Home cinema systeem advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Cavemania
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
Ik zit met een "probleem"'... Sinds deze week een mooie Smart TV (UE40F6400) van Samsung in de kamer staan. Deze heeft onze Panasonic Plasma tv vervangen. De Samsung tv is weer een vooruitgang in wat we hadden op het geluid na. Ik vind het geluid erg vlak zeg maar. Nu wilde ik het geluid via de stereoset laten gaan die ik nog heb van toen ik 16 was, inmiddels 38. Ik kwam er achter dat er op de tv geen audio uit zit met tulp stekkers. Helaas.

Onze stereo set bestaat uit losse componenten. Het betreft een versterker, tuner, equalizer, cd-speler en dubbel cassettedeck. Hij zijn allemaal componenten van Technics.

Versterker: Technics SU-VX620
Cassettedeck: Technics RS-TR333
Equalizer: Technics SH-GE90
Cd-speler: Technics SL-PG540A
Tuner: Technics ST-GT630

Aan de set hangen 2 speakers van Bose, het 6.2 Direct Reflecting speaker system.

Nu wil ik graag op een of andere manier dit spul aan elkaar hangen zonder al te veel kosten. Zou het een mogelijkheid zijn om de Technics versterker te vervangen door een AV-receiver en een losse Blu-ray speler en de overige apparatuur op de AV-receiver te pluggen. Zoals jullie kunnen lezen heb ik me de afgelopen 15 jaar niet verdiept in de audio techniek etc.

Een andere mogelijkheid is om een losse Home cinema set te kopen ik zit aan iets als dit te denken.

Budget max 500 euro. (is ook wel van belang)

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

CeesKees

I rest my Kees

Cavemania schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 14:15:

Nu wil ik graag op een of andere manier dit spul aan elkaar hangen zonder al te veel kosten. Zou het een mogelijkheid zijn om de Technics versterker te vervangen door een AV-receiver en een losse Blu-ray speler en de overige apparatuur op de AV-receiver te pluggen. Zoals jullie kunnen lezen heb ik me de afgelopen 15 jaar niet verdiept in de audio techniek etc.
Maar natuurlijk kan dit.

Je koopt idd een AV receiver, (evt) een Blu-ray speler, gooi je versterker, je equalizer en je tuner bij het grofvuil (zit allemaal al in je receiver) en klaar.

Iedere willekeurige luidspreker is hierop aan te sluiten.
Cavemania schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 14:15:
Een andere mogelijkheid is om een losse Home cinema set te kopen ik zit aan iets als dit te denken.
Begin hier niet aan. Alles in een betekent vaak alles in een keer weggooien wanneer het stuk is.

Voordeel van een losse receiver (en randapparatuur) is de vervang-/upgradebaar-/uitbreidbaarheid van je apparatuur.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Cavemania
Tja en dat is iets wat ik natuurlijk zonde vind om de versterker, tuner en equalizer bij het grofvuil te doen.... lol Zo'n homecinema set is natuurlijk wel aardig maar dat zie ik inderdaad ook niet echt zitten.

Komt er dus op neer gewoon nieuwe AV receiver en Blu-ray en de overige spullen naar een van de kinderen.

Wat adviseren jullie voor een AV reicever en Blu-ray samen voor ongeveer €500

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Kan je niet gewoon de 3.5mm jackplug headphone uitgang gebruiken om dan met een 3.5mm jackplug > tulp kabel te verbinden naar een ingang (aux) op je versterker?...

• CeesKees
  • Nu online

CeesKees

I rest my Kees

Cavemania schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 14:27:
Tja en dat is iets wat ik natuurlijk zonde vind om de versterker, tuner en equalizer bij het grofvuil te doen....
Je hebt nog steeds je eerste auto/fiets/spelcomputer/vriendin/TV?

Het is niet zonde, het is vooruitgang.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Je kan kijken of je idd de 3.5mm uitgang kan gebruiken, maar een receiver (liefst met netwerk mogelijkheden voor spotify, internet radio etc.) biedt toch wel extra gebruiksgemak. Bijvoorbeeld: pricewatch: Onkyo TX-NR414 en pricewatch: Onkyo BD-SP309 is een leuke combo met veel mogelijkheden waarbij je netjes binnen budget blijft. Je versterker, equalizer, cd-speler en tuner heb je dan niet meer nodig. Mocht je geen Bluray/DVD willen gebruiken, kan je natuurlijk je huidige CD speler aan de receiver aansluiten, hoewel dit dan analoog gaat.

Met deze receiver zou je in een later stadium ook nog satteliet speakers kunnen aansluiten om zo een 4.0 of 5.0 systeem te maken, evt met subwoofer (4.1, 5.1).

[ Voor 10% gewijzigd door noes op 29-11-2013 15:02 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• E2TK
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:41
Je hebt op je nieuwe TV ook een SCART aansluiting?
Kennis heeft de F8000, de SCART wordt gebruikt om geluid uit te sturen naar de 2x tulp-in van de versterker. Ik verbaasde mij erover dat dit werkte, had deze oplossing zelf niet kunnen bedenken omdat ik er van uit ging dat de SCART geen uitgang was.

• CeesKees
  • Nu online

CeesKees

I rest my Kees

Ga lekker lopen klooien met SCART en tulp kabeltjes als het ook gelijk goed kan.

Je hebt een prachtige TV, helemaal van deze tijd. Volgende stap is je geluidsinstallatie.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:48

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb er maar beperkt kennis van, maar in mijn zoektocht voor ongeveer hetzelfde budget ben ik uitgekomen op:
De onkyo TX-NR414 die hierboven ook al genoemd werd. Is absoluut een prima ding met meer dan genoeg opties en vermogen voor wat ik doe en wat de meesten zullen doen.

Met de Jamo 426 serie:
pricewatch: Jamo S 426 HCS3 5.0 (Bruin)
De speakers hebben wat mij betreft geen subwoofer nodig. Voor muziek niet in ieder geval, het echt bombastische in een film kunnen ze niet voelbaar weergeven.

De speakers staan momenteel prijzig in de pricewatch, via Ibood worden ze regelmatig voor onder de 200 aangeboden. En 2e hands vaak ook voor nette prijzen. Mijne als nieuw overgenomen van een tweaker voor 125 euro bijvoorbeeld.

Blu-ray spelers zijn er legio en volgens mij zijn de meesten prima. Een simpel Samsung spelertje kan alles al wat je wilt, inclusief vaak media afspelen vanaf een NAS / USB etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 29-11-2013 15:50 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:05

FeaR

In GoT we trust

CeesKees schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 15:32:
Ga lekker lopen klooien met SCART en tulp kabeltjes als het ook gelijk goed kan.
Waarom iets vervangen als het niet nodig is? Als Te geen behoefte heeft aan Spotify, netwerk en surround dan zou een losse Blu-rayspeler en wat verloopjes ook mijn keuze zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@CeesKees: Je hebt natuurlijk goed en je hebt goed ;)

Ik durf zonder de set ooit gehoord te hebben te zeggen dat die Samsung set niet kan tippen aan wat TS nu heeft staan. Maar dat werd eerder ook al aangegeven.

De huidige Bose speakers zou je kunnen hergebruiken. maar dan nog heb je voor een fatsoenlijke home cinema minstens nog 3 speakers extra nodig; een center en fronts en/of rears (afhankelijk van of en zo ja waar je de huidige Bose speakers wilt hergebruiken). En daarnaarst uiteraard een goede receiver en blurayspeler.
Alleen die receiver en BR kosten je je buidget van 500 euro al. De vraag is of je er nog een zelfde bedrag of meer aan speakers toe wilt voegen. Zo niet, laat dan de alles in 1 setjes staan, en gebruik een goedkope oplossing in de vorm van een SCART blokje (goedkoop) of een DAC (duurder).

Ben je bereid ipv 500 euro, 1500 euro te investeren dan kunnen we je absoluut adviseren om een goede nieuwe set te kopen. Maar dan zul je wel eerst moeten gaan luisteren, bij voorkeur met je eigen muziek.. Want smaak qua geluid is persoonlijk, dat kunnen wij niet voor je bepalen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Ik zou gewoon uitgaan van de huidige speakers blijven gebruiken: het lijken me goede speakers en als ze in je interieur passen lijkt vervangen me onnodig.
The Eagle schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 15:52:
[...]
De huidige Bose speakers zou je kunnen hergebruiken. maar dan nog heb je voor een fatsoenlijke home cinema minstens nog 3 speakers extra nodig; een center en fronts en/of rears (afhankelijk van of en zo ja waar je de huidige Bose speakers wilt hergebruiken).
Die extra speakers is compleet afhankelijk van de wensen van TS: als hij voornamelijk TV kijkt en muziek luistert, is het weggegooid geld. Bij films en games is het wel een aanrader, maar dat kan makkelijk in een later stadium.

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 09:01

Scighera

swim-bike-run

Weggooien is idd zonde, hier staan 2x SH-GE90 _/-\o_ , 1x SL-PS7 _/-\o_ , 1x RS-AZ7 _/-\o_ aangesloten op een moderne Onkyo 7.2 receiver. Die CD-speler en cassette waren de laatste highend modellen van Technics (trillingsvrije bodemplaten oa)

Maar goed, wat aan te raden? Ga kijken bij correct.nl (koopjeskelder) voor iig een receiver, heb mijn Onkyo TX-NR609 daar gekocht voor 200e (nieuw, showroommodel) incl verzenden. voor speakers: marktplaats, koop een paar grote zuilen als front speakers, 1 center en 2x kleinere bookshelfs als surround en je hebt geen sub nodig (heb hier zelf een tijdlang 2x Reference71MKII als front gehad, nu 2x Delta60. mis een sub echt niet (receiver sluist laag keurig door naar de dubbele woofers in de Delta's)

die DSP's gebruik ik nog steeds, aangezien er geen tape monitor opzit is er een aangesloten voor de cd speler + jackpluck, en 1 voor de PC. vanuit de Onkyo kan ik de lage frequenties 6dB extra geven, maar niet toereikend genoeg als ik het vergelijk met mijn oude Technics DTS receiver.

Oh ja, mijn oude technics DTS receiver staat samen met nog 2 Reference 71MKII en 2x DENON DNS1000 cd spelers in de slaapkamer, 15jr oud, komt nog steeds een berg geluid uit (ja, de Onkyo is duidelijk zuiverder/helderder in geluid)

[ Voor 10% gewijzigd door Scighera op 29-11-2013 18:58 ]

www.triathlete.nl

• Cavemania
CeesKees schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 14:51:
[...]

Je hebt nog steeds je eerste auto/fiets/spelcomputer/vriendin/TV?

Het is niet zonde, het is vooruitgang.
Tja ik weet dat het vooruitgang is maar goede dingen weggooien is gewoon zonde is mijn mening. In deze maatschappij wordt al veel te veel weggooit....
E2TK schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 15:16:
Je hebt op je nieuwe TV ook een SCART aansluiting?
Kennis heeft de F8000, de SCART wordt gebruikt om geluid uit te sturen naar de 2x tulp-in van de versterker. Ik verbaasde mij erover dat dit werkte, had deze oplossing zelf niet kunnen bedenken omdat ik er van uit ging dat de SCART geen uitgang was.
Klopt zit een scart op maar die wordt gebruikt voor de dvd speler. Tja, hopeloos ouderwets maar waarom dingen vervangen die nog goed zijn he ;)

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik ga denk ik toch voor een nieuwe AV receiver en Blu-ray speler. Huidige speakers hang ik aan de set. Kunnen denk het best dienen als front speakers? Heb namelijk nog een hopeloos verouderde home cinema set waarvan ik nog wel wat speakers kan hergebruiken. Die kunnen dan dienen als center en back. Subwoofer laat ik voor wat het is. De Bose speakers zijn wat betreft de lage tonen een stuk beter dan de woofer van de set...

Ik ga me eens orienteren op een mooie AV receiver :)

Technics set naar m'n dochter en de home cinema -3 speakers naar m'n zoon :) zijn die ook weer blij

[ Voor 3% gewijzigd door Cavemania op 01-12-2013 16:31 ]

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:54
Groot gelijk om te kijken of je nog wat kunt hergebruiken. Die oude versterker presteert waarschijnlijk een stuk beter dan een instap surround versterker (bonkyo met 5x30w). De marketing mensen zijn in ieder geval blij met je instelling CeesKees. Vind dat we behoorlijk gebrainwasht zijn door die mensen, Jaa we hebben altijd iets nieuws nodig want dat is per definitie beter... (achja, andere discussie)

Je zou zelfs voor een paar tientjes een Dac kunnen kopen waardoor je de oude set nog in zijn geheel kan gebruiken. Moet wel zeggen dat je dan geen afstandsbediening hebt, dus minder gebruikersgemak. Dus er zit wel wat in om de versterker te vervangen als je de functies denkt te gebruiken.

Wel even opletten of de luidspreker randen van die bose speakers niet rot zijn. Waarschijnlijk zou je de Foam rand moeten vervangen. Als je een voldoende voor handvaardigheid had kan je dat zelf doen voor maximaal 15 euro. Anders moet je het door iemand laten doen maar dan betaal je meer. Je kan dit controleren door de front doeken eraf te trekken en hier een foto te posten. Maar je moet 100% zeker die randen vervangen, na 15 jaar zijn deze gegarandeerd uitgedroogd. Koop daarom altijd speakers met rubberen randen die kunnen met gemak >30 jaar mee.

Zijn een hoop AV receivers te koop, mijn eigen voorkeur is voor Denon, Marantz, NAD, cambride, enz
Als je de oude speakers niet wilt laten repareren en je hebt een ''krap'' budget kan je kijken naar nieuwe speakers van Boston Accoustics, Jamo deze presteren voor 100 euro per stuk erg goed.

[ Voor 30% gewijzigd door Roderiktweaker op 01-12-2013 17:22 ]

• Cavemania
De Bose speakers zijn nog prima. Gelukkig :)

De foamrand troubels ken ik wel. Maar die 15 euro is mij nieuw. Wat meer info is gewenst :)

Ik ga rustig op zoek naar een goede AV receiver en zal reviews etc gaan lezen :)

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:54
http://www.audiofriends.nl/speakerfoam/page4.html

15 euro is allicht wat optimistisch alleen veel meer is het niet. Persoonlijk zou ik alleen maar bij dit adres kopen gezien de goede pasvorm en de perfecte service van fred.

Als je ze langer wilt gaan gebruiken zou je ze moeten vervangen, Als je goed oplet of het niet vervormd kan je er nog wel een tijdje mee door spelen.

Als je aangeeft hoeveel je ongeveer wilt uitgeven aan een nieuwe versterker kunnen we wat adviseren. Kijk je veel film of luister je enkel muziek, dan is een surround versterker minder zinvol.

[ Voor 20% gewijzigd door Roderiktweaker op 01-12-2013 17:40 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:05

FeaR

In GoT we trust

Cavemania schreef op zondag 01 december 2013 @ 16:30:
Klopt zit een scart op maar die wordt gebruikt voor de dvd speler. Tja, hopeloos ouderwets maar waarom dingen vervangen die nog goed zijn he ;)
SCART vervalt als je een Blu-rayspeler haalt, die sluit je - mag ik hopen - toch met HDMI dan wel Component aan. Dan zou je de SCART weer vrij hebben om als Audio Out te gebruiken. Nu moet je wel aan een receiver als je surround wilt, maar als dat niet een eis was had ik toch echt alleen een Blu-rayspeler gehaald. Dat het oud is hoeft inderdaad geen reden zijn om te vervangen, mits het nog voldoet natuurlijk.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Cavemania
Surround is echt geen must maar wel leuk om te hebbeb. Krijg een kerstbonus van 500 euro dus dat is mijn budget. Een 3d Blu-ray kost ongeveer 100 euro dus voor de AV receiver dus rond de 350 á 400 eur zeg maar.

En idd de Blu-ray wordt met HDMI of Component aangesloten :-)

• Cavemania
Roderiktweaker schreef op zondag 01 december 2013 @ 17:34:
http://www.audiofriends.nl/speakerfoam/page4.html

15 euro is allicht wat optimistisch alleen veel meer is het niet. Persoonlijk zou ik alleen maar bij dit adres kopen gezien de goede pasvorm en de perfecte service van fred.
Bedankt voor de tip, inmiddels 2 ringen binnen voor een set 301 speakers van Bose voor 34 euro. Maar dat zijn ze zeker nog waard.

Wat betreft de receiver, zou leuk zijn als die wat kan met Spotify verder weinig eisen de ondersteuning voor netwerkbronnen etc. is wel voor elkaar met dit soort appartuur.

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Cavemania schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 12:55:
Wat betreft de receiver, zou leuk zijn als die wat kan met Spotify verder weinig eisen de ondersteuning voor netwerkbronnen etc. is wel voor elkaar met dit soort appartuur.
Zie mijn eerdere post, Onkyo kan ik je aanraden, bijvoorbeeld:
pricewatch: Onkyo TX-NR414 en pricewatch: Onkyo BD-SP309

Nadeel van de huidige Onkyo implementatie van sportify is dat er geen shuffle en repeat functies in zitten. Hopelijk komt dit nog bij een volgende firmware update, ik vind het een gemis.

• Cavemania
De Onkyo heb ik op mijn lijstje staan maar was benieuwd of er nog meerdere zijn die goed zijn en ook binnen mijn budget vallen.

• jaikzelf
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
noes schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 17:20:
[...]

Zie mijn eerdere post, Onkyo kan ik je aanraden, bijvoorbeeld:
pricewatch: Onkyo TX-NR414 en pricewatch: Onkyo BD-SP309

Nadeel van de huidige Onkyo implementatie van sportify is dat er geen shuffle en repeat functies in zitten. Hopelijk komt dit nog bij een volgende firmware update, ik vind het een gemis.
Dat hebben wij hier ook staan, inmiddels zijn wel de Bose 201 vervangen voor een set JBL Northridge E serie, inclusief subwoofer.
Wel 2e hands maar wat een kwaliteits verschil.
Gewoon muziek op pure audio en met films 5.1
Ik heb dat maar gewoon op mijn gehoor afgesteld en de sub doet mee en staat naast de bank en hij is niet te localiseren.
Maar de E 80 als zuilen is wel een genot om naar te luisteren.
Ik wou in eerste instantie de Bose 201 verkopen, die zijn ruim 1 jaar oud, toen begon een maat van ons te lachen.
We maken toch in mei een serre aan jullie huis, dan kan je ze daar toch ook in hangen?
Pagina: 1