Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Full HD i7 laptop gezocht voor o.a. Adobe CS6

Pagina: 1
Acties:

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:20
Ik zoek een laptop voor een student mediavormgeving (MBO). Vooral Adobe Creative suite 6 moet er vloeiend op draaien, en het is fijn als 'ie een beetje toekomstbestendig is.

Vanuit school wordt de Asus N56VB geadviseerd, die ook al een poos hoog scoort in de BBG. Een alternatief zou de N550lf van Asus kunnen zijn, deze heeft echter een dualcore (wel Hasswell) i7 processor i.p.v. een quad core.
Zijn de prestaties hiervan hierdoor automatisch minder? Heeft de N550 wellicht andere voordelen in vergelijking met de N56? Het is tenslotte wel een nieuwer model.

Belangrijk om te vermelden is dat het budget maximaal 900 euro bedraagt. De N550jv met quadcore is dan ook boven budget.

Ik heb de andere criteria van 15 inch, een 1920 * 1080 scherm en een i7 processor in de Pricewatch gegooid, en daar kwam deze lijst uit. Staan hier nog andere interessante modellen bij?

Alle advies is welkom!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 11:00
Nieuwer is niet altijd beter, zo doet de N56 het op diverse vlakken ook beter dan de N550. De hardware is marginaal sneller, daarvoor hoef je de N550 niet te nemen. Zou dus gewoon voor die eerste uit je link naar de N56 gaan. En even doorsparen zodat je er zo snel mogelijk een SSD in kunt zetten, dat is echt een aanrader. Crucial m500 is een goede SSD. :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• x6m
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-11 00:18

x6m

Ik heb zelf de N56VB, wat ik achteraf een slechte keuze vind. Een vriend van mij heeft de N550, alles wat mij aan de N56 niet beviel is bij de N550 opgelost. Bijvoorbeeld het spontaan uitvallen wat een bekend probleem is bij de N56VB/VJ. Dit is bij mij al meerdere keren voorgekomen. Mijn N56 is inmiddels kapot door een productiefout. Onderdelen van de videokaart zijn doorgebrand, ik ben de laptop nu dus weer voor een paar weken kwijt.

De N550 heeft dit probleem echter niet. Verder heeft de N550 een beter design waardoor de laptop een stuk beter gebouwd is. De 2 scharnieren op de N56 zijn hier vervangen door 1 groot scharnier in het midden, wat een stuk robuuster is. Verder is de buitenkant compleet afgewerkt met aluminium waar de N56 gedeeltelijk is afgewerkt met plastic.

Persoonlijk zou ik dus voor de N550 gaan, ook al is dit een dual core ipv een quad core. Je zou ook zeggen dat de videokaart die erin zit slechter is, aangezien de kloksnelheid lager ligt, maar dit is niet het geval. Bij alle games haalt de 745m meer FPS en hogere benchmark scores, wat inhoud dat de 745m beter presteert dan de 740m, die in de N56 zit. Ik kan me voorstellen dat de laptop niet bedoeld is om op de gamen gezien het voor een opleiding is, maar een goede videokaart is wel van belang bij het renderen van video's etc.

[ Voor 5% gewijzigd door x6m op 29-11-2013 11:11 ]

• Niekjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-11 21:30
Of je gaat voor deze variant:

pricewatch: Asus N550JV-CN270H

Temperatuursproblemen zijn trouwens verleden tijd: Notebookfancontrol
Dat laat pas echt zien wat een beest van een koeling er in de n550 zit.

Verwijderd

TheOuterOne schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 11:10:
Ik heb zelf de N56VB, wat ik achteraf een slechte keuze vind. Een vriend van mij heeft de N550, alles wat mij aan de N56 niet beviel is bij de N550 opgelost. Bijvoorbeeld het spontaan uitvallen wat een bekend probleem is bij de N56VB/VJ. Dit is bij mij al meerdere keren voorgekomen. Mijn N56 is inmiddels kapot door een productiefout. Onderdelen van de videokaart zijn doorgebrand, ik ben de laptop nu dus weer voor een paar weken kwijt.
Ik volg op een laag pitje Het grote Asus N-series Notebook ervaringen-topic en heb nog nooit gehoord van doorgebrande videokaarten. Dat lijkt mij een incident, geen productiefout.
De N550 heeft dit probleem echter niet. Verder heeft de N550 een beter design waardoor de laptop een stuk beter gebouwd is. De 2 scharnieren op de N56 zijn hier vervangen door 1 groot scharnier in het midden, wat een stuk robuuster is. Verder is de buitenkant compleet afgewerkt met aluminium waar de N56 gedeeltelijk is afgewerkt met plastic.
FYI: 'dat grote schanier' is puur cosmetisch. Er zitten nog steeds 2 kleine schanieren in.
maar een goede videokaart is wel van belang bij het renderen van video's etc.
Tot nu toe nog niet echt. Er zijn ook GT 750m varianten van de N56 als dat zo belangrijk is. Ik zou zelf ook liever de N56 met GT 740m halen dan de N550 met GT 750m omdat de koeling van die eerste zo veel beter is.
Niekjuh schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 13:30:
Of je gaat voor deze variant:

pricewatch: Asus N550JV-CN270H

Temperatuursproblemen zijn trouwens verleden tijd: Notebookfancontrol
Dat laat pas echt zien wat een beest van een koeling er in de n550 zit.
Throtteling los je niet op met fan control, aangezien fan control het niet toe staat om de fan harder te laten draaien dan normaal (tenzij ze bij asus zo dom zijn at de fan simpelweg niet naar de max speed gaat..).

Daarnaast: bron?

• x6m
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-11 00:18

x6m

Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 13:40:
Ik volg op een laag pitje Het grote Asus N-series Notebook ervaringen-topic en heb nog nooit gehoord van doorgebrande videokaarten. Dat lijkt mij een incident, geen productiefout.
Het is absoluut geen incident. Dat het een productiefout is betekent niet dat het vaker voorkomt, het houd in dat er toevallig bij mijn exemplaar wat verkeerd is gegaan. Ik weet dat het dan niet meegenomen zou moeten worden in de keuze, maar vond het toch netjes om even te melden. Het is voor mij geen goede eerste indruk (ik heb de laptop pas 4 maanden).

• Niekjuh
Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 13:40:
[...]

[...]

FYI: 'dat grote schanier' is puur cosmetisch. Er zitten nog steeds 2 kleine schanieren in.

[...]

Tot nu toe nog niet echt. Er zijn ook GT 750m varianten van de N56 als dat zo belangrijk is. Ik zou zelf ook liever de N56 met GT 740m halen dan de N550 met GT 750m omdat de koeling van die eerste zo veel beter is.

[...]

Throtteling los je niet op met fan control, aangezien fan control het niet toe staat om de fan harder te laten draaien dan normaal (tenzij ze bij asus zo dom zijn at de fan simpelweg niet naar de max speed gaat..).

Daarnaast: bron?
Zal het morgen even voor je opzoeken, fan control schema van de n550 is echt ruk.
Er zijn mensen die nu geen last meer hebben van throttling, ik krijg de mijne vandaag binnen dan zal ik het testen

Verwijderd

TheOuterOne schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 16:34:
[...]

Het is absoluut geen incident. Dat het een productiefout is betekent niet dat het vaker voorkomt, het houd in dat er toevallig bij mijn exemplaar wat verkeerd is gegaan. Ik weet dat het dan niet meegenomen zou moeten worden in de keuze, maar vond het toch netjes om even te melden. Het is voor mij geen goede eerste indruk (ik heb de laptop pas 4 maanden).
Meestal wordt productiefout gebruikt als het 'vaker' voor komt, en incident als er 1 geval bekend is. Technisch gezien is het bij 1 defect eigenlijk al sprake van een productiefout.
Niekjuh schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 02:30:
[...]

Zal het morgen even voor je opzoeken, fan control schema van de n550 is echt ruk.
Er zijn mensen die nu geen last meer hebben van throttling, ik krijg de mijne vandaag binnen dan zal ik het testen
Dat mensen er geen last van hebben impliceert niet dat het er niet is. Als ik bijvoorbeeld diablo 3 speel op mijn latitude piekt de CPU zo rond de 62°. Maar als ik bitcoins ga minen op de CPU en GPU tegeljk (ik noem maar wat..). krijg je hem toch aan het throttelen. Wat op zich niet heel vreemd is vanwege de veel zwaardere CPU die ik er in heb gezet, maar dat is een ander verhaal.

Zo had je bijvoorbeeld de asus G53 en 73: volgens de media had deze laptop goede koeling. Maar later bleek dat er een stuk of 5 games waren waarbij de CPU naar de laagste kloksnelheid ging. Conclusie: altijd meerdere scenario's testen.

Ik probeerde de bron op te zoeken, maar google tovert http://forum.notebookrevi...iew-owners-lounge-80.html en http://forum.notebookrevi...iew-owners-lounge-22.html bovenaan mijn zoekresultaten. Ondergetekende verschuift de N550 naar het 'nooit meer aanraden' lijstje...

• musicfreak
Dank voor alle input!
Dat is helaas geen optie gezien de (harde) grens van 900 euro.

Ik was tot dit topic niet bekend met het begrip CPU throtteling. Als ik het goed begrijp dan is dit het terugschakelen van de kloksnelheid van zowel CPU als GPU, met als doel batterijbesparing?
Niekjuh schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 02:30:
Ben benieuwd! Maar goed jij gaat de throtteling te lijf met Notebookfancontrol begrijp ik?

Even terug naar de andere aspecten van deze twee laptopseries: klopt mijn vooronderstelling dat de quadcore N56 sneller is dan de N550 dualcore?

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
musicfreak schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 12:29:
Dank voor alle input!

[...]

Ik was tot dit topic niet bekend met het begrip CPU throtteling. Als ik het goed begrijp dan is dit het terugschakelen van de kloksnelheid van zowel CPU als GPU, met als doel batterijbesparing?
Bijna, het doel is niet batterijbesparing, maar het voorkomen dat de laptop oververhit raakt. Throtteling is dus het gevolg van gebrek aan voldoende koeling.

En ja de quadcore is veel sneller en aangezien de prijzen elkaar niet veel ontlopen en de n56 over het algemeen nog beter gewaardeerd wordt hier (niet iedereen is het hiermee eens) zou ik absoluut kiezen voor de n56.
Als je nog geld over hebt raad ik je aan om een ssd in je laptop te zetten.

• Niekjuh
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 03:31:
[...]

Meestal wordt productiefout gebruikt als het 'vaker' voor komt, en incident als er 1 geval bekend is. Technisch gezien is het bij 1 defect eigenlijk al sprake van een productiefout.

[...]

Dat mensen er geen last van hebben impliceert niet dat het er niet is. Als ik bijvoorbeeld diablo 3 speel op mijn latitude piekt de CPU zo rond de 62°. Maar als ik bitcoins ga minen op de CPU en GPU tegeljk (ik noem maar wat..). krijg je hem toch aan het throttelen. Wat op zich niet heel vreemd is vanwege de veel zwaardere CPU die ik er in heb gezet, maar dat is een ander verhaal.

Zo had je bijvoorbeeld de asus G53 en 73: volgens de media had deze laptop goede koeling. Maar later bleek dat er een stuk of 5 games waren waarbij de CPU naar de laagste kloksnelheid ging. Conclusie: altijd meerdere scenario's testen.

Ik probeerde de bron op te zoeken, maar google tovert http://forum.notebookrevi...iew-owners-lounge-80.html en http://forum.notebookrevi...iew-owners-lounge-22.html bovenaan mijn zoekresultaten. Ondergetekende verschuift de N550 naar het 'nooit meer aanraden' lijstje...
Bron is idd notebookreview forum: http://forum.notebookrevi...ew-owners-lounge-122.html

Daar heb ik ook ergens de link naar notebookfancontrol gevonden.
Vavavond getest en werkt perfect, hoogst gemeten temp is 79 graden volgens core temp.
Tot nu toe nog geen last gehad van throttlen tijdens het spelen van een game.

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Ik weet niet of adobe cs een beetje goed multithreaded is, maar de keus tussen 2 laptops die we voor het gemak even gelijkwaardig zullen noemen met een quadcore of een dualcore kan toch niet moeilijk zijn in mijn ogen. Of is iemand het niet met me eens?

• musicfreak
Jornv schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 12:45:
[...]

Bijna, het doel is niet batterijbesparing, maar het voorkomen dat de laptop oververhit raakt. Throtteling is dus het gevolg van gebrek aan voldoende koeling.
Ah, dank voor de verduidelijking.
En ja de quadcore is veel sneller en aangezien de prijzen elkaar niet veel ontlopen en de n56 over het algemeen nog beter gewaardeerd wordt hier (niet iedereen is het hiermee eens)
Waarom niet dan? Daar ben ik wel weer geïnteresseerd in natuurlijk.
Als je nog geld over hebt raad ik je aan om een ssd in je laptop te zetten.
Yes, dat is altijd een goede upgrade. Ik ga mijn XPS15 binnenkort ook van de hier al aangeraadde Crucial M500 voorzien.
Niekjuh schreef op zondag 01 december 2013 @ 00:37:
Vavavond getest en werkt perfect, hoogst gemeten temp is 79 graden volgens core temp.
Tot nu toe nog geen last gehad van throttlen tijdens het spelen van een game.
Tja, dan is mijn conclusie dan maar dat het throtteling probleem niet altijd speelt.
Jornv schreef op zondag 01 december 2013 @ 00:54:
Ik weet niet of adobe cs een beetje goed multithreaded is, maar de keus tussen 2 laptops die we voor het gemak even gelijkwaardig zullen noemen met een quadcore of een dualcore kan toch niet moeilijk zijn in mijn ogen.
Dat was ook mijn 1e gedachte, echter degene voor wie de laptop bedoeld is had gehoord dat er in de N550 wat bugs uit de N56 serie waren opgelost. Weet het helaas even niet concreter. Verder is de N550 nieuwer, dus mogelijk net wat beter, dat was een beetje de gedachte.

[ Voor 37% gewijzigd door musicfreak op 01-12-2013 11:21 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het verschilt een beetje per adobe apps;

Photoshop werkt prima op een dualcore maar een quad zal met veel dingen wel sneller zijn. Het verschil wordt vooral groter als je bijv. RAW foto's of hoge resolutie plaatjes gaat bewerken.

Als je Lightroom gebruikt verwacht ik dat je met RAW's werkt, dan is een quadcore wel erg fijn.

Indesign en illustrator zijn prima op een dualcore, daar is je coresnelheid ook belangrijker denk ik.

Voor Premiere pro en After Effects is een quadcore (en AMD of Nvidia kaart) wel een must

Ik zelf zou wel niet snel voor een "U" processor gaan in dit geval, als is de 4500u niet heel traag. Ik zou wel een cpu willen met power per core, dus voor de asus n56 gaan. Singlecore power is bij die laatste ook wat beter.

[ Voor 17% gewijzigd door maratropa op 01-12-2013 11:35 ]

specs

Verwijderd

musicfreak schreef op zondag 01 december 2013 @ 11:17:

Tja, dan is mijn conclusie dan maar dat het throtteling probleem niet altijd speelt.
De temperatuur heeft helemaal niets te maken met de throtteling.

Ik weet niet of het moraal van het asus G73/53 verhaal duidelijk was, maar dat was dus dat je nooit vroegtijdig moet concluderen dat throtteling problemen afwezig zijn. De N550 heeft throtteling problemen. Punt. En is daarom volgens mij een miskoop. Kan het zijn dat asus het probleem heeft opgelost? Ja natuurlijk, maar kom dan met duidelijke testen en niet met 'ik heb een gamepje gedraaid en ik had geen last van throtteling', want dat zegt absoluut niets.

Probeer een keer prima95 en furmark te draaien. Als hij dan niet tot 800mhz terug klokt, dan geloof ik dat throtteling geen probleem meer is.

• Niekjuh
Verwijderd schreef op zondag 01 december 2013 @ 11:39:
[...]

De temperatuur heeft helemaal niets te maken met de throtteling.

Ik weet niet of het moraal van het asus G73/53 verhaal duidelijk was, maar dat was dus dat je nooit vroegtijdig moet concluderen dat throtteling problemen afwezig zijn. De N550 heeft throtteling problemen. Punt. En is daarom volgens mij een miskoop. Kan het zijn dat asus het probleem heeft opgelost? Ja natuurlijk, maar kom dan met duidelijke testen en niet met 'ik heb een gamepje gedraaid en ik had geen last van throtteling', want dat zegt absoluut niets.

Probeer een keer prima95 en furmark te draaien. Als hij dan niet tot 800mhz terug klokt, dan geloof ik dat throtteling geen probleem meer is.
Ik zal van de week een test voor je draaien een een log maken met core temp ;)
Pagina: 1