Toon posts:

[SSD] Dilemma

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren van het goede leven.

Ik heb binnen korte afzienbare tijd een nieuwe Laptop. Een Dell latitude E6540
Deze krijg ik van mijn werk, maar nu zit ik kwa HDD even met een delemma.
Graag jullie mening waarom ik uit onderstaande moet kiezen.

De laptop wordt geleverd met een Seagate Hybride Drive.
500GB 5400rpm + 8GB SSD in 1.
Maar naast deze disk heb ik nog een klein setje alternatieven die ik er ipv deze hybride drive in kan zetten.

hier het lijstje.

128GB Samsung 840 PRO SSD (SATA600, maar wel de kleinste van allen).
256GB OCZ Vertex SATAII SSD (SATA300) benut niet de SATA600 capaciteit van de controller in de laptop)
de 500GB Hybride drive die er standaard in zit.
1000GB Scorpio Blue 7200rpm (SATA600 van WesternDigital)

Het OS wat er op komt is een corporate image van het werk, en is ongeveer 45GB. Daarnaast zet ik er zelf nog een 40GB andere data op die ik frequent gebruik (Denk aan foto tools, foto's, software installaties en mogelijk een spelletje ofzo)

Dus met 128 GB Rete snel kan ik uit de voeten. Daarnaast heb ik nog de beschikking over een USB3 HDD van 2 TB Maar die is niet echt portable. Dus long term storage is ook geen probleem.

Wie kan mij GOEDE redenen geven om voor een bepaalde disk te gaan...

Alvast dank voor jullie mening. _/-\o_

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-02 12:00

3DDude

I void warranty's

--> Samsung 840 pro (heb hier de 256GB) absoluut snelste uit je keuze optie lijstje.. Rete snel.

OCZ is zojuist failliet gegaan.. en vertex 2 is wel langzaam... mijn klasgenoot was binnen een half jaar aan zijn 3e vertex2.. geeft mij persoonlijk geen veilig gevoel.

Hybride hdd is leuk maar daar zit een grote maar aan: Als dat een 7200RPM versie is.. dan is die wel leuk / redelijk snel. Een 5400RPM zou ik in ieder geval van wegblijven! (ook al is het dus een hybride variant)
1TB is leuk.. heb je niet nodig gezien usb 3 ook supersnel is voor wat je wilt.

Conclusie Samsung 840 pro. hands down het snelste (als je kan een 256GB variant proberen te regelen maarja je kan niet alles hebben :P

Be nice, You Assholes :)

Verwijderd

Titelfix en move OT->CAA omdat dit als aankoopadvies gezien kan worden.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Met een lange lijst systemen met SSD, en ondertussen een handje vol SSHDs (ook 5400s), zou ik het volgende zeggen:
- SSD is toch een flink stuk sneller in het gebruik
- SSHD is prima als je toch veel ruimte nodig hebt, en geen 512gb ssd wil kopen o.i.d. En toch flink sneller dan een 'oude' HDD.

Echter, gezien je de hybrid drive krijgt (dus kosten nul?), zou ik zeggen, laat het lekker, stop die 80-150e van een nieuwe SSD in je zak. Tenzij het geld je een zorg zal zijn, of tenzij je de SSHD kan verkopen en aan 128GB voldoende hebt inderdaad, is dat wellicht een overweging.

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik zou zeker voor de 840 Pro kiezen, aangezien je aangeeft dat je aan die 128 GB voldoende hebt.

• pettenstein
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Bedenk wel dat naarmate de SSD volraakt hij minder snel wordt. Dus dan ben je de snelheidswinst van de Pro ineens kwijt.

• commondus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09-2025
Ik had lekker die Hybride schijf erin gelaten, je hebt daardoor toch een klein beetje snelheidwinst + veel opslagruimte. Een SSD is leuk, maar 128gb voor alles word net wat weinig lijkt mij.

• SRT988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-01-2022
Zoals in enkele bovenstaande reacties al vermeld staat is de SSD van Samsung een hele goede. Zelf heb ik enkel ervaring met de Samsung 830, maar die ervaring is een hele goede.
OCZ is recent failliet gegaan, dus vraagtekens bij evt. garantie.
Zoals je zelf aangeeft, heb je voldoende aan 128GB opslag en de Samsung is ook de snelste van allemaal. Mocht je de HDD gaan vervangen zou ik dit enkel doen wanneer je meer snelheid wil met een SSD en in dat geval zou ik voor de Samsung gaan.
Echter wanneer je je computer snel genoeg vind, is het zonde van het geld om de huidige HDD te vervangen.

AMD Phenom II X6 1055t | Asus Crosshair V Formula | Corsair Vengeance 4x4gb | Powercolor Radeon HD6950 2gb DDR5 | Samsung 830 series 128gb | Seagate Baracuda 500gb | Bequiet! Purepower L8 730watt

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze allemaal al op de plank liggen. Dus het is voor mij alleen ff clonen, en gaan met die banaan.
Meeste user data staat toch in 'de cloud' dus denk dat ik toch geheel voor de 128GB Samsung 840 PRO SSD ga. De Hybride laat ik dan we ff op de plank liggen mocht ik in de toekomst (ooit) tegen ruimte gebrek aan ga komen. Ook een 32GB USB Stick aan mijn sleutel bos is een extra opslag voor prive data die ik adekwaad nodig heb.

Bedankt voor alle reacties.

Spooli

Verwijderd

Topicstarter
Heb een mooie compromie gevonden.

De laptop heeft nog een vrije full size PCIe slot vrij waar een mSATA SSD in past.
Ik heb voor 115,- een mSATA SSD van intel de 530 serie aangeschaft van 120GB en zal deze asap binnen krijgen, en dat heb ik de 120 GB SSD (sata 6Gb/s) en een 500 GB SSHD in deze laptop.

Tot die tijd zal ik op de SSHD blijven draaien die mij overigens in snelheid reuze mee valt.

Bedankt voor de reacties.

pls close topic ;)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Topics worden hier nooit gesloten, tenzij je een onnodig topic hebt aangemaakt. In dit geval staat er wel enige nuttige info, dus er wordt geen slotje op het topic gezet ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01-2025
Ik zal ook maar even deze thread gebruiken:

Ik heb zonet een samsung 840 evo 500gb gekocht om mijn nieuwe Ativ book 8 mee te upgraden.

Gebruik: CAD werk, voornamelijk slechts 2-3 uur per dag en in het weekend, na mijn day-job. Hij zou toch wel 5 jaar lang mee moeten gaan, liefst langer.

Nu lees ik echter op veel fora dat de crucial m500 beter, want betrouwbaarder, zou zijn. Qua prijs zijn ze zeer vergelijkbaar.
Nu is mijn vraag: was de Samsung 840 Evo een miskoop, en zou ik deze retouren voor een M500?
Of is dit uiteindelijk toch niet zo belangrijk, en moet ik maar gewoon genieten van de 840 Evo?

Bedankt!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
lazershark schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 08:15:
Ik zal ook maar even deze thread gebruiken:

I
Is eigenlijk niet de bedoeling.

Maar ik begrijp de vraag niet helemaal.
De 2 schijven die je aanhaalt zijn beide goed, de Samsung is wat sneller.
Hoe lang ze meegaan, is niet te zeggen. Je kan pech hebben, je kan geluk hebben, maar ze hebben alle twee dacht ik 3 jaar garantie?
Afgaande op de reputatie van beide merken, die goed is, zit je statistisch genomen met beide schijven goed.

Edit. Ik zie nu dat de M500 wel erg goedkoop is op dit moment (225 euro voor de 480 GB variant bij Amazon). Dan kan je beter voor de Crucial gaan lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door Reepje op 14-12-2013 15:34 ]

Pagina: 1