alles netjes afgemonteerd.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:52

timovd

Voorsprong door techniek

Als je nog een oude casetteband hebt die je niet meer gebruikt, kun je deze losmaken en het tape aan de ene kant houden en een stofzuiger aan de andere kant. Het tape is licht en flexiebel.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

KillerAce_NL schreef op donderdag 05 december 2013 @ 07:48:
Tuurlijk geen aannemer, gewoon een installateur, had je zelf ook wel kunnen bedenken ?
Er ligt dus een pijp, een installateur is er in een uur klaar mee, dan heb je alles netjes afgemonteerd.
er vanuit gaande dat er geen knikken of cement in die pijp zit, hij niet ergens uit de doos is geschoten, en daarwerkelijk rechtstreeks van de 1 naar de ander gaat. Zoniet dan kan dat uurtje trekken uitlopen op een halve verbouwing :) En dat die kabel muurvast zit is geen goed voorteken :)

/prutsen in andermans werk is altijd een verrassing :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
heuveltje schreef op donderdag 05 december 2013 @ 07:55:
[...]

er vanuit gaande dat er geen knikken of cement in die pijp zit, hij niet ergens uit de doos is geschoten, en daarwerkelijk rechtstreeks van de 1 naar de ander gaat. Zoniet dan kan dat uurtje trekken uitlopen op een halve verbouwing :) En dat die kabel muurvast zit is geen goed voorteken :)

Dat bedoel ik maar net. Laatst bij een maatje nog even met een metalen trekveer nog een UTP kabeltje geprobeerd te trekken.

Er zat beweging in, maar we eindigde met een uitgerekte trekveer. We weten natuurlijk wel dat je moet stoppen als je trekveer begint uit te rekken, maar het was min of meer een kwestie van "leven of dood". Maar goed, de kabel ligt er :P

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

heuveltje schreef op donderdag 05 december 2013 @ 07:55:
[...]

Akkoord, dat is altijd zo, bij geen tegenslag stelt het niets voor en je kunt het ook zelf doen. Goede trekveer, evt wat talkpoeder en gaan met die banaan.

Stappenplan:
Koop trekveer
Koop UTP kabel (lang genoeg + extra)
Koop telefoniekabel (die op rol, dus ROND en niet te dik).

Bevestig de 2 nieuwe kabels aan het uiteinde van de telefoniekabel onder en trekken maar tot je ze er alle 2 helemaal doorhebt.
Daarna afmonteren op een dubbele utp walloutlet, hier kun je zowel de telefoon aansluiting als de utp op afmonteren.

De trekveer heb je als fallback, voor als het doorvoeren niet lekker gaat bij aan elkaar geknupte kabels.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:36
Heb je gecheckt of ze soms allebei naar het ISRA-punt gaan? Meestal in de meterkast.

gewaarwordingshorizon

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:21
Een soortgelijke constructie zit ook bij mij in ons huurhuis, een buis van de woonkamer via de muur recht omhoog naar de slaapkamer erboven. Ik zie op jouw foto's dat er boven een geribbelde pvc buis de wanddoos in gaat, terwijl er beneden een gladde pvc buis de wanddoos uit gaat. Dit is bij ons ook en daar heb ik erg veel problemen mee gehad omdat de twee buizen in de muur niet helemaal op elkaar zijn uitgelijnd (waarschijnlijk verschoven tijdens het storten van beton) en de diameter van deze buisjes anders zijn. 2 kabels komen daardoor meteen muurvast te zitten en zijn erg moeilijk te trekken.

Probeer dunne kabels te scoren. Ik denk dat een enkele kabel geen probleem is. Kleine hoeveelheden afwasmiddel en met twee man trekken (1 persoon duwt, 2e persoon trekt) heeft bij mij geholpen.

Het kan zijn dat het bij jou wel goed is aangelegd, ik deel alleen mijn ervaring ;).

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

beascob schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:48:
Heb je gecheckt of ze soms allebei naar het ISRA-punt gaan? Meestal in de meterkast.
9 van de 10 keer is de bovenste gewoon een doorlus van de onderste en gaat de onderste alleen naar het isra. Standaard manier van aanleggen toen van KPN.

Verwijderd

Kan best zijn, dat de contactdoos beneden het ISRA punt is. Bij mij komt KPN ook in de woonkamer binnen vanuit de kruipruimte.

Verwijderd

Als bovenstaand advies niet werkt is het misschien een idee om het langs de verwarmingsbuis te doen?

• Weapon S
KillerAce_NL schreef op donderdag 05 december 2013 @ 07:48:
Dat woord komt nauwelijks in mijn vocabulair voor. Dus, pathetisch genoeg is het antwoord: nee.

Ik denk er aan om deze draad aan te schaffen:
http://www.conrad.nl/ce/n...m-GrijsLappKabel?ref=list
Ik denk dat shielded wel handig is, als hij naast een actieve analoge telefoonlijn komt te liggen. (Geen discussie mogelijk op dit punt.)
Lijkt inderdaad doorlus.
Verwarmingsbuis heeft geen ruimte, en ik wil er niet langs gaan boren.
Bedankt voor al het advies en discussie tot nu toe!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

Weapon S schreef op maandag 09 december 2013 @ 23:22:
[...]

Dat woord komt nauwelijks in mijn vocabulair voor. Dus, pathetisch genoeg is het antwoord: nee.

Ik denk dat shielded wel handig is, als hij naast een actieve analoge telefoonlijn komt te liggen. (Geen discussie mogelijk op dit punt.)
Lijkt inderdaad doorlus.
Een analoge tel-lijn zal echt 0,0 invloed hebben op je netwerk kabel stp of utp gelijk.
Maar als het een van de meer stuggere varianten ftp is, dan kan dat je kabel trekken wel een stuk vervelender maken :)

Geen discussie, maar zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent ;)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-11 02:27

flipkipse

Google it

hoe ik het zal doen? Controleren als ik met flink trekken deze kabel in beweging krijgt. Zo ja? Kabel zowel boven als onder losknippen. mijn nieuwe ethernet kabel hier aan vast knopen. gewoon met zoals ik het zeg; knopen. of met plakband of een touwtje. en dan gewoon de oude kabel er uit trekken waardoor deze als geleider voor de nieuwe kabel dient :)

Certified Google Teacher.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Weapon S schreef op maandag 09 december 2013 @ 23:22:
[...]

Lijkt inderdaad doorlus.
je kan toch geen nieuwe kabel(s) trekken zonder eerst de oude te verwijderen
dus trek gewoon 2 nieuwe ethernet kabels (cat5e is wel wat dunner dat cat6)

verder staat er soepel op jouw kabel, dus dat is geen draad maar snoer . neem solid (geen stranded)
Afbeeldingslocatie: http://i24.photobucket.com/albums/c25/brood-rr/WiringHarness/conductor_solidstranded.jpg

Iperf

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-11 13:59
LET OP! Als er nu al geen beweging in zit heb je grote kans dat de geribbelde buis ergens een bocht heeft en/of weinig beugels heeft. In dat geval loop je een groot risico dat je de oude kabel er niet heel uit krijgt of als dat wel lukt de nieuwe kabel er doorheen krijgt.

Als je het toch gaat wagen dan met de oude tel kabel de UTP kabel er door trekken. Wel zorgen voor een nette overgang waarbij geen delen van de bedrading uitsteken en maak de overgang ook niet te lang/stug. Je kan ook eerst met de telefoonkabel een draad of trekveer door de buis trekken en daarna met de draad/trekveer de UTP kabel er doorheen trekken. Realiseer je wel dat je maar één kans hebt.

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-11 02:27

flipkipse

Google it

Merijn70 schreef op maandag 09 december 2013 @ 23:41:
LET OP! Als er nu al geen beweging in zit heb je grote kans dat de geribbelde buis ergens een bocht heeft en/of weinig beugels heeft. In dat geval loop je een groot risico dat je de oude kabel er niet heel uit krijgt of als dat wel lukt de nieuwe kabel er doorheen krijgt.

Als je het toch gaat wagen dan met de oude tel kabel de UTP kabel er door trekken. Wel zorgen voor een nette overgang waarbij geen delen van de bedrading uitsteken en maak de overgang ook niet te lang/stug. Je kan ook eerst met de telefoonkabel een draad of trekveer door de buis trekken en daarna met de draad/trekveer de UTP kabel er doorheen trekken. Realiseer je wel dat je maar één kans hebt.
Vaak ben je te bang O-) O-)
Ik aanbid je als je het gewoon beunhaas styl doet en het vast legt op film _/-\o_ _/-\o_

Certified Google Teacher.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Zo te zien is de telefoonkabel waar je het over hebt 4 aderig. Als je 100 Mbit voldoende vindt kan je proberen daar een 4 aderige UTP kabel van te maken door er simpel RJ45 stekkers op te knijpen. Hangt een beetje van de lengte en conditie van de kabel af of dit goed werkt. Maar is een grote kan van wel. Wil je echt 1000 Mbit oftewel Gigabit snelheid over de kabel hebben dan zal hij inderdaad vervangen moeten worden door 8 aderige kabel. :)

• Weapon S
Bedankt voor alle tips. Misschien ga ik het wel filmen, als iemand dat leuk vindt 8)7 Beunhaas stylo wordt het zeker.
fish schreef op maandag 09 december 2013 @ 23:32:
verder staat er soepel op jouw kabel, dus dat is geen draad maar snoer . neem solid (geen stranded)
3_3 Moet ik dus niet een kabel hebben die "flexibel" is? Waarom zou ik dat doen? (Internet zegt tot nu toe dat er lichtelijk betere prestaties zijn.) Zou dat geen probleem worden met die bochtige buis?

Het is de bedoeling dat de telefoonlijn terug erin gaat. Ik koos voor een CAT6 kabel, omdat ik geen zin heb om dit nog eens te herhalen. Als ik geen reactie hier op krijg, ga ik z.s.m. die kabel bestellen.

Heb uiteindelijk CAT6 "flexibel" genomen. Hij is stranded, maar vrij stug. (Heet CAT7 verkocht als CAT6E.) Ik dacht dat ik het misschien zonder krimptang kon doen... dat kan in ieder geval niet, als je (stekkertjes voor) stranded gebruikt. Langs de telefoonlijn is nu mislukt, omdat mijn draagdraad knapte. Misschien zou het beter zijn gegaan, als er iemand de draad ook had gevoerd/geduwd (zoals ik die iemand gevraagd had :/ ). Dus nu gaat er een goedkope trekveer doorheen... Hopelijk. Mijn eerste poging met de trekveer lukte niet echt.\
*O* Mijn broer heeft hem even door de muur gejast. De kabel zit er in ieder geval doorheen. Moet nog de eindjes aan elkaar knopen, en een videootje in elkaar zetten :9

[ Voor 32% gewijzigd door Weapon S op 31-12-2013 17:04 ]

Pagina: 1