Stevige homepc

Pagina: 1
Acties:

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-04 15:00
Hallo allemaal,

Voor mijn ouders was ik een beetje aan het zoeken voor een vervanger van de huidige pc. Deze heeft het 7 jaar uitgehouden en heeft dus inmiddels zijn beste tijd wel gehad.

Het moet een pc zijn die zonder problemen een film kan afspelen (liefst in hogere resolutie), maar een videokaart is dan weer geen vereiste. (gamen doen ze niet gelukkig ;) )

Nu kwam ik op het volgende uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 101,50€ 101,50
1ASRock FM2A75 PRO4€ 63,30€ 63,30
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 50,90€ 50,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,38€ 87,38
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,90€ 31,90
1G.Skill Sniper F3-14900CL9D-8GBSR€ 70,30€ 70,30
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 34,99€ 34,99
1Samsung 840 EVO 120GB€ 80,05€ 80,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 520,32

Is dit realistisch? Zo nee, wat is jouw/jullie advies?

+/- 500 euro is zo'n beetje het budget, gezien dat er ook nog Windows bijkomt en een nieuw beeldscherm.

Ik sta open voor alles, dus roep maar! :*)

Edit: Ik weet dat de Fractal een relatief dure kast is, maar aangezien de kast in een modern kantoor komt te staan moet het er (mijns inziens) ook strak uit zien!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als je niet gaat gamen, kun je een goedkopere APU nemen. Een A8 is al goed genoeg, misschien zelfs een A6.

Een Gelid Tranquillo is als koeler stil en goed genoeg, en volgens mij kan de voeding ook wat zwakker [maar dat is dan niet goedkoper]

Als je een klein en strak systeempje wilt hebben: kijk eens naar de Node van Fractal Design. Even strak, veel kleiner. Heb je wel een ITX bordje nodig.

People as things, that’s where it starts.

• Ardj
Zou een vergelijkbare CPU genoeg zijn om een 720 of zelfs 1080P film te draaien?

Als ik voor een kleinere kast ga is een Gelid Tranquillo weer niet ideaal lijkt me? Aangezien dit een behoorlijke unit is, heb 'm pas in een pc van een vriend gezien, inderdaad mooi stille fan.

Zijn er nadelen van ITX ten opzichte van ATX? In principe is een grotere kast geen probleem, hij staat naast een bureau, maar moet zeggen dat ik de Node inderdaad ook een erg mooi kastje vind!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Met hardware versnelling, wat volgens mij bijna iedere CPU wel heeft, kun je wel 1080p draaien. Mijn laptop heeft een A-8 [dus behoorlijk wat zwakker dan een desktop cpu] en die overleeft dat prima.

De Tranquillo hoort wel in de ITX te passen hoor, de Node is goed doordacht gebouwd.

Tja, nadelen, iets duurder moederboard met maar 2 geheugen slots. Meer niet echt. Die Node raad ik meer aan "omdat het kan".

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ardj schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 00:22:
Zou een vergelijkbare CPU genoeg zijn om een 720 of zelfs 1080P film te draaien?
of het nu een A6, A8 of A10 is, die film kan er prima mee afgespeelt worden. Geen enkel probleem.
Als ik voor een kleinere kast ga is een Gelid Tranquillo weer niet ideaal lijkt me? Aangezien dit een behoorlijke unit is, heb 'm pas in een pc van een vriend gezien, inderdaad mooi stille fan.

Zijn er nadelen van ITX ten opzichte van ATX? In principe is een grotere kast geen probleem, hij staat naast een bureau, maar moet zeggen dat ik de Node inderdaad ook een erg mooi kastje vind!
Als het inderdaad gaat om beperkt gebruik (office, film kijken en browser) dan kun je rustig een Gelid of een wat minder stevige koeler nemen dan de Gelid. Aan de andere kant is het wel een efficiënte koeler, dus als je graag een stille pc wilt is ie prima geschikt. Een Big Shuriken is erg fors, maar kan op zich wel als het echt wilt voor de rust waarin het ding z'n werk kan doen.

Op de koeler na zou ik niks veranderen aan de initiële opzet. De A10 proc. geeft je namelijk voor weer eens 7 jaar (bij wijze van spreken) genoeg power. Een A6 is sterk, maar het zal je allicht een jaar of misschien twee schelen als je nu de A10 kiest.

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

• Ardj
@VasZaitsev:
Ben het inderdaad met je eens, Node is gewoon een mooi kastje. 2 geheugenslots is geen probleem, meer lijkt me niet echt nodig op een pc'tje voor dit soort doeleinden.

@Bluepenguin:
Goed om te weten, en die A10 was inderdaad een beetje een overweging. Voor wat de pc moet kunnen is 't misschien een beetje overkill, maar dan kan die meteen weer een tijd mee.

De Big Shuriken sprak me vooral aan omdat het een low-profile fan is, pc die er nu staat is ondanks z'n ouderdom nog altijd praktisch geruisloos (op een krakende HDD na). Ben benieuwd naar de standaard fans van Fractal, enige ervaring mee?

Wat voor fan raad jij me aan, er vanuit gaande dat een Big Shuriken iets teveel van het goede is?

Edit:
Even gevraagd hier, een optische drive is een vereiste omdat er nog regelmatig dvd's en blue-rays mee afgespeeld moeten gaan worden. (XBMC is blijkbaar te modern :P) Dus dan valt een Node toch af, om nu een losse blue-ray speler neer te gaan zetten streeft ook weer z'n doel een beetje voorbij.

[ Voor 16% gewijzigd door Ardj op 30-11-2013 00:42 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De tranquillo vond ik vooral intressant omdat ie zo goedkoop is. De fans van Fractal zijn best stil.

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ardj schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 00:38:
@VasZaitsev:
Ben het inderdaad met je eens, Node is gewoon een mooi kastje. 2 geheugenslots is geen probleem, meer lijkt me niet echt nodig op een pc'tje voor dit soort doeleinden.

@Bluepenguin:
Goed om te weten, en die A10 was inderdaad een beetje een overweging. Voor wat de pc moet kunnen is 't misschien een beetje overkill, maar dan kan die meteen weer een tijd mee.

De Big Shuriken sprak me vooral aan omdat het een low-profile fan is, pc die er nu staat is ondanks z'n ouderdom nog altijd praktisch geruisloos (op een krakende HDD na). Ben benieuwd naar de standaard fans van Fractal, enige ervaring mee?

Wat voor fan raad jij me aan, er vanuit gaande dat een Big Shuriken iets teveel van het goede is?
de wijze waarop ik het typte was meer om te benadrukken dat het een keuze is. Je neemt met de Big Shuriken een koeler die eigenlijk een stap meer is dan nodig, maar dat zorgt er wel voor dat de koeler vrijwel altijd op een erg laag toerental draait. Oftewel, de koeler is lekker stil.
Dus als je een stille koeler wilt, dan is de Scythe een prima keuze. :)

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

• Ardj
Bluepenguin schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 07:57:
[...]

de wijze waarop ik het typte was meer om te benadrukken dat het een keuze is. Je neemt met de Big Shuriken een koeler die eigenlijk een stap meer is dan nodig, maar dat zorgt er wel voor dat de koeler vrijwel altijd op een erg laag toerental draait. Oftewel, de koeler is lekker stil.
Dus als je een stille koeler wilt, dan is de Scythe een prima keuze. :)
Stil is top natuurlijk!

Even erover gehad, een dvd-speler was na het laten zien van XBMC toch niet meer nodig.
Dus dan toch weer terug naar de Node. Kom nu op het volgende uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 101,50€ 101,50
1ASRock FM2A85X-ITX€ 75,90€ 75,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 50,90€ 50,90
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,60€ 66,60
1LG 22EA53VQ-P Zwart€ 119,-€ 119,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 83,-€ 83,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,90€ 31,90
1G.Skill Sniper F3-14900CL9D-8GBSR€ 70,30€ 70,30
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 34,99€ 34,99
1Samsung 840 EVO 120GB€ 80,05€ 80,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 714,14

Waarom Windows 7 zul je je afvragen misschien? Ik heb een pesthekel aan Windows 8, weet niet hoe het na de update van 8.1 is, maar vond de eerste versie zo'n drama dat ik mijn eigen pc weer op Windows 7 heb draaien.

Het scherm ben ik niet heel zeker over, niet echt inzicht in wat nu een goed scherm is en wat niet, heb zelf een Syncmaster en ben daar erg tevreden over, maar hoor anderen er op schelden. Tips qua schermen zijn uiteraard ook welkom!

Bedankt zover in ieder geval Bluepenguin en VasZaitsev

• soto
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-02 18:27
Hey Ardj,

je zit nu wel ruim 30% over je budget heen he.
En dan heb ik 550 als budget genomen..

Maar als je tevreden bent geen probleem hoor :)

FD NODE 605 | Intel Core i5-10400F | Gigabyte Z490 Gaming X | Sandisk Extreme Pro M.2 1TB | EVGA GeForce GTX 970 Superclocked 4GB | 16GB 3200Mhz | FD ION+ 760W Platinum

• Ardj
soto schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 19:55:
Hey Ardj,

je zit nu wel ruim 30% over je budget heen he.
En dan heb ik 550 als budget genomen..

Maar als je tevreden bent geen probleem hoor :)
+/-500 was exclusief windows en scherm ;)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Denk dat dat een prima build is zo. Eventueel dus de Gelid Tranquillo nemen, hoort ook te passen, is wat goedkoper en lekker stil.

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-04 19:54

two

Nieuwe koeler is niet nodig, heb hier de stock koeler en als die ergens onder staat maakt die niet echt superveel lawaai.

Signature

• soto
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-02 18:27
Ardj schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 20:26:
[...]

+/-500 was exclusief windows en scherm ;)
Ofcourse! ;)

FD NODE 605 | Intel Core i5-10400F | Gigabyte Z490 Gaming X | Sandisk Extreme Pro M.2 1TB | EVGA GeForce GTX 970 Superclocked 4GB | 16GB 3200Mhz | FD ION+ 760W Platinum

• Ardj
Als ik een Node neem voor het mooie uiterlijk duw ik 'm uiteraard niet onder een bureau weg, zou zonde zijn! En daarbij, hoe stiller hoe beter, ik ga eens eventjes de 2 fans vergelijken en kijken wat hier de beste optie is!
Nogmaals bedankt allemaal voor de reacties en tips!
Pagina: 1