[MacBook] Onregelmatigheden in batterij

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Hallo,

Sinds een tijd ben ik in het bezit van een Late 2006 MacBook. In de zomer heb ik hier een nieuwe originele batterij voor aangeschaft. Sinds een paar weken is het helaas zo dat die batterij (of de laptop) bijzonder gedrag vertoond. Dit heeft te maken met wat blijkbaar de maximale charge van de batterij is. Zie onderstaand screenshot van CoconutBattery:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/31606071/coconutbattery.png

Het enige wat ik de laatste tijd qua bijzonderheden heb uitgevoerd met de MacBook is hem helemaal uit elkaar halen, koelpasta vervangen, en weer in elkaar zetten. Dit is dan ook het enige dat ik denk dat enige invloed gehad kan hebben op (de rapportage van) de capaciteit van de batterij.

Maar ik vind het zeer onlogisch dat een vrij nieuwe batterij dergelijk gedrag zou veroorzaken. En ook het aantal battery cycles is wellicht redelijk veel (voor zo'n korte tijd), maar zou de batterij volgens mij prima moete kunnen hebben.

Graag hoor ik of jullie wellicht een idee hebben waardoor dit gedrag veroorzaakt zou kuunen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Weet je zeker dat de batterij echt nieuw en origineel was?
Vooral de goedkope exemplaren zijn vaak refurbished of een chinese kopie. Zelfs een echt ongebruikte originele batterij die nog in de verpakking zit kan jaren op de plank hebben gelegen en is dan ook niet meer als nieuw.

Het schommelen van de capaciteit kan komen doordat de interne weerstand toeneemt en dan lijkt de batterij onder belasting minder geladen dan hij is. Het heeft ook te maken met de laad/ontlaad geschiedenis van de batterij ofwel het geheugeneffect. Er wordt vaak gezegd dat lithium batterijen geen geheugen effect hebben, maar wanneer een batterij veroudert is dat in mijn ervaring anders.
Recente studies lijken dat ook te bevestigen: http://phys.org/news/2013...ithium-ion-batteries.html

Voor een lange levensduur is het goed de batterij af en toe helemaal te ontladen en weer helemaal op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ploink schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 16:11:
Weet je zeker dat de batterij echt nieuw en origineel was?
Vooral de goedkope exemplaren zijn vaak refurbished of een chinese kopie. Zelfs een echt ongebruikte originele batterij die nog in de verpakking zit kan jaren op de plank hebben gelegen en is dan ook niet meer als nieuw.
Dat de batterij echt nieuw en origineel was weet ik zeker ja, hij komt gewoon bij de iCentre vandaan. Ik kan uiteraard niet zeggen of de batterij daar al een hele tijd op de plank lag, het lijkt me wel goed mogelijk, omdat het nu eenmaal een ouder type is wat waarschijnlijk niet veel meer verkocht wordt.
Het schommelen van de capaciteit kan komen doordat de interne weerstand toeneemt en dan lijkt de batterij onder belasting minder geladen dan hij is. Het heeft ook te maken met de laad/ontlaad geschiedenis van de batterij ofwel het geheugeneffect. Er wordt vaak gezegd dat lithium batterijen geen geheugen effect hebben, maar wanneer een batterij veroudert is dat in mijn ervaring anders.
Recente studies lijken dat ook te bevestigen: http://phys.org/news/2013...ithium-ion-batteries.html
Dat het schommelt vind ik an sich ook niet zo gek (dat deed het al wel langer, alleen dan hooguit rond de 100%). Wat ik gek vind is dat het opeens schommelt van rond de 100% naar rond de 50%, terwijl de batterij pas 4 maanden in gebruik is.
Voor een lange levensduur is het goed de batterij af en toe helemaal te ontladen en weer helemaal op te laden.
Mijn normale gebruik is meestal dat ik de batterij helemaal oplaad, dan de MacBook op de batterij gebruik, en ik de lader eraan hang als het icoontje rood wordt (bij mijn normale gebruik is dat denk ik op iets van 15-20%). Af en toe hang ik de lader er pas aan op het moment dat OS X zegt dat ik op "reserve battery power" draai (dat is geloof ik zo rond de 5%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Als de impedantie (interne weerstand) van de batterij toeneemt dan zakt de spanning van de batterij onder belasting. Op basis van de spanning wordt de lading toestand berekend. De aangegeven batterij lading zakt dan ineens heel snel en je laptop geeft dan een waarschuwing. Toch kan het zijn dat de batterij nog half vol is.

De lithium batterij in mijn oude canon camera doet zoiets. Als ik 'm aan zet dan is de batterij 100% vol. Na een paar foto's krijg ik ineens de lege batterij waarschuwing, maar als ik 'm dan 10min uit zet en weer aan dan is de batterij ineens weer vol!

Echt repareren gaat niet, maar een beetje verversen kan tijdelijk helpen.
Laat de batterij helemaal leeg lopen tot de computer uit gaat.
Zet 'm een uur of wat later weer aan en wacht dan weer tot ie uit gaat. Herhaal dat een paar keer tot de batterij echt helemaal leeg is en zet 'm dan aan de lader om weer helemaal vol te laden.