• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 06:23
Hallo.

Ik ben mij aan het oriënteren op een opleiding op hbo niveau.
Ben dit jaar klaar met niveau 4 handel en dat is niet wat ik wil bijven doen.
Sinds 1 jaar vind ik ICT wel interessant, en dan vooral de hardware kant.
Ik mag graag kijken wat er gebeurt m.b.t de ontwikkelingen op hardware gebied.
Als ik denk in een baan in de ict zou ik niet precies weten wat, programmeren trekt mij niet echt aan.

Zelf weet ik niet precies wat je ervoor nodig hebt en welke opleiding hier het best bij aansluit.

Eigenschappen:
-Wil steeds nieuwe dingen leren.
-Onderzoekend.
-Taal zijn de betere vakken voor mij(behalve NL)
-Bedenkt graag nieuwe ideeën.

Zwakkere punten:
-Wiskunde ben ik nooit een ster in geweest.
-Plannen en organiseren ligt mij niet zo.

Graag hoor ik van jullie of dit wat is voor in de ict of niet/ en ik ben benieuwd of jullie een paar voorbeeld beroepen/opleidingen kunnen noemen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:13
Ik denk niet dat de ICT iets voor je is, tenzij je consultancy wil gaan doen, maar dan is het niet handig als je niet kan plannen of organiseren (dat is sowieso een erg vervelend zwak punt, daar zou ik wel aan gaan werken want dat gaat je tegen staan (Got the T-Shirt))

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik weet de cijfers niet meer, maar de verhouding soft/hard voor Technische ICT vond ik verbasend. Zo laag dat je dan waarschijnlijk beter af bent met Electronica.

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Loop een keer een (reguliere) dag mee op een opleiding, loop een paar dagen (snuffel)stage bij een IT bedrijf wat je aanspreekt en praat met mensen die het werk al wat langer doen.

Zo krijg je denk ik een goed beeld bij het werk en de opleiding en kun je je beslissing beter maken.

PS: Veel scholen hebben open dagen, maar mijn ervaring is dat deze geen goed beeld geven van hoe het er op een reguliere dag aan toe gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door ImNotnoa op 28-11-2013 14:04 ]

Try SCE to Aux

• Biemold
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 00:36
Ben zelf net gestopt met HBO Informatica, tijd dat ik op de opleiding zat (van sep tot dec) was het alleen softwarematig en dan ook vooral een basis leggen voor het programmeren. Ben dus niet bekend wat je krijgt in de 4 jaar dat je op een ICT opleiding zit maar je mag er volgens van uit gaan dat je aardig wat mag programmeren.

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Ligt eraan wat je doet, als je puur hardware interessant vind kan je beter een MBO Systeem/netwerkbeheer gaan doen. HBO Bedrijfskundige Informatica is weinig tot geen programmeren, maar dat heeft dan weer niks met hardware te maken. HBO (Hogere) Informatica is dan weer vooral software programmeren en HBO Technische Informatica richt vooral zich op hardwarematig programmeren.

Overigens is het bij elke baan in de ICT wel een pre als je goed kunt plannen/organiseren, dus ga daar aan werken!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-09 18:08
Werk op HBO niveau waarbij je de tweakers pricewatch in de gaten mag houden en mooie pc's mag samenstellen bestaat niet ;) . Als je hardware + hbo wil zou je kunnen kijken naar de studie technische informatica.

http://www.carrieretijger...ct/technische-informatica

Maar verwacht hierbij ook programmeren, wiskundig inzicht & planmatig werken (is bij elke HBO opleiding bijna zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
Bedankt voor de reacties tot dusver, Enigszins wel jammer want het leek mij wel leuk.

Misschien dat de optie mbo systeem/netwerkbeheerder ook nog openblijft.

Heeft iemand nog meer bedenkingen erbij of suggesties dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:28
De dingen die je aankaart wat je niet wilt en/of kan doen moet je helaas doen op het HBO. Ik doe nu een opleiding aan de HvA. System en Network Engineering. Ik programmeer hier ook best veel terwijl het sowieso niet mijn interesse is maar je moet het alsnog doen. En puntje 2; Plannen en organiseren ligt mij niet zo.

Dat is het belangrijkste op het HBO. Maakt niet uit welke opleiding maar ze verwachten toch dat je zelfstandiger bent en daarbij hoort ook je eigen planning maken en deadlines gewoon halen. Ook werk je nu vaker in teams tijdens project en dan is het helemaal nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

HBO, hardware en geen wiskunde gaat IMHO niet samen, dan heb je het toch over MBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Saturnus schreef op donderdag 28 november 2013 @ 13:48:
[...]

Ik weet de cijfers niet meer, maar de verhouding soft/hard voor Technische ICT vond ik verbasend. Zo laag dat je dan waarschijnlijk beter af bent met Electronica.
Dat was mijn eerste idee ook, maar zonder wiskunde is bij Electronica richtingen nog slechter idee dan bij informatica richtingen.

En als TS niet wil programmeren kom je inderdaad al snel op iets van systeembeheer uit, maar heb je daar wel zin in de hele dag? (Ik wil overigens hier echt niet zeggen dat het geen baan is waar je het prima naar je zin mee kan hebben, maar ik ben bang dat TS het straks toch ook leuker vind als hobby om een nieuwe computer in elkaar te zetten dan echt systeembeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem eens goed de vakken door en probeer een idee te krijgen wat je gaat leren en doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
Ik heb eens gekeken naar vooral programmeren en het lijkt mij nog wel een interessant om te proberen.

Heeft iemand een goede site/programma of manier om even goed de basis/ het idee van programmeren te krijgen.

Wellicht krijg ik dan snel genoeg in de gaten of het iets voor mij is of niet, groeten geart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:20
Codecademy is wel een mooi begin, maar het is echt sterk afhankelijk van wat je wilt gaan programmeren. Belangrijk is om jezelf gemotiveerd te houden door bijvoorbeeld iets te maken waar je zelf van onder de indruk bent. Dus neem iets wat je graag zou willen maken, vergaar de benodigde kennis en bouw het en neem achteraf even rust om te reflecteren op je proces en het feit dat je iets moois hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
@caelorum:

Bedankt echt een leuke leerzame site,
Ik ben er nu lekker mee aan het stoeien.
Pagina: 1