Van HTPC naar Gaming/Trading naar HTPC

Pagina: 1
Acties:

• soto
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-02 18:27
Hoi Tweakers,

in april 2011 heb ik voor het eerst een systeem in elkaar gezet, een HTPC'tje met de volgende specs

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 840 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asrock 880GMH/USB3 R2.0€ 0,-€ 0,-
1MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC€ 0,-€ 0,-
1Antec Fusion Remote Zilver€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Vortex Plus€ 20,30€ 20,30
1Kingston KHX1600C9D3/4G€ 36,08€ 36,08
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 111,38

Ik zit nu met een dubbele vervanging's dilemma

1. Op zolder wil ik een ´boiler room´ maken voor werk, trading (2 a 3) schermen en gaming doeleinden. (shogun/rome andere strategy achtige games)

2. Mijn huidige HTPC in de huiskamer wil ik aanpassen/vernieuwen.

Ik dacht aan het volgende:

Voor zolder, 2de gtx kaart (2de hands) kopen en in SLI opstellen.
Nieuw moederbord, behuizing, voeding, geheugen, processor en randapp

Voor huiskamer,.. Hier doen we internet, streaming content, FULL hd content..
Gebruik de onboard audio en video op het moederbord.. Ok eigenlijk is het een vervangings en een stripping dillema. (ben ik nu gierig of sustainable bezig) 8)7

Vragen:

Ga ik nu de HTPC teveel uitkleden?

Beter de gtx560 laten zitten en boven modernere kaart aanschaffen?

Ik dacht budget technisch met een 2de handse gtx560 veel te winnen in prijs/prestatie verhouding.
En zo boven en beneden in mijn behoeften te kunnen voorzien.
http://www.game-debate.co...on-vs-geforce-gtx-560-sli

Hoe zit het eigenlijk met minimale voeding van gtx560 in SLI? 600w enough?

Ik ga niet overklokken of zo, maar ik heb wel begrepen dat in SLI het belangrijk is om een moederbord te nemen waar de ruimte tussen de kaarten 'ruim' is? Iemand tips? Wtf is ruim precies?

Ohw ja, ik heb nog een western digital 2tb externe schijf, die kan ik ook misschien open breken en intern van maken.. zeg maar in het motto van duurzaamheid, cradle to cradle enzooi ;)

Om te besparen in prijs sowieso geen SDD, liever goede processor + video kaart/(en)

Please, deel je mening over mijn projectje! Zie ik iets over het hoofd?
Doe ik ergens niet goed aan?

Groetjes!
Marco

FD NODE 605 | Intel Core i5-10400F | Gigabyte Z490 Gaming X | Sandisk Extreme Pro M.2 1TB | EVGA GeForce GTX 970 Superclocked 4GB | 16GB 3200Mhz | FD ION+ 760W Platinum

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55
Het voornaamste probleem waar je imho tegenaan loopt is dat je huidige machine een AM3-bord bevat. Daardoor heb je vrij weinig kanten die je op kan zonder toch behoorlijk te moeten gaan investeren. Voor de HTPC is het imho het 't meest logisch hier een AMD A6 in te gooien; die voldoet voor al je eisen. Dat betekend wel dat er ook een ander bord in moet. Dit in combinatie met 4GB DDR3-1600 en een USB3-stick met OpenElec erop zou moeten volstaan voor je wensen, en ben je zo'n 100 tot 150,- verder afhankelijk van welk bord en welke APU je kiest. Ik zou er nog wel een andere voeding bij zoeken (en de huidige dan naar de andere machine doorschuiven) want 520Watt is een enorme overkill voor zo'n opstelling.
Groter probleem is wat je op zolder van plan bent. Eigenlijk volstaat deze CPU niet echt voor je doeleinde, maar gegeven dat de AM3 al een tijdje EOL is, is er niet veel meer voor te krijgen. Dan kan je ofwel in de 2ehands markt op zoek gaan naar een Phenom II x6 of x4, maar je blijft dan nog steeds in verouderde architectuur investeren. Logischer is het dan ook om naar een compleet nieuwe build te kijken daarvoor. Een Haswell build zou hiervoor denk ik de meest logische keuze zijn, alhoewel een FX-6xxx of FX-8xxx based build ook mogelijk is natuurlijk. In alle2 de gevallen heb je in ieder geval een nieuw bord nodig, en ook nieuw geheugen.
Wat betreft je grafische plannen zou ik dan ook voor een nieuwe kaart en niet voor SLI kiezen. Niet alleen qua performance, maar ook hier is het weer investeren in oude hardware, dat (zeker bij langdurig gebruik) ook nog een behoorlijke slok energie lust ten opzichte van de huidige generatie machines.
Voor de storage zou ik toch, ondanks budget, kiezen voor een SSD, gezien het enorme verschil dat het maakt in storage-performance. Een 120GB Samsung 840 EVO zou hier prima voor zijn.

Al met al ben je dan toch nog een behoorlijke hoeveelheid geld kwijt voor dit hele plan; je kan uiteraard ook gefaseerd hier naartoe werken. Eerst HTPC bijwerken en dan hou je weer onderdelen over waarmee je tijdelijk op zolder vast een machine in elkaar kan zetten voor niet al te veel geld, die je later dan nog eens kan gaan upgraden naar wat je er echt zou willen hebben.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:33
Welk systeem heeft je prioriteit? Zoals je zelf al aangeeft wil je voor de pc boven een nieuw moederbord, behuizing, voeding, geheugen, processor en randapp. Dit is op de videokaart na een nieuwe pc en de videokaart wil je ook vervangen of een extra GTX560 bijplaatsen. Oftewel, dit is gewoon een nieuw systeem.

En de andere vraag, wat doet je HTPC op dit moment niet goed? Is het niet beter om boven een nieuw systeem neer te zetten? Hoef je helemaal geen onderdelen weg te doen (duurzamer kan niet). Wil je het echt goed doen, dan zou ik de HTPC in z'n geheel verkopen of doorschuiven en 2 nieuwe systemen neerzetten.

Je kan zelfs nog de voeding van de HTPC naar boven verplaatsen (520W is voor een systeem met 1 videokaart zat) en in de HTPC een zuinigere 300W voeding zetten (met eventueel een HD6450 of GT610 videokaart voor HD audio).

[ Voor 15% gewijzigd door jaapsander op 29-11-2013 12:52 ]

• soto
@kroegtijger, bedankt voor de feedback. Ik snap dat je zegt ga gewoon voor nieuwe architectuur omdat ik naar voren wil en niet naar achteren. En ik heb inmiddels gezien dat mijn moederbord toch niet naar zolder kan omdat ik geen 2 gtx560's in SLI op het moederbord kwijt kan.

Het volgende kan ik even niet plaatsen:
Kan je uitleggen waarom de A6 beter is dan de A3 voor HTPC doeleindes?
Waarom heb ik nieuw geheugen nodig?
Dat Openelec is media only of kan ik ook nog mijn htpc als huiskmaer pc af en toe gebruiken?
Zover ik heb begrepen kan ik met SDD sneller opstarten, dus dan ga ik liever voor meer bytes per euro zeg maar.

@Jaapsander, ik wou inderdaad een nieuw systeem maar met een tweede gtx560 in SLI ipv een andere video kaart en dus geld besparen op een heftige nieuwe kaart en dat goed maken met de SLI opstelling.
Ik schat zo'n 250eur uit te moeten geven voor een nieuwe kaart en dat ik rond de 80eur kwijt zou zijn voor de 2de gtx560 het verschil van 170 euro kan ik dan in een nieuw moederbord en processor stoppen.

Qua prio zou ik zeggen pc op zolder omdat ik beneden al iets heb staan wat werkt.

De HTPC doet het zeer goed eigenlijk, mede door de videokaart en processor. Toen ik het systeem samenstelde heb ik de gtx560 gekozen omdat het de sterkste/snelste op het moment was die 'net' qua lengte in de antec behuizing paste. Echter behalve dat ik niet comfortabel in de woonkamer Shogun kan spelen vind mijn vrouw het ook niet zo cool :)

Het moederbord heeft de volgende onboard specs
Grafisch - Integrated AMD Radeon HD 4250 graphics
- DX10.1 class iGPU, Shader Model 4.1
- Max. shared memory 512MB
- Multi VGA Output options: D-Sub, DVI-D and HDMI
- Supports HDMI Technology with max. resolution up to 1920x1200 (1080P)
- Supports Dual-link DVI with max. resolution up to 2560x1600 @ 75Hz
- Supports D-Sub with max. resolution up to 2048x1536 @ 85Hz
- Supports HDCP function with DVI and HDMI ports
- Supports Full HD 1080p Blu-ray (BD) / HD-DVD playback with DVI and HDMI ports
Audio - 7.1 CH HD Audio with Content Protection (Realtek ALC892 Audio Codec)
- Premium Blu-ray audio support
LAN - PCIE x1 Gigabit LAN 10/100/1000 Mb/s
- Realtek RTL8111DL
- Supports Wake-On-LAN
- Supports PXE

Ik denk dat het moederbord in de HTPC kan blijven en dan moet de onboard kaart en CPU de 1080p verwerken.. ik zal dit weekend testen hoe dat gaat.

De HTPC verkopen, is ook nog een optie, maar wat zal zoiets opleveren, 200 max 275 EUR? En dan moet ik nog 2 compleet nieuwe systemen bouwen...

Ik ga maar alvast componenten zoeken.. brb..

FD NODE 605 | Intel Core i5-10400F | Gigabyte Z490 Gaming X | Sandisk Extreme Pro M.2 1TB | EVGA GeForce GTX 970 Superclocked 4GB | 16GB 3200Mhz | FD ION+ 760W Platinum

• soto
Ok, ik ben tot twee scenarios gekomen tot nu toe.

1 De gtx560 uit de HTPC halen en op zolder in SLI installeren:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 145,90€ 145,90
1Asus P8Z68-V PRO Gen3€ 89,45€ 89,45
1MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC€ 80,00-€ 80,00-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 235,35

2 De HTPC laten voor wat het is en op zolder het volgende bouwen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 73,40€ 73,40
1Gigabyte F2A88XM-HD3€ 48,70€ 48,70
1Club3D Radeon R9 270 royalQueen€ 155,-€ 155,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 277,10

Mocht ik kiezen voor optie 1 dan kan ik beneden nog mijn voeding uit de HTPC halen want dan is 520W zeker teveel, ik kan deze helaas niet op zolder gebruiken want ik geloof dat 2 gtx560 in SLI 600W nodig hebben.

:S