Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Synology + Mikrotik VPN routing

Pagina: 1
Acties:
  • 1.686 views

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
Hallo medetweakers,
Ik heb op een MikroTik RB2011UAS (RouterOS 6.5) een PPTP server opgezet. Vanuit een Synology NAS op andere locatie moet er met deze VPN verbonden worden. DIt gaat prima. Echter kan ik vanuit de server op de 'hoofdlocatie' de synology NAS niet bereiken, de MikroTIk kan echter wel naar de client pingen, andersom niet.
Met een tweede user ben ik op de VPN ingelogd met mijn laptop, deze kan ook niet pingen naar de NAS, maar wel naar de MikroTik, server, e.d.

Ik heb alle instellingen driedubbel nagekeken en ik snap nu toch echt niet meer waar het aan kan liggen. Misschien iemand die een tip heeft :)?

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• WoLFjuh
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 14:28
Het zou helpen als je je config (alleen de settings die er toe doen) zou posten.

Het ligt er namelijk vooral aan hoe je de PPTP service wil gebruiken: routed of bridged (BCP). Indien het hebt gekozen voor het laatste dan is het waarschijnlijk dat je in de bridge-group van je 'hoofdlocatie' proxy-arp hebt vergeten aan te zetten. Maar dat is speculeren want ik ken je setup niet ;)

Verder, MikroTik FTW!

[ Voor 0% gewijzigd door WoLFjuh op 29-11-2013 23:01 . Reden: typo: uitzetten -> aanzetten ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Proxy ARP aangezet?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
Proxy ARP staat aan, het meest logische leek mij om dit op de bridge interface aan te zetten in ieder geval :P dus daar staat ie op.

Hier m'n config export: http://rubenkrauth.nl/misc/export.rsc

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• WoLFjuh
Als ik naar je config kijk dan lijkt het er op dat je wat dingen hebt aangezet maar niet de configuratie sluitend hebt gemaakt.

Voor een configuratie met bridging zal je een ppp profiel moeten aanmaken met een paar belangrijke settings:

- De bridge-group waar je pptp verbinding naartoe moet bridgen, voor jou: bridge-local
- Een local address, kies voor het gemak het ip adres van je router in bridge-local: 10.0.0.1
- De address-pool van de dhcp-server die op bridge-local draait, in jouw geval: dhcp_asten01_def

Als je dit profiel hebt aangemaakt dan koppel je dit profiel of als default profile voor pptp of als profile aan je gebruiker (ppp secrets).

In vrijwel alle voorbeelden op google hoe een pptp server op te zetten wordt gebruik gemaakt van een profile, ik snap dan ook even niet hoe je bij deze setup bent gekomen.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:45
ShadowAS1 schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 15:18:
Ik heb op een MikroTik RB2011UAS (RouterOS 6.5) een PPTP server opgezet.
Kijk eventueel naar de OpenVPN versie voor de VPN. Dat werkt meestal een stuk gemakkelijker.

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
Rolfie schreef op zondag 01 december 2013 @ 13:37:
[...]

Kijk eventueel naar de OpenVPN versie voor de VPN. Dat werkt meestal een stuk gemakkelijker.
Ja, dat heb ik gedaan, alleen mikrotik pakt alleen OpenVPN over TCP, en de synology alleen UDP, en ik krijg de synology niet zover om TCP te doen
WoLFjuh schreef op zondag 01 december 2013 @ 12:47:
Als ik naar je config kijk dan lijkt het er op dat je wat dingen hebt aangezet maar niet de configuratie sluitend hebt gemaakt.

Voor een configuratie met bridging zal je een ppp profiel moeten aanmaken met een paar belangrijke settings:

- De bridge-group waar je pptp verbinding naartoe moet bridgen, voor jou: bridge-local
- Een local address, kies voor het gemak het ip adres van je router in bridge-local: 10.0.0.1
- De address-pool van de dhcp-server die op bridge-local draait, in jouw geval: dhcp_asten01_def

Als je dit profiel hebt aangemaakt dan koppel je dit profiel of als default profile voor pptp of als profile aan je gebruiker (ppp secrets).

In vrijwel alle voorbeelden op google hoe een pptp server op te zetten wordt gebruik gemaakt van een profile, ik snap dan ook even niet hoe je bij deze setup bent gekomen.
Als je t zo zegt snap ik zelf ook niet helemaal hoe ik dat klaargespeeld heb gekregen, ik ga 't eens n poging geven! :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik kan niet helemaal opmaken wat je wilt precies wilt 'bereiken' maar PPTP is niet geschikt om LAN2LAN te doen (zoals de betekening van PP afkorting al aangeeft).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
Ik heb ook nooit gezegd dat ik LAN2LAN wil doen
Edit:
Oke ik heb nu dus de wijzigingen doorgevoerd die voortgesteld werden.

Nieuw profile, bridge group, local address en remote addres ingesteld. Maar pingen van en naar de nas lukt nog steeds niet (router -> nas werkt dan weer wel, andersom niet) en met mn laptop wel.

[ Voor 74% gewijzigd door ShadowAS1 op 01-12-2013 19:21 ]

Verwijderd

krijgt de NAS een default gateway van de Mikrotik, of houdt hij zijn lokale gateway?

En als jij vanaf de ":remote site" (waar de NAS staat), met een laptop inbelt op de Mikrotik, kan jij dan wel pingen vanuit de laptop?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2013 19:46 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:45
ShadowAS1 schreef op zondag 01 december 2013 @ 18:09:
Ja, dat heb ik gedaan, alleen mikrotik pakt alleen OpenVPN over TCP, en de synology alleen UDP, en ik krijg de synology niet zover om TCP te doen
Commandline gebruiken op je NAS.

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 01 december 2013 @ 19:45:
krijgt de NAS een default gateway van de Mikrotik, of houdt hij zijn lokale gateway?

En als jij vanaf de ":remote site" (waar de NAS staat), met een laptop inbelt op de Mikrotik, kan jij dan wel pingen vanuit de laptop?
NAS houdt z'n eigen gateway, en vanaf de syno ping ik ook met de commandline
Edit: Syno kan nu wel de MikroTik Pingen

[ Voor 4% gewijzigd door ShadowAS1 op 01-12-2013 20:19 ]

• WoLFjuh
DukeBox schreef op zondag 01 december 2013 @ 18:15:
Ik kan niet helemaal opmaken wat je wilt precies wilt 'bereiken' maar PPTP is niet geschikt om LAN2LAN te doen (zoals de betekening van PP afkorting al aangeeft).
Niet helemaal waar. In beginsel is PPTP niet geschikt voor bridgende verbindingen, maar met http://tools.ietf.org/html/rfc2878 wel. Mikrotik supprt BCP. Zelfs als de client geen idee heeft van BCP kan de mikrotik router wel de remote client onderdeel maken van een bridged netwerk.
ShadowAS1 schreef op zondag 01 december 2013 @ 20:06:
NAS houdt z'n eigen gateway, en vanaf de syno ping ik ook met de commandline
Edit: Syno kan nu wel de MikroTik Pingen
Tijd voor een nieuwe dump van je config.

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
Nu weet ik dat dit een dubbele reactie is, maar na n aantal dagen wil ik 'm toch even n bumpje geven D:

• WoLFjuh
De config ziet er niet onlogisch uit.

Kan het firewalling zijn? Probeer eens voor je laatste drop regel een log regel te zetten en kijk of er wordt gelogt als je probeert te pingen?

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
Komt niks naar voren in de logs helaas.
Ping naar 10.0.0.5 returned niks (werkt wel vanaf laptop) en 10.0.0.1 antwoordt gewoon.
Kan overigens ook niet vanuit de server met de web interface van de syno connecten.

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
Schop (a)

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:35
Ben je hier nog uitgekomen?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Daarvoor had je toch ook gewoon contact op kunnen nemen met de topicstarter? Hij heeft DM's aanstaan :)

Een topic van een jaar oud omhoog schoppen is niet de bedoeling :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.