• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
http://rt.com/news/israeli-woman-fined-circumcise-346/

De Israelische tegenhanger van de Sharia-rechtbanken, de Beet Dien verplicht een werkloze vrouw tot het betalen van een dwangsom van ruim 100 per dag dat zij haar pasgeborene beschermd tegen besnijdenis. De boete is al opgelopen tot ruim 500 euries, wat voor een werkloze vrouw in scheiding een onoverkomelijk bedrag lijkt te zijn.

Ze zegt
“I have no right to cut his organ and mutilate him. And the court has no right to force me to do so,”
Daarnaast lijkt het erop dat de vrouw tot een exemplaristisch voorbeeld wordt gemaakt in de strijd tegen antisemitische gezien de uitspraken van deze rechtbank m.b.t. deze rechtzaak:
"We have been seeing public and legal fights against circumcision in the United States and Europe for quite some time,” they said, adding that the people of Israel stand “united against this phenomenon” and see it “as another aspect of the anti-Semitic acts that must be fought."
*knip*

Wat is jullie mening hierover?

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 28-11-2013 19:06 ]

• eL_Jay
Aangezien mijn eerste TS hierover doorspekt was van mijn persoonlijke mening over deze, in mijn ogen, barbaarse kindermishandeling bij deze een objectieve TS.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb het filmpje weggehaald, dat voegt niets toe aan de discussie.

Je bent nog steeds erg eenzijdig in je OP, waarbij je het als voorbeeld van je mening gebruikt ipv een mening te vormen na je erin te verdiepen. Zoals aangegeven in het artikel ligt de vrouw in scheiding, en is de rechtbank ook van mening dat de vrouw probeert de besnijdenis als onderhandelingswapen te gebruiken:
“If the mother is given the opportunity to prevent the circumcision or use her objection [to the procedure] as a tool to make headway in the divorce struggle,
Zoals in een van de reacties ook wordt aangegeven, moet men ook rekening houden met de belangen van het kind:
2/5 It's not about religion - even in an Rabbinical Court - but about the well-being of the child who would be unable to shower with his peers, engage in sports, serve in the army - or even go for a standard medical check-up without acute embarrassment. Later sexual activity would be almost out of the question except with foreign women or with very very open-minded Israeli women which it would be statistically impossible for him to meet.
Ook lijkt de bron niet neutraal te zijn, al kost dat wat meer moeite om te verifieren:
1/5 Just a tiny detail that the reports omit - the fine is for contempt of court in a civil case, not for enforcement of circumcising as such! A Rabbinical Court cannot order anyone to be circumcised! It hears divorce proceedings, this was on application of the husband who has joint custody and went to court due to the fact that his wife refused to circumcise their son like 99.9999% of all Israeli-Jewish boys.
Oftewel: het is verstandiger om niet gelijk te gaan roepen dat het barbaarse kindermishandeling is. Ik ben geen fan van besnijdenis voor religieuze redenen, maar het is wel belangrijk om objectief te proberen te blijven.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 28 november 2013 @ 19:05:
[...]

Zoals in een van de reacties ook wordt aangegeven, moet men ook rekening houden met de belangen van het kind:
Daar wordt dan weer gedaan alsof hij niet zelf later alsnog die beslissing kan nemen.

Het lijkt dan wel met die uitleg of het meer is dan puur een religieuze veroordeling, maar uiteindelijk is het nog steeds idioot dat een rechtbank je dwingt je kinderen te verminken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:58

Dido

heforshe

Sissors schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 08:03:
Daar wordt dan weer gedaan alsof hij niet zelf later alsnog die beslissing kan nemen.

Het lijkt dan wel met die uitleg of het meer is dan puur een religieuze veroordeling, maar uiteindelijk is het nog steeds idioot dat een rechtbank je dwingt je kinderen te verminken.
Ik lees het meer als een rechtbank die de vader van het kind het recht geeft om het kind aan de mores van het land en de cultuur te laten voldoen.

Even de pro's en cons van besnijdenis buiten beschouwing gelaten, maar wat als de vrouw haar kind naar, laten we zeggen, een fundamentalistische moslimschool had willen sturen en pa had bedongen dat zijn zoon naar een openbare school gestuurd moet worden? Dan waren de reacties al heel anders geweest.

Het is nog steeds in de meeste culturen zo dat ouders een verregaande vrijheid hebben om te besluiten wat goed is voor hun kind, en in dit geval staan de twee ouders dus lijnrecht tegenover elkaar. De een wil ingaan tegen de gangbare gebruiken van de cultuur, de ander wil er juist in meegaan. Vanuit het kind beredeneerd is het niet heel erg gek om degene die het kind de meest "normale" jeugd wil geven hier in het gelijk gesteld wordt.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
gambieter schreef op donderdag 28 november 2013 @ 19:05:
Dit is zo'n zelfde soort redenatie als waarom koopzondagen niet gewild zijn door de kerk. Dat zou slecht zijn voor de economie ipv hun heilige zondag besmeuren.

Er zijn genoeg kinderen die geboren worden met een korte voorhuid bijv. Net alsof die in de Westerse landen dan aan de schandpaal genageld moeten worden en daardoor getraumatiseerd zijn.

Het is echt te triets voor woorden dat een rechtbank aanzet tot mutilatie...

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dido schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 08:32:
Even de pro's en cons van besnijdenis buiten beschouwing gelaten, maar wat als de vrouw haar kind naar, laten we zeggen, een fundamentalistische moslimschool had willen sturen en pa had bedongen dat zijn zoon naar een openbare school gestuurd moet worden? Dan waren de reacties al heel anders geweest.
Of de moeder wil het kind de MMR vaccinatie onthouden, de vader wil het kind laten vaccineren. Of een tatoeage, of een oorring (of een nekring). Dat is niet terug te draaien (net als de besnijdenis). Zoals aangegeven ligt het koppel in scheiding en is het helaas geen uitzondering dat partners de belangen van het kind ondergeschikt maken aan het willen raken van de partner of het beinvloeden van de onderhandelingen (als jij niet toegeeft, wordt je zoon niet besneden).

Dat de rechtbank in het vonnis allerlei onzin opneemt over antisemitisme is onverstandig (dom) en vervult mij ook niet met vertrouwen dat het oordeel echt onafhankelijk is, maar het is gevaarlijk om puur onze normen en waarden direct te transplanteren op een specifieke casus waar er meer speelt dan alleen de besnijdenis.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
*knip* Je bent in je vorige topic al gewaarschuwd, en vervalt nu weer in dezelfde fouten.

[ Voor 99% gewijzigd door gambieter op 30-11-2013 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Het is toch raar dat de rechtsprekende macht van een ontwikkeld land als Israel (welvaartsniveau vergelijkbaar met NL) haar burgers verplicht tot mishandeling van hun pasgeboren zonen?

Normalitair is de rechtsprekende macht ervoor om haar burgers te beschermen, des te vreemder is het dat diezelfde rechtsprekende macht kindermishandeling (want JA dat is het!) verplicht op straffe van een dwangsom. In een land als Somalie valt zoiets natuurlijk te verwachten gezien de staat van dat land, maar Israel is een redelijk ontwikkeld land met een Trias Politica! Waarom dan deze, in mijn ogen, barbaarse praktijken verplichten?

*knip*

Dan kun je zeggen 'maar dat is de religie van die mensen, dat zijn de tradities van die mensen, dat is de manier van leven van die mensen, dat is de cultuur van die mensen daar moet je respect voor hebben' (om Teeuwen maar te quoten). Dan zeg ik NEE, je moet respect hebben voor het kind en hem of haar zelf de keuze laten maken *knip*.

Wat zouden wij er hier in Nederland van vinden als met terugwerkende kracht iedereen onder de 18 door de rechtsprekende macht verplicht wordt om besneden te worden? Ik mag hopen dat tenminste de ouders van deze kinderen zich met hand en tand verzetten tegen een dusdanig ongezonde rechtspraak.

Overigens heb ik niets tegen de brave joden, ik heb wel wat tegen extremistische Joden die anderen hun gedachtegoed opdringen *knip*

[ Voor 21% gewijzigd door gambieter op 30-11-2013 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Niet leren van fouten >> slotje. We blijven niet bezig.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.