Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptheborg
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 11:44
Wil nieuwe WD Red's aanschaffen, nu niet de 3TB's maar de 4TB's.
Ik lees echter op verschillende fora dat bij deze 4TB schijven de LCC (Load Cycle Count) veel sneller oploopt dan bij de 3TB. En dat zou de levensduur aanzienlijk verkorten.
Het lijkt erop dat het probleem dat zich bij WD Green's in een NAS voordoet, zich nu ook bij de Red 4TB voordoet. En dat is natuurlijk gek aangezien de Redlijn opgezet is, speciaal voor een NAS.

Kan iemand dit bevestigen? (of is het een hoax)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was laatst ook iemand in de DIY RAID NAS of ZFS thread die dit had. Lijkt nieuwere firmware te zijn. Headparking is geen probleem maar een waardevolle feature. Echter, wil je bij 24/7 gebruik de timer wel wat omhoog schroeven. Ik weet namelijk niet waarom WD de timer zo agressief zet onder de 10 seconden. Hij zou prima op 60 of 120 seconden kunnen staan. Dan heb je ook de voordelen van headparking, zonder dat je binnen no-time aan honderdduizend cycles zit. De specs geven tussen de 300.000 en 600.000 cycles aan waarop de schijf is gecertificeerd. Dus als je veilig wilt zijn blijf je onder de 100.000 voor 3 jaar levensduur. Oftewel 30.000 cycles per jaar is zeer acceptabel.

Ik speculeerde ook dat men het stickertje van de Green en Red wellicht door elkaar heeft gehaald voor een badge in de fabriek ofzo. Maar het is ook aannemelijk dat de nieuwere Reds gewoon andere/nieuwere firmware hebben waarbij ook headparking wordt geactiveerd. Vraag het WD zou ik zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptheborg
Ja heb ook een support ticket ingeschoten maar ik dacht misschien zijn er hier al mensen die dit zelf hebben vastgesteld.
Ik neig naar de duurdere WD SE serie, vind de eenmalig hogere aanschaf niet zo'n probleem. Wel het feit dat hij bijna 2x zoveel stroom verbruikt, dat vind ik eigenlijk zonde want snelheid in m'n NAS heb ik niet zozeer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is dan het probleem? Headparking? Dan stel je het toch in op 300 seconden bijvoorbeeld? Of je gebruikt APM instelling 254 iedere boot. Beide manieren werken prima. Een andere schijf kopen alleen vanwege headparking lijkt mij onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptheborg
Probleem dat ik ermee heb is dat het uitvoeren van wdidle3.exe de garantie doet vervallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar staat dat? Bovendien, hoe moeten ze dat controleren? Evengoed zet je de instelling weer terug op zijn oude waarde. Bovendien denk ik niet dat een instelling reden is om de garantie te laten vervallen. Lijkt me niet dat dat rechtsgeldig is in Nederland of zelfs de EU. Stel je voor dat mijn tv instel om rtl4 op 4 te krijgen, en ik dan geen garantie meer zou krijgen. Dit soort dingen valt binnen het normaal en 'deskundig' gebruik van het product. Alleen ondeskundig gebruik wat het defect zou veroorzaken zou je - volgens mij - garantie door kunnen verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:43
ptheborg schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 14:55:
Probleem dat ik ermee heb is dat het uitvoeren van wdidle3.exe de garantie doet vervallen...
Ik had je ook al een DM gestuurd, maar even hier mijn inzichten hierover:

Voornamelijk op het QNAP forum is er veel informatie te vinden over dit "probleem".

In het kort komt het hier op neer:
  • Er worden bij de WD Red 4tb schijven zowel meldingen gedaan van het feit dat LCC disabled staat of op 8secs
  • Een gebruiker heeft navraag gedaan bij WD, en WD geeft aan: "het is maar een getal, moet je je geen zorgen over maken"
  • Wanneer we kijken naar de WD Red 3tb staat het daar bij alle schijven uit (geen 8secs gerapporteerd)
  • WD geeft in reactie aan gebruiker zelf aan de wdidle3 tool te gebruiken om het aan te passen, hoewel men dit niet ondersteund (lees: verwacht geen hulp bij het doen hiervan door WD)
  • Veel gebruikers zetten het gewoon uit voor de installatie in hun NAS, en rapporteren dan ook dat de LCC count onder controle blijft
  • Mijn advies: zet het gewoon uit, net als bij de WD Red 3tb, en je hebt nergens last van.
  • Garantie blijft gewoon bestaan, het is een soft setting door een tool van WD zelf, en daarbij, de WD Red 3tb heeft het uit staan en er worden ook WD Red 4tb schijven gerapporteerd waar het uit staat.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 18:57
Ik heb ook een 4tb wd red.

Zit nu 3 dagen in de nas en heb er nog geen data op gezet. Teller staat op 198.

Kan ik LCC ook uitzetten als ie nog in de NAS zit of moet dit echt in een pc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie101
darklord007 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:13:
Ik heb ook een 4tb wd red.

Zit nu 3 dagen in de nas en heb er nog geen data op gezet. Teller staat op 198.

Kan ik LCC ook uitzetten als ie nog in de NAS zit of moet dit echt in een pc?
Als je een Synology NAS hebt moet het ook kunnen in de NAS.
Synology heeft er namelijk een script voor gemaakt die op de NAS staat.
Ik ben overigens wel benieuwd of dit werkt, maar misschien kan jij dat testen (indien je een Syno hebt)

Dit gaat met het volgende commando:
Bijvoorbeeld om de huidige waarde uit te lezen: syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sda
Lijkt me ook verstandig om even te checken of het nog steeds correct staat na een reboot

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Usage: synology disk control
device: something like /dev/hda or /dev/sda
options:
   ?: print this message
   --ncq-off: turn off ncq
      ex: syno_disk_ctl  --ncq-off /dev/sda
   --wcache-off: turn off write cache and tell kernel don't allow open it anymore
      ex: syno_disk_ctl --wcache-off /dev/sda
   --wd-idle: Read, Set or disable the idle3 timer of Western Digital drives
      -d: disable wd idle3 timer ex: syno_disk_ctl --wd-idle -d /dev/sda
      -g: get wd disk idle3 timer ex: syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sda
      -s<value>: set wd disk idle3 timer ex: syno_disk_ctl --wd-idle -s80 /dev/sda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
japie101 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:52:
[...]

Als je een Synology NAS hebt moet het ook kunnen in de NAS.
Synology heeft er namelijk een script voor gemaakt die op de NAS staat.
Ik ben overigens wel benieuwd of dit werkt, maar misschien kan jij dat testen (indien je een Syno hebt)

Dit gaat met het volgende commando:
Bijvoorbeeld om de huidige waarde uit te lezen: syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sda
Lijkt me ook verstandig om even te checken of het nog steeds correct staat na een reboot

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Usage: synology disk control
device: something like /dev/hda or /dev/sda
options:
   ?: print this message
   --ncq-off: turn off ncq
      ex: syno_disk_ctl  --ncq-off /dev/sda
   --wcache-off: turn off write cache and tell kernel don't allow open it anymore
      ex: syno_disk_ctl --wcache-off /dev/sda
   --wd-idle: Read, Set or disable the idle3 timer of Western Digital drives
      -d: disable wd idle3 timer ex: syno_disk_ctl --wd-idle -d /dev/sda
      -g: get wd disk idle3 timer ex: syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sda
      -s<value>: set wd disk idle3 timer ex: syno_disk_ctl --wd-idle -s80 /dev/sda
ik wil dit best uitvoeren, maar hoe moet dit?
Ik heb de schijf pas en ben niet zo thuis in scriptjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
Maar je hebt wel een Synology NAS?
Anders gaat dit sowieso over.
Wat je moet doen is via telnet of ssh toegang krijgen tot de box.

Eenmaal ingelogd, liefst met root access, het volgende commando uitvoeren:
syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sda (sda = disk1 normaliter, sdb = disk2 in een 2-bay NAS)

Hiermee kun je uitlezen wat de huidige waarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
jah, ik heb een 214+. Ik zal het eens gaan proberen. Ik hou je op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptheborg
@japie101 bedankt voor je reactie, wordt gewaardeerd!
Wist ook niet van dat script op Synology NASen. Ga even kijken of ik dat ook heb (DS1812+ dsm 4.3.x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Ik heb het eerste commando uitgevoerd:
login as: root
root@192.1**.***.***'s password:

BusyBox v1.16.1 (2013-11-06 05:31:36 CST) built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

********nas> syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sda
Get /dev/sda WD idle3 timer [0] successfully

Lijkt erop dat die op 0 staat dan???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
Dit betekent dat de idle timer disabled staat.
Als het goed is zou de LCC counter in je SMART statistieken (kun je vinden in Schijfbeheer) laag moeten zijn en ook niet (hard) op moeten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Voor ARM based Nassen die FFP 0.7/arm kunnen draaien (support voor ZyXEL, D-Link, Iomega/Lenovo) is er ook een idle3 beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
japie101 schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:50:
Dit betekent dat de idle timer disabled staat.
Als het goed is zou de LCC counter in je SMART statistieken (kun je vinden in Schijfbeheer) laag moeten zijn en ook niet (hard) op moeten lopen.
hij staat idd nog steeds op 198 (stond ie eerst ook op). dus dat is dan goed lijkt mij :)

bedankt voor je hulp!

Maar wat houd dat LCC nu precies in en wat zouden de voordelen/nadelen zijn van deze instelling?
Heb gezocht op google maar zie dit niet uitgelegd behalve dat t niet te snel moet oplopen

[ Voor 18% gewijzigd door darklord007 op 07-12-2013 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
LCC staat voor Load Cycle Count
Het is een getal wat aangeeft hoe vaak de lees/schrijf kop, in de rust stand is geweest.

Dit heeft alles te maken met een stukje energie besparing.
Het probleem hierbij is dat een schijf door de leverancier wordt gerate op zeg maar 600.000 LCC counts.

Wanneer dit op 8 sec staat, zit je daar aan binnen 1,5 jaar of korter, terwijl de garantie periode 3 jaar is, en je er het liefst nog langer van zou willen genieten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
thxs, dit is in princiepe niet nodig voor een schijf die vast staat. Kan me voorstellen dat die park stand handig is voor bijv een laptop hdd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11-2020
Ik zou eens goed nadenken over die schijven. Wat wil je met de NAS? Gewoon prive data opslaan? Gewoon voor nu om ff de komende jaren films te kunnen streamen etc? Of belangrijke data die voor altijd bewaard moet blijven? Of ook nog continue belasting en 24/7 data pompen?

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/6986/wdse-2_575px.png

Oftewel, als je echt iets wil kopen wat heel lang mee gaat en geen gezeik oplevert koop een RE schijf.

Red is wel een veel goedkopere oplossing natuurlijk maar waarschijnlijk gaat hij ook 2 maal (of meer) zo snel stuk.

Ik zelf heb een paar Green drives, deze zijn wel van 4 jaar geleden maar hebben net 220 dagen online gestaan, LCC over de 120k, dat zorgt nu voor Read Error Rate van rond de 25 (> 0 is niet goed). Mischien is het nu allemaal beter maar ik vertrouw er niet op. Geef ik liever meer dan het dubbele uit aan iets wat gewoon blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
Vergeet ook niet wat je zou kunnen kopen voor het extra energie verbruik. Die schijven verbruiken significant meer energie.

Natuurlijk zijn dit betere schijven, met langere garantie.
Dit topic gaat er over om LCC onder controle te houden, je geeft zelf aan dat dát bij jou Green schijf dus niet is gelukt.

Ik redeneer vrij eenvoudig, die Reds hebben 3 jaar garantie, tegen die tijd ga ik toch ook wel weer eens nadenken over mogelijk vervangen, afhankelijk van wat er dan weer op de markt is.

Daarbij mirror ik beide schijven in mijn volume.
RAID is geen backup, daarvoor heb ik een tweede NAS extern staan.

Wat kan mij dan gebeuren, ik zit 3 jaar gegarandeerd goed met die Red schijven.

Ik kan me zeker wel scenario's voor stellen waar een RE schijf beter past in het plaatje, maar besef wel dat het in dit topic toch veelal gaat over een thuisgebruik/small office NAS, en geen professionele omgevingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptheborg
Eens, RE schijven zijn vast beter, maar je zoekt bij small office altijd de gulde middenweg.
Wellicht kom ik zelf dan uit bij de SE schijven, hoewel het stroomverbruik niet gemiddeld tussen RED en RE ligt maar gewoon t.o.v. RED verdubbelt....

Geloven jullie trouwens de melding van WD dat de REDs enkel goed functioneren tot max. 5 schijven? NASen daarboven wordt meteen SE aanbevolen...
Ze hebben het over trillingen etc...nou als ik bij mijn oude REDs sta, je hoort ze amper en trillingen merk ik ook niet echt. Dit is toch meer iets dat in datacenters van toepassing is?
Ik wil namelijk naar een DS 2413+ met 12 schijven, of 2x DS 1813+ (2x 8 schijven)...
Pagina: 1