Herroepingsrecht vs adverteren geld terug garantie Boldking

Pagina: 1
Acties:
  • 3.567 views

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:49
Beste Tweakers,

Na veel kwesties over koop op afstand hier op tweakers gelezen te hebben, heb ik nu zelf eindelijk ook een vraag. Waarop ik via google niet het juiste antwoord heb gevonden.

Op 8 oktober heb ik bij Boldking scheermesjes aangeschaft. Ze leveren een dienst waarbij om de (twee) maanden voor €10 een set mesjes worden geleverd. Ik scheer mij niet zo vaak dus heb het abbo van om de twee maanden later aangeschaft. Ik ontving twee doosjes. 1 doosje met houder en 1 scheermes en een doosje met 4 scheermesjes.

Helaas maar waar blijken die mesjes toch niet zo geweldig te scheren. Het voelt bij mij eigenlijk alsof ze keihard bot zijn, terwijl het nieuwe mesjes zijn. Ik heb zelfs andere scheergel geprobeerd en uiteraard met een vochtige huid geschoren. Kortom mijn scheerervaring is er niet op vooruit gegaan en ik ben dus niet blij met het product en heb het abonnement op omstreeks 20 november voor de tweede zending geannuleerd. Geen probleem bij Boldking.
Maar nu komt het, Boldking profileert zich met een niet goed geld terug garantie. "Niet blij met onze producten of de service? Laat het ons weten en je krijgt onmiddelijk je geld terug." Dus ik denk mooi, laat ik mijn geld terug vragen.
In hun antwoord stellen ze de mesjes ongeopend terug te willen ontvangen en dan pas zullen zij mij mijn geld terug sturen.

Hier heb ik twee problemen mee ze geven niet, ondanks dat ze het zo adverteren, onmiddelijk mijn geld terug. En ze willen het doosje ongeopend terug (doosjes zijn natuurlijk allang en breed open omdat ik meerdere mesjes heb geprobeerd).

Op basis van het herroepingsrecht hebben ze natuurlijk gelijk. Consumenten moeten in de herroepingsperiode van 7 of 14 dagen voorzichtig omgaan met het product enz enz. Maar ook dan mag je schoenen in een andere doos terug zenden. Aldus ictrecht.nl

Maar volgens mij is het herroepingsrecht helemaal niet aan de orde. Gezien ik al ruimschoots buiten de bedenkperiode ben en Boldking zichzelf profileert met een gemakkelijke, op het eerste oog aan geen voorwaarden verbonden, niet goed geld terug garantie. Overigens spreken hun algemene voorwaarden enkel en alleen over het wettelijk verplichte herroepingsrecht, ik heb niets kunnen vinden wat specifiek dieper op hun 'niet goed geld terug garantie' in gaat. Maar het is wel deze 'niet goed geld terug garantie' die ik aan wil spreken.

Wat denken jullie, kan ik mij beroepen op hun reclame uiting en hen er toe 'dwingen' zich daaraan te houden? En vooral waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SureshR
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-03 22:34
Afhankelijk wat er in de algemene voorwaarden van ze staat. Heb je die al doorgenomen? Uit je verhaal zie ik niet dat ze onwettig bezig zijn. Ik weet niet wat je er voor betaald hebt, maar persoonlijk zou ik hier niet eens moeite voor doen..

[ Voor 12% gewijzigd door SureshR op 05-12-2013 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het is een service die ze bieden (nergens wettelijk verplicht), dus mogen ze imho ook hun eigen eisen stellen... Ze leveren een houder met mesje, en een apart doosje met mesjes. Ik kan me van hun kant prima een motivatie voorstellen, waarin ze zeggen: De houder met het mesje kun je gebruiken om de boel uit te proberen, het doosje met de overige mesjes blijft dan dicht en willen ze graag terug. Dat jij alle mesjes hebt willen gebruiken om uit te proberen valt natuurlijk buiten hun service....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-05 11:55
Die algemene voorwaarden zijn inderdaad niet duidelijk op dit punt. Er staat letterlijk: "Voor cosmeticaproducten geldt dat deze niet gebruikt en/of geopend mogen worden." Ik neem aan dat ze de mesjes en houder als cosmeticaproduct in dit geval zullen zien, dus dat zou beteken dat je ze niet eens uit mag proberen?

Maar zelfs als ze daar niet moeilijk over zouden doen, je hebt de producten wel 1,5 maand geprobeerd. Zelf zou ik het redelijk vinden als je ze een weekje uitprobeert en dan terugstuurt omdat ze niet bevallen. Maar aangezien je zo lang gebruik hebt kunnen maken van de mesjes zie ik niet in waarom ze het bedrag zouden moeten terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-05 16:49

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

(offtopic: toevallig van de week mijn 1e set scheermesjes gekregen, 1x mee geschoren en ik vond het ook tegenvallen)

ontopic: ach voor die 10 euro zou ik niet eens moeite doen. Ja het staat vreemd maar ik kan me heel goed voorstellen dat ze een geopende verpakking niet meer terug nemen.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Gewoon nog een keer terugvragen. De voorwaarde die prominent op de homepage van Boldking staat is toch duidelijk:
Niet blij met onze producten of de service? Laat het ons weten en je krijgt onmiddellijk je geld terug.
Deze voorwaarde wordt verder nergens beperkt en is ook niet afhankelijk van het wel of niet terugsturen van een product. Wanneer je één betaling hebt gedaan en één keer een levering hebt ontvangen, lijkt me dat de voorwaarde niet anders kan worden toegepast dan het gehele bedrag van die levering direct terug te betalen. Ik zou ze gewoon aanspreken op hun integriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De AV zegt duidelijk wat anders dan die slogan hoor ;)
ARTIKEL 3 - HERROEPINGSRECHT

Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.

Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. De klant zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Voor cosmeticaproducten geldt dat deze niet gebruikt en/of geopend mogen worden. Indien de klant van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies. De herroeping en retourzendingen moeten worden geadresseerd aan: BOLD Online BV Hoogoorddreef 141 1011 BB AMSTERDAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:45
Het zijn dus gewoon 2 dingen die elkaar tegen spreken.

Je mag je de producten niet terug sturen wanneer ze geopend zijn. Maar hoe kun je erachter komen of je blij of niet blij bent met het product zonder deze te openen en te testen?

Aangezien de AV word tegen gesproken door een slogan die op de site staat en ik geloof ook in de reclame gezegd word denk ik niet dat ze rechten kunnen verhalen op hun eigen AV.
Want bij de zin ''Niet blij met onze producten of de service?
Laat het ons weten en je krijgt onmiddellijk je geld terug.'' staat nergens een disclaimer betreffende uitzonderingen.

edit: Ze blijken nogal actief op Twitter te zijn.
Post daar eens je ongenoegen over hun slogan.

[ Voor 7% gewijzigd door Deadsy op 05-12-2013 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:24
RaZ schreef op donderdag 05 december 2013 @ 19:29:
De AV zegt duidelijk wat anders dan die slogan hoor ;)

[...]
Maar die slogan is reclame.

Had er nu een sterretje bij die slogan gestaan en dan onderaan de pagina, in het klein, zie AV ... dan had je een punt.

Nu zegt men niet tevreden = geld terug zonder ook maar 1 beperkende voorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Welk punt? Als je klant wordt moet je eerst accoord gaan met de AV.. Dus voordat je bestelt heb je het gelezen toch...
Afbeeldingslocatie: http://i1190.photobucket.com/albums/z448/zartoxide/boldking_zpsd336df90.png

En anders even een klacht indienen voor misleiding: https://www.reclamecode.n...ult.asp?paginaID=72&hID=2

[ Voor 16% gewijzigd door RaZ op 05-12-2013 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als men graag de algemene voorwaarden wil laten voorgaan op zo'n wezenlijk expliciet gesteld productkenmerk, dan kan ik ook nog wel wijzen op punt 1.4 van de algemene voorwaarden:
Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
of voorwaarde 2.1:
Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
Naast dat een scheermesje niet per sé onder de definitie van cosmeticaproduct valt, de algemene voorwaarden sowieso een onbegrijpelijk geheel vormen en allerlei voorwaarden en beweringen in tegenspraak met elkaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Algemene voorwaarden zijn precies dat: algemeen. Concrete reclame-uitingen scheppen verplichtingen. Het is onderdeel van de verwachtingen die gewekt worden en op basis waarvan mensen een keuze maken.

Het eerder aangehaalde punt van een sterretje met verwijzing is dan inderdaad op zijn plaats. Indien dat niet wordt toegepast, mag van een dergelijk sterke reclame-uiting verwacht worden dat deze voorgaat op algemene voorwaarden. Immers zijn er anders nog wel mooiere lokpraatjes te houden die verdwijnen in een mengelmoes van voorwaarden die in bepaalde gevallen wel of niet van toepassing zijn.

Van kwade opzet lijkt me geen sprake. Mijns inziens zou de winkel best het geld terugboeken en vervolgens hun reclame-uiting aanpassen. Die 10 euro is weinig geld voor iemand die je juridische gat in reclame dicht - dat kan nog wel eens duurder uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
TS kan volgens mij perfect zijn geld terugeisen.

Doen ze lastig -> dan klacht neerleggen bij de consumentenautoriteit ... de boete die ze dan krijgen wegens misleidende reclame alleen al gaat hoger zijn.
Nog afgezien van mogelijke PR schade ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Ha discussie is toch nog een beetje op gang gekomen, thanks!
timmie78 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 14:20:
.... je hebt de producten wel 1,5 maand geprobeerd. Zelf zou ik het redelijk vinden als je ze een weekje uitprobeert en dan terugstuurt omdat ze niet bevallen. Maar aangezien je zo lang gebruik hebt kunnen maken van de mesjes zie ik niet in waarom ze het bedrag zouden moeten terugbetalen.
Ja Timmie, daar heb je een goed punt. Ik ben wat laat. Je kan inderdaad stellen dat ik een redelijke termijn heb overschreden, ook al is die termijn nergens gedefinieerd. (Tenzij je het inderdaad op het herroepingsrecht zou gooien met bij behorende termijn van 14 dagen)
haribold schreef op donderdag 05 december 2013 @ 19:25:
Gewoon nog een keer terugvragen. De voorwaarde die prominent op de homepage van Boldking staat is toch duidelijk:
[...]
Deze voorwaarde wordt verder nergens beperkt en is ook niet afhankelijk van het wel of niet terugsturen van een product. Wanneer je één betaling hebt gedaan en één keer een levering hebt ontvangen, lijkt me dat de voorwaarde niet anders kan worden toegepast dan het gehele bedrag van die levering direct terug te betalen. Ik zou ze gewoon aanspreken op hun integriteit.
Haribold, dat idee had ik dus ook. Hun reclame uiting wordt nergens in de algemene voorwaarden beperkt en zoals je verder ook al aanhaalt met punt 1.4 en 2.1 lijkt het er inderdaad op dat hun reclame uiting de algemene voorwaarden overruled.
Anoniem: 27535 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 23:15:
Algemene voorwaarden zijn precies dat: algemeen. Concrete reclame-uitingen scheppen verplichtingen. Het is onderdeel van de verwachtingen die gewekt worden en op basis waarvan mensen een keuze maken.

Het eerder aangehaalde punt van een sterretje met verwijzing is dan inderdaad op zijn plaats. Indien dat niet wordt toegepast, mag van een dergelijk sterke reclame-uiting verwacht worden dat deze voorgaat op algemene voorwaarden. Immers zijn er anders nog wel mooiere lokpraatjes te houden die verdwijnen in een mengelmoes van voorwaarden die in bepaalde gevallen wel of niet van toepassing zijn.

Van kwade opzet lijkt me geen sprake. Mijns inziens zou de winkel best het geld terugboeken en vervolgens hun reclame-uiting aanpassen. Die 10 euro is weinig geld voor iemand die je juridische gat in reclame dicht - dat kan nog wel eens duurder uitpakken.
Zodoende ben ik het eens met Floppus. Een sterretje is op zijn plaats en dat concrete reclame uitingen verwachtingen scheppen, verwachtingen die boven de algemene voorwaarden gaan. Maar om nou zoals Chime aan geeft om naar de consumenten autoriteit te stappen lijkt me wat overdreven.

Maar hoe nu verder? Kort samengevat was mijn eerste communicatie als volgt:
  • Mijn vraag: Simpel verzoek tot opzegging
  • Hun antwoord: geen probleem
  • Mijn vraag: gezien ik ontevreden ben zou ik gebruik willen maken van de niet goed geld terug garantie. Zou u zo vriendelijk willen zijn om de €10 over te maken?
  • Hun antwoord: Niet gebruikte mesjes in doos met zegel intact terug sturen, waarna het bedrag terug gestort wordt.
Nu wil ik de communicatie natuurlijk vriendelijk houden, immers zoals floppus al aangeeft lijkt het mij ook dat er geen sprake is van kwade opzet. Ik zit te denken aan een antwoord waarop ik aangeef dat de reclame slogan mij deden denken dat er geen voorwaarden verbonden zijn aan het terug vragen van mijn geld behalve het uiten van mijn onvrede. Met daarbij het verzoek alsnog ‘onmiddellijk’ de €10 terug te storten.
Hoe zouden jullie de communicatie vanaf dit punt aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:24

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Maar heb je dan alle mesjes opengemaakt? Ze vragen niet om alles terug te sturen maar alleen de mesjes die nog intact zijn. Ze geven aan vervolgens de 10 euro terug te storten. Klinkt niet heel onredelijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Zoals aangegeven in de startpost heb ik 2 doosjes ontvangen. 1 doosje met houder en 1 mesje een 2e doosje met 4 mesjes. Ik heb inderdaad meerdere mesjes geprobeerd (want misschien was er 1 mesje gewoon slecht) en daarmee heb ik het tweede doosje 'ontzegeld'. Ze vragen het tweede doosjes verzegeld terug te sturen. Dat kan ik niet meer.
Inderdaad, het is geen onredelijk verzoek om ongebruikt materiaal terug te vragen, maar ze stellen dit 'ineens' als voorwaarde. Het punt is echter dat hun reclame uiting niet aan de voorwaarden wordt verbonden (zie eerdere posts van floppus en haribold). Vandaar dat ik nu een manier zoek om ze aan hun woord te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
Dan zeg je toch gewoon waar het op staat.
Dat je die meerdere mesjes hebt geprobeerd omwille van ...

Pas als ze dan negatief op terugbetaling antwoorden kan je gaan afkomen met waar in hun reclame ze verwijzen naar die "enkel verzegeld spul kan je terugsturen" regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1073153

Een scheer setje besteld bij Boldking.
Allemaal slap plastic.
Het was meer raspen dan scheren.
Nee niet mijn merk.
Een gammel houdertje
met een wiebelende scheerkop
en dan zo'n ellendig zuignapje ter waarde van 3 euro cent
wat totaal niet werkt.

Voor mij goedkope plastic rotzooi.

Dan zijn er wel betere alternatieven.
Shavehouse, shaveclub, razwar en shave-lab
of AH, Etos en Kruidvat.

Dat ziet er allemaal toch wat degelijker uit
bij de laatste 3 genoemde zelfs met 6 mesjes per scheerkop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:43

rammes

koekebakker 1e klas

Anoniem: 1073153 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:41:
Een scheer setje besteld bij Boldking.
Allemaal slap plastic.
Het was meer raspen dan scheren.
Nee niet mijn merk.
Een gammel houdertje
met een wiebelende scheerkop
en dan zo'n ellendig zuignapje ter waarde van 3 euro cent
wat totaal niet werkt.

Voor mij goedkope plastic rotzooi.

Dan zijn er wel betere alternatieven.
Shavehouse, shaveclub, razwar en shave-lab
of AH, Etos en Kruidvat.

Dat ziet er allemaal toch wat degelijker uit
bij de laatste 3 genoemde zelfs met 6 mesjes per scheerkop.
ben ik de enige die dacht dat dit een gedicht was? :D

welkom op got trouwens. ;)

Ik zou het doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
rammes schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 23:02:
[...]

ben ik de enige die dacht dat dit een gedicht was? :D

welkom op got trouwens. ;)
Heerlijk
om zo te lezen
met af en toe
een enter.

Als je het ook nog
op zwoele toon
uitspreekt en een kaarsje aansteekt,

Dan is zelfs een kick
uit 2013
geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Goed, dit topic gaat op slot. Een kick van 5 jaar met alleen een productreview erin is niet de bedoeling.

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 18-05-2018 07:31 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.