Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mboy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06-2024
Vanuit mijn huidige werkgever hebben ze aangegeven mij een belang in het bedrijf te willen geven. De vorm is nog niet helemaal duidelijk, maar als meest aannemelijke vorm werden SAR's (stock appreciation rights) genoemd. Nu klinkt dit op zichzelf natuurlijk interessant, maar ik heb wat moeite om te bepalen wat dit voor mij betekent.

Ik begrijp dat SAR's een soort opties zijn die geen stemrecht geven, maar wel recht op een eenmalige cash uitbetaling op een volgens mij van te voren bepalen moment. Afhankelijk van de hoeveelheid SAR's en de waarde per aandeel van dat moment komt dan een bedrag vrij van het aantal SAR's x de waarde per aandeel. Pas bij uitbetaling word dat in box 1 belast als inkomen.

Dus stel ik heb 10000 SAR's en de waarde per aandeel is op moment van uitbetalen 5,50 dan krijg ik bruto 55000 uitbetaald. Daar gaat dan nog een klap belasting overheen natuurlijk, maar daarna houdt de regeling op.

Ik vroeg me af:
- Klopt mijn verhaal een beetje of zit ik er helemaal naast?

- Zijn er hier meer mensen met ervaring met dit soort constructies? Het lijkt een vrij algemeen geaccepteerde methode om loyale werknemers te belonen en te motiveren.

- Hoeveel risico kleeft er aan iets dergelijks? Het bedrijf is nu nog in startup fase, wat als na x jaar blijkt dat de boel flopt of zelfs failliet wordt verklaard?

- Zijn er nog andere (fiscale) aandachtspunten bij een dergelijke regeling?

Ik heb zelf al wel een beetje gezocht naar antwoorden op mijn open vragen, maar de meeste informatie die ik vind is gericht op de werkgever. Overigens weet ik dat hier geen zaken als pensioens opbouw in verwerkt zitten. Ik krijg ook gewoon loon en dit is meer een soort bonus, waarmee ik dus direct profiteer van het eventuele succes van het bedrijf. Het moet mij motiveren het onderste uit de kan te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Het zijn bezittingen, dus in principe Box 3. Gaat het bedrijf failliet, heb je al die jaren belasting betaald en krijg je niets. Indien de opties onvoorwaardelijk gegeven worden, dan betaal je al Box 1 belasting bij de toekenning.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Tenzij de aandelen beursgenoteerd zijn lijkt het mij lastig om tot een objectieve waardering te komen. Daarover zou ik wel glasheldere afspraken willen hebben.

Ik heb persoonlijk geen ervaring met dergelijke rechten, maar het lijkt me wel lastig indien deze niet vrij verhandelbaar zijn en alleen bij de onderneming ingewisseld kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Goed punt, deze constructie lijkt op een subtiele manier slechter dan aandelenopties.

Als de oderneming namelijk claimt dat de aandelen minder waard zijn dat jij eigenlijk vindt, dan kun je opties uitoefenen. Je kunt dan de onderliggende aandelen kopen. Een SAR komt eigenlijk neer op een niet-bindende belofte van cash in de toekomst, tenzij er iets bindends geregeld is.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:53
Vaak wordt er bij dit soort 'ondoorzichtige' aandelenconstructies gebruik gemaakt van een (tweetal) formules om de waarde te bepalen van een bedrijf.

Hierbij kan dan bijvoorbeeld gedacht worden aan het maximum van:
1) Y maal de EBIT
2) een formule omtrent het eigen vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:53
Tanooki schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 08:16:
Tenzij de aandelen beursgenoteerd zijn lijkt het mij lastig om tot een objectieve waardering te komen. Daarover zou ik wel glasheldere afspraken willen hebben.

Ik heb persoonlijk geen ervaring met dergelijke rechten, maar het lijkt me wel lastig indien deze niet vrij verhandelbaar zijn en alleen bij de onderneming ingewisseld kunnen worden.
In de Amerikaanse startup waar ik werkte (VC backed) werd elk jaar een waardeschatting gemaakt door een externe partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeeps
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-07-2023
Ik neem aan dat het om iets extra's gaat bovenop je normale salaris, dus in dat opzicht is natuurlijk alles meegenomen.

Ik weet niet precies of het hetzelfde is, maar hoe het in ieder geval bij mij werkt is dat ik wel de aandelen heb in de vorm van RSU (restricted stock units) en ik daar geen vermogensbelasting over betaal omdat ik belasting betaal op het moment van verzilveren. Verzilveren mag echter alleen op belaapde momenten (trading windows).

En het lijkt mij dat het qua risico net als met gewone aandelen zo is, als het bedrijf failliet is kun je fluiten naar je geld. Belangrijk om te weten is dus hoe je deze aandelen kunt verzilveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-05 02:27
mboy schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 21:08:
(...)Ik vroeg me af:
- Klopt mijn verhaal een beetje of zit ik er helemaal naast?
Ik denk dat het iets anders in elkaar steekt. Je krijgt een aantal opties op aandelen, die opties kan je later tegen een vastgestelde prijs aandelen kopen. Maar de meeste van deze plannen komen met een aantal voorwaarden, de belangrijkste zijn:
1. Je mag die aandelen alleen kopen in een zekere periode, bijvoorbeeld tussen drie en vijf jaar;
2. Je mag die aandelen alleen kopen als je ze onmiddellijk weer verkoopt, tegen de dan geldende prijs;
3. Als je het bedrijf verlaat dan verlies je de opties.
Rekenvoorbeeldje:
Je krijgt opties om 1000 aandelen te kopen voor 10 Euro per stuk, over drie jaar. Na drie jaar is aandeelprijs 40 Euro. Dus je oefent je opties uit, je koopt 1000 aandelen voor 10 Euro en verkoopt ze weer voor 40 Euro. Netto krijg je dan 30.000 Euro.

NB Deze constructie staat algemeen bekend als een optieplan voor werknemers.
- Zijn er hier meer mensen met ervaring met dit soort constructies? Het lijkt een vrij algemeen geaccepteerde methode om loyale werknemers te belonen en te motiveren.
Ik ken nog een tweede methode. Er wordt een stichting opgericht, meestal met de naam "Stichting Administratiekantoor (bedrijfsnaam)". Deze stichting krijgt de aandelen in beheer, en de betreffende werknemers krijgen de opbrengsten van de aandelen. De stichting krijgt statuten waarin staat dat ze nooit stemrecht van de beheerde aandelen mogen uitoefenen. Verder staat er in de statuten iets over bedrijfsovernames (als een andere partij het hele bedrijf wil overnemen, wanneer de stichting dan ook de beheerde aandelen aanbiedt).
De werknemers krijgen jaarlijks de divident van de aandelen uitgekeerd, en bij overname de verkoopprijs van de aandelen. Verder is het gebruikelijk dat ze afstand doen van hun rechten als ze het bedrijf verlaten.

Waar het optieplan vooral beoogt om werknemers te belonen als zij nog een paar jaar aanblijven, heeft dit plan meer de doelstelling om werknemers ieder jaar te belonen, je kan het ook zien als een alternatief bonusplan - bedenk dat je over divident veel minder belasting betaalt dan over bonussen.
- Hoeveel risico kleeft er aan iets dergelijks? Het bedrijf is nu nog in startup fase, wat als na x jaar blijkt dat de boel flopt of zelfs failliet wordt verklaard?
Tja dan krijg je niets. Je maakt medewerkers medeverantwoordelijk, laat ze meedelen in winst en als er geen winst is delen ze daarin ook mee. Je hebt geen aanspakelijkheden die normale aandeelhouders hebben, dus als de tent failliet gaat en de curator ontdekt faillisementsfraude dan ben jij niet aansprakelijk.

Let op: als jouw beschrijving dichter bij de werkelijkheid ligt, en je wordt aandeelhouder zonder stemrecht, dan is er een theorethische manier dat je wel aansprakelijk wordt: stel dat alle reguliere aandeelhouders overlijden of verdwijnen, en in de statuten staat dat aandelen niet geërfd mogen worden (of er zijn geen erfgenamen), dan worden de aandeelhouders zonder stemrecht uiteindelijk wel verantwoordelijk. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld commanditaire vennootschappen.
NB In de scenario's die ik hierboven omschrijf is dat onmogelijk, omdat werknemers nooit de feitelijke aandelen bezitten.
Tanooki schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 08:16:
Het is gebruikelijk dat de werknemers inzicht krijgen in het jaarverslag. In dat jaarveslag geeft de accountant een waardebepaling, en daarmee dus ook de aandeelprijs.
Black Sparrow schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 08:25:
Vaak wordt er bij dit soort 'ondoorzichtige' aandelenconstructies gebruik gemaakt van een (tweetal) formules om de waarde te bepalen van een bedrijf.
Hierbij kan dan bijvoorbeeld gedacht worden aan het maximum van:
1) Y maal de EBIT
2) een formule omtrent het eigen vermogen
Welnee, de accountant kijkt gewoon naar de balans.
Sjeeps schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 17:43:
Ik weet niet precies of het hetzelfde is, maar hoe het in ieder geval bij mij werkt is dat ik wel de aandelen heb in de vorm van RSU (restricted stock units) en ik daar geen vermogensbelasting over betaal omdat ik belasting betaal op het moment van verzilveren. Verzilveren mag echter alleen op belaapde momenten (trading windows).
Die trading windows zie je vooral bij beursgenoteerde bedrijven. Werknemers hebben vaak toegang tot informatie die normale aandeelhouders niet hebben, om die reden mogen zij maar een deel van het jaar handelen - meestal vlak na de publicatie van het jaarverslag en kwartaalcijfers.
Pagina: 1