Game/Film PC tot 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• JohanRo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-11-2021
Hallo allemaal,
Ik ben van plan een nieuwe desktop aan te schaffen. Het is inmiddels 6 a 7 jaar geleden dat ik een laptop kocht. Inmiddels ben ik student af en wil ik graag investeren in een systeem waarmee ik voorlopig vooruit kan. Ik wil jullie graag om advies vragen. Wat ik met name lastig vind is de te investeren verhouding CPU/GPU. Waar ligt voor mijn situatie de balans? Kan de videokaart die ik nu kies wat ik wil? Heb ik een extra koeler nodig? Ik heb mijn wensenlijst gebaseerd op de BBG, andere topics en reacties op dit forum.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Nieuwste games (bv GTA) kunnen spelen. Het hoeft niet op de allerhoogste settings, maar ik wil me absoluut niet druk maken of mn systeem een spel kan draaien.
- Op de werkkamer moet dit systeem komen te staan, met een nieuwe monitor en een oude VGA monitor. Ik vind het prettig om mn mail of agenda op dit oude scherm te hebben staan. Gamen doe ik dan op het nieuwe scherm.
- HD Films kijken op een derde scherm (monitor of tv, ben ik nog niet uit) in de woonkamer. (Kabel door de muur, hemelsbreed nog geen meter afstand). Dit scherm ga ik nog niet aanschaffen, maar het moet wel in het systeem passen. Ik ga het game scherm en het film scherm vrijwel niet tegelijk gebruiken. Maar ik heb geen zin om te kabels te wisselen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €1000 (Incl. het game scherm)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een oud scherm (samsung syncmaster 171N, VGA)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik wil het graag laten assembleren, mocht je nog tips hebben waar je denkt dat dit het beste kan, graag. Ik denk nu zelf aan azerty of alternate. Verder wil ik graag een SSD schijf. Daarnaast ga ik niet overklokken. Ik heb geprobeerd daar al rekening mee te houden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Eigenlijk niet. Het moet soepel draaien, zowel bij games als bij films.

Mijn huidige componentenlijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 168,90€ 168,90
1MSI B85-G43 Gaming€ 90,30€ 90,30
1Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost€ 168,39€ 168,39
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 50,90€ 50,90
1Corsair Carbide 200R Closed€ 51,80€ 51,80
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 175,-€ 175,-
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,-€ 37,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,90€ 62,90
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,20€ 16,20
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 143,05€ 143,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.019,44

Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen uitleggen, ik ben helaas geen expert. Alvast bedankt voor jullie input en reacties.

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-04 09:05

BombaAriba

Ondertitel

Je geeft erg veel waarde in je stuk aan games maar je hebt in verhouding tot het geld dat je uitgeeft nou niet echt een goede GPU te pakken. Je zou beter voor een R9 280X kunnen gaan:
pricewatch: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X

Die heeft 3GB GDDR5 en is op wat andere vlakken ook nog wat beter. Dit verschil zou je kunnen bekostigen door voor een wat goedkopere CPU/Moederbord/Kast/SSD te gaan.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

• JohanRo
Goed punt inderdaad. Ik neem je advies graag over. Meerprijs is dan 80euro.

Wat denk je hiervan?

Ander moederbord (20 euro goedkoper)
pricewatch: Asus B85M-E

Andere kast: (20 euro goedkoper)
pricewatch: Cooler Master N300 (Closed)

Wat betreft SSD, het alternatief 120 gb leek mij wat klein. Vandaar dat ik voor de 250gb versie was gegaan. Of is dat abnormaal groot?

Bij CPU heb ik eerst gekeken naar pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed
maar het prijsverschil met deze vond ik erg klein.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Je zou ook voor een AMD FX-8320 kunnen gaan, deze is iets van 40 euro goedkoper dan een i5, en kan samen met een vrij goedkoop mobo nog leuk overgeclockt worden. pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3 + pricewatch: AMD FX-8320 Black Edition heb je dan. Voor het mooie heb je dan nog wel een koelertje nodig. De Gelid Tranquillo is dan wel redelijk en niet al te duur, of de Coolermaster Hyper 212.

Kast kan idd wat goedkoper. Scherm kan ook goedkoper: pricewatch: BenQ GW2450HM Zwart of de pricewatch: BenQ GW2260HM Zwart Zijn allebei AMVA schermen, De kijkhoeken en kleuren zijn wat minder dan die van een IPS, maar het contrast is 4x zo hoog, wat dus voor erg mooi beeld zorgt. pricewatch: LG 24EA53VQ-P Zwart is een leuk IPS monitortje.

pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB is een wat goedkopere SSD, die op papier mindere prestaties heeft, maar wat betrouwbaarder is door de caps die ie heeft.

People as things, that’s where it starts.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:47

Esumontere

Floep, banaan.

Och, dat ligt eraan wat je ermee wil doen. Een 120GB SSD is ruim voldoende voor Windows + extra programma's (office bijvoorbeeld). Als je er veel games op wil zetten (wat eigenlijk weinig toegevoegde waarde heeft, behalve misschien wat kortere laadtijden) dan is 240GB wel fijn.

Let er trouwens wel op dat de 280X vaak geen VGA-aansluiting meer heeft!

[ Voor 12% gewijzigd door Esumontere op 29-11-2013 16:34 ]

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-04 23:07
Soms is het goed om de 'sweetspot' niet te verlaten en gewoon je budget uit te breiden. Een paar tientjes besparen hier en daar is niet erg, maar als je dat beetje besparen laat dan kan je er in de toekomst nog wel profijt van hebben.
Maar dat is mijn mening. Verder is zoals hierboven gezegt een 120GB zeker wel voldoende, mits je er weinig/ geen games op zet.

Verder ziet je systeem er gewoon goed uit. Maar besparen zou ik op, je moederbord (is voor een B85 chipset nog al aan de prijs, kan dus inderdaad wel 20 euro goedkoper) ik heb gekozen voor het zelfde moederbord als je nu hebt gekozen maar dan zonder die gaming look, scheelt 10 euro.
-cpu koeler: het is maar een paar euro, maar deze is makkelijk te bevestigen, stil en koel. Gebruik de bijgeleverde fan-adapter en hij draait op een constante (lage) rpm. Je hoeft je hierbij geen zorgen te maken dat je cpu te warm wordt ofzo. pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
-dvd speler: afhankelijk bij welke winkel je besteld maar deze is misschien nog wat goedkoper pricewatch: Samsung SH-224DB Zwart

Videokaart zou je idd beter een 280x kunnen nemen voor de toekomst. MSI is idle het stilst (bron/ervaring) dus lijkt me een goede keus. (kaarten zijn volgens mij over het algemeen nog niet goed leverbaar, dus heb ik de msi er bij gewoon tussen gezet)

Een muismat is ook wel handig. Duur is ie nou ook weer niet, maar hij werkt wel lekker. (ervaring met deze muismat)

Dan kom je ongeveer op het systeem hieronder (zonder muismat).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 168,90€ 168,90
1MSI B85-G43€ 72,-€ 72,-
1MSI R9 280X GAMING 3G€ 262,50€ 262,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 50,90€ 50,90
1Corsair Carbide 200R Closed€ 51,69€ 51,69
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 175,-€ 175,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,58€ 62,58
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,62€ 13,62
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 80,05€ 80,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.014,84

Bij Azerty bestellen kost 1.071,17 EUR. dan waarschijnlijk nog assemblage er bij van waarschijnlijk 50 euro (denk dit bedrag) dan wordt het 1121,17 EUR.

Dus wel wat over je budget, maar besparen is met deze componenten denk ik liever niet gewenst. Het kan wel, maar als je dan eindelijk de 1000 euro heb behaald met de zelfde soort componenten dan zit je wel aan de rand. Iets veranderen of weghalen is natuurlijk iets ander.

Off topic: Als je eventueel goedkoper uit wilt zijn, dan wil ik ben het systeem voor je bouwen. Voor de hele pc 1070 euro inc. bouwen? Het is maar een voorstel. :*) DM sturen als je intresse hebt. Ervaring heb ik genoeg

Edit:
Esumontere schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 16:33:
Let er trouwens wel op dat de 280X vaak geen VGA-aansluiting meer heeft!
Welke hedendaagse redelijke videokaart heeft dat wel dan? Volgens mij is het ook mogelijk om een beeldscherm op je videokaart en op je moederbord aan te sluiten, maar een adaptertje krijg je soms ook wel bij je videokaart en veel mensen hebben er vast ook wel een thuis toch?

[ Voor 3% gewijzigd door blauwe eend op 29-11-2013 17:04 ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Je kan de meeste CPU-koelers, zoals oa de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2, ook regelen via de BIOS op basis van CPU temperatuur. Lijkt mij nog beter dan een constante RPM. ;)

• JohanRo
Mooi systeem blauwe eend. Heb ik eigenlijk geen wijzigingen in. Ga dan idd toch voor 120gb SSD.

Wat betreft videokaart vraag ik me af wat dan precies het verschil is tussen:

en
pricewatch: MSI R9 280X GAMING 3G

Je gaf aan dat die laatste stiller is. Prijsverschil is 10 euro. Is dat de moeite waard?

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-04 23:07
JohanRo schreef op zondag 01 december 2013 @ 12:25:
Mooi systeem blauwe eend. Heb ik eigenlijk geen wijzigingen in. Ga dan idd toch voor 120gb SSD.

Wat betreft videokaart vraag ik me af wat dan precies het verschil is tussen:

en
pricewatch: MSI R9 280X GAMING 3G

Je gaf aan dat die laatste stiller is. Prijsverschil is 10 euro. Is dat de moeite waard?
Ik weet niet precies hoe de Sapphire kaart het in die test zou doen. Maar wel kun je zien dat de MSI kaart idle erg stil is maar load juist wat luidruchtiger (dan de asus). Maar dat laatste kun je natuurlijk aanpassen door de temp wat te laten stijgen/ander fan profiel. Maar als je gamed heb je natuurlijk ook geluid van je game dus is het minder storend.
Als je de pc ook voor normaal werk gaat gebruiken en je wil graag zo een stil mogelijke pc, dan kun je misschien beter voor de MSI gaan.
Hoeft hij niet super stil maar wel stil te zijn dan is de Sapphire waarschijnlijk ook een goeie kaart. Maar hier kan ik minder op in gaan omdat deze niet in die review staat.

Ik denk dat het over het algemeen niet heel erg veel zal uitmaken. ;)

• JohanRo
Super, ik ga eens kijken! Bedankt voor jullie reacties

• JohanRo
Hoi!
Ik heb inmiddels mn systeem al een paar weken besteld, maar de R9 280x zijn nogal slecht leverbaar. Mijn leverdatum is daardoor al een aantal keer uitgesteld.

Als alternatief zie ik bij Azerty:
http://azerty.nl/0-5829-6...-4gd5-grafische-kaar.html
pricewatch: XFX R9 290 4GB

Deze is weliswaar wat duurder, maar inmiddels ben ik ongeduldig aan het worden en zou dat dus een optie zijn. Overigens wil ik wel bij Azerty blijven, aangezien zij assembleren.

Mijn vraag is met name; past dit in mn huidige systeem? Of zou dat betekenen dat ik ook voor een andere voeding en/of koeling zou moeten kiezen?

Ik ben bang dat ik nu in een opwelling die 290 kies, maar dat ik daardoor de systeem balans verpest.

Ik hoor het graag hoe jullie dat zien. Alvast bedankt!

• Robbedem
Een videokaart is gemakkelijk te installeren. Die hoef je dus niet persé in dezelfde winkel te kopen als de rest. Bovendien heb je een CPU met ingebouwde iGPU zodat je basiszaken zoals internetten, films kijken, office, ... kan doen zonder videokaart.

• JohanRo
Dat zou ook nog een optie zijn. Maar wil je daar ook mee zeggen dat de 290 eigenlijk niet verstandig is?

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:47

Esumontere

Floep, banaan.

Nee, hij wil daarmee zeggen dat je je PC best bij Azerty kunt laten assembleren, maar dat je een GPU er best zelf bij kan prikken. Je hoeft dus je GPU niet tegelijk te kopen met de rest van je pc. Omdat je processor een ingebouwde GPU heeft heb je je losse grafische kaart namelijk niet direct nodig.

• Robbedem
Idd. Over een week, maximaal twee weken, zullen de R9 280X kaarten terug beschikbaar zijn en zullen er ook R9 290 kaarten met aftermarket koelers zijn.
Als je echt niet kan wachten, kan je een GTX 770 (wel maar 2GB aan geheugen, 4GB versie is enkel interessant voor SLI) of een GTX 780 nemen.

• JohanRo
Thanks!
Dat was mij ook wel duidelijk. Zelf de GPU er in zetten wilde ik in eerste instantie niet doen, met name ook omdat Azerty ook garantie geeft op de assemblage. De GPU kost ook aardig wat en zonder ervaring ga ik daar zelf niet aanzitten.

Ik wacht het nog even af, wellicht dat ik m toch al laat assembleren en de GPU afwacht.

[ Voor 25% gewijzigd door JohanRo op 18-12-2013 10:08 ]

Pagina: 1