snelheid casefans niet aanpasbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eM_Ty
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-10-2024
Goedemorgen,

Voor onze woonkamer heb ik een nieuwe pc samengesteld, zie hier: http://tweakers.net/galle..._id=516797#tab:inventaris.
In de behuizing zitten 2 casefans, xtra flo 120 volgens de specificaties, die ik beide heb aangesloten op het moederbord, chassis en powerfan connector. De snelheid kan ik echter niet aanpassen en met de huidige snelheid vind ik ze tijdens idle gebruik te veel lawaai maken. Ze draaien nu op ca. 1150 rpm, terwijl ze tot min. 600 kunnen draaien.
Het moederbord heeft opties om de snelheid aan te passen: silent mode/ performance en zelfs custom. Hierbij kan ik in 5 stappen per temp de snelheid instellen. Dezelfde optie heeft ook de A-tuning software fan asrock, maar die geeft me ook telkens dezelfde resultaten, een snelheid van 1150 rpm. (ik wil graag een screenshot plaatsen, maar krijg dit om een of andere reden niet voor elkaar)

Ik heb de BIOS ook geupdate, geen veranderen in de snelheid.
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Volgens mij is die snelheid alleen voor de proc fan en niet voor de casefans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eM_Ty
In mijn bios kan ik de 3 fans uitlezen, daarnaast kan ik dat ook met de software van asrock. Je ziet het ook op 0 staan als ik hem laat stoppen.
Het maakt echter niet uit op welk percentage ik de fans wil laten draaien, ze blijven maar steken op de 1150 rpm.
Afbeeldingslocatie: http://i525.photobucket.com/albums/cc339/eM-Ty/PC/voorbeeldcasefan.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• improperBunny
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-09 21:33
heb je de fan test al gedaan. En in je bios kan je wss LEvels instellen waar hij naar toe gaat, dit zal bij jou level 10 zijn oid, probeer eens level 3. Staat in bios meestal onder hardware monitor. kan ook zijn dat je casefans op PWM staan oid in de bios terwijl ze dat niet ondersteunen

[ Voor 18% gewijzigd door improperBunny op 05-12-2013 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eM_Ty
De afbeelding geeft de resultaten weer van de fan test, ik heb dezelfde test ook gedaan met de cpu en die geeft wel verschillende resultaten. Je kunt het verschil ook horen, of juist niet, tijdens de chassis fan test blijft het geluid constant.
Bios geeft ook meerdere instelmogelijkheden, silent/ performance en je kunt ook zelf de instellingen aangeven in 5 stappen. Ze geven alleen allemaal hetzelfde resultaat zie, bovenstaande afbeelding. De fans ondersteunen ook pwm, zie de specificaties van xtra flo 120 .
Ik heb de fans aangesloten op een 3-pins connector, zou het kunnen dat het moderbord geen pwm ondersteund? Lijkt me erg vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

PWM is een 4-pins connector?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 09:37
Een 3-pin connector kan de snelheid niet regelen, dus de settings die je instelt in je bios, komen nooit 'aan' bij je fan. Je moet hiervoor je fan aansluiten op een 4 pins connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Een 3-pin connector kan de snelheid (soms) regelen via voltage, niet via PWM..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eM_Ty
Het zijn 3pin connectors, zowel case als cpu. Ik denk dat de casefans niet aanpasbaar zijn, ze lijken toch meer op andere fans die coolermaster levert. zie bijv. deze: http://www.coolermaster.c...n/silent-fan-120-si2.html
Zover ik heb begrepen kan alleen een 4-pin connector een pwm fan zijn, de 3 pin kan de voltage regelen via voltage ja.

Verwijderd

Na nalezen van reviews van je kast zouden je casefans (3-pins) gewoon op 5V. en 7V. moeten kunnen draaien. Je plaatje laat chassis_fan 1 zien. Volgens deze link van iemand met hetzelfde probleem http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2358174 is dat een 4-pins header. Het zou het kunnen verklaren. In die link zit misschien de oplossing.
Pagina: 1