Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Programmeer laptop gezocht, fullpower of ultrabook?

Pagina: 1
Acties:

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-11 18:29
Goedenavond,

Helaas is vanmiddag mijn Sony Vaio overleden. Nu heb ik dringend voor school een nieuwe laptop nodig.. Ik zal eerst even wat context geven om mijn eisen duidelijk te maken:

Ik studeer op dit moment Electrotechniek (HBO ) en zal veel moeten programmeren, documenteren, printplaatjes ontwerpen en soms wat Labview/Matlab draaien. Ik wil dus sowieso een fullHD scherm omdat ik mijn huidige 768p veel te laag vind! Verder game ik niet echt, op na impulsieve RTS vlagen waarbij ik tegen vrienden speel (integrated Haswell graphics zullen echt wel genoeg zijn toch?).

Over mijn huidige laptop:
Ik bezit over een (dode)Sony Vaio SB met een redelijk flotte i5 2410m, 8gb RAM,128gb SSD+320gbHDD en een bescheiden gewicht van 1.6kg. Prima laptop, enige nadelen waren:
Luide fans, liever niet meer, hoewel ik het bij gamen kan begrijpen, maakte mijn vaio altijd herrie..
Slecht 768p scherm, never nooit niet meer!

Waar ik nu tussen twijfel is een laptop die qua prestaties lang mee kan(en waar ik mn huidige ssd in kan zetten), of een ultrabook met misschien mindere prestaties, maar wel FullHD en een laag gewicht!
Budget is overigens 1100 max. Dit zijn de laptops die mijn interesse hebben, er is duidelijk te zien dat ik tussen 2 erg uiteenlopende paden twijfel:

POWER!
pricewatch: Asus N550JV-CM135H ik kan de N550JV-CM135 laptop via via voor 920 euro bemachtigen. Gezien windows 8 lijkt het mij wel handig om een touchscreen te hebben, ook omdat ik van plan ben de laptop voor langere tijd te gebruiken. De videokaart is wel mooi meegenomen omdat ik soms nog wel is een RTS spelletje wil doen.
Vanwege het grote prijsverschil en kleine verschil in prestaties (op na het touchscreen):
pricewatch: Asus N56VB-S4061H Deze laptop kan ik voor 679 euro ontvangen. Een prijsverschil van dik 200 euro! Hoewel prijs gezien de verwachte levensduur niet echt een issue is, vind ik dit toch een hoop extra geld voor een nagenoeg gelijke laptop. Alleen het touchscreen ontbreekt, wat dan weer een must voor windows 8 is.

LAAG GEWICHT!
Tenslotte overweeg ik ook een ultrabook te nemen, deze kan ik niet met korting krijgen dus ik zal het volle pont moeten betalen, wat ze een stuk minder interessant maakt natuurlijk. Een mooi ultrabookje leek me de Sony Vaio PRO. Het fullHD scherm en gewicht vind ik prettig. Echter ben ik bang dat de prestaties (en fans) niet erg veel beter dan mijn huidige laptop (in levende staat :P) zijn.
Appel? Asus? Dell? Of andere opties voor mij?
Hopelijk heb ik een beetje duidelijk gemaakt waar ik naar zoek. Ik ben nog druk aan het onderzoeken gezien ik voor maandag een nieuwe moet hebben. De keuze tussen krachtpatser/ultrabook zal ik zelf moeten maken. Maar zouden jullie de n550 OF n56 aanraden als ik voor een krachtpatser zou gaan?
Verder ben ik benieuwd naar vergelijkbare tegenstanders van de Vaio Pro. De nieuwe zenbook vind ik wel mooi, maar ook erg duur. Apple zie ik ook als optie, maar is net als de Asus erg duur..

Bedankt alvast!

• Biemold
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 00:36
Voor 679 euro zou ik voor de N56 gaan, de N550 schijnt niet beter te zijn en touchscreen is leuk maar niet echt nodig lijkt mij. Nadeel is dat deze laptop wel 1KG zwaarder is dan je huidige laptop maar het is geheel aan jou om te beslissen of je dat echt erg vind of daar wel mee kan leven. ;)