Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop ultrabook of desktop

Pagina: 1
Acties:

• vinnieminnie
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-05 22:11
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs koffie over mijn laptop gegooid en ben genoodzaakt na te denken over de moeilijke kwestie van het kopen van een nieuwe computer.
Nu is de laptop nog niet helemaal kaduuk, maar zal ik wel het toetsenbord moeten vervangen wil ik er mee kunnen werken. Dat is een goede optie, maar de laptop is onderhand wel aan vervanging toe, dus laat ik de alternatieven bekijken.

Ik heb een budget van ±1000 euro.
Een ssd is een vereiste en er moet ook een geschikte processor inzitten, zodat ik mathematica etc. gemakkelijk kan gebruiken. Als het een ultrabook wordt, moet hij ook zo'n 8 uur mee kunnen gaan.
Daarnaast is 8gb ram tegenwoordig een minimale hoeveelheid om future proof te zijn, de laptop moet immers minimaal 5 jaar mee kunnen, imo.

Het liefst koop ik een lichte ultrabook; het liefst met stylus, maar dan beperk ik mezelf te veel en het is niet noodzakelijk. Helaas zijn momenteel de mogelijkheden of niet krachtig genoeg, te goedkoop afgewerkt, ze hebben geen SSD, of ze hebben al het voorgaande wel maar een prijskaartje van +1500 euro.
Ik vermoed dat dit in de komende jaren gaat verbeteren, maar ik twijfel of het de wachttijd waard gaat zijn.
De Sony vaio pro 13 is hier een optie, maar voor 1000 euro kan ik niet al mijn eisen krijgen en ik hoor wisselende previews. De macbook air is hier ook een optie, maar ik twijfel over de mogelijkheden om mathematica, latex etc. Daarop te draaien.

Een alternatief is een normale laptop, zoals de lenevo ideapad. Deze voldoet aan al mijn eisen, behalve dat hij een gewicht heeft van bijna 3 kilo.
Ik kan ook overwegen een goedkopere laptop te kopen en dan de cd-drive te vervangen voor een ssd. Ik vraag me echter af hoe makkelijk dat in de praktijk gaat, ivm met drivers etc. Ik wil daar niet te veel problemen mee hebben, dat heb ik met mijn huidige laptop, zonder er zelf aan te knoeien, al genoeg gehad.

Nu we ondertussen een laptop van 3 kilo overwegen, is het ook de moeite waard om zelf een computer te bouwen. Het nadeel is dat hij dan helemaal niet meer mee is te nemen, maar hij is wel future proof, krachtig voor weinig geld en als ik koffie over het toetsenbord gooi is dat geen (groot) probleem.
Het lijkt me niet verkeerd om hier 3 jaar mee te werken en dan pas een ultrabook te kopen, als die markt is volgroeid.
Echter vraag ik me opnieuw af hoeveel problemen met de software ik hier op zou kunnen lopen. Ik geloof wel dat ik er 1 kan bouwen, maar als daarna de software niet wil samenwerken geeft me dat te veel hoofdpijn.

Zoals jullie kunnen zien ben ik nog lang niet bij een definitieve keuze aangekomen. Ik ben geïnteresseerd in jullie mening, dus laten we met de discussie beginnen.

Tl;dr: ultrabook, zware laptop, of zelf desktop bouwen?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Snelheid, bouwkwaliteit, lage prijs. Kies twee van de drie.

Je denkt dat de komende jaren een snelle, lichte, goedkope ultrabook op de markt komt, maar houdt er rekening mee dat die dan in verhouding net zo snel/traag is als de huidige generatie.
Kijk naar je gebruik en bepaal aan de hand daarvan de benodigde specificaties, zoek vervolgens een merk die de componenten een beetje fatsoenlijk in eenbehuizing weet te stoppen. Als de prijs te hoog wordt moet je stap 1 of 2 bijstellen.

Verwijderd

De Y510p is geen goede keuze. Je kan beter €150 besparen en de betere asus N56 halen met een marginaal tragere grafische kaart.

• vinnieminnie
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik realiseer me dat mijn eisen met mijn budget nu en ook in de toekomst te veel gevraagd is. Ik ben natuurlijk bereid om op een aantal punten, zoals mobiliteit of hardware te bezuinigen.
Mijn doel van dit topic is niet om een laptop te vinden die aan alle eisen voldoet, maar welke keuzes ik kan maken om aan de meeste eisen te voldoen.

Darkstone, zou je kunnen beargumenteren wat de asus beter maakt? De N56 lijkt geen SSD maar hdd, 750GB ipv 1TB, 6GB ipv 8gb ram en een oudere processor te hebben? Of heb ik de verkeerde asus in gedachten?http://tweakers.net/pricewatch/347910/asus-n56vb-s4016h.html

Ik zou de dvd drive natuurlijk voor een ssd kunnen vervangen, maar dan wordt hij weer 150 euro duurder en dan zitten we op dezelfde prijs.

Ik heb overigens momenteel een Asus N61J, waar ik redelijk tevreden over ben/was.

Verwijderd

vinnieminnie schreef op donderdag 28 november 2013 @ 23:04:

Darkstone, zou je kunnen beargumenteren wat de asus beter maakt? De N56 lijkt geen SSD maar hdd,
Zet je er zelf in. De Y510p heeft ook slechts aan cache SSD.
750GB ipv 1TB, 6GB ipv 8gb ram en een oudere processor te hebben?
Allemaal maar marginaal. Leuk, maar niet voor €150.

Belangrijker is dat de Y510p heel erg slechte koeling heeft, en de accuduur van de SLI versie (de enige waar tot nu toe reviews over te vinden zijn) bar slecht. De Y500 was ook nooit een uitblinker op het gebied van bouwkwaliteit en input devices, en naar verluid is de Y510p iets slechter op dat gebied.

De y500 werd veel aangeraden omdat de voorganger (Y580) erg sterk was en je er goedkoper een goede GPU in kon krijgen dan in het asus equivalent. Dat laatste argument gaat niet meer op, daarom is de N56 die kwalitatief ietje beter en goedkoper is tegen iets mindere specs volgens mij de betere keus.

• vinnieminnie
Aha, dat is belangrijk om te weten. Dingen zoals de bouwkwaliteit en koeling kan ik helaas moeilijk beoordelen vanuit mijn luie stoel.

Het is jammer dat de Asus UX301LA zo duur is, want dat is zo´n beetje de perfecte ultrabook imo (vandaar de prijs natuurlijk).

Hoe zit het nu met het vervangen van de cd-drive voor een SSD? Om het te vervangen moet wel lukken, maar hoe groot is de kans dat mijn laptop vervolgens de SSD niet herkent of andere vreemde problemen zonder duidelijke oplossingen?

• vinnieminnie
Hoe zit het eigenlijk met de levensduur van de batterij in een ultrabook? Tegenwoordig zijn de batterijen van ultrabooks vaak niet meer te vervangen. Hoe lang kan je verwachten dat de batterij bruikbaar blijft? De kosten om hem vervolgens te vervangen liggen al snel boven de 100 euro.

Verwijderd

Bij de meeste ultrabooks, volgens mij zelfs 'alle ultrabooks met uitzondering van de macbooks' kan je de batterij prima vervangen. Dat vereist wel een schroevendraaier.
Pagina: 1