Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb onlangs een RFXcom 433 gekocht en deze probeer ik nu werkend te krijgen op een Home Easy module (HE875), echter lukt me dit in geen enkel software pakket. Ik heb nu RFXmngr geinstalleerd en gecontroleerd of alle type signalen zijn ingeschakeld en dit is het geval, het lukt me in de software pakketten ook om de schakelaar in te leren. maar vervolgens kan ik niet verzenden.

Hierbij wat informatie van de RFXmngr
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Packettype        = Interface Message
subtype           = Interface Response
Sequence nbr      = 97
response on cmnd  = Get Status
Transceiver type  = 433.92MHz
Firmware version  = 69
Hardware version  = 1.1
Undec             off
X10               enabled
ARC               enabled
AC                enabled
HomeEasy EU       enabled
Meiantech         disabled
Oregon Scientific enabled
ATI               disabled
Visonic           disabled
Mertik            disabled
AD                disabled
Hideki            enabled
La Crosse         enabled
FS20              disabled
ProGuard          disabled
BlindsT0          disabled
BlindsT1          disabled
AE                disabled
RUBiCSON          disabled
FineOffset        disabled
Lighting4         disabled
RSL               disabled
Byron SX          disabled
RFU protocol 6    disabled

Een voorbeeld signaal wat hij wel oppakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Packettype    = Lighting1
subtype       = ARC
Sequence nbr  = 0
housecode     = x
unitcode      = x
Command       = Off
Signal level  = 7
------------------------------------------------
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Packettype    = Lighting2
subtype       = HomeEasy EU
Sequence nbr  = 1
ID            = xxxxxxxx
Unit          = 2
Command       = Off
Signal level  = 4

Als ik vervolgens dit signaal weer probeer te verzenden krijg ik het volgende:
code:
1
2
3
4
Packettype        = Receiver/Transmitter Message
subtype           = Transmitter Response
Sequence nbr      = 98
response          = ACK, data correct transmitted

Bij het verzenden branden de lampjes wel even maar er gebeurd niet met de schakelaar. Weet iemand wat ik fout doe? Ik heb helaas geen andere schakelaar om mee te testen.

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-11 15:46
De afstandbediening van HomeEasy EU verstuurt 3 protocollen.
Te weten: HE800, HE200 en AB600
HE200 is het HomeEasy EU protocol in de RFXCOM.
AB600 is het ARC protocol in de RFXCOM.
HE800 wordt niet gebruikt in de RFXtrx433. Heb je de HE8xx module ingeleerd met een HE800 afstandbediening dan zal de module niet reageren op commando's van de RFXtrx433 omdat die module het HE800 protocol gepakt heeft en de rest wordt door de module genegeerd.

Elke HE module kan tot 6 afstandbedieningen inleren daarna reageert de module niet meer op inleer commando's en zal je er 1 of meer moeten verwijderen. Met een reset van de module verwijder je ze allemaal.

Je kunt dit doen om de module te kunnen besturen met de RFXtrx433:
Verwijder de ingeleerde code door de module op inleren te zetten en verstuur met de afstandbediening een OFF commando. Zet de HE8xx module weer op inleren en verstuur het HomeEasy EU ON commando met de ID en unit code zoals je dat van de afstandbediening ontvangt. Je kunt de module nu met de afstandbediening en de RFXtrx433 bedienen.
Je kunt ook een extra code inleren met de RFXtrx433 en de afstandbediening er in laten staan met de HE800 code.

Advies: zet ARC uit als je ook HomeEasy EU commando's wilt ontvangen.
Voor zenden hoeft een protocol niet aangezet te worden, dit is alleen voor ontvangst.

De response van de RFXtrx433 op een transmit commando is correct dus zenden werkt wel.

• Avvd
  • Niet online
Bedankt voor de heldere uitleg! Ik heb het geprobeerd en het werkt :).

• Avvd
  • Niet online
Nog even een kleine vraag hierover, van welk protocol maken de klik-aan-klik-uit modules gebruik?

• b_weijenberg
KlikAanKlikUit werkt met 2 protocollen: het oudere ARC protocol, met adres code wieltjes (A-P/1-16), en het AC protocol, met inleer mode.

ARC kent alleen aan, uit, groep aan, groep uit. Het dimmen gebeurt door 2 maal een AAN commando te versturen waarop de KAKU dimmer dan in een dim cycle gaat. Je stopt dit door weer een AAN commando te versturen. Deze dim methode kan daarom niet gebruikt worden voor het instellen van een dim niveau door een programma.

AC kent daarnaast ook het instellen, in 16 stappen, van het dim niveau en maakt het mogelijk om een dim niveau vanuit een programma aan te sturen. Tip; de AC dimmers gaan ook in een dim cycle als je 2 maal een AAN commando verstuurt. Als je de dimmers vanuit een programma aanstuurt kan je een "zet dim level 16" geven om te voorkomen dat de dimmer in de dim cycle komt.

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 12:02
Mag ik dit topic een kickje geven?
Ik zit nl met hetzelfde en krijg het niet voor elkaar...

ik heb bij Conrad een Home Easy setje gekocht: https://www.conrad.nl/nl/...628_pla-1218937&WT.srch=1
Ik had ze gekoppeld aan de bijgeleverde afstandsbediening en kreeg ze vervolgens niet aangestuurd via Domoticz. Na het lezen van wat hierboven staat snap ik ook waarom.
ik heb de 2 schakelaars (ontvangers) afgekoppeld van de zender; ze reageren nu niet meer op commando's van dat kastje.

Vervolgens heb ik in Domoticz in tabblad Schakelaars de Learning Mode aangeklikt en ik heb een zendknop op de zender van HE ingedrukt. Domoticz ziet dat signaal en ik heb een schakelaar die ik een naam geef.
En nu?

Ik stop 1 van de ontvangers in een stopcontact en het LEDje begint langzaam te knipperen; dat lijkt mij Linking Mode. Vervolgens druk ik snel, binnen 1 of 2 seconden, op de net aangemaakte toets onder Schakelaars en ik zie dat er een Aan commando wordt verzonden. De ontvanger reageert echter niet. Ook niet als ik het nog een paar keer doe. Ik krijg de ontvanger dus niet gekoppeld aan Domoticz.
Als ik bij de schakelaar kijk, dan staat daar Type Lighting 2, AC, On/Off. Niks over het HE protocol, maar dit is wat Domoticz, of eigenlijk de RFXCOM, heeft ontvangen en nu weer uitzendt.

Wat doe ik niet goed :?

• b_weijenberg
Probeer eens in RFXmngr of je de module kunt pairen met een Lighting2 - HomeEasy.

En om het HomeEasy EU protocol van de remote (die zeer waarschijnlijk meerdere protocollen verstuurt) te ontvangen enable je alleen het HomeEasy EU protocol in RFXmngr.

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 12:02
b_weijenberg schreef op zondag 1 januari 2017 @ 19:31:
Probeer eens in RFXmngr of je de module kunt pairen met een Lighting2 - HomeEasy.

En om het HomeEasy EU protocol van de remote (die zeer waarschijnlijk meerdere protocollen verstuurt) te ontvangen enable je alleen het HomeEasy EU protocol in RFXmngr.
Thanx, ga ik morgen proberen.

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-11 16:24
Aangezien ik precies dezelfde hardware heb breng ik dit topic even tot leven.
Ik heb momenteel het probleem dat mijn HomeEasy afstandsbediening kapot is en ik zojuist een HE875 heb geinstalleerd.

Enig idee of deze te koppelen is aan Domoticz (laatste Beta) zonder de remote?

Gr Justin

5120Wp Oost/West - PV Output

• b_weijenberg
Ik neem aan dat je een HE875 hebt.
Maak een HE EU device aan op de Switches tab met een willekeurige ID en koppel die met de module op dezelfde wijze als dat je een remote koppelt.

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-11 16:24
b_weijenberg schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:21:
Ik neem aan dat je een HE875 hebt.
Maak een HE EU device aan op de Switches tab met een willekeurige ID en koppel die met de module op dezelfde wijze als dat je een remote koppelt.
Dat ik daar niet aan gedacht heb |:( Gaat inderdaad om de HE875
Ga het vanavond direct even proberen, bedankt!

5120Wp Oost/West - PV Output

Pagina: 1