Fans HD7990 blijven idle draaien

Pagina: 1
Acties:

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:59

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Topicstarter
Voor de volledigheid eerst een opsomming van mijn inventaris.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 224,-€ 224,-
1Asus P8Z77-V Pro€ 186,95€ 186,95
1Powercolor Radeon HD 7990€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Black WD2002FAEX, 2TB€ 127,99€ 127,99
1Corsair Graphite 600T Special Edition€ 146,49€ 146,49
3Dell Ultrasharp U2311H Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Hydro Series H80€ 0,-€ 0,-
8Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 7,-€ 56,-
1Logitech G19 Gaming Keyboard (Qwerty)€ 149,-€ 149,-
1Logitech Wireless Gaming Mouse G700€ 77,56€ 77,56
1Logitech Extreme 3D Pro€ 38,99€ 38,99
1Logitech F310€ 26,90€ 26,90
1Logitech G25 Racing Wheel€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9€ 147,55€ 147,55
1LG BH10LS30 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair HX850W€ 0,-€ 0,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 132,50€ 132,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.313,93

En alles draait op W7 Ultimate X64. Met de laatste bèta driver van AMD.

Het probleem is dat de fans van mijn HD7990 idle blijven draaien. Ook wanneer de GPU in 3D modus gaat zoals in Battlefield of Furmark.

Hebben jullie enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en vooral hoe ik dit kan oplossen?
Wat ik heb geprobeerd:
  • De laatste AMD driver geïnstalleerd
  • De driver van het meegeleverde CD geïnstalleerd
  • Fysiek alle stekkers op de GPU gecontroleerd en aangeduwd
  • Andere PCIe stekkers vanuit de PSU aangesloten.

Edit:
Ik zie in zowel MSI Afterburner als in AMD ccc en in Speedfan dat de fanspeed toeneemt wanneer de temperatuur stijgt, echter fysiek blijven de fans idle draaien.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Draaien ze niet gewoon op een bepaald toerental dat het lijkt dat ze stil staan? Hoe warm wordt de kaart?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-11-2025
Reageert hij nog wel als je zelf de fanspeed aanpast in AMD Overdrive ?
En als je de gewone (reference) versie hebt en niet de Devil* raad ik je ook aan om hem op de 2e bios te zetten

*geen ervaring met Devil model

[ Voor 52% gewijzigd door Vicros op 29-11-2013 09:19 ]

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Topicstarter
Joenino schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 08:55:
Draaien ze niet gewoon op een bepaald toerental dat het lijkt dat ze stil staan? Hoe warm wordt de kaart?
Alle drie de fans draaien. Momenteel is de temperatuur 41'C, bij een GPU1 usage tussen 0 en 7%. GPU2 wordt niet uitgelezen omdat ik in een desktop omgeving zit.
Wanneer ik bijvoorbeeld Furmark start, gaan beide GPU's naar 99% usage en worden uiteraard de temperaturen hoger. Totdat de kaart dermate warm wordt (~100'C), dat mijn systeem freezed (ongelukkige woordkeuze :P ). Zo ben ik achter dit probleem gekomen.

Vicros schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 09:18:
Reageert hij nog wel als je zelf de fanspeed aanpast in AMD Overdrive ?
Bij handmatig fanspeed aanpassen zie ik wel verandering in de grafieken, echter fysiek blijven de fans nog steeds idle draaien.
En als je de gewone (reference) versie hebt en niet de Devil* raad ik je ook aan om hem op de 2e bios te zetten

*geen ervaring met Devil model
Dit is het Devil 13 model. De tweede bios biedt ook geen oplossing.

Samenvattend:
Het lijkt erop dat de kaart naar behoren reageert op temperatuurverhogingen. Alle monitorprogramma's wijzen daarop. Het enige verschil is dat de fans fysiek niet sneller gaan draaien (nogmaals, de gebruikte software zegt van wel). Dit geldt ook bij handmatige fanspeed aanpassingen.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:18
Was dit ook zo met andere drivers? Of heb je al andere drivers getest hiervoor?
Let wel, bij een oudere driverversie installeren moet je de schone installatie gebruiken waar hij eerst de oude volledig verwijderd, anders zal Windows alsnog de beta driver blijven gebruiken (meestal).

edit:
ik kan me niet heugen dat je altijd al dit probleem had? of wel?

[ Voor 11% gewijzigd door Suicyder op 29-11-2013 11:17 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

RMA sturen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Tommienator
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05-2024
Misschien bied dit een oplossing?
http://www.techpowerup.co...-13-ready-for-rma.181748/
Als je even op google zoekt, merk je dat je zeker niet de enige bent met dit probleem.

"Small minds discuss persons. Average minds discuss events. Great minds discuss ideas. Really great minds discuss mathematics."

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:22
Lijkt wel alsof de sensoren kapot zijn.
Wellicht een nieuw systeem gemaakt, voedingskabeltjes zijn neem ik aan wel goed aangesloten?

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-11-2025
De Devil variant van de 7990 heeft hier wel vaker problemen mee lees ik net

• Jolke
Vicros schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 11:45:
De Devil variant van de 7990 heeft hier wel vaker problemen mee lees ik net
Bronvermelding zou fijn zijn... komt nu heel erg uit de lucht vallen.

• Tommienator
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05-2024
Jolke schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 11:55:
[...]

Bronvermelding zou fijn zijn... komt nu heel erg uit de lucht vallen.
Letterlijk gewoon copy/paste mijn bericht ;).

"Small minds discuss persons. Average minds discuss events. Great minds discuss ideas. Really great minds discuss mathematics."

• Jolke
Ah, die had ik gemist... ahum... :+

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Topicstarter
Update:
Inmiddels de huidige ATI drivers met Display Driver Uninstaller (voorheen Driver Sweeper) in Safe Mode verwijderd en geëxperimenteerd met verschillende verschillende driver versies.

De fans reageren nu wel op temperatuurverhogingen, echter nog niet als vanouds. Voorheen werden de GPU's op full load niet warmer dan 67 - 72'C, nu klimt de temperatuur tot 83'C waarna het systeem blijft hangen (Furmark).

Voor de test heb ik een System Restore uitgevoerd naar een punt dat de videokaart wel naar behoren werkte. Helaas nog niet het gewenste resultaat.

Overigens heb ik de fix zoals met de ringetjes zoals beschreven in de link van Tommienator al uitgevoerd kort nadat ik de kaart in gebruik nam.
Tommienator schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 11:31:
Misschien bied dit een oplossing?
http://www.techpowerup.co...-13-ready-for-rma.181748/
Als je even op google zoekt, merk je dat je zeker niet de enige bent met dit probleem.
Wat momenteel opvalt is dat het niet mogelijk is om ccc te starten. Ik test even verder.....

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

een freeze bij 83c is niet gebruikelijk hoor, maar meet eens met GPU-z de temperatuur van je VRM's?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Topicstarter
Het lijkt erop dat ik op de goede weg ben. Helaas moet ik deze tests onderbreken, want mijn baas vindt het nodig dat ik avonddiensten moet werken. :P

Ik zal z.s.m. jullie op de hoogte houden. Alvast bedankt voor het meedenken! d:)b

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
millman schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 13:20:
een freeze bij 83c is niet gebruikelijk hoor, maar meet eens met GPU-z de temperatuur van je VRM's?
Helemaal mee eens een videokaart kan over het algemeen wel een graad of 90-100 hebben voordat er complicaties gaan optreden. Er gaat ergens anders iets fout. Misschien je voeding die niet meer genoeg power kan leveren onder load?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Topicstarter
Nou….mijn HD7990 heeft de testen glansrijk doorstaan.

Zojuist een aantal rondjes Battlefield 4 gespeeld en de kaart wordt niet warmer dat 64’C. Ik speel met een resolutie van 5760x1080 in combinatie met onderstaande settings.

Afbeeldingslocatie: http://sonny.tweakdsl.nl/diversen/BF4.jpg
Zodra de kaart in 3D-modus gaat, draaien beide GPU’s direct op 99%. Zoals ik al eerder aangaf, was het vanmiddag gelukt dat de fans wel reageerden op temperatuursverhogingen. Alleen niet zoals naar behoren.
Ik heb dit opgelost door in MSI Afterburner ‘Enable user defined software automatic fan control’ aan te vinken en de settings naar wens in te stellen.

Afbeeldingslocatie: http://sonny.tweakdsl.nl/diversen/Afterburner_fancontrol.jpg

Zoals jullie aangaven is een system freeze bij 83’C wel heel erg vroeg. Dus ik ben met Furmark aan de gang gegaan. Na 10 minuten kwamen de temperaturen niet boven de 82’C, dus ik denk dat ik maar genoegen moet nemen dat mijn probleem is opgelost. :)

Afbeeldingslocatie: http://sonny.tweakdsl.nl/diversen/Afterburner.jpg

Overigens denk ik dat Suicyder een plausibele oorzaak heeft gevonden. Ik draaide inderdaad de laatste bèta drivers en wellicht heeft deze lelijk gedaan. Het is wel vreemd dat dit probleem plotseling naar voren kwam, want ik draaide deze drivers al enige tijd. Misschien heeft er iets geüpdatet zonder dat ik daar vanaf wist.

* Oemfoefoe is weer blij dat de kaart naar behoren werkt. oOo
Pagina: 1