Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop het best traceable/trackbaar mogelijk maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Eergisteren is mijn (knutsel) MacBook gestolen zonder kans terug te vinden (hij was net opnieuw geïnstalleerd zonder verdere software). Nu ga ik dus waarschijnlijk een nieuwe knutsellaptop kopen.

Nu vraag ik mij af hoe zouden jullie een laptop het beste traceable maken? Ik ga uit van een Thinkpad X series met WWAN kaart en Webcam.

Ik dacht zelf aan een hardeschijf met Linux als hoofd OS en Windows 7 als dummy OS met daarop alle troep om een laptop te tracen, bijvoorbeeld met LoJack.

Iemand leuke ideeën om mijn nieuwe computer een horror te maken voor het geval dat hij ooit wordt gestolen? (lijkt me niet dat het gaat gebeuren, maar toch). Denk bijv. aan keyloggers, programma's die foto's uploaden etc. :D (liefst zo specifiek mogelijk).

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Softwarematige trackers zijn IMHO zinloos. Format en weg. De moeite en opslagruimte niet waard.

Manier 1: buitenshuis opletten en binnenshuis een fysiek slot aan de laptop. Een Kensington helpt al voor de meeste diefstal.

Manier 2: encryptie + backup, evt verzekering bellen, nieuwe kopen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die format moet je als "dief" ook maar net weten...

Opzich niet geheel raar om dan een dual boot in te stellen waar 1 zonder password mee gewerkt kan worden.. Dan zijn tools als Prey wel handig..

En dan kan je dit soort taferelen krijgen:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=U4oB28ksiIo]

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 00:14:
Softwarematige trackers zijn IMHO zinloos. Format en weg. De moeite en opslagruimte niet waard.

Manier 1: buitenshuis opletten en binnenshuis een fysiek slot aan de laptop. Een Kensington helpt al voor de meeste diefstal.

Manier 2: encryptie + backup, evt verzekering bellen, nieuwe kopen.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar, Sommige software installeert zich ook op het moederbord bij bepaalde laptops. Als je dan een hardeschijf formatteert of wisselt kan je nog steeds de laptop volgen. Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar een Dell Latitude gestolen was en naar turkije was genomen. Toen hij terug kwam naar Nederland en zich een bepaald patroon voor deed in IP adressen is gelijk de politie ingelicht en is de laptop terug gevonden.

Maar goed, ik ga er nu van uit dat de dief denkt "Oh kijk een schoon OS, dat is makkelijk hoef ik het niet eens opnieuw te installeren".