FreeNAS rechten probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoi Tweakers,

Ik heb vandaag FreeNAS op mijn HP Servertje geïnstalleerd en ik begin er lichtelijk gek van te worden qua user management. Vandaar dat ik het hier even vraag, want ik kom er niet meer uit.

Ik heb een ZFS Volume (Volume1`) met als owner root en als groep Gebruikers.
In de groep Gebruikers zit user Dennis.

Ik heb vervolgens een share aangemaakt op Volume1 (/mnt/Volume1/Homes) met de volgende rechten :
[root@freenas] /mnt/Volume1# ls -latr
total 142
drwxr-xr-x 4 root wheel 512 Nov 29 21:50 ../
drwxr-xr-x 16 root Gebruikers 16 Nov 30 14:03 Homes/
Gebruikers moeten er in kunnen dus. De share is zichtbaar op mijn Windows PC maar zodra ik er op klik krijg ik direct de melding dat ik er niet in mag. (Geen toegang tot...). Ik krijg niet eens een prompt voor username/wachtwoord. Google helpt me niet echt uit de brand vandaag, dus heeft iemand hier de gouden tip?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En je Samba logs? Laten die nog wat zien? Het lijkt er namelijk eerder op dat daar je probleem ligt, dan je file system toegang via de gebruiker. Als je er met SSH/SFTP wel op kan, heb je al snel je oorzaak.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply9
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:36
Na elke wijziging aan users herstart ik Freenas om de wijzigingen correct door te voeren in Freenas.
Dit loste mijn problemen met de wijzigingen aan user-rechten op.

Denk er ook aan dat windows(samba) met de rechten niet helemaal correct omgaat....
Na een mislukte inlog-poging werken de volgende inlog-pogingen niet meer...
Ik log dan bij windows uit en terug in voor een volgende poging tot inloggen. Beetje omslachtig maar sneller dan de pc volledig te herstarten.